Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

emigreren naar de fils

Gestart door pagud, maandag 15 september 2014, 12:12:46

Vorige topic - Volgende topic

pagud

Gegroet , mag ik vragen , zijn er mensen die zich hebben laten uitschrijven uit belgie en zich gevestigd hebben met een balikbayanvisa ? Hebben ze zich laten inschrijven in de belgische ambassade te manila ? Wat met hun huis ? Verhuurd ? Wordt je er op belast of betaal je enkel onroerende belasting ? Bedankt voor uw hulp .

Lenn

Natuurlijk valt de opbrengst v/d huur belast met de inkomstenbelasting.

Ronny55

Citaat van: pagud op maandag 15 september 2014, 12:12:46
Gegroet , mag ik vragen , zijn er mensen die zich hebben laten uitschrijven uit belgie en zich gevestigd hebben met een balikbayanvisa ? Hebben ze zich laten inschrijven in de belgische ambassade te manila ? Wat met hun huis ? Verhuurd ? Wordt je er op belast of betaal je enkel onroerende belasting ? Bedankt voor uw hulp .

Je kan gedurende 1 jaar een adminastratief addres opgeven , dan geld je ziekteverzekering nog in de  :smiley-philippines: daarna moet je je laten uitschrijven in liefst inschtijven op de  :belgiesmiley: ambassade. dangeld je ziekteverzekering enkel nog voor verzorging in  :belgiesmiley: , je blijft dan best wel aangesloten bij een mutualiteit{voorzorg,  CM of andere} ingeval je pensioen hebt en nog steeds je sociale bijdrage betaald uiteraard.
Wat dat huis verhuren betreft  :weetikniet: ik heb me er niet aan gewaagd en heb het verkocht. Verhuren brengt een hoop rompslomp mee, als de huurder het al nioet afbreekt, het nadeel is dan wel, je moet bij eventuele terugkeer gaan huren of kopen.
Ben hier nu 7 jaar, plannen om terug naar  :belgiesmiley: te gaan zijn er niet zo direkt , maar zeg nooit "nooit".
Mijn zoon heeft een groot huis met grote kelder, mss mag ik wel de kelder in in geval.  :weetikniet:  :lachen: :lachen:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

koy

leven en laten leven...

stijn54

Om zich laten in te schrijven op de Belgische ambassade te Manilla moet men daarvoor persoonlijk verschijnen en welke documenten dient men voor te leggen? Ik heb al een week een mail gestuurd nar de ambassade maar nog geen antwoord ontvangen.

Luke

Citaat van: stijn54 op zondag  5 juni 2016, 10:08:12
Om zich laten in te schrijven op de Belgische ambassade te Manilla moet men daarvoor persoonlijk verschijnen en welke documenten dient men voor te leggen? Ik heb al een week een mail gestuurd nar de ambassade maar nog geen antwoord ontvangen.

20 jaar geleden ben ik naar het (BE) gemeentehuis gegaan en mij laten uitschrijven. Er is dan een bericht op het toenmalige ID geschreven: AFGEVOERD NAAR DE FILIPIJNEN.  :lachen: Ik veronderstel dat je een soort bewijs hebt meegekregen bij het uitschrijven?

Met hetzelfde ID en paspoort laten inschrijven in Manila op de BE Ambassade. Van dan af is de BE Ambassade uw gemeentehuis!

Ronny55

Ik heb me bij de ambassade asap aangemeld, zelfs voor de eerste 6 maanden dat ik als toerist hier verbleef, ik bedoel niet uitgeschreven. Daarna heb ik me laten uitschrijven en ben ik officieel ingeschreven op de  :belgiesmiley: ambassade, ik had wel het bewijs nodig dat ik in  :belgiesmiley: uitgeschreven was. De ambassade is dan uw "stadhuis" voor alle administratie, I.D. , paspoort , geboorteakte, bewijs van goed gedrag en zeden , om een paar voorbeelden op te noemen. Ben je in  :belgiesmiley: uitgeschreven maar niet op de ambassade ingeschreven , zit je tussen twee stoelen.... voor wat betreft de administratie.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

pierrevanwies

stijn,

ik heb hier zo een model nr zoveel  om u uit te schrijven in een   :belgiesmiley:  stad of gemeente in mijn pc zitten.

Heb net nog eens gekeken maar helaas zit dat in "word 2ooo of zoiets" en ik krijg het daar niet uitgepeuterd zo ik kan het hier niet op het forum zetten. 

  heb dat indertijd gemaild gekegen van uw vriendin daar op de ambassade  ....

  enfin ge kunt u niet inschrijven op de ambassade als je nog niet in bels zijt uitgeschreven.... dat is voor zeker en je moet het zelf doen.

pierrevanwies

en dat formulier om u uitteschrijven gericht aan de burgemeester heb ik hier ook nog.

ik heb dat destijds eerst gemaild naar het e-mail addres van de stad H...... met het nieuwe addres erop [belgische ambassade manila]  en toen heeft de ambassade me ingeschreven zonder er speciaal  naar toe te gaan.


Lammert de Haan

Citaat van: Lenn op maandag 15 september 2014, 12:16:56
Natuurlijk valt de opbrengst v/d huur belast met de inkomstenbelasting.

Het blijkt toch weer nodig te zijn een bericht van Lenn, als het gaat over belastingzaken, te corrigeren c.q. aan te vullen.

Evenals in Nederland betaal je over de huuropbrengst in België geen belasting.  Het zit echt iets ingewikkelder in elkaar. Het Belgische systeem kun je vergelijken met het Nederlandse eigenwoningforfait in geval van een eigenwoning. In België is dit de onroerende voorheffing. Deze is gebaseerd op het (fictieve) inkomen uit onroerend goed, het zgn. kadastraal inkomen, te vergelijken met de Nederlandse WOZ-waarde.

Daarnaast wordt de tweede woning/vakantiewoning – in tegenstelling tot de eigen woning – bij verhuur belast met personenbelasting. Naast de onroerende voorheffing ben je bij verhuur dan ook nog eens belasting verschuldigd over 40% van de opbrengst van de verhuur van meubels en stofferende huisraad (roerend inkomen) en heeft dus niets van doen met de werkelijke huuropbrengst.

Dit laatste wijkt af van het Nederlandse systeem (de zgn. vermogensrendementsheffing – box 3) van de Nederlandse inkomstenbelasting.
Disclaimer.
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.