Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

prijs witte mieren bestrijding

Gestart door Adriaan, woensdag 13 januari 2016, 16:06:31

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Wij hebben zo'n tien a vijftien jaar gelden een "soil barrier" laten leggen door "Mandaue Pest Control" en dat heeft tot dusver goed gewerkt. Maar onlangs zagen we een voze plek op een keukenkast en bij nadere inspectie bleek dat hele wandstel een verzorgingshuis voor witte mieren te zijn. We haalden er weer Mandaue Pest Control bij. Die stellen een systeem voor met bait traps - voedingsstations vanwaar die termieten het gif moeten overbrengen naar hun nest. Het is geen arsenicum dat tot dusver vaak werd gebruikt maar termiet-specifiek gif niet schadelijk voor anderen. De aanbieding is grondige inspectie voor plaatsing voedingsstations, controle en zo nodig bijvulling na een week, dan na twee weken, dan na een maand en nog een maand  - dus vier keer in totaal. Prijs veertienduizend peso. Heeft iemand hier ervaring mee? Naar Australische maatstaf is het niet duur want daar kost een simpele jaarlijkse of tweejaarlijkse inspectie van een uur of zo al elfduizend peso. Maar ik vind dit naar lokale maatstaf nogal prijzig.

ganda


bananacreek

Manila Pest Control heeft bij mij een jaar of 8 geleden een "soil-treatment" gedaan door middel van een vloeistof een meter diep in te spuiten op verschillende punten rondom het huis (de bunker) en dat is dan ook alleen voor soil-termites en heeft werkelijk gewerkt....

Zorg er voor dat er geen open scheuren (of gaten) in de muren zitten waardoor de soil termites binnen kunnen komen....

Voor drywood termites gebruik ik SOLIGNUM of een ander merk voor het instaleren van de betreffende hout panels of plywood.....en als het hout al is geinfesteerd door de drywood termites (die kunnen ook via mosquito screen binnen vliegen voordat ze hun vleugels afdoen en in het hout boren via spleetjes enz...) dan spuit ik ze in met solignum of ander merk op de plaats waar je de gaatjes ziet waar de droplets uitgeworpen worden...





De vloeistof van Mapecon ( HI of F3 powder) is (zijn) peperduur en solignum of de iets goedkopere andere merken werken net zo goed zolang je maar niet teveel aanmengt met water of kerosine...

Alleen kun je de live drywood termites met inspuiting doden (ook met solignum sproeien afhankelijk van de bereikbaarheid) maar de eitjes die op die plaats ergens in het hout zitten gaan pas later uitkomen en het wordt een lange strijd maar hier komen de drywood termites sedert een maand of zes niet meer binnenvliegen en waarom weet ik niet maar het is een genot en dan alleen maar "opruimen" wat er nog zit...en die strijd kan je winnen.... maar wacht nooit te lang want dan is het nutteloos..... :run: :run:

Normaal werkt de solignum en andere merken ook voor soil-termites maar ik denk niet dat zulks geschikt zou zijn voor een zogenaamde "soil-treatment" zoals ze dat noemen...

Heb ik het fout dan hoor ik het wel want het bovenstaande is alleen maar wat ik hier in de laatse jaren met termites heb ervaren (meestal drywood termites maar in de beginjaren met dit huis ook met soil-termites)

bananacreek

De eitjes zullen pas later uitkomen en waarom gaan die krengen dan niet gelijk dood als ze uit die eitjes komen omdat het hout op die plaats vol zou moeten zitten met Solignum hetgeen jaren lang bescherming zou moeten geven?

Antwoord...... :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet: :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Adriaan

Ganda en Bananacreek, dank voor jullie reacties. Ik weet niet wat voor soort ellendigen mijn keukenkastjes als hun jachtterrein aanzien. Ik weet zelfs niet of het witte mieren of termieten zijn. Volgens de brochure van de pest controller hebben termieten rechte voelhorens die er uitzien alsof er kraaltjes aan geregen zijn ("beaded") - witte mieren hebben voelhorens met een 'elleboogje' er in. Termieten hebben ook een dikker middel en zouden dus afgekeurd worden voor een dansgroep. Witte mieren daarentegen  hebben een wespentaille.

Ik sta nog in dubio wat te doen. Het lijkt me dat solignum of dergelijke preparaten goed zijn voor een barrière rondom je huis en het doden van termieten/witte mieren die je huis al zijn binnen  gedrongen maar het aantrekkelijke van de nieuwe wijze van controle door pestbestrijders is dat het lokaas dat ze plaatsen termieten/witte mieren zo enthousiast maakt dat ze een spoor van pheromonen plaatsen met de boodschap: jongens hier moet je zijn. En het lokaas dat ze consumeren wordt mee terug genomen naar het nest en tast daar anderen aan totdat het nest is uitgeroeid.

Bij de laatste bestrijding die we zo'n twintig jaar geleden in ons huis in Australie hadden werd er arsenicum ingespoten in de kanalen waar ze zaten en ook dat werd verondersteld naar het nest te worden meegenomen om daar de zaak te vergiftigen. Maar dat schijnt men te hebben opgegeven voor die nieuwe lokaas methode die zowel aantrekt (dat deed de arsenicum niet) als doodt.

Lenn

Witte mieren zijn toch termieten?Als ik ff google?
As er termieten zijn word het dus zeer lastig om er vanaf te komen.De beste beestjes zijn wel heel hardnekkig en zitten op plaatsen waar je niet meer bij kunt komen.Zoals onder de grond, boven je plafonds, in de muren, etc.Mijn oplossing is om geen hout meer te gebruiken die voedsel zijn voor termieten.Dus enkel narra en andere hardhoudsoorten voor jouw meubels, deurposten, etc.
Solignum  en andere middellen werken voor bep. tijd.En dan word het moeiijk te gebruiken op plaatsen waarbij je moeilijk kan bijkomen.

bananacreek

Ik heb ook nooit geweten wat WITTE MIEREN nu eigenlijk zijn want ik heb hier NU alleen te maken met drywood termites en die komen binnen vliegen (zelfs door een mosquito screen) en na het verleizen van hun vleugels zoeken ze spleetjes of gaatjes en daarna gaan ze in het hout een netwerk van tunnels bouwen enz.........

Tot een maand of zes geleden kwamen ze elke dag met velen maar nu zeer zelden en waarom zou ik niet weten maar ik ben daar blij mee



Dat zijn dan de zogenaamde "WITTE MIEREN" .........die uit de eitjes komen?

En zo zien de drywood termites eruit als ze binnenkomen...











Drywood termite pellets

bananacreek

Ik zag dit staan vanmiddag @P1070 (concentrate)






Lenn

Er is dus geen remedie om het tegen te houden, allemaal weggegooid geld of uitstel van executie.Laat je de grond behandelen, komen ze binnen vliegen.Je kan hout behandelen, maar daar zit een datum bij.
En eenmaal hout in plafonds of deurposten, keuken, etc kan je nooit meer bijkomen.Dus de eerste jaren geen last.
Als oplossing, duurzaam.Gebruik geen hout, en als je het wel gebruikt hardhoutsoorten die de termieten niet lusten.Is best wel een investering.
Als oplossing, gebruik het goedkoopste hout en plyboard plafonds, etc.Als het is weggegeten vervang je die gewoon en ziet alles er ook weer nieuw uit.

Adriaan

Ik berichtte in eerste instantie dat ik een prijs (van 14,000) pesos had opgekregen van Mapecon maar dat was niet zo. Het betrof hier in feite een concurrent, Mandaue Modern Pest Control. Ik heb er wel Mapecon bij gehaald. Die vroegen aanvankelijk 10,000 pesos maar omdat hun programma ook boren rondom het huis inhield en die boorgaten er nog zitten van een vroegere behandeling kreeg ik de prijs omlaag tot 9,000 pesos. Ze sproeiden vergif rondom het huis, vooral op struikgewas dat hout had. Binnen het huis deponeerden ze alleen poeder.Ik vraag me af waarmee ze sproeiden. Van een Australische termietenbehandeling, twintig jaar geleden, herinner ik mij dat sproeien op de oppervlakte van hout niet helpt - begrijpelijk want termieten werken onder de oppervlakte. Ze kunnen geen licht verdragen. Maar misschien was het e.e.a bedoeld om de grond rondom die struiken te besproeien. Wel werd me nu verteld dat hun preparaat, mits het gesproeid wordt op ongeverfd hout, wel helpt.

Ze waren met zijn tweeen en het geheel duurde niet meer dan ongeveer anderhalf uur dus naar lokale maatstaf was het nog steeds een flinke prijs. Maar de prijs houdt wel in dat ze om de drie maanden terugkomen, voor een jaar, en dat als je tussentijds een invasie bemerkt ze ook terugkomen en de zaak bestrijden. En in Australie kost alleen een inspectie van zo'n anderhalf uur al meer.

Ik begrijp nu ook waarom die termieten alleen maar in die keuken-wandkastjes zaten. Ik kook water daaronder en de damp slaat tegen het hout aan. Termieten hebben vocht nodig en ik betaalde dus mijn dagelijkse koffie met een stukje opgevreten hout.

Lenn

Beste Adriaan, je komt er niet vanaf.Het is alleen maar geldklopperrij.Gaten boren in de tuin?Komplete onzin.

josv

Citaat van: Lenn op woensdag  3 februari 2016, 11:51:55
Beste Adriaan, je komt er niet vanaf.Het is alleen maar geldklopperrij.Gaten boren in de tuin?Komplete onzin.

:lachen: val-kuilen ??

Citaat van: Adriaan op woensdag  3 februari 2016, 02:43:28
Termieten hebben vocht nodig en ik betaalde dus mijn dagelijkse koffie met een stukje opgevreten hout.

Sorry, ook een fabeltje. Termieten hebben hier 1 1/2 jaargang van de administratie opgevroten en die was toch echt kurkdroog !!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Lenn

In ieder geval een mooi excuus tegenover de belastingdienst.Het bewijs is opgegeten.

bananacreek

Bingo...................... :negatief: :negatief:



Dan maar een betonnen doorframe en een kunstof deur @P1550.... :denk: :denk:



Dus de grondbehandeling werkt zeker niet meer dan een jaar of zeven....