Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat doen jullie tegen de muggen?

Gestart door regenwolkje, dinsdag 12 augustus 2014, 17:27:27

Vorige topic - Volgende topic

regenwolkje

Vorig jaar had ik een stick meegenomen met DEET om de muggen af te weren. Toch werd ik soms zelfs ondanks het gebruik daarvan toch nog gestoken.

Onlangs sprak ik nog met iemand die regelmatig in Thailand verblijft en die zei "wij slapen altijd onder een muskietennet". Maar natuurlijk helpt dat enkel in de slaapkamer. Ik werd vorige keer meestal gestoken wanneer we 's avonds in de woonkamer zaten.

Ander advies dat je ook overal terugvindt is om gesloten kledij te dragen. Maar dat vind ik gewoon veel te warm.

Ik ga wel Malaprotec, een generische variant van Malarone, nemen ter bescherming tegen Malaria. Maar er is natuurlijk ook nog het risico op dengue, een groter risico groter zelfs dan voor malaria, en daar bestaat geen middel tegen.

Wat doen jullie tegen de muggen?

Amice

Malaria komt voornamelijk voor in het noorden en nog enkele plaatsen in de phils.
Daar hoef je normaliter geen malaria medicijnen voor te nemen, tenzij men zich in die gebieden begeeft.

Hier is OFF lotion/cream volop verkrijgbaar en dus eigenlijk niet nodig om dat mee te nemen.
Daarnaast zijn er van allerlei middelen tegen muggen in het huis waarbij de meeste huizen wel een muggen hordeur en raamwerk hebben.
Komen er dan toch nog muggen binnen dan zijn er goedkoop Baygon spiralen te koop die je overal neer kunt zetten. Dat geeft wel een geur in huis. Maar zijn ook effectief om ze net buiten de deur te zetten, waardoor muggen dus wegblijven om binnen te komen.
Lysol spray kan ook helpen maar dat is enkel om de reeds aanwezige muggen( en bacterieen te doden en heeft dus een beperkt tijdelijk effect.

Aangaande Dengue kun je het best om het huis checken of er stilstaand water is waar muggen zich kunnen nestelen en die verwijderen. Oude autobanden met een plas regenwater bv. zijn een heikele broedplaats voor muggen die daarin dengue kunnen ontwikkelen.

Lange kleding vooral s'avonds hoeft niet automatisch in te houden dat het ook warm is. Een barong bv. is doorgaans luchtig en toch gesloten.

:atyourservice:



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gosternokke

In ieder kamer een citronella plant werkt uitstekend.  weet niet of ze overal te koop zijn, in de Laguna province zitten veel plantenkwekerijen.  Op Sulit worden ze soms ook aangeboden  Als je er 1 heb kan je makkelijk vermeerderen middels stekken.

innka3

Citaat van: regenwolkje op dinsdag 12 augustus 2014, 17:27:27
Vorig jaar had ik een stick meegenomen met DEET om de muggen af te weren. Toch werd ik soms zelfs ondanks het gebruik daarvan toch nog gestoken.


Wat doen jullie tegen de muggen?

in uruguay kregen we vandie rubber bandjes op het werk,speciaal als het schemer werd.
zoiets als in deze link.
http://www.trendyproducten.nl/mosquitno-anti-muggen-armbandjes.html

niceke

Ik gebruik altijd Advantan Creme voor muggenbeten en helpt heel goed. Mijn moeder geeft dit voor mij gekocht maar is volgens haar enkel op doktersvoorschrift. Men mag 1 keer inwrijven per dag lijkt me een straf spul.

Tis beter voorkomen dan genezen maar grrr die muggen kunnen vinden altijd hun manier om toch maar aan onze bloed te kunnen slurpen  :evil:


Volgende tips heb ik gevonden uit deze website --> http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/7304-tips-tegen-wespen-en-muggen.html

Tips tegen muggenbeten

    Muggen worden aangetrokken door zweet en door de zoete luchtjes van zonnecrèmes en parfum: vermijd deze geurtjes zoveel mogelijk. Vrouwen dragen graag parfum dus  :neeneenee:
    Met een insectenpen of speciale zalf kunt u de jeuk verminderen.
    Hebt u een muggenbeet, dep er met azijn op. Dit vermindert de jeuk. (kan men dit krijgen in PH?)
    Draag bedekkende kleding als u buiten zit. (geen simpele zaak bij 30+ °c )
    Smeer citroensap op onbedekte lichaamsdelen. (honeyyy, I need a massage with citroensap  :yupi:  )
    Leg naast uw bed een ui, dit vinden de muggen niet fijn. (goedkope alternatief en overal te verkrijgen zoals markten)
    Hang een klamboe boven het bed.
    Hang grote plastic zakken op gevuld met water. Blaas ze op tot een ballon. Het is nu een soort spiegel en als de mug zichzelf ziet in deze 'ballon', ziet hij zichzelf 100 keer zo groot, schrik zich rot en vliegt weg.   :rofl1:

planten de muggen wegjagen:

- Citroengras
Deze plant wordt gebruikt om citronella kaarsen van te maken. Citronellagras is een tropische plant dat vrij groot kan worden.
Heb altijd een flesje etherische olie van citronella bij de hand, heeft u last van muggen, doe een druppeltje etherische olie van citronella op het haar of op de kleding en de muggen komen u niet lastig vallen.

- Pepermunt
Sprenkel een paar druppels peperpunt op uw kussen en de muggen blijven weg.

- Rozemarijn
Een kruidenplant die een olie bevat dat de muggen verjaagd. Het zijn aantrekkelijke planten om in uw tuin te zetten. Ten eerste voor het verjagen van de muggen, ten tweede voor het gebruik van de kruiden in de keuken. Ze kunnen niet goed tegen de kou. Echter is het ook mogelijk rozemarijn in een kleine pot te kweken voor bijvoorbeeld in de keuken.
Leg wat rozemarijntakjes op de barbecue en de muggen (en andere insecten) blijven op afstand.

- Lavendel
Deze geurige plant groeit op zonnige, droge plaatsen.
De olie van de lavendel, de etherische olie, houdt de muggen op afstand.



Herbie

10 tips tegen muggen: de beste anti-muggenmiddelen!

Beste-anti-muggen-middelen
De Benelux herbergt zo'n 20 verschillende soorten muggen. De meeste van deze muggen moeten niks hebben van je bloed en leven uitsluitend van nectar en stuifmeel. En van de muggenrassen die wel steken —ook wel "steekmuggen" genoemd— zijn het uitsluitend de vrouwtjes die bloed zuigen. Maar die enkele vampiristische feeks die wél uit is op je bloed, kan toch gruwelijk lastig zijn! Ik ben al sinds mijn peutertijd enorm allergisch voor muggen c.q. muggenbeten en heb letterlijk alle anti muggen-middelen uitgeprobeerd...

Muggenlamp, anti-muggenstekker, muggenspray en armbandjes tegen muggen; ik heb het allemaal in huis gehaald en getest. In dit artikel onderscheid ik de middelen die wel helpen tegen muggen en de troep die niks doet als het aankomt op muggenbestrijding...

De 10 beste anti muggen-middelen (die WEL werken)

Alles wat niet helpt tegen muggen is opgesomd onderaan dit artikel. Belangrijker zijn immers de middelen tegen muggen die wel werken t.b.v. muggenbestrijding. Na jaren en jaren van muggen-allergie ben ik tot de volgende top 10 gekomen:

1. De muggen-lamp is het allerbeste middel tegen muggen

Een muggenlamp, vliegenlamp ofwel insectenlamp is absoluut fantastisch. Ik heb door de jaren heen verscheidene muggenlampen geprobeerd, en ik ben het meest tevreden over de Eurozap. Deze insectenlamp trekt allerlei insecten aan (waaronder muggen) d.m.v. blauw UV-licht en elektrocuteert ze zodra ze in de buurt komen van het elektrocutierooster. Ik zet de lamp aan voordat ik naar bed ga en uit wanneer ik opsta en hoor regelmatig een zachte "pats" als 't weer raak is... Kortom: de muggenlamp is mijn favoriete middel tegen muggen.




2. DEET is een ideaal muggen-bestrijdingsmiddel

Een muggenlamp neem je natuurlijk niet zo makkelijk mee op vakantie. DEET is dan ook een ideaal anti-muggenmiddel als je van huis gaat (vakantie e.a.). Het werkt binnen, buiten en zelfs als je slaapt. Ik ben echt fel tegen gifstoffen, maar vanwege mijn muggenallergie, gebruik ik toch het toxische DEET. In Nederland mogen uitsluitend anti muggen-middelen worden verkocht tot 50% DEET. In tropische landen zie je nog weleens middelen tegen muggen met 80% DEET en zelfs 100% DEET. Het grootste nadeel van DEET is dat het uitsluitend werkt op de plekken die je ermee insmeert of insprayt. En Ik heb zelfs weleens meegemaakt dat een mug zich niet liet tegenhouden door een met DEET behandeld oppervlak. Resistentie!?

3. Een klamboe is een uitstekend anti muggen-middel

Een klamboe oftewel muggennet is een ideaal middel tegen muggen! Je spant het muggennet over je bed, waardoor muggen niet bij je kunnen komen. Een klamboe moet wel lang genoeg zijn zodat deze vanaf het plafond in een hoge punt tot op de grond valt (als een soort tipi). Als een klamboe te kort is, steken muggen in je voeten of vliegen ze onder de klamboe door. En als de mazen (gaatjes) in je klamboe te grof zijn, kruipen kleine mugjes er met gemak doorheen. Geef dus liever wat meer geld uit voor een goede klamboe! Tegenwoordig zijn er overigens best wel mooie anti muggen-klamboes verkrijgbaar, dus ze hoeven je slaapkamer niet eens te ontsieren.

4. Horren in deuren en ramen werken goed tegen muggen

Mijn woning is een tijdje geleden volledig gerenoveerd en ik heb strak passende horren bij de nieuwe ramen en deuren besteld (hordeuren/horramen). Sindsdien heb ik nauwelijks nog muggen in huis. Horren laten lucht door, waardoor je je ramen en deuren 's zomers lekker open kan zetten, maar ze houden muggen buiten. Een effectief en efficiënt preventiemiddel tegen muggen dus! Let wel: ook voor horren geldt dat er behoorlijk wat kwaliteitsverschil is. Koop dus bij voorkeur stevig, fijnmazige en goed-(aan)sluitende horren, ook al kosten deze wat meer.

5. Je lichaamsgeur bepaalt je aantrekkingskracht voor muggen

Het is inmiddels wetenschappelijk aangetoond en vastgesteld dat muggen worden aangetrokken door je lichaamsgeur. Jouw lichaamsgeur bepaalt dus hoe aantrekkelijk je bent voor muggen en hoe graag ze van je bloed willen drinken. Als jouw partner aantrekkelijker is dan jij, dan heb je dus een uitstekend anti muggen-middel in huis! Je kunt de aantrekkelijke geur voor muggen helaas niet maskeren met douchegel, bodylotion of parfum. De geur wordt namelijk grotendeels geproduceerd en uitgescheiden door de bacteriën in de haarzakjes die diep in je poriën zijn gelegen.

Ook melkzuur, ammonium, kooldioxide en vetzuren zijn bepalend voor hoe muggen jouw lichaamsgeur waarnemen. Ben je alléén en dus het enige doelwit, dan is een mug geenszins kieskeurig en ben je hoe dan ook de pineut. Maar heeft een mug het voor het uitzoeken, dan wordt het "lekkerste" hapje ertussenuit gepikt. Ik ben een uitstekend voorbeeld van iemand die muggen aantrekt. Tijdens een BBQ of dagje varen, ben ik altijd —en veelal als enige— de sjaak.

6. Insecticide maakt een mug in één klap dood

Insecticide (antianti-muggenspray e.a.) werkt gegarandeerd tegen muggen. Je spuit een beetje richting een mug en hij is morsdood. Omdat muggengif ook giftig kan zijn voor mensen, is het geenszins ideaal te noemen en kun je het bovendien maar beter niet binnenshuis gebruiken. Bovendien heb je niks aan een spuitbus als je ligt te slapen. Muggengif (insecticide/pesticide) is dus een werkzaam, maar onpraktisch middel tegen muggen. Anti-muggenstekkers bestaande uit een verdamper en een flesje gif werken wel tijdens je slaap, maar het nadeel hiervan is dat je de hele nacht gif ligt te happen.

7. De 'elektrische vliegenmepper' of 'elektronische vliegenvanger'

Je hebt tegenwoordig van die handige elektronische vliegenmeppers... Je doet er twee AA-batterijtjes in, drukt op een knopje en laat een mug ertegenaan vliegen: "plof", dood... Elektrische vliegenmeppers zijn veel efficiënter tegen muggen dan klassieke meppers omdat muggen relatief traag zijn. Je houdt zo'n ding omhoog en beweegt langzaam richting de mug. Omdat je bijna geen lucht verplaatst, "sla" je vrijwel altijd raak, in tegenstelling tot de klassieke "waaier". Ik heb er een in elke ruimte liggen!

8. Muggen blind maken voor koolstofdioxide

Je CO2-uitstoot trekt muggen aan. Een mug heeft namelijk receptoren die de CO2 (koolstofdioxide) in je adem kunnen waarnemen. In landen waar malaria heerst, worden sinds kort natuurlijke middelen gebruikt die ervoor zorgen dat muggen "blind" worden voor koolstofdioxide. Zodoende kunnen ze mensen veel minder makkelijk opsporen en prikken. Je kunt je adem helaas niet maskeren. In Nederland zijn deze middelen (nog) niet commercieel verkrijgbaar. Wel zijn er al een tijdje muggenlampen verkrijgbaar met een matige koolstofdioxide-uitstoot, maar ik hoor en lees gemengde verhalen over de werkzaamheid ervan.

9. Muggen weren met behulp van je lichaamswarmte

Je lichaamswarmte trekt muggen aan. Hoe warmer je lichaam, des te makkelijker een mug jou kan vinden. Wanneer het 's avonds afkoelt, kan een mug je lichaamswarmte al op 20 meter afstand waarnemen. Je kunt muggen foppen door naast de terrasverwarming te gaan zitten. Let wel: als een mug eenmaal dicht genoeg in de buurt is om je adem te "proeven" weet hij je exact te vinden, ongeacht eventuele warmtebronnen in je omgeving.

10. Kleding kan muggen van je lijf houden

Waarschijnlijk moet je 's zomers niet aan lange broekspijpen en lange mouwen denken. Toch is lange, dunne en luchtige kleding (linnen e.a.) een prima hulpmiddel om muggen van je lijf te houden. Als je een lange linnen broek, een linnen shirt met lange mouwen en dichte schoenen aantrekt, kunnen muggen namelijk alleen nog in je nek en op je handen steken. Een mug op je hand voel je relatief snel en een mug rond je hoofd hoor je relatief snel. Trek bovendien lichte kleding aan: daardoor blijf je koeler en trek je minder muggen aan.

Muggenplaag in huis voorkomen!

Er zijn talloze soorten ongedierte, plaagdieren en andere beestjes die een heuse plaag kunnen vormen in je woning. Hierbij valt te denken aan vliegen, vlooien, luizen, teken, mieren, houtwormen (in meubels), motjes (in kleding) en kevertjes (in meelproducten). Een enkele mug in je slaapkamer is nog wel te overzien, maar ook een muggenplaag komt nog weleens voor in woningen. Negen van de tien keer is een nabijgelegen zoetwaterbron hiervan de oorzaak. Muggen leggen hun eitjes namelijk in zoet water en muggenlarven leven zelfs tijdelijk onderwater.

Als je een muggenplaag in huis hebt, komt dat dan ook waarschijnlijk doordat je vlakbij een vijver, rivier, sloot, plas of wetering woont. Maar ook plassen regenwater die blijven staan door (extreem) hevige regenval trekken muggen aan, evenals volgelopen bloembakken, waterpartijtjes, verstopte dakgoten en regentonnen! Bij ideale (vochtige & warme) omstandigheden kan een muggenplaag zich binnen slechts enkele dagen ontwikkelen. In zo'n geval is het vooral belangrijk om ramen en deuren te sluiten of te horren.

Het belangrijkste wat je kunt doen om een muggenplaag te voorkomen of bestrijden is ervoor zorgen dat water weg kan lopen. Dus lege bakken en potten in je tuin op z'n kop zetten, dakgoten schoonhouden en regentonnen regelmatig legen. Je kunt er overigens ook voor kiezen om een scheutje plantaardige olie in je regenton te gieten zodat eventuele muggenlarven verdrinken.

Troep die NIET werkt tegen muggen (fabels)

Zoals ik hierboven ook al aangaf, ben ik heel erg allergisch voor muggen. Vanwege mijn muggenallergie heb ik in het verleden zo'n beetje iedere strohalm aangegrepen om muggen bij me vandaan te houden. Je kunt je wellicht voorstellen dat ik een heleboel anti-muggenmiddelen in huis heb gehaald die totaal NIET werkzaam zijn en dus niet doen wat ze beloven. Hieronder een rijtje met absolute "failures"...
-Alcohol: de consumptie van alcohol houdt muggen niet van je lijf; waarschijnlijk willen veel mensen dit maar al te graag geloven...
-Tocht & luchtverplaatsing: muggen vliegen misschien prettiger als het windstil is en hebben meer moeite om bij je te komen in geval van wind, maar ventilators, luchtkoelingen en airconditioning houden muggen niet per definitie van je lijf.
-Geur-apparaatjes: apparaatjes voor in het stopcontact met een mug-afstotende geur (citronella e.a.) werken niet.
-Geluid-apparaatjes: een apparaatjes voor in het stopcontact dat een ultrasoon geluid produceert "dat alleen muggen kunnen horen" berust nergens op.
-Citronella: kaarsen, "pritt-stiften", sprays, druppels, oliën e.a. op basis van citronella werken niet of nauwelijks; ze vervliegen/verdampen bovendien supersnel.
-Licht: de meeste steekmuggen zijn nocturnaal ofwel crepusculair van aard. Dat houdt in dat muggen overdag slapen en 's nachts actief zijn. Zodra de schemering invalt en een mug wakker wordt, zal hij echter gewoon steken; licht of geen licht!
-Water: er zijn nog steeds mensen die een bakje met water in het raamkozijn zetten om muggen af te schrikken. Muggen leggen echter hun eitjes in water, dus voor je het weet heb je je eigen muggenkwekerij...
-Rook: rook houdt muggen op afstand. Mensen zijn de enige levende wezens die vrijwillig rook inademen. Je hoeft echter geen speciale anti muggen-wierook ('Mosquito Coils' e.a.) te kopen; een barbecue werkt ook, zo lang je je maar in de rookwalm bevindt.
-'Mosquito Magnet': de 'Mosquito Magnet' werkt voor geen meter. Hij is duur, inefficiënt, snel stuk en ik heb er nog nooit een mug mee gevangen.
-Biergist: biergist (vitamine B) zou je lichaamsgeur kunnen veranderen, maar bij mij stoot het muggen absoluut niet af.
-Douchen: zweet, melkzuur en oppervlakkige bacteriën spelen slechts een minieme rol bij de lichaamschemie en -geur die muggen aantrekt. Douchen voor het slapengaan is dan ook zinloos als het aankomt op muggenbestrijding.
-Armbandje: je hebt tegenwoordig van die anti muggen-bandjes met citronella en/of essentiële oliën (MosquitNo, Para'Kito e.a.). Er staat 'Hey! don't bite me please' in gegraveerd; helaas kunnen muggen niet lezen.

Conclusie

Trap niet in ongeloofwaardige middeltjes en apparaatjes tegen muggen. Als jij —net als ik— allergisch bent voor muggen (of als je gewoon een hekel aan pijnlijke en jeukende muggenbulten), dan raad ik je het volgende aan: koop een muggenlamp, een klamboe, horren en een elektrische vliegenmepper! Met deze 4 anti-muggenmiddelen houd je muggen gegarandeerd van je lijf.

Blijven de bloedzuigers je ondanks alles toch nog lastigvallen, haal dan een familie vleermuizen of een gigantische vleesetende plant in huis! En pas extra goed op nu de tijgermug in Nederland is geïntroduceerd, want deze tijgert moeiteloos onder je hor of klamboe door. ;)
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

joe

ik gebruik altijd Care Plus. Werk zeer goed!! te koop bij as-adventure, www.asadventure.com




yepyep

Ik gebruik hier:

De muggen/insecten UV lamp die ik in mijn huis heb staan en de Off lotion die hier volop verkrijgbaar is.
Luchtige kleding met lange mouwen/broekspijpen zijn ook aan te raden.



Luke

Op dit moment weinig last van muggen. Ze hebben over enkele maanden nog eens aan een "fogging" campagne gedaan.
Off lotion werkt prima. Had ook een Off spray maar kan het niet meer vinden in de winkels.
Alle ramen en deuren hebben een muggenscherm.
En die enkele muggenbeet kun je snel laten verdwijnen door een doekje met Ethyl Alcohol er op te houden.

janvanderijt

ik gebruik altijd azijn als ik gestoken ben
helpt perfect :lachen: