Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Overlijden voetbal icoon Johan Cruyff

Gestart door Lammert de Haan, donderdag 24 maart 2016, 16:02:48

Vorige topic - Volgende topic

Lammert de Haan

Van straatschoffie tot wereldster: dit was het leven van Johan Cruijff

Vanmorgen werd de wereld geschokt: voetbalicoon Johan Cruijff is op 68-jarige leeftijd in het bijzijn van zijn familie overleden.
"Met verdriet moeten wij mededelen dat Johan Cruijff (68), omringd door zijn familie en na een felle strijd tegen kanker, op 24 maart in Barcelona is overleden", staat op zijn site. "Wij vragen u nadrukkelijk om de privacy van de familie te respecteren in deze bedroefde en moeilijke tijden."

In oktober maakte Cruijff bekend dat bij hem longkanker was geconstateerd. In februari van dit jaar was de voormalige nummer 14 nog positief over zijn herstel. "Ik heb het gevoel dat ik met 2-0 voorsta in de eerste helft van een wedstrijd die nog niet is afgelopen. Ik weet zeker dat ik uiteindelijk zal winnen'', zei hij toen in een verklaring.

Cruijff werd in april 1947 geboren in Amsterdam. Van 1964 tot 1973 speelde hij bij Ajax. Daarna kwam hij uit voor FC Barcelona (1973-1978), Los Angeles Aztecs (1979), Washington Diplomats (1980), Levante (maart tot mei 1981), weer Ajax (1981-1983) en Feyenoord (1983-1984).

Voor Oranje kwam Cruijff 48 keer in actie. Hij scoorde 33 keer. Met het Nederlands elftal verloor de voetballer de WK-finale van 1974.
Als voetballer vierde Johan Cruijff zijn grootste successen met Ajax, als trainer beleefde hij zijn glorietijd bij Barcelona. Tussen 1988 en 1996 veroverde Cruijff elf prijzen met de Catalaanse topclub. Hoogtepunt was de winst van de Europa Cup I in 1992 met zijn 'Dream Team', dankzij een rake vrije trap van Ronald Koeman in de verlenging van de finale tegen Sampdoria. Slechts één trainer pakte meer prijzen met Barcelona dan Cruijff: zijn voormalige pupil Josep Guardiola.

Over de hele wereld wordt hier in nieuwsuitzendingen aandacht aan besteed. In tal van ontwikkelingslanden was hij geliefd om de aanleg van trapveldjes voor de jeugd. En dat zal blijven voortbestaan. De wereld vergeet niet met zijn overlijden ook zijn naam en zijn grote talent op voetbalgebied.

Koning Willem-Alexander: Nederland verliest unieke sportman

Met het overlijden van Johan Cruijff verliest Nederland een unieke en geniale sportman. Dat zegt koning Willem-Alexander donderdag.
"Hij heeft ons voetbal verrijkt en een nieuw gezicht gegeven. Daarnaast heeft hij zich met hart en ziel ingezet om de sport voor iedereen toegankelijk te maken. Hij was een icoon van Nederland. Johan Cruijff was van ons allemaal'', aldus de koning. "Mijn vrouw en ik leven mee met zijn familie en vrienden op deze verdrietige dag.''

R.I.P. Johan. We zullen je missen. Niet alleen om jouw ongeëvenaarde voetbalkunsten maar ook om jouw vaak geuite filosofische uitspraken.
Disclaimer.
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

josv

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Blauwvinger

Waar zijn die goeie oude tijden  :confused2:
jaren 70 etc.

:ripba8:

:run:

Rich

Ja waar zijn die goeie oude tijden dat ik elke thuiswedstrijd naar Ajax en mijn idool Johan Cruijff ging kijken in het stadion in De Meer in Amsterdam. Wij woonden op een boogscheut van het stadion.

Het gouden Ajax van toen. Ze wonnen alles en veroverden Europa met "totaalvoetbal" onder leiding van hun opperhoofd Cruijffie.
Niet enkel op het veld was Johan uniek, maar ook na zijn voetbalcarrière was Johan een actief en geliefd mens en zijn foundation is daar het beste bewijs van : http://www.cruyff-foundation.org

Veel te vroeg gestorven op zijn 68ste.   68 = 6+8= 14 :

:ripba8: Johan, het ga je goed daarboven.



Rich de Nederbelg.

Lammert de Haan

Wie geloofd er nog in toeval?

Johan Cruijff werd 68 jaar. Aan hem zal altijd het nummer 14 verbonden blijven. 68 = 6 + 8 = 14!

Dat Nederland gisteravond van Frankrijk verloor is natuurlijk niet leuk. Maar dat dan het winnende doelpunt van de Fransen door hun nr. 14 werd gescoord deed me toch wel wat: toch een vorm van eerbetoon aan Johan Cruijff?

Slechts enkele dagen nadat Ajax de koppositie heeft veroverd in de Eredivisie komt Johan Cruijff op 68-jarige leeftijd te overlijden.
Ajax staat met 68 punten en 68 gescoorde doelpunten aan kop!

Geloof jij ook niet meer in 'toeval'? Voor mij zijn dit nl. teveel 'toevalligheden'!

Disclaimer.
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.