Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Samen sterker en wijzer?

Gestart door jiggy, woensdag 7 oktober 2015, 05:27:04

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Door het delen van mijn ervaringen hier op het forum ben ik reeds een 10-tal keren gecontacteerd geweest door Vlaamse leden die in hetzelfde schuitje zaten : een geweigerd Schengenvisum voor hun vriendin.

In een laatste contact werd me gesuggereerd om via één of andere weg meer onderlinge ervaringen uit te wisselen om zo , wijzer en meer geruggesteund, te kunnen omgaan in contacten met de betrokken instanties en met een beter inzicht in regelgeving en procedures een grotere kans tot slagen te bekomen bij het indienen van dergelijk visum kortverblijf.

Dit voorstel beviel me wel en omdat uit dat telefoongesprek met dat forumlid bleek dat de weigering van de aanvraag van diens vriendin weliswaar gebaseerd was op "onvoldoende bewijs van terugkeergarantie", maar niet omwille van het ontbreken van een job (terwijl zijn vriendin inderdaad geen bewijzen van tewerkstelling kon voorleggen) , is de stelling dat het hebben van een job, als primordiale voorwaarde om een Schengenvisum te bekomen via de Belgische autoriteiten meteen ontkracht.
Uiteraard - en dat staat ook zo in de Europese visumcode - is elk dossier verschillend en vergt een gedegen onderzoek van elke individuele situatie, doch... bij gebrek aan transparantie en quasi weigering om uitleg te verschaffen door DVZ of de ambassade blijft het koffiedik kijken welke slaagkansen een aanvraag zal hebben of... welke documenten/argumenten men kan/moet aanbrengen om die terugkeergarantie te onderbouwen.

Ik ben niet iemand die zich vlug laat ontmoedigen of ontgoocheling laat overgaan in frustratie die zich uit in onnodig en niet batende uitlatingen. Zich verdiepen in de materie brengt immers meer baat en beperkt "geblaat". 
En... meer ervaringen kunnen ons meer leren.

Tot hier de (lange) inleiding voor volgende oproep aan Vlaamse forumleden die gelijkaardige ervaring hebben :

- wie is bereid om ervaringen samen te brengen, uit te wisselen, eventueel samen te komen ?
- hoe en wat we ermee kunnen doen is nog te bekijken.
- een quasi niet te miskennen voorwaarde bestaat er dan wel in dat men een kopij van het dossier opvraagt bij DVZ
.
Alleen dan krijgt men inzicht in de beoordeling van de aanvraag en kan men de beslissing beter begrijpen. Dit is kostenloos en men hoeft niet bang te zijn om "op zere tenen te trappen". Dit is een burgerrecht en.. wordt verzorgd door een aparte dienst binnen DVZ, los van de diensten die dossiers behandelen.

Onze bevindingen kunnen we dan bundelen en delen. Alles uiteraard met respecteren van de privacy , zonder vermelding van persoonsgegevens.

Mochten we na dergelijke, vergelijkende "studie" tot de bevinding komen dat er "duidelijke of ernstige aanwijzingen van willekeur" tot uiting komen in de wijze van behandeling, dan is dit een indicatie van niet adequate dienstverlening. Wat we daarmee dan aanvangen kunnen we ook in gezamelijk overleg bespreken.

Doch, zoals de titel van het topic aangeeft : samen sterker en wijzer.

Wie interesse heeft mag me een PM sturen met zijn contactgegevens en korte situatieschets.
Ik denk dat die werkwijze in een eerste fase te verkiezen is boven een open discussie hier op het forum.
Ook andere Vlaamse leden die moeilijkheden ondervonden in hun contact of tijdens de behandeling van "hun" visum , van welk type ook, zijn hierbij uitgenodigd om hun ervaringen te delen.

Ik hoop ook op reacties van leden , zelfs indien ze momenteel niet (meer) met een aanvraag bezig zijn.
Het resultaat van deze uitwisseling kan immers verrijkend en positief zijn voor diegene die na ons komen.



BeeGee

Heb ooit es een bijeenkomst,gehad, wel ca 15 jr geleden, van een bestaande vereniging of club, Mabuhay, als ik me goed herinner,  die hadden ook contact met phil consul hier in België.

Maw. Mss krachten bundelen met versch bestaande ervaren verenigingen met ev connecties ,  een benelux gebeuren...?   Zovelen saam moeten tich veel ervaring hebben...

Keep on doing the right stuff ;-)

jiggy

wel, BeeGee... vooreerst bedankt voor je reactie en suggestie...
maar in eerste instantie wil ik eerder doelgericht werken : met mensen die in dezelfde situatie waren/zijn.
Ik wil geen algemene "klachtenbank" oprichten... maar... vanuit dossiers (op te vragen) werken, doelgericht .
Algemeen, niet onderbouwde klachten... daarvoor kan men individueel terecht op de websites van de betreffende ministeries

zie voorbeeld :

http://diplomatie.belgium.be/nl/Contact/klachten.jsp

Later kunnen we nog uitbreiden, als we na overleg een werkwijze hebben besproken.  Ik wil echter nu nog geen engagement aangaan voor een ruimer initiatief, want... daar heb ik echt de tijd niet voor....

bruno13

Goed bezig Jiggy ik doe mee,ondertussen heb ik na de weigering van Opa toeristenvisum nog niets ondernomen,reden is dat de vriendin van Opa haar kleindochter nu een maand vermist is en hij met andere zaken bezig is

jiggy

Bedankt voor de Steun, Bruno.
We zijn imiddels al met ... 5.
Afgaande op het aantal mensen dat reeds bij mij al om ervaringen, raad en advies kwam vragen kan dit zeker nog verdubbelen. Niemand moet zich verplicht voelen, maar "wederzijdse" ervaringen delen en meewerken kan ons echt wijzer maken en ... sterker staan, is mijn mening.

Ik begrijp dat Opa nu andere dingen aan zijn hoofd heeft. Veel sterkte gewenst voor hem en de familie daar !

jiggy

Het is geruime tijd stil gebleven rond dit topic en deze oproep. Mea culpa.
Drukke beroepsbezigheden in het najaar en een verblijf in de Filippijnen tot eind januari liggen hier mee aan de grondslag.
Doch... nog steeds heb ik het idee, zeker na het aanhoren van bijkomende "halucinante" ervaringen van forumleden met de kwaliteit van service en "klantvriendelijkheid" van de Belgische overheden, betrokken bij visumaanvragen, dat het gepast is eens de krachten te bundelen.

Vandaar dat ik de oproep uit mijn eerste post nog eens wil herhalen (wel goed lezen...) om dan spoedig eens bij mekaar te zitten om eens verkennend van gedachte te wisselen.

Diegene die zich reeds hadden gemeld mogen, doch hoeven niet opnieuw een PM te schrijven.  Hen zal ik zowiezo nog eens polsen ivm hun actuele interesse. 

Yoghurt69

je mag mij aan uw lijst toevoegen
Als leek ben ik op dit forum aangekomen, héél veel informatie opgenomen en de bureaucratie in de ivoren toren ontdekt.
Vergeleken met diverse verhalen hier ben ik er in korte tijd doorheen gesputterd en hoop mijn ervaringen te kunnen delen met een positieve inbreng.
Een lijst met suggesties, eventueel vanuit dit forum, kan de verantwoordelijken hopelijk tot nadenken stemmen over een customer friendly collaboration en duidelijker beleid.

pinay lover

Mijn ondervindingen zijn supergoed voor deze. Ik had wel het voordeel alles in te dienen via het consulaat van België in Jeruzalem waar mijn vriendin woont/werkt. De aanvraag voor een tweede bezoek naar België was na 2 uren al bevestigd.

Algemeen kan ik wel zeggen : zorg dat alle voorzien papieren in orde zijn.
Ideaal is als je zoals wij, samen de aanvraag kan indienen. De mensen in het consulaat/ambassade zien jullie dan niet als nr. X maar als twee mensen die een toeristenvisa komen aanvragen.
Zelfs al is het bezoek niet in de nabije toekomst. Probeer aan een naam te raken van iemand ginder naar wie je je verdere briefwisseling/mails kan sturen. Zorg vooral voor actuele documenten, is het bezoek later gepland, mail dan steeds een actuele loonfiche door die loopt tot de maand van het bezoek. Stuur evt. info door van vlucht heen & terug, als je het ticket voor de reis al geboekt hebt, wat geen must is, stuur dit dan mee. Dan ziet de ambassade ook dat het echt een bezoek heen en terug is.

Nog een tip : probeer te werken in de taal van de mederwerkers ginder. Krijg je een mail in het Engels, spreek dan Engels terug. Denk niet, het is een Belgische ambassade, ik spreek Nederlands want dat moeten ze daar kennen.
Gewoon de medewerkers ginder beleefd en correct behandelen en je bent al een stap verder.

De problemen van Manilla ken ik niet maar ambtenarij ken ik door en door.(ben zelf al 34 jaar ambtenaar :) ) maar ik kan me voorstellen dat een inkomen ginder wel een noodzaak is als soort garantie dat het madamke wel terugkeert. Dat was ook een voordeel dat mijn vriendin in Israël woont/werkt. Ze had zelfs een returnvisa nodig om terug te keren.

Veel succes in elk geval aan wie het probeert !!



jiggy

 :thumb: bedankt Yoghourt, je krijgt een Duvel in ruil.  :lachen:

Ook bedankt Raf voor het delen van jouw ervaringen en de tips.
Ook ik ben ambtenaar geweest, maar kreeg vaak plaatsvervangende schaamte voor collega's.
Verder ga ik niet uitwijden in dit topic, wil het hier bij de oproep houden.

kristof19


Nog een tip : probeer te werken in de taal van de mederwerkers ginder. Krijg je een mail in het Engels, spreek dan Engels terug. Denk niet, het is een Belgische ambassade, ik spreek Nederlands want dat moeten ze daar kennen.

Ik moest ook in het Engels spreken van koloniaal Weitz wanneer ik voor mijn legal capacity ging. Waarschijnlijk verstond ze mijn Vlaams niet.  :lachen: Achteraf veel spijt van gehad. Ze moet maar Vlaams leren want als 20 jaar ambtenaar weet ik dat Engels geen officiele taal is in Belgie en ook niet op de ambassade  in Manila voor de Belgische onderdanen :jajaja: