Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

CONTAINERHUIS

Gestart door jiggy, maandag 2 maart 2015, 16:13:48

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Met veel ineresse kijk ik in topics en posts ivm bouwen in de Filippijnen. Vooral om tips en ervaringen op te doen voor... "Ooit"...

Recent is mijn interesse gewekt door een "rage" die zowat overal ter wereld de kop opsteekt.
Namelijk de trend om op een creatieve manier zeecontainers te recycleren en een nieuw leven te geven als woning, kantoor, winkel,...

Ik heb me hierbij, voor toepassing in de Filippijnen al een aantal voordelen bedacht :
- ongevoelig/onverwoestbaar voor typhoons, aardbevingen, mieren
- goed bestand tegen inbraak
- modulair, dus steeds vlot uitbreidbaar
- wellicht vlot beschikbaar, zeker in de nabijheid van havens zoals in Cebu
- ....

Nadelen:
Nog niet gevonden. Technisch is alles te doen bij de transformatie. Zo bvb isolatie door bekleding van de wanden of dakvegetatie. Maar.. dat moet je bij toepassing in Europa ook doen.

Dus... welke bedenkingen schieten jullie te binnen ivm een container als woonst in de Filippijnen?
Vuur maar af, wel graag beetje  :ontopic: blijven graag  :thumb:

Onderstaande foto en link als voorbeeld van de talloze sites op het internet over dit fenomeen :

http://www.containerhuis.com/zeecontainer-huis-2



Cobra

#1
Je zal zeer waarschijnlijk snel van iemand te horen krijgen dat die veel te warm zijn van binnen voor in de PH.


En nog meer negatief commentaar.

Ik denk zelf dat met goede isolatie en ventilatie en grond tegen de zijkant en een sahara dak er op je heel ver kan komen.


Maar tis iets wat je zelf moet onderzoeken en doen, velen durven er niet aan te beginnen.



Ik heb zelf ook wat rondgeneust er over en vond dit :https://www.youtube.com/watch?v=U6ShrYIBMmU


Mooi om te zien wat in de USA   allemaal mag en kan.


Er staan veel videos van op youtube.

[embed=420,315]<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/U6ShrYIBMmU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/embed]
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Rich

Ondanks dat er echt wel leuke ontwerpen te vinden zijn op internet, zou ik toch het gevoel hebben dat ik echt in een container woon  :lachen: Veel van die containers worden gebruikt als bouwkeet, vandaar dat gevoel.
Dus vooral isolatie, en bakstenen er omheen  :weetikniet:

Of het veiliger is tegen inbraak daar heb ik vraagtekens bij, want er zitten zoals in een gewoon huis toch ook ramen en deuren in.

Geschikt voor de Filippijnen? Ik denk van niet want ik stel me de vraag hoe ze dat gaan isoleren als ze geen geld hebben, en zonder isolatie zullen er ongetwijfeld doden vallen.
Rich de Nederbelg.

Cobra

Ik heb veel op youtube gezocht, zelf eens iemand in BLOEDHEET Australie gevonden die in een container woonde, die was helemaal offgrid.

Hij had zelfs een airco draaien en kon er prima in leven.

Er is veel over te vinden bij youtube.

Interessant onderwerp.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

jiggy

Rich, dat is net de uitdaging: van een container een knusse woning maken met een groot ruimtelijk gevoel. Mal eens een paar foto's of filmpjes opgezocht op internet?
Die geven mij een beter "ruimtegevoel" dan traditionele woningen, waar deuren en ramen niet veel meer zijn dan wat "gaten in de muur"...
En ... isoleren : een MUST. Of anders wordt het een bakoven zoals het overgrote deel van de woningen met metal roof daar.
Het zou mij steek verwonderen mochten er geen isolatie te vinden zijn in de bouwstofhandel...
Over geld: ik heb het "vage idee" voor mezelf.
Bakstenen : absorberen nog meer warmte en houden dat ook 's nachts vast.

Beste dakisolatie en heel ecologisch : een groendak (zie mijn eerste foto).

Cobra

IDD een groendak isoleert goed.

Ander idee is aan de schaduw(kop)kant van de container net boven de vloer ventilatieroosters maken met muggengaas tegen ongedierte.

Andere kop van de container een toren op de dak waar de lucht in word opgewarmd door de zon, die lucht gaat omhoog en trekt koude lucht naar binnen op de andere kop door die roosters.


Ik weet van iemand die eens in zo'n huis op Bohol was, hij dacht dat de aircon aanstond, er was helemaal geen aircon.

Was gewoon koel door de natuurlijke ventilatie, warme lucht stijgt, trekt koude lucht naar binnen.


Word in de westerse wereld ook op grote schaal toegepast nu bij grote kantoorgebouwen etc.


Er zijn speciale firmas die dat doen.



Er zijn veel dingen en systemen die toegepast kunnen worden.


Kijk eens op youtube, velen hebben al oplossingen gevonden.


Sommigen gaan volledig off-grid, geen elec aansluiting meer.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cobra

Een zonneboiler voor warm water is natuurlijk ideaal in de PH met die felle zon daar.


Ik kan geen foto vinden van zo'n koker op het dak voor natuurlijke ventilatie.

Zoek nog even verder.

Alsjeblieft : http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.02.02.05

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

jiggy

Citaat van: Rich op maandag  2 maart 2015, 18:33:55
Ondanks dat er echt wel leuke ontwerpen te vinden zijn op internet, zou ik toch het gevoel hebben dat ik echt in een container woon  :lachen: Veel van die containers worden gebruikt als bouwkeet, vandaar dat gevoel.
Dus vooral isolatie, en bakstenen er omheen  :weetikniet:

Of het veiliger is tegen inbraak daar heb ik vraagtekens bij, want er zitten zoals in een gewoon huis toch ook ramen en deuren in.

Geschikt voor de Filippijnen? Ik denk van niet want ik stel me de vraag hoe ze dat gaan isoleren als ze geen geld hebben, en zonder isolatie zullen er ongetwijfeld doden vallen.


Het blijft een experimentele vorm van wonen, geef ik toe.
Maar zeker niet banaal. Dat wordt het als je hierrond baksteen zou gaan gebruiken.
Het eerlijk tonen van de industriƫle vorm en de verrassende invulling maakt het net zo boeiend.

Die werf- en bureelunits (bij honderden voorradig bij Lenaerts-Blommaert in Temse) zijn geen zeecontainers...

"bouwkeetgevoel" ?
Is uiteraard zeer persoonlijk. Ik in ieder geval niet :








jiggy

Citaat van: Cobra op maandag  2 maart 2015, 19:33:08
Een zonneboiler voor warm water is natuurlijk ideaal in de PH met die felle zon daar.


Ik kan geen foto vinden van zo'n koker op het dak voor natuurlijke ventilatie.

Zoek nog even verder.

Alsjeblieft : http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.02.02.05



:thumb: :thumb: :thumb:

jiggy

Citaat van: Cobra op maandag  2 maart 2015, 19:16:43

Ik weet van iemand die eens in zo'n huis op Bohol was, hij dacht dat de aircon aanstond, er was helemaal geen aircon.

Jammer dat ik dat geen 2 maand eerder wist. Heb daar toen Bohol helemaal rondgetoerd.