Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eerste Durian in mijn leven gegeten.

Gestart door jamietagabundok, donderdag 23 juli 2015, 13:51:13

Vorige topic - Volgende topic

Baron

Citaat van: jamietagabundok op vrijdag 24 juli 2015, 05:50:15
Maalt  :confused2:   :denk:  Volgens mij heb je dan wel een onrijpe durian lopen eten Baron   :lachen:

Want de rijpe die ik had was boterzacht, dus hoe kan je dat nou malen ?   


Laatste dagen ook veel rambutan in de stalls along de highway, vind ik ook superlekker   :thumb:




Lees nog eens, eerst bevriezen! Dn malen, dan siroop er over.
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Baron

 :hoedjeaf:


Ramputan? is dat ook een soort Durian? hoe smaakt die?


:ikkeniebegrijp:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

bananacreek


pagud


jamietagabundok

U bedoeld lichees  ?     Want litche roept een pinay naar je als ze heel boos is   :lachen:

bananacreek

Citaat van: jamietagabundok op zaterdag 25 juli 2015, 09:31:26
U bedoeld lichees  ?     Want litche roept een pinay naar je als ze heel boos is   :lachen:

Lychees



Heerlijk zoetzuur........ :happy: :happy:



innka3

Citaat van: bananacreek op donderdag 23 juli 2015, 14:28:44


Mijn buurvrouw zei vroeger tegen de kleine Klootzak: "Wimpie je mag niet in de poort poepen"...ik zal het tegen je vader zeggen
op dit  :belgiesmiley: forum betekent ''poepen'' toch heel iets anders. :lachen: :jajaja:

jamietagabundok

Citaat van: josv op donderdag 23 juli 2015, 14:49:33
Citaat van: jamietagabundok op donderdag 23 juli 2015, 13:51:13
Ik denk dat het harvest seizoen is voor de Durian hier in Mindanao, want voor het eerst liggen de kraampjes langs de highway naar Zambo er vol mee.

Vriendin heeft er eentje , een kleine om te proberen voor me gekocht, en  omdat ik totaal ignorant bent , mijn ( ( (misschien toekomstige ) schoonmoeder   heeft dat ding voor me opengemaakt.


Allemachtige  Allah wat stinken die dingen, ik begon bijna te kokhalzen, toen het schoteltje vlak bij me kwam, echt een strontlucht om het maar plat te zeggen.

Maar toch blij dat ik heb doorgezet, neus dichtknijpen en happen, en het smaakte wonderwel goed, het rijpe vruchtvlees is botermals, en zacht lijkt wel een soort pudding waar je van eet.

Midden in het vruchtvlees zit een grote lichtbruine pit.


Later heb ik de geopende durian bekeken , en die heeft dus een aantal  aparte kamers van binnen,   de stank en de enorme stekels op de schil snap ik wel die zijn gewoon ter bescherming van de vrucht tegen insecten en ander ongedierte, 


  En is zeker voor herhaling vatbaar, nog eentje te kopen   :thumb:    Is wel voedzaam vind ik , als ik 1 vruchtkamer leeg eet ik zit ik vol,  en het ligt ietwat zwaar op de maag

:lachen: :lachen: strontlucht vind ik het niet, maar echt lekker........... Ik eet het ook wel eens en vind het prima smaken. Les 1: grote pitten zijn de "native" met scherpe buitenkant, kleine pitten de gekweekte met botte punten.  Les 2 : eet er niet teveel van ivm hoge bloeddruk. Mijn vrouw is eens met al haar collega's door de baas naar de dokter gestuurd nadat ze zo'n beetje de hele boom uit de achtertuin hadden leeggevroten  binnen 2 weken :happy2:


  Jos , je bent toch niet in de war met een Marang ?   want die kreeg ik vanmiddag hier van een boer, die Marang was overrijp, dus kon die niet meer verkopen op de markt.  Dat ding was zo rijp , die viel zo uit elkaar.

Marang lijkt aan de buitenkant wel op Durian, uiterlijk zit eigenlijk tussen durian en jackfruit in.

Maar Marang stikt absoluut niet , geen scherpe punten, geen scherpe pitten, maar kleine ronde.

  Smaakte beter dan durian, en niet zwaar op de maag  :thumb:

jamietagabundok

En Marang zou de bloeddruk juist verlagen, in tegenstelling tot Durian dat het verhoogd

http://healthybenefits.info/the-health-benefits-of-marang-fruit/

josv

Citaat van: jamietagabundok op donderdag 30 juli 2015, 13:37:35
  Jos , je bent toch niet in de war met een Marang ?   want die kreeg ik vanmiddag hier van een boer, die Marang was overrijp, dus kon die niet meer verkopen op de markt.  Dat ding was zo rijp , die viel zo uit elkaar.

Marang lijkt aan de buitenkant wel op Durian, uiterlijk zit eigenlijk tussen durian en jackfruit in.

Maar Marang stikt absoluut niet , geen scherpe punten, geen scherpe pitten, maar kleine ronde.

  Smaakte beter dan durian, en niet zwaar op de maag  :thumb:

Nope, tenslotte woon ik in "the city of durian" ;)

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....