Olieprijzen gekelderd, maar vliegticketprijzen volgen niet

Gestart door Lorre, woensdag 8 april 2015, 12:50:00

Vorige topic - Volgende topic

Lorre

Olieprijzen gekelderd, maar vliegticketprijzen volgen niet

De olieprijzen zijn het voorbije half jaar met ongeveer 50 procent gedaald. Dat vertaalt zich in lagere prijzen aan de pomp, maar wat betekent het voor de prijzen van de vliegtickets? "Luchtvaartmaatschappijen volgen maar gedeeltelijk", stelt luchtvaarteconoom Luk De Wilde. Toch zijn de ticketprijzen in België volgens Geert Sciot van Brussels Airlines "historisch laag".

Een vat ruwe olie kostte gisteren 57,46 dollar. De prijs is het afgelopen half jaar bijna gehalveerd, de sterkste daling sinds 2008. Wie met zijn wagen gaat tanken, voelt dat verschil in zijn portemonnee. Wie met het vliegtuig op reis gaat, merkt het verschil helaas minder - over het algemeen zijn de prijzen van vliegtickets niet mee gedaald.

Dat betekent niet dat de luchtvaartmaatschappijen van slechte wil zijn. "De meeste maatschappijen dekken zich in tegen de schommelingen van de brandstofprijzen", legt luchtvaarteconoom Luk De Wilde uit. "Ze leggen de tarieven van hun brandstof voor een langere termijn vast met een hatchingmaatschappij. Dat is een voordeel als de prijs stijgt, maar in dit geval is het dus een nadeel."

JetairFly

Een luchtvaartmaatschappij die bijvoorbeeld in 2014 een contract heeft afgesloten waarin een vaste prijs is overeengekomen, betaalt nu dus nog steeds diezelfde prijs voor haar brandstof. "De prijs ligt voor enkele jaren vast en blijft gelden tot de overeenkomst eindigt", zegt De Wilde. "De prijzen zijn nu weliswaar gedaald, maar die daling kan daardoor dus niet onmiddellijk verrekend worden naar de passagiers."

Toch zijn er maatschappijen die hun ticketprijzen lichtjes hebben kunnen verlagen. "Dat geldt bijvoorbeeld voor JetairFly", zegt Luk De Wilde. "Sommige luchtvaartmaatschappijen kiezen ervoor slechts voor een gedeelte van hun brandstofvoorraad de prijzen vast te leggen. De overige brandstof wordt gewoon aan de marktprijs gekocht. Op die manier heeft JetairFly zijn prijzen een beetje kunnen verlagen."

Woordvoerster Florence Bruyère van JetairFly bevestigt dat, maar stelt dat de prijs van een vliegticket niet alleen bepaald wordt door de brandstof. "De prijzen zijn vooral afhankelijk van vraag en aanbod", zegt ze. "Bovendien is de impact van de olieprijsdaling beperkt door de wisselkoers van de dollar en de euro."

Brussels Airlines

Brussels Airlines zegt zijn ticketprijzen vorig jaar gemiddeld met tien procent verlaagd te hebben. De olieprijzen spelen daar echter geen rol in, wel de concurrentiestrijd op Brussels Airport. "De olieprijs is maar een onderdeel van een vliegticket", zegt woordvoerder Geert Sciot. "Wij hebben onze prijzen verlaagd toen de olieprijzen nog hoog waren, en dat komt vooral door de toegenomen concurrentie."

Volgens Sciot zijn de ticketprijzen in België momenteel historisch laag. "Er is meer aanbod op de markt. Op bepaalde bestemmingen is de capaciteit met zelfs 30 procent gestegen. En dat leidt uiteraard tot lagere prijzen."

Zelf vliegt Brussels Airlines sinds kort naar het Deense Billund, waardoor vliegen naar Denemarken volgens Sciot flink goedkoper zal worden. "Ook vliegen naar Ibiza wordt goedkoper, omdat wij deze zomer voor het eerst vluchten naar het eiland organiseren. Anderzijds zijn vluchten naar Riga duurder geworden omdat er door het Europese voorzitterschap van Letland veel vraag naar is."

Bron: http://www.demorgen.be/economie/olieprijzen-gekelderd-maar-vliegticketprijzen-volgen-niet-a2279794/