Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Leuk in Palawan??

Gestart door LMBen, woensdag 19 augustus 2015, 17:59:04

Vorige topic - Volgende topic

LMBen

MANILA -- A 25-year-old man died after he allegedly stepped on a poisonous sea creature, possibly a stone fish, while on vacation in Coron, Palawan last Friday.



The victim, Miguel Ruiz, was on vacation with his boyfriend, Travis Millard, in Palawan last week when the incident occurred.

Millard, 24, said he and Ruiz booked a guided tour of the island, where they were supposed to visit several destinations.

"When we got on the boat, they offered us life jackets but didn't mandate them. They offered us some snorkeling gear but they told us, you know, it would really be a necessary thing for us. We really didn't know what we were getting into because we just expected that we were just gonna go from place to place and just really observe the beauty of Coron and do a couple of activities," he said.

"At no point was any risk or dangers mentioned to us concerning anything we will be exposed to, except for a casual mention of jelly fish. But outside of that, there was no precaution given to us with regards to where we should avoid, or what we should do or not do," Millard added.

They were on their last destination in Siete Pecados, where they were informed that they can go snorkeling, when Ruiz suddenly shouted in alarm.

"At some point, me and Miguel separated, about maybe five meters or so, and out of nowhere, he gasped, 'Travis!" and then I turned back and he removed his mask and said, 'I stepped on something and I'm having trouble breathing.' Those were his exact words," Millard said.

'NO ASSISTANCE'

Millard said he immediately went over to where Ruiz was, and asked their tour guide for assistance. He was then told that they were probably just tired from snorkeling the whole day.

"We called the tour guide over to us, and we asked for some assistance, and he told us, 'Oh, you're just exhausted, you know, we've been snorkeling all day. Just lay down.'," he added.

A "frothy" substance started coming out of Ruiz' mouth, and Millard then insisted to their tour guide that they need to go back.

"I can no longer hear the deep breaths. It seemed as if he was kind of being quiet, and then I noticed that his face was starting to change colors. At this point, the tour guides distanced themselves from us."

It was also Millard himself who performed mouth-to-mouth resuscitation on Ruiz, as the tour guides and other members of the group watched.

"At that point I was furious because there was nobody assisting us, and I screamed, "Help me! Help me, don't just watch, help me!' Finally, the tour guide came and helped his head, and every time I would blow air, he would be the one to help expel the vomit from his mouth," Millard said.

He added that there was no one in the group who had enough phone credits to make a call.

"There was no assistance at all. It was my phone they used to call, it was me that was doing what little training I remember from health class in 7th grade... I was in a total shock that it was like they were just watching this horrific scene with no assistance at all," Millard said.

Ruiz was taken away on an ambulance as soon as they arrived on shore.

"In my experience, ambulance with paramedics, when you get the victim to the vehicle, they should immediately administer aid, but at this point, it was like a taxi of his death, because they just put him on the back, and they didn't do anything. They just began to drive," Millard said.

The door of the ambulance was also jammed, making it difficult for them to get out of the vehicle as soon as they arrived at the hospital.

"I banged, almost broke the glass. They didn't know what to do. They tried opening it from the inside, from the outside. It was me, then I said, 'Just take him from the front," Millard narrated, adding that Ruiz was carried out of the ambulance on a cushion, as there was no stretcher.

Ruiz was declared dead on arrival at the hospital, with the doctor informing Millard that he has been dead for several minutes.

"I had never... bedside manner, the lack of care. It was like the person who I loved, he saved all his money to invest into the tourism of Coron so we can enjoy this time together. I took time off work to come here to the Philippines to enjoy this beautiful scenery, this place that people claim as one of the most beautiful places in the world, yet they don't have those basic things as hospital, or protocol to react to something like this," Millard lamented, adding that Ruiz did not drown.

ABS-CBN tried to get the statement from the hotel where Ruiz and Millard stayed but the management refused to comment on the incident.

Based on the official report from the local police station in Palawan, Ruiz drowned. However, they are also looking at other possible reasons, including that of the victim stepping on a stone fish.

"Lahat naman po pag nag-iimbestiga tayo, tinitingnan ang lahat ng posibilidad. Kung totoo man na stone fish ang dahilan hindi po natin tini-take for granted po yun," said Police Senior Insp. Aldrin Atienza, spokesperson of Palawan Provincial Police Office.

TRAINING FOR TOUR GUIDES

Meanwhile, Chin Fernandez, president of Calamian Association of Tourism Establishments, tour guides should also know how to perform basic first aid as it is part of their training.

Due to the incident, Fernandez said they will conduct a first aid refresher course for all their tour guides.

"We are doing our best to standardize and make sure that the stays of our tourists pleasant. I'm sure no one wanted this to happen. We will continue to improve our services," she added.

The Tourism Office of Coron, Palawan, in a text message, said they are still waiting for the results of the autopsy on Ruiz before they can release an official statement.

The autopsy results are expected to come out in two weeks. A copy of the result will also be given to the local government of Coron for appropriate action.

Na 8jaar philipijnen weer terug europa

pagud

Hebben we hier ook , ze noemen hen " rascasse " in het frans . Hij maakt deel uit van de beroemde bouillabaise , die in het zuiden van frankrijk geserveert wordt .
soms hebben we deze te koop . We snijden wel de rug en kopvinnen af......

Pjottr

Raar verhaal Geen hulp? Wat ik hier uit proef is de totale desinteresse Hoe kun je toch iemand dood laten gaan zonder een vinger uit te steken. Ik snap dat niet
Of die lui sporen niet. Maar daar zijn er heel veel van hier helaas.
Schokkend om te lezen eigenlijk De machteloosheid van die vriend omdat er niets werd gedaan.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

jamietagabundok

 Ook al had iemand hulp geboden, dan is het nog maar de vraag of het iets had uitgemaakt  ?  Ik lees het vaker op internet, als je op Palawan acute medise hulp nodig heb, ben je eigenlijk ten dode opgeschreven.

Zowel in Coron als El Nido, zo een beetje de belangrijkste toristenplaatsen zou de medische voorzieningen minimaal zijn.

LMBen

Jullie denken toch niet dat een filipino 1 centavo uitgeeft om een ander te helpen.
Als je met spoed naar het ziekenhuis moet zal je eerst de gasoline moeten betalen voordat zij een meter gaan rijden.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

ron

Citaat van: Pjottr op donderdag 20 augustus 2015, 04:59:26
Raar verhaal Geen hulp? Wat ik hier uit proef is de totale desinteresse Hoe kun je toch iemand dood laten gaan zonder een vinger uit te steken. Ik snap dat niet
Of die lui sporen niet. Maar daar zijn er heel veel van hier helaas.
Schokkend om te lezen eigenlijk De machteloosheid van die vriend omdat er niets werd gedaan.


Heb je enig idee hoeveel mensen hier in Europa apathisch gaan staan kijken als er een ongeval plaats vindt en er acute hulp verleent moet worden ?
Heb het zelf jammer genoeg al meermaals meegemaakt mede door mijn werk dat mensen gaan staan kijken of ze een aap zien dansen als er eerste hulp verleent moet worden zelfs tijdens een reanimatie en op vragen / roepen / schreeuwen dat er direct een ambulance gebeld moet worden staan ze je aan te kijken van ja pleur op zeg dat kost me geld.
Mensen zonder de juiste eerste hulp training en die niet in een stress situatie kunnen handelen zullen als versteend blijven staan gewoon domweg omdat ze niet weten wat te doen en apathisch blijven staan kijken is een vorm van paniek/stress omdat men het niet meer weet.

Kijk in dit geval is het triest dat zelfs de " ambulance " medewerkers niets kunnen maar in mijn opinie zijn de mensen die in de phils op een zogenaamde ambulance zitten helemaal niet medisch opgeleid uitzonderingen daargelaten.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: LMBen op donderdag 20 augustus 2015, 07:51:29
Jullie denken toch niet dat een filipino 1 centavo uitgeeft om een ander te helpen.
Als je met spoed naar het ziekenhuis moet zal je eerst de gasoline moeten betalen voordat zij een meter gaan rijden.
hier zit natuurlijk een kern van waarheid in Ben, maar vlak niet uit dat de meeste voertuigen een lege tank hebben , vol tanken bij leeg doen zij niet ,als zij van A naar B moeten en het kost 1 cola fles gasoline dan gooien zij er al geen 2 flessen in hoor . dit heb ik maar al te vaak gezien .
het is natuurlijk een ander verhaal als jens betaald, in zo'n geval gooien zij de tank wel ongevraagd helemaal vol . :lachen: dit heb ik ook maar al te vaak mee gemaakt . :lachen:.

tsja en neem ze het eens kwalijk. :thumb:  :negatief: .

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: ron op donderdag 20 augustus 2015, 10:49:25
Citaat van: Pjottr op donderdag 20 augustus 2015, 04:59:26
Raar verhaal Geen hulp? Wat ik hier uit proef is de totale desinteresse Hoe kun je toch iemand dood laten gaan zonder een vinger uit te steken. Ik snap dat niet
Of die lui sporen niet. Maar daar zijn er heel veel van hier helaas.
Schokkend om te lezen eigenlijk De machteloosheid van die vriend omdat er niets werd gedaan.


Heb je enig idee hoeveel mensen hier in Europa apathisch gaan staan kijken als er een ongeval plaats vindt en er acute hulp verleent moet worden ?
Heb het zelf jammer genoeg al meermaals meegemaakt mede door mijn werk dat mensen gaan staan kijken of ze een aap zien dansen als er eerste hulp verleent moet worden zelfs tijdens een reanimatie en op vragen / roepen / schreeuwen dat er direct een ambulance gebeld moet worden staan ze je aan te kijken van ja pleur op zeg dat kost me geld.
Mensen zonder de juiste eerste hulp training en die niet in een stress situatie kunnen handelen zullen als versteend blijven staan gewoon domweg omdat ze niet weten wat te doen en apathisch blijven staan kijken is een vorm van paniek/stress omdat men het niet meer weet.

Kijk in dit geval is het triest dat zelfs de " ambulance " medewerkers niets kunnen maar in mijn opinie zijn de mensen die in de phils op een zogenaamde ambulance zitten helemaal niet medisch opgeleid uitzonderingen daargelaten.
ja Ron helaas is dit de realiteit, los van het ambulance personeel komt de rest van je verhaal ook in Nederland veel voor, ze staan er bij en kijken er naar . de nieuwste trend in Nederland is dat het personeel van hulpdiensten gemolesteerd word en zij hun werk niet meer kunnen doen . in zo'n geval word het toch tijd voor een klein Adolfje  :nazi: , tegen de muur met die klanten en het karabijn er op aldus mijn ongezouten mening , maar het parasiterende tuig word ook nog beschermt . waar moet het nog heen in dit land.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

jamietagabundok

Citaat van: LMBen op donderdag 20 augustus 2015, 07:51:29
Jullie denken toch niet dat een filipino 1 centavo uitgeeft om een ander te helpen.
Als je met spoed naar het ziekenhuis moet zal je eerst de gasoline moeten betalen voordat zij een meter gaan rijden.


Ja, klopt maar vaak hebben ze ook het geld niet.  Paar huizen verderop woont een man met een eigen trycilcle, die huur ik wel eens voor een dagje in ,   is makkelijk met boodschappen doen en gelijk op controle bij gyneacoloog , en nog wat shoppen, kortom mijn vriendin huur hem met trycicle voor een vast bedrag in voor die dag.

Maar hij moet wel altijd 200 peso gelijk voorschot hebben, want anders word het duwen  :lachen:

Want de beste man heb geen stuiver op zak, en zo zijn er velen hier. En zijn tank is altijd leeg.

jamietagabundok

O ja ik vergeet nog 1 keer had mijn vriendin hem gebeld met de vraag of hij de volgende dag kon rijden met ons, zegt hij   ja maar wil ik wel 500 peso voor en nieuwe band en nog wat andere dingen van je lenen.  En dat dan later verrekenen.   Zo gaat dat hier  :negatief:

LMBen

Probleem is dat morgen niet bestaat in de phil.
Wat vandaag verdient is wordt gelijk opgemaakt, en des te meer ze hebben verdient hoe groter de party.
En allemaal mee eten en drinken natuurlijk.
Zag het dagelijks in de kareokebar dat na het werk gestart wordt met drinken totdat vrouwlief komt en hem thuis brengt.
Dan is er vaak niet eens genoeg over om eten te kopen.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

jamietagabundok

Zover laten alle vrouwen het niet komen   :lachen:   Er is er hier 1 vrouw van 1 van die constructionworkers die bij mij bezig zijn , die komt op woensdag steevast iedere week het voorschot van  haar man ,s  salaris ophalen.

Dus die krijgt geen geen kans het te verbrassen, althans het voorschot niet, zaterdags krijgt hij de week uitbetaald.maar dan zie ik dat vrouwtje nooit.

Ronny55

Citaat van: LMBen op donderdag 20 augustus 2015, 14:38:46
Probleem is dat morgen niet bestaat in de phil.
Wat vandaag verdient is wordt gelijk opgemaakt, en des te meer ze hebben verdient hoe groter de party.
En allemaal mee eten en drinken natuurlijk.
Zag het dagelijks in de kareokebar dat na het werk gestart wordt met drinken totdat vrouwlief komt en hem thuis brengt.
Dan is er vaak niet eens genoeg over om eten te kopen.

Dat is in vele gevallen niet alleen op  :smiley-philippines: van toepassing, ook vele buitenlanders leven hier van vandaag op morgen. Met de rug tegen de muur noem ik dat, bij de minste tegenslag zitten ze in de problemen. Dat woont in een kast van een huis ,rijdt rond in een nieuwe fortuner, gaan in de sjiekste zaken eten enz, maar om de hospitaalrekening te betalen komen ze je 100.000 peso lenen. Met veel moeite teruggekregen aan 10.000 per maand, want ja, 32500 per maand huur en 28.000 afbetalen op de auto (hoe je ze aan die autolening geraakt zijn  :weetikniet: )

Hulp moet je hier idd niet verwachten , het enige wat ze doen als je buiten westen zijt controleren of ze geen geld kunnen ritselen uit je zakken.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pjottr

Dit is ook de reden waarom ik niet leen. Dat pricipe heb ik al mijn hele leven gehanteerd.Eerst sparen dan kopen en tegen de tijd dat je het geld hebt is de drang om het te kopen plotseling ook een stuk minder.
Ik zie ze hier ook Dikke auto.s Ik zal ze de kost niet willen geven die tot hun nek in de schuld zitten en dat om de status. Ik verfoei status en het interesseert me geen R....
Ik rij dan wel een simple 2e handsje maar ik kan wel zeggen dat de mijne is betaald. Boe!!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

pierrevanwies

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 21 augustus 2015, 03:25:25
Citaat van: LMBen op donderdag 20 augustus 2015, 14:38:46
Probleem is dat morgen niet bestaat in de phil.
Wat vandaag verdient is wordt gelijk opgemaakt, en des te meer ze hebben verdient hoe groter de party.
En allemaal mee eten en drinken natuurlijk.
Zag het dagelijks in de kareokebar dat na het werk gestart wordt met drinken totdat vrouwlief komt en hem thuis brengt.
Dan is er vaak niet eens genoeg over om eten te kopen.

Dat is in vele gevallen niet alleen op  :smiley-philippines: van toepassing, ook vele buitenlanders leven hier van vandaag op morgen. Met de rug tegen de muur noem ik dat, bij de minste tegenslag zitten ze in de problemen. Dat woont in een kast van een huis ,rijdt rond in een nieuwe fortuner, gaan in de sjiekste zaken eten enz, maar om de hospitaalrekening te betalen komen ze je 100.000 peso lenen. Met veel moeite teruggekregen aan 10.000 per maand, want ja, 32500 per maand huur en 28.000 afbetalen op de auto (hoe je ze aan die autolening geraakt zijn  :weetikniet: )

Hulp moet je hier idd niet verwachten , het enige wat ze doen als je buiten westen zijt controleren of ze geen geld kunnen ritselen uit je zakken.


  iedereen staat weer te gapen..... [volgens de uitleg stopte ie en viel van de motor ]   :weetikniet:

  .

  nog eentje met gapers.

 

jamietagabundok

Citaat van: Pjottr op vrijdag 21 augustus 2015, 03:53:15
Dit is ook de reden waarom ik niet leen. Dat pricipe heb ik al mijn hele leven gehanteerd.Eerst sparen dan kopen en tegen de tijd dat je het geld hebt is de drang om het te kopen plotseling ook een stuk minder.
Ik zie ze hier ook Dikke auto.s Ik zal ze de kost niet willen geven die tot hun nek in de schuld zitten en dat om de status. Ik verfoei status en het interesseert me geen R....
Ik rij dan wel een simple 2e handsje maar ik kan wel zeggen dat de mijne is betaald. Boe!!



Zo ben ik ook opgevoed , als ik het me niet kan veroorloven die ik net zo lief zonder.     Maar jaren terug was het in  :nederlandsevlag:  ook de normaalste zaak van de wereld om voor consumptie goederen ,( wasmachine, auto, motor) geld te lenen.  Daar heeft de overheid gelukkig de rem op gezet.

En koop net ook net zo lief een tweede handsje dan een nieuwe waar ik jaren aan betaling vastzit.

Maar hier in  :smiley-philippines: denken ze anders heb ik gemerkt, mijn vriendin ook trouwens, ze kijkt niet wat iets kost, nee alleen hoeveel is de down payment.


We stonden bij scooters te kijken , en er stond op wat dat ding cash kostte, en hoeveel downpatmnet en hoeveel maanden in termijnen te betalen.  Dat heb ik haar op haar cell phone even laten uitrekenen hoeveel dan zo ee scooter uiteindelijk kost bij betaling in termijnen kom je bijna op het dubbel.

Schrok ze toch wel even van.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Pjottr op vrijdag 21 augustus 2015, 03:53:15
Dit is ook de reden waarom ik niet leen. Dat pricipe heb ik al mijn hele leven gehanteerd.Eerst sparen dan kopen en tegen de tijd dat je het geld hebt is de drang om het te kopen plotseling ook een stuk minder.
Ik zie ze hier ook Dikke auto.s Ik zal ze de kost niet willen geven die tot hun nek in de schuld zitten en dat om de status. Ik verfoei status en het interesseert me geen R....
Ik rij dan wel een simple 2e handsje maar ik kan wel zeggen dat de mijne is betaald. Boe!!
:thumb:

helaas zit de wereld tegenwoordig zo in elkaar , kijk naar America, die was trendsetter , de jeugd moet zo jong mogelijk een betaalpas met de mogelijkheden om zo veel mogelijk rood te staan . het liefst hebben ze dat de jeugd er nooit meer bovenop komt . dan kunnen de banken ze het hele leven kaal plukken , en dat is dan ook de bedoeling van het bankentuig . maar goed jij weet dat als geen ander pjottr .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

TheDolphin

Palawan is leuk en verschrikkelijk mooi maar er zijn vele gevaren die op de loer liggen. Je gaat er naar toe om een mooie tijd te hebben maar als je de klos bent gebeurt het tegenovergestelde. Je kan door een hondsdolle vleermuis gebeten of bepoept worden of door een of ander zoogdier met rabies besmet raken en dan heb je binnen 24 uur een vaccinatie nodig en dat hebben ze alleen in Manila dus dat moet dan binnengevlogen worden maar dat moet je dan maar zien of ze daar de moeite voor nemen en tegen die tijd niet al  :ripba8: bent. Je kan door een malariamug geprikt worden die antibiotica resistente malariaparasieten aan je overdraagt. En er zijn vele andere nare ziektes die je verblijf daar zeer onaangenaam kunnen maken zoals dengue (knokkelkoorts) of japanse encefalitis. Je kan slachtoffer worden van een terroristische aanslag of een roofoverval. Je kan gestoken worden door een giftige vis of gebeten worden door een haai. De boot waar je mee reist kan zinken of kan gekaapt worden door piraten of extremisten. Of als je de verkeerde filipino tegenkomt en daar wat verkeerds tegen zegt kan het ook verkeerd aflopen. Je kunt als je met de motor gaat rijden, vallen of platgereden worden of opeens een stuk staaldraad tegen je hoofd krijgen dat uitsteekt van een achteruit rijdende vrachtwagen. Als je de verkeerde vis op je bord geserveerd krijgt (ergens in dit forum is daar ook een bericht over) heb je ook kans dat je het niet kan navertellen.  :ripba8: Ook moet je oppassen voor kokosnoten die uit de bomen vallen want als je er een op je hoofd krijgt dan weet je waarschijnlijk niet meer de locatie waar je bent.  :biggrinn: Maar ik ben er 3 keer geweest en gelukkig heb ik het altijd geweldig gehad daar en mocht ik daar ooit aan mijn einde komen dan heb ik het in ieder geval gezien en beleeft. Voorzichtigheid is altijd geboden maar je moet ook durfen te leven. Voordat ik van een bootje af spring vraag ik aan de bootman of tourguide altijd nog even voor de zekerheid of er geen gevaarlijke stroming is of gevaarlijke dieren zijn als ik het niet ken daar. Als je op een stonefish trapt dat is echt dikke pech zeker als je zo ver weg bent van goede medische hulp. Soms kan het wel een uur duren voordat je met je boot terug bent. Ik zag veel Filipinos die gewoon met blote voeten door het water liepen terwijl er allemaal scherpe stenen op de bodem lagen en overal zee-egels waren en ook het gevaar liepen op een stonefish te stappen. Dus blijkbaar is die kans heel erg klein. Desalniettemin ben ik altijd zeer blij als ik weer zonder "kleerscheuren" thuis ben in Nederland. En ik klop het ook even af op onbeschilderd hout nu.  :biggrinn:


opinie

Citaat van: TheDolphin op donderdag 27 augustus 2015, 23:45:45
Palawan is leuk en verschrikkelijk mooi maar er zijn vele gevaren die op de loer liggen.
En er zijn vele andere nare ziektes die je verblijf daar zeer onaangenaam kunnen maken zoals dengue (knokkelkoorts) of japanse encefalitis.

Een kennis ging op huwelijksreis en toen ze terugkwam een 2-tal weken geleden had ze hoofdpijn. Het werd zo erg dat ze naar de spoed ging.
:weetikniet: Niets te vinden. Haar man nam haar, enkele uren nadat ze terug naar huis gestuurd was, naar het universitair ziekenhuis. Daar werd ze onmiddellijk doorgestuurd naar een ziekenhuis gespecialiseerd in hersensaandoeningen. Diagnose: Japanse encefalitis Het is nou afwachten of er letsels zijn 30-50% kans. De patiënten die de zware versie (zoals zij) krijgen, hebben bij behandeling nog steeds 25% kans op overlijden. Hun reisdoel was Djakarta en omgeving.



Er is een vaccin, maar zoiets gebeurt alleen met een ander. De verspreider is dezelfde tijgermug als die van dengue.



Exotische bestemmingen zijn leuk, alleen men moet zich terdege bewust zijn van de gevaren. Je moet je ook steeds bewust zijn van het feit dat je in een derdewereldland bent. Ja, er zijn goede ziekenhuizen maar hoe ver ben je ervan af en kan men nog wel iets doen als het zover is? Beter twee vaccins teveel dan één te weinig. Echter, ik zie en hoor vaak dat men omwille van het budget juist daarop bespaart. Het is als die nieuwe wagen kopen en de volgende jaren een boterhammetje met confituur eten omdat de lening te zwaar is.
Ach, zolang als de buren maar jaloers zijn.  :crazy:

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus