Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

AOW

Gestart door pieterbreugel, vrijdag 25 december 2015, 06:49:10

Vorige topic - Volgende topic

pieterbreugel

Betreft....AOW uitkering... vanuit Nederland.

Hoe is het nu met deze uitkering, als je in de Filipijnen gaat wonen en uitgeschreven ben in Belgie of Nederland.
Op de  site van FNV staat vermeld dat ze uw uitkering kunnen stop zetten.
Is dit waar of toch niet.
Graag een antwoord
Dank

peldoman

SVB zegt dit hier over.
Wie krijgt AOW

De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een basispensioen van de overheid. Iedereen die de AOW-leeftijd heeft bereikt en in Nederland woont of heeft gewoond, heeft hier recht op. U ontvangt het AOW-pensioen van de SVB vanaf de dag dat u de AOW-leeftijd heeft. Het maakt niet uit in welk land u dan woont.

pieterbreugel

Dank je well
maar hoe zit het met uw ouderdom  pensioen uitkering?

peldoman


AOW-pensioen SVB

Uw AOW-pensioen buiten Nederland

Bent u van plan om met uw AOW-pensioen buiten Nederland te gaan wonen? Naar sommige landen kunt u niet uw hele AOW-pensioen meenemen.

Wij mogen niet in elk land uw volledige AOW-pensioen doorbetalen. Vul hieronder het land in waar u gaat wonen. Dan ziet u of u uw volledige AOW kunt behouden.

Hier is de link.  http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/index.jsp

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: peldoman op vrijdag 25 december 2015, 10:51:36

AOW-pensioen SVB

Uw AOW-pensioen buiten Nederland

Bent u van plan om met uw AOW-pensioen buiten Nederland te gaan wonen? Naar sommige landen kunt u niet uw hele AOW-pensioen meenemen.

Wij mogen niet in elk land uw volledige AOW-pensioen doorbetalen. Vul hieronder het land in waar u gaat wonen. Dan ziet u of u uw volledige AOW kunt behouden.

Hier is de link.  http://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/index.jsp
bedankt Peldoman mooie site . :thumb:

tsja denk dat ik een groot probleem krijg , heb namelijk weinig premie volksverzekering betaald , doch 20 jaar niet betaald en dat is 40% minder AOW op mijn 67 ? jaar .

  erg leuk bericht zo met de kerst  , :lachen: en nog bedankt Peldoman  :lachen:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

peldoman

Sorry Jens, ik kan er ook niks aan doen.
Mare.....?  heb je niet misschien 2 stapels papiertjes liggen, wit en zwart, kan je
die zwarte tegen die tijd toch gebruiken? :biggrinn:

LMBen

Citaat van: peldoman op vrijdag 25 december 2015, 14:28:21
Sorry Jens, ik kan er ook niks aan doen.
Mare.....?  heb je niet misschien 2 stapels papiertjes liggen, wit en zwart, kan je
die zwarte tegen die tijd toch gebruiken? :biggrinn:

Wat je betaald heb maakt niks uit voor de aow.
Alleen de tijd die je vanaf je 15jaar ingescheven heb gestaan in nederland
Ook iemand die nooit gewerkt heeft is de aow een recht
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: LMBen op vrijdag 25 december 2015, 16:51:59
Citaat van: peldoman op vrijdag 25 december 2015, 14:28:21
Sorry Jens, ik kan er ook niks aan doen.
Mare.....?  heb je niet misschien 2 stapels papiertjes liggen, wit en zwart, kan je
die zwarte tegen die tijd toch gebruiken? :biggrinn:

Wat je betaald heb maakt niks uit voor de aow.
Alleen de tijd die je vanaf je 15jaar ingescheven heb gestaan in nederland
Ook iemand die nooit gewerkt heeft is de aow een recht
staat er toch duidelijk anders vermeld . maar goed zo is mij dat vroeger ook verteld . ik was zelfstandig in duitsland , had er ook een 2e woonzits , maar was wel woonachtig in Nederland , dus grensverkeer.  tsja iedereen moest premie volksverzekering betalen  ook wij , dit was niet verplicht zeiden ze toen, haha  ,t zat krom in elkaar . ik heb dus die tijd niets betaald [ echte Hollander] wel ben ik altijd in Ned ingeschreven geweest , nu nog.    wel, het zal mij benieuwen haha , maak mij er dan ook voor geen meter druk om .

wel Peldoman , maak je om die stapeltjes maar geen zorgen , die zijn inmiddels wel op , ook die donkere kleuren zijn als sneeuw voor de zon verdwenen . maar ik ben op mijn 39ste al gestopt met hard werken , lekker rentenieren tot mijn 65ste dacht ik , moet wel bekennen dat ik daar een klein foutje in had zitten  :lachen: . maar ik zou het zo weer over doen hoor , heb er voor geen meter spijt van gehad .

:nederlandsevlag: is toch een leuk land als je de weg weet , en maar schelden op  :nederlandsevlag: zo slecht hebben wij het nog niet maar het kan altijd beter . ben blij en had geluk dat mijn wieg in  :nederlandsevlag: stond .

   
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Lenn

Ben dit jaar maar gestopt met het betalen van de vrijwillige premie.Heb er geen vertrouwen meer in.Word de leeftijd verhoogd, zijn ze ook bezig met het woonlandbeginsel en wie weet wat ze de komende Jaren nog meer verzinnen.Heb het niet nodig ook.

bananacreek

Citaat van: Lenn op zaterdag 26 december 2015, 11:14:50
Ben dit jaar maar gestopt met het betalen van de vrijwillige premie.Heb er geen vertrouwen meer in.Word de leeftijd verhoogd, zijn ze ook bezig met het woonlandbeginsel en wie weet wat ze de komende Jaren nog meer verzinnen.Heb het niet nodig ook.

Citaatu een AOW-pensioen krijgt. Uw AOW-uitkering wordt dus nooit verlaagd vanwege het woonlandbeginsel. Niet in Marokko, maar ook niet in andere landen waar het woonlandbeginsel geldt.

Source:  https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/actueel/nieuwsoverzicht/141113_woonlandbeginsel_en_opzegging_verdrag_marokko.jsp

CitaatWoonlandbeginsel geldt niet voor de AOW
Zoals hiervoor al aangegeven is het recht op een AOW-uitkering gerelateerd aan het hebben van een woonplaats in Nederland. Uitgesloten is echter niet, dat men zijn AOW-uitkering onder bepaalde voorwaarden meeneemt naar het buitenland, zoals dat ook voor andere uitkeringen zoals de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) en de Algemene Nabestaandenwet (ANW) het geval is. Om de export van uitkeringen naar landen buiten de EU een halt toe te roepen, heeft de overheid het woonlandbeginsel geïntroduceerd. De achterliggende gedachte is, om de hoogte van een uitkering aan te passen aan het kostenniveau van het land waar de betrokkene naartoe verhuist. Het woonlandbeginsel is echter niet van toepassing op de AOW. Anders gezegd: een AOW-uitkering wordt dus nooit verlaagd omwille van het woonlandbeginsel.

source: http://financieel.infonu.nl/geld/157270-de-eerste-maal-aow.html

CitaatDe Algemene ouderdomswet (AOW) is hiervan uitgezonderd, omdat de AOW een ouderdomspensioen is dat wordt opgebouwd en tevens geen arbeidsplicht kent.

source:  http://www.st-ab.nl/g1/1-12198ks03.htm

CitaatHet wetsvoorstel woonlandbeginsel in de sociale zekerheid ziet op de WGAvervolguitkering,
de Algemene Nabestaandenwet, de kinderbijslag, het
kindgebonden budget en niet op de WAO en de AOW.
Uit de e-mail wordt niet duidelijk op welke uitkering recht bestaat. Mocht de
betrokkene recht hebben op een WAO- of AOW-uitkering, dan zal hij geen
inkomensgevolgen ondervinden van de invoering van de Wet woonlandbeginsel in
de sociale zekerheid. Dat ligt anders indien betrokkene recht heeft op een
uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet of een WGAvervolguitkering.

source: https://www.google.com.ph/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwim-9DIrvnJAhXDv44KHaA6D6UQFgg7MAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.st-ab.nl%2Fg1%2F1-12198ks03.htm&usg=AFQjCNHhUx4w1ZCAsMN7kObFgyqa3GeKew&sig2=Z4Ur3RJVwBEsNsd-a3XT2Q&bvm=bv.110151844,d.c2E

Als het ooit toch door zou komen dan waarschijnlijk voor de nieuwkomers?

Tot nu toe kan ik nog geen enkel wetsvoostel vinden waarbij wordt aangegeven dat ook de AOW in het Woonlandbeginsel zou moeten worden toegepast...

Ben ik fout dan graag even een correctie....:hoedjeaf: