Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wist je dat?

Gestart door Rich, vrijdag 19 februari 2016, 11:19:18

Vorige topic - Volgende topic

Rich

La Mesa Nature Reservoir de grootste bron is voor drinkwater in Manila?



... De Filipijnen de grootste exporteur zijn van kokosnoten en tropisch fruit als mangosteen en papaya?

...De Filipijnen de hoogste rate scoren op het ontdekken van nieuwe diersoorten? In de laatste 10 jaar zijn er al meer dan 16 nieuwe zoogdieren ontdekt.
Rich de Nederbelg.

Luc

Leuk topic :)

Dat elk jaar in Manila de wereldcup hanengevechten is. De Filippijnen is nog één van de weinige landen waren deze sport niet is verboden. Wereldwijd komen liefhebbers daar naartoe.

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

- The Basilica of San Sebastian is the only steel church in Asia (Pasaje del Carmen St,Quiapo, Manila,Metro Manila, Philippines ), and was the second building to be made out of steel, next to the Eiffel Tower in Paris.

Rich de Nederbelg.

jiggy

- de Filippijnen, naast Vaticaanstad zelf, het enige land ter wereld is waar wettelijke echtscheiding niet mogelijk is...?

Wellicht wel...  :biggrinn:

jiggy

- en inpikkend op wat Rich hierboven meldde, dat de Filippijnen wat biodiversiteit (fauna en flora) de hoogste rate ter wereld scoren ivm "endogene" soorten?
Dit wil zeggen : planten- en dierensoorten die in geen enkel ander land ter wereld voorkomen.
Logisch te verklaren door de meer dan 7.000 eilanden, geïsoleerd van naburige landen...

Luc

Dat Filipinos zoals de meeste andere Zuid-Oost Aziaten een andere denkwijze hebben. Filipinos denken non-dualistisch. Wij Westerlingen denken dualistisch. Voor ons is het ja of nee, juist of fout, goed of kwaad. Filipinos zoeken de middenweg. Men probeert altijd in harmonie te leven. Dit is de grootste oorzaak van ergernis bij ons Westerlingen. Een boek dat altijd als voorbeeld wordt genomen voor ons dualistisch denken is 'Les Miserables" van Victor Hugo. De politieman Javert die zelfmoord pleegt omdat hij niet kon aanvaarden dat een misdager zijn leven kon beteren.

non-dualisme

De grondgedachte van non-dualistisch denken berust op de aanname dat elke vorm van tweedeling geen reëel verschijnsel is, maar dat een dergelijk onderscheid kunstmatig wordt aangebracht. Voorbeelden van non-dualisme zijn te vinden in de tweedelingen tussen het zelf en de ander, man tegenover vrouw, goed tegenover kwaad et cetera. Nondualistisch denken vindt voornamelijk zijn oorsprong in Azië en is onder andere zichtbaar in het hindoeïsme (advaita vedanta) en het boeddhisme.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Non-dualisme

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

Zeer interessant Luc  :thumb: Daar ga ik mee eens in verdiepen.
Rich de Nederbelg.

jiggy

Uit je link naar wikipedia kan ik niet direct opmaken dat filipinos non-dualistisch denken. Temeer omdat daar als voorbeelden in Azië het hindoeïsme en boeddhisme opgegeven worden. Twee denkwijzen die in de Filippijnen slechts verwaarloosbaar aanwezig zijn.
Tevens vernauw jij tot Zuidoost-Azië (om die gedachte te vernauwen naar toepasbaar op filipino's?) terwijl in wikipedia gewag wordt gemaakt van Azië in het algemeen, met strekkingen van buiten Z-O Azië.

Ik heb immers vaker de idee dat filipinos dualistisch denken : zwart of wit, en moeilijker dan westerlingen nuances kunnen maken, rekening houdend met alle factoren of nuances rond een probleemstelling.
Maar ook dat... is een persoonlijke ervaring en... ook niet met alle filipino(a)s.

Doch... nu ben ik zelf non-dualistisch aan het denken, wellicht ?  :lachen:

Baliw-katok

Citaat van: Rich op vrijdag 19 februari 2016, 13:06:35
- The Basilica of San Sebastian is the only steel church in Asia (Pasaje del Carmen St,Quiapo, Manila,Metro Manila, Philippines ), and was the second building to be made out of steel, next to the Eiffel Tower in Paris.



Deze kerk werd tevens gebouwd door Belgische ingenieurs en de staalplaten zijn van België afkomstig.
http://www.pinoy-pinay.be/trip/manila/sebastian.htm

Mooi topic, Rich !! :thumb:

Luc

In the Philippine value system, kapwa is at the very foundation of human values. This core value then determines not only the person's personality but more so his personhood or pagkatao. (Enriquez 1992, 76)

When asked for the closest English equivalent of kapwa, one word that comes to mind is the English word "others." However, the Filipino word kapwa is very different from the English word "others." In Filipino, kapwa is the unity of the "self" and "others." The English "others" is actually used in opposition to the "self," and implies the recognition of the self as a separate identity. In contrast, kapwa is a recognition of shared identity, an inner self shared with others. (Enriquez 1992, 52)

The ako (ego) and the iba-sa-akin (others) are one and the same in kapwa psychology: Hindi ako iba sa aking kapwa (I am no different from others). Once ako starts thinking of himself as separate from kapwa, the Filipino "self" gets to be individuated in the Western sense and, in effect, denies the status of kapwa to the other. By the same token, the status of kapwa is also denied to the self.114 (Enriquez 1992, 54)

Other scholars touch on kapwa through different angles. Mercado also talks about kapwa but he utilizes the word sakop (inclusive group115)—a word which he says is present in several Philippine languages—to account for the experience of kapwa across regions not just limited to Tagalog language and culture (Mercado 1976, 100). "In Philippine culture the value of sakop prevails over the individual, the main Filipino virtue116 is pakikipagkapwa which roughly is to be related to others. It comes from /pakiki-/, a more emotional intense [sic] form of /paki-/ which denotes a continuing act of reciprocal action with kapwa, 'fellow being'" (Mercado 1979, 49).
He defines this relationship through "non-dualism": "Non-dualism between the individual and others urges the individual to be harmonious in his relations with his sakop" (Mercado 1976, 191). Jaime Bulatao also touches on kapwa indirectly when he suggests transpersonal ("beyond the person" or "beyond the individual") counseling as more appropriate for the Philippine context since "it seeks fulfillment of the person not as apart from fellow persons but as a part of a living group, where the "I" has fused with the "we."... The image of men is not as separate hardboiled eggs but as fried eggs all fried together in a pan, where one cannot tell exactly where one egg ends and the other egg begins" (Bulatao 1992, 91). Whether kapwa is more equivalent to scrambled eggs or sunny side ups, is not said.

Is everyone a kapwa? The way that Filipino psychology talks about the "other" in a general way, focusing on their humanity, seems to suggest that everyone is kapwa. Also, this is consistent with the Christian infusion into kapwa of loving one's neighbor regardless of their race or ethnicity. I would suggest that the main premise in Filipino virtue ethics is that everyone is already kapwa in a "dormant" or "potential" way (we can once again productively exploit the potency-act distinction here). We are all already "connected" (the connectivity of the Southeast Asian tradition) and we are all "fellow humans" (the principle of the "neighbor" from the Spanish tradition). The loób is already "potentially" related to everyone else.
However, the loób must test the waters to "actualize" these relationships. There is the initial "reaching out" through a gift (kaloób) or some service. It may be possible that the other, who was potentially kapwa, might refuse this gesture and this invitation. The other has the option to refuse to be a kapwa (for example, he might be an individualist or a self-styled Nietzschean Übermensch or superman). Therefore the relationship that was potentially there is never actualized, rather it is cancelled. It takes two willing loóbs to constitute a genuine kapwa relationship.

http://www.kuleuven.be/doctoraatsverdediging/fiches/3H11/3H110400.htm
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.