Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Vertrouwen vs blind vertrouwen

Gestart door BartD, woensdag 25 februari 2015, 09:19:48

Vorige topic - Volgende topic

BartD

Sinds augustus 2014 ben ik in contact gekomen met een Filipijnse via FilipinoCupid. Na wat over en weer gemaild te hebben zijn we beginnen communiceren via Facebook. In december ben ik heel de maand daar geweest en de reis is al geboekt voor april tot half mei. Ik neem haar mee naar Hong Kong voor enkele dagen.
Tijdens mijn verblijf heb ik haar ouders ontmoet, collega's, vrienden en kennissen. Via FB hadden we ons verloofd, voor zover dit iets betekent.

Tot dan leek alles goed.

Helaas heeft ze een alarmsignaal laten afgaan door een week nadat ik terug was mij om een aanzienlijk bedrag te vragen. (Wat ik eerst ging doen en ben (gelukkig) teruggekeerd op die beslissing)
Normaalgezien zou ik daar direct een einde aangemaakt hebben met de "relatie"... er zijn constante ups and downs.
Ik een kwade bui had ik haar gevraagd of ze een scammer was dat ze mij tot nu toe regelmatig eens doorsteekt en toen beweerde dat ik haar had gekwetst. (manipulatie?)
Voordat ik begon met de zoektocht naar een Filipijnse ben ik verschillende "scam-warning sites" gaan bestuderen en ben ik extreem voorzichtig.

Toch wil ik haar een kans blijven geven.
Terwijl de twijfels terugkeren op bepaalde momenten.

Ze zegt dat ik te negatief ben en geen vertrouwen heb, terwijl ik regelmatig toch enkele leugentjes ontdek. Vooral tegenstrijdigheden...
Terwijl ikzelf zeer open en eerlijk ben. Het vertrouwen dat ze van mij wenst is voor mij een blind vertrouwen. Is het normaal dat men liegt en verzwijgt, wetende dat het een toekomstige partner betreft?

Of flip ik?

Graag deftige antwoorden aub, geen gezever! Ik wil erin blijven geloven en wacht af tot ik van daar terug ben.

polowonder

Ik heb hierop maar één reactie: "run like hell"... Het zal NOOIT ophouden.

Amice

Allereerst  :welcome:

Tja wat moet je hierop zeggen als je al denkt door te gaan.

het lijkt een beetje op de staatsloterij zoals de dame in kwestie het doet en wel met een spiering een kabeljauw vangen.

Feitelijk is het de geeikte methode om eerst poeslief en aardig te doen om vervolgens de kat uit de zak te laten komen.

Wees maar blij dat ze dom is om zo een bedrag te vragen nu je weg bent daar.
Als je er weer heengaat zal ontsnappen daaraan een stuk moeilijker worden want dan heeft ze nog hulp van de familie etc.

Verliefd lijkt ze me in ieder geval niet te zijn anders nam ze dat risiko niet.

Dus ja, wegwezen en je volgende vakantie als single in de phils verblijven.  Ik kan je verzekeren dat het geen straf zal zijn.  :biggrinn:

In die tijd zul je dan het verschil wel merken en een goede kans hebben om tegen een betere aan te lopen.
Met het bespaarde geld kun je het nog breed laten hangen ook.  :thumb:


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

jiggy

Goed bedoeld om hier advies of (vanuit ervaringen) wijze raad te zoeken, Bart...
Maar (en ik hoop dat ik ongelijk heb) heel wat onheilsspellende berichten zullen volgen.
(Inmiddels reeds gebeurd terwijl ik dit aan het typen was...)
Hoe groot de impact op je vertrouwen en jullie relatie is kan enkel jij beoordelen. Niemand die haar, jou en jullie situatie kent kan daarin "gepast" tussenkomen, denk ik...

Het feit dat ze pas onlangs een (aanzienlijk) bedrag is gaan vragen, kan in haar voordeel pleiten. Scammers doen er minder lang over om hun tactiek van geleidelijkheid te ontvouwen : van kleine naar steeds grotere bedragen, steeds onderbouwd met (al dan niet geloofwaardige) verhalen van "tegenslagen".

Ook waarom ze zo'n bedrag nodig heeft en waarom ze het pas vraagt, nu je daar weg bent zijn belangrijk om weten vooraleer te spreken over een "alarmsignaal".

Ik zou zeggen... praat vooral eerst met haar... daar zul je denk ik meer antwoorden kunnen vinden, echt gerelateerd aan "het probleem" dan hier...
Voorzichtigheid is in elk geval raadzaam, doch.. als dit echt het eerste signaal is in 6 maanden, is er geen reden tot paniek, me dunkt.
"Leugentjes en tegenstrijdigheden". Ook dat jan jij alleen beoordelen, maar sta open voor de realiteit. Als je je te argwanend opstelt, zal je alles in eerste instantie negatief bekijken of ervaren. Iedereen heeft wel al eens situaties ervaren denk ik, waarbij een "tegenstrijdigheid" enkel voortkwam uit een misverstand, "gebrek aan juiste, volledige informatie-overdracht"..

Ik hoop dat je er uitkomt...  

MadRed

Als je de site nog niet kent dan is Dragonladies.org een goede. Daar staan vele verhalen op die ze gebruiken om geld uit de zak te kloppen. Als je je vraag daar plaatst denk ik dat ze ook zullen zeggen om te rennen.

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Ze kon voor jij ten tonele kwam ook overleven. Ze heeft jou geld niet nodig om dat nu ook te doen.

Amice

Citaat van: MadRed op woensdag 25 februari 2015, 10:24:43
Als je de site nog niet kent dan is Dragonladies.org een goede. Daar staan vele verhalen op die ze gebruiken om geld uit de zak te kloppen. Als je je vraag daar plaatst denk ik dat ze ook zullen zeggen om te rennen.

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Ze kon voor jij ten tonele kwam ook overleven. Ze heeft jou geld niet nodig om dat nu ook te doen.

:thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Bart,  :welcome:

Aanzienlijk bedrag of niet (wat is trouwens een aanzienlijk bedrag?) Ik zou het nooit doen, en jouw twijfels zijn zeer terecht.

Het moet maar eens gedaan zijn met hun denken dat "wij" het geld maar van de bomen te plukken hebben.
Dat is de eerste reden dat ik zou weglopen, en de tweede reden zou zijn omdat er zoals je zegt, constante ups en downs zijn. Als dat nu al zo is, wat dan later?

:benweg:
Rich de Nederbelg.

BartD

Eigenlijk vroeg ze in september of ik wou helpen met de studies van haar broer. Toen heb ik neen gezegd maar achteraf 2000pesos opgestuurd.
Toen ik wegging in december heb ik 9600pesos gegeven (overschot van de borg van een gehuurde studio)
In januari ...een week later vroeg ze 500â,¬ omdat ze was bestolen...
Gisteren zei ze dat ze depressief was doordat de huisbaas 3 maanden achterstal wil.

Ze zei erbij, dat ze het eerst niet wou vertellen omdat ik haar weer een scammer zou noemen.

Ik heb haar niks gegeven buiten die 2 bedragen (2000 en 9600).


Adik

Iemand die om geld vraagt is niet per definitie een scammer. Ook een nederlandse vriendin zal wel eens om geld vragen. Met de informatie die je tot nu toe hebt gegeven denk ik dat je haar als een prinses hebt behandeld (was je vakantie dus je neemt het er eens van. Begrijpelijk) en daardoor is nu niet helemaal duidelijk meer voor haat hoe hard je voor het geld hebt moeten werken. Is haar dat kwalijk te nemen?

Kleine leugentjes? Moeilijk zo iets over te zeggen. Een keer de andere kant op kijken kan geen kwaad want hoe langer je er naar kijkt hoe groter het lijkt. Ik hoop dat je wat aan dit advies hebt. Je lijkt me waakzaam genoeg, vandaar en keer niet alle stereotype worstcase senario's.

Lorre

11600 peso is voor velen daar al een dubbel maandloon, een sales lady in een mall vangt iedere maand circa 6000 peso.

Is jouw 'vriendin' uit de provincie of een grootstad, woont ze alleen of bij haar ouders en broers/zussen? Wat studeerde ze, niet dat ik hoog oploop met de universitaire diploma's aldaar, maar soit.  Heeft ze een job momenteel, denk het wel van je spreekt van collega's? Eigen pc en internetaansluiting of chat ze in een internetshop? Dure smartphone of een simpel gsm'etje? Werken haar ouders, haar broers/zussen? Hoe oud is ze? Haar ouderlijk huis bezocht of enkel de ouders op een neutrale plaats ontmoet?

Sterkte Bart!!