Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Stamppot rauwe andijvie met spekjes

Gestart door jim miata, dinsdag 6 januari 2015, 07:15:20

Vorige topic - Volgende topic

jim miata

Zeker de meeste Nederlanders kennen de stamppot rauwe andijvie, de Belgen misschien ook wel dat weet ik niet? mochten ze het niet kennen dan nu de gelegenheid om er kennis mee te maken: ik zelf ben gek op andijvie; gekookt of rauw maar ik heb het hier (php) nooit gezien, nu bracht mijn (php) vrouw onlangs mustard  mee, geen mosterd maar een groente, chinese mustard om precies te zijn, bij thuiskomst nam ze direct een stukje van een blad en at het op, opzich niet vreemd voor mij; zij eet bijna alles ook rauw, behalve varkensvlees. niet vreemd maar het bracht me wel op het idee en ik probeerde ook een stukje, nu wist ik het zeker: dit wordt mijn alternatieve andijvie!! Tot dusver alleen nog maar rauw geprobeerd maar ik zal het ook eens koken. Als dat slaagt zal ik zeker hier laten weten. Ik weet niet of ik het hier moet uitleggen hoe je de stamppot rauwe andijvie maakt? voor de zekerheid en voor onze Belgische vrienden dan toch maar even. de stamppot bestaat voornamelijk uit aardappelen en chinese mustard neem ongeveer van beide evenveel, een kilo aardappels voor ik denk 3 eters, wij vinden het erg lekker wij doen een kilo met z'n 2en, kook de aardappels met wat zout ongeveer 25 minuten, ondertussen bak je een paar ons bacon chunks of diced (stukjes of dobbelsteentjes) kant en klaar te koop gekoeld of diepvries, hebben ze dat niet koop dan gesneden maar ongezoete (cured) bacon, het type Hickory is perfect geschikt dan we even snijden tot kleine stukjes, bak het op een zacht vuurtje uit ondertussen was je de bladen van de "andijvie" laat ze even goed uitlekken of droog ze af, vervolgens snijdt je de "andijvie" zo dun mogelijk ik zou de harde stronk er buiten laten maar misschien kan die er wel doorheen dat is je eigen keuze, zodra de aardappels gaar zijn stamp je ze tot puree en roert er vervolgens, terwijl de aardappels nog heet zijn, de "andijvie" doorheen en de gebakken spekjes met vet en al, doe er per kilo aardappels 2 eetlepels ongezoete mayonaise (american maid) doorheen, klaar is kees, lekker met karbonade of een sousage en als er veel bacon doorzit heb je misschien geen vlees nodig, en een lekkere bruine jus Succes !!
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn

Ik kan hier andijvie kopen in Davao, net zoals boerenkool.Is niet het hele jaar voorradig maar kan het ook invriezen.Maak er geen stamppotje van maar wel met spekkies en dan met krieltjes en een bal gehakt.Zo heeft ieder weer zijn eigen voorkeuren .

jim miata

Citaat van: Lenn op dinsdag  6 januari 2015, 09:24:07
Ik kan hier andijvie kopen in Davao, net zoals boerenkool.Is niet het hele jaar voorradig maar kan het ook invriezen.Maak er geen stamppotje van maar wel met spekkies en dan met krieltjes en een bal gehakt.Zo heeft ieder weer zijn eigen voorkeuren .

die krieltjes lijkt mij ook wel wat, heb ik hier wel regelmatig gezien trouwens, hier kosten de aardappels meer naarmate ze groter worden, vreemd he? andijvie en boerenkool kan hier wel verbouwd worden maar dan toch echt wel op hoogte, daar waar het s'nachts fris is als bijvoorbeeld Baguio waar veel (groenten en fruit) van wat hier verkocht wordt ook vandaan komt, Andijvie stamppot is nou niet echt mijn voorkeur maar ik vond het vooral leuk een alternatief gevonden te hebben waar mensen die niet over andijvie kunnen beschikken, gebruik van kunnen maken
ik geniet mijn pensioen in de tropen

janvanderijt

ik gebruik vaak chinese kool voor stampotje de  het voorste van het blad rauw en dat stuk met de stengel blancheer ik
geb spekjes er doorheen mosterd boter eitje  en smullen maar
gehaktballetje erbij  gewoon heerlijk

jim miata

Citaat van: janvanderijt op dinsdag  6 januari 2015, 10:11:47
ik gebruik vaak chinese kool voor stampotje de  het voorste van het blad rauw en dat stuk met de stengel blancheer ik
geb spekjes er doorheen mosterd boter eitje  en smullen maar
gehaktballetje erbij  gewoon heerlijk

kool erg lekker met kerrie
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn

Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 09:43:31
Citaat van: Lenn op dinsdag  6 januari 2015, 09:24:07
Ik kan hier andijvie kopen in Davao, net zoals boerenkool.Is niet het hele jaar voorradig maar kan het ook invriezen.Maak er geen stamppotje van maar wel met spekkies en dan met krieltjes en een bal gehakt.Zo heeft ieder weer zijn eigen voorkeuren .

die krieltjes lijkt mij ook wel wat, heb ik hier wel regelmatig gezien trouwens, hier kosten de aardappels meer naarmate ze groter worden, vreemd he? andijvie en boerenkool kan hier wel verbouwd worden maar dan toch echt wel op hoogte, daar waar het s'nachts fris is als bijvoorbeeld Baguio waar veel (groenten en fruit) van wat hier verkocht wordt ook vandaan komt, Andijvie stamppot is nou niet echt mijn voorkeur maar ik vond het vooral leuk een alternatief gevonden te hebben waar mensen die niet over andijvie kunnen beschikken, gebruik van kunnen maken
Ik koop hier andijvie en boerenkool 100m naast abreeza mall in Davao.Dus is dat niet op hoogte, en gewoon flink warm.Dus het kan wel, in de hitte andijvie(endive) en boerenkool(curled kale).
Hierbij de link,
https://www.facebook.com/orgveggies?fref=ts
Is dus nog organischs ook en de eigenaar  was voorheen teacher in de US .Heb meerdere malen bij hem gegeten en was er blij mee.

jim miata

Citaat van: Lenn op dinsdag  6 januari 2015, 11:25:10
Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 09:43:31
Citaat van: Lenn op dinsdag  6 januari 2015, 09:24:07
Ik kan hier andijvie kopen in Davao, net zoals boerenkool.Is niet het hele jaar voorradig maar kan het ook invriezen.Maak er geen stamppotje van maar wel met spekkies en dan met krieltjes en een bal gehakt.Zo heeft ieder weer zijn eigen voorkeuren .

die krieltjes lijkt mij ook wel wat, heb ik hier wel regelmatig gezien trouwens, hier kosten de aardappels meer naarmate ze groter worden, vreemd he? andijvie en boerenkool kan hier wel verbouwd worden maar dan toch echt wel op hoogte, daar waar het s'nachts fris is als bijvoorbeeld Baguio waar veel (groenten en fruit) van wat hier verkocht wordt ook vandaan komt, Andijvie stamppot is nou niet echt mijn voorkeur maar ik vond het vooral leuk een alternatief gevonden te hebben waar mensen die niet over andijvie kunnen beschikken, gebruik van kunnen maken
Ik koop hier andijvie en boerenkool 100m naast abreeza mall in Davao.Dus is dat niet op hoogte, en gewoon flink warm.Dus het kan wel, in de hitte andijvie(endive) en boerenkool(curled kale).
Hierbij de link,
https://www.facebook.com/orgveggies?fref=ts
Is dus nog organischs ook en de eigenaar  was voorheen teacher in de US .Heb meerdere malen bij hem gegeten en was er blij mee.


Precies je koopt het daar maar groeit het daar dan ook?
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn

Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 11:33:31
Citaat van: Lenn op dinsdag  6 januari 2015, 11:25:10
Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 09:43:31
Citaat van: Lenn op dinsdag  6 januari 2015, 09:24:07
Ik kan hier andijvie kopen in Davao, net zoals boerenkool.Is niet het hele jaar voorradig maar kan het ook invriezen.Maak er geen stamppotje van maar wel met spekkies en dan met krieltjes en een bal gehakt.Zo heeft ieder weer zijn eigen voorkeuren .

die krieltjes lijkt mij ook wel wat, heb ik hier wel regelmatig gezien trouwens, hier kosten de aardappels meer naarmate ze groter worden, vreemd he? andijvie en boerenkool kan hier wel verbouwd worden maar dan toch echt wel op hoogte, daar waar het s'nachts fris is als bijvoorbeeld Baguio waar veel (groenten en fruit) van wat hier verkocht wordt ook vandaan komt, Andijvie stamppot is nou niet echt mijn voorkeur maar ik vond het vooral leuk een alternatief gevonden te hebben waar mensen die niet over andijvie kunnen beschikken, gebruik van kunnen maken
Ik koop hier andijvie en boerenkool 100m naast abreeza mall in Davao.Dus is dat niet op hoogte, en gewoon flink warm.Dus het kan wel, in de hitte andijvie(endive) en boerenkool(curled kale).
Hierbij de link,
https://www.facebook.com/orgveggies?fref=ts
Is dus nog organischs ook en de eigenaar  was voorheen teacher in de US .Heb meerdere malen bij hem gegeten en was er blij mee.


Precies je koopt het daar maar groeit het daar dan ook?
Zie de link welke ik je gaf.Ja het groeid hier gewoon.100M naast abreeza mall.Ben zelf bezig met hydroponics.

jim miata

mooi voor jullie daar in Davao, ik wou dat het hier te koop was, ik zou het kunnen telen maar in containers geen idee of dat werkt
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn

Citaat van: jim miata op dinsdag  6 januari 2015, 12:38:09
mooi voor jullie daar in Davao, ik wou dat het hier te koop was, ik zou het kunnen telen maar in containers geen idee of dat werkt
Het kan dus wel, en zelfs organisch en in de hitte.Bekijk die website maar uitvoerig.Gelukkig voor mij is dat de meeste mensen het niet kunnen vinden.Hij krijgt zaden opgestuurd van iedereen die hem aardig vind.

jim miata

ik heb zijn fb bezocht en volg hem nu, bedankt voor de info
ik geniet mijn pensioen in de tropen

Lenn