Huisjes bouwen in de Filippijnen voor verhuur

Gestart door Ton_W, maandag 2 mei 2016, 14:31:03

Vorige topic - Volgende topic

Ton_W

Een kennis van me heeft in Panglao een aantal huisjes laten bouwen voor lange termijn verhuur aan westerlingen, en die zijn vrijwel continue verhuurd. Hij heeft berekend dat hij  in ca. 7 jaar z'n investering terug verdient. Dat zou ik ook willen: ik ga binnenkort met pensioen (57 jaar oud...) en ben al jaren getrouwd (in Nederland) met een Filippijnse. Ik kan vlak in de buurt een flink stuk grond met "title" kopen. Ik zou ook zelf op die grond willen gaan wonen.

Ik heb een aantal vragen:
1 Wat vinden jullie van dit idee in het algemeen. Kan het goed gaan, of is het altijd geld door de WC gespoeld?
2 Als Nederlander kan ik geen grond kopen, maar m'n vrouw wel. Ingeval van een scheiding is dat natuurlijk een probleem. Is er een constructie (BV bijvoorbeeld, of een contract met m'n vrouw) om dit risico te omzeilen?
3 Heeft iemand enig idee wat voor belastingen en andere juridische kosten ik kan verwachten? Ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op.

bananacreek

Citaat2 Als Nederlander kan ik geen grond kopen, maar m'n vrouw wel. Ingeval van een scheiding is dat natuurlijk een probleem. Is er een constructie (BV bijvoorbeeld, of een contract met m'n vrouw) om dit risico te omzeilen?


Je kan volgens de  :smiley-philippines: wet
niet van je vrouw leasen..............

Ton_W

Ik dacht meer aan een overeenkomst dat ze ingeval van scheiding zichzelf verplicht om de grond te verkopen aan een Filippijnse "trusted third party" tegen een afgesproken prijs. Een bank bijvoorbeeld, waarvan ik dan de grond kan huren.

Wat ik ook had bedacht is een Filippijnse verhuur BV oprichten, die de eigenaar van de grond is en waarvan ik alle aandelen heb. Maar dat schijnt ook niet te mogen.

Rich

#3
Ton, je kan niet 100% eigenaar van je bedrijf. Het is altijd een  :nederlandsevlag: 40 -  :smiley-philippines: 60 constructie.

Er zijn wel enkele uitzonderingen.

Je legt 200.000 USD op tafel, of je stelt meer dan 50 mensen te werk.

Dus bouw 51 huizen en zet bij ieder huis een oppasser  :lachen:
Rich de Nederbelg.

Ton_W

Dat had ik ook begrepen ja. Je kunt geen meerderheid van de aandelen hebben, althans niet van een klein bedrijfje.
Ik zal iets anders moeten bedenken. Of niet scheiden natuurlijk.

Blauwvinger

Beste Ton, ik weet niet wat voor een bedrag je wil investeren in :smiley-philippines: voor huisjes
Heb je ook berekend dat het in de fik kan gaan of schade door aardbevingen?
En je moet er regelmatig heen om te zien of alles nog heel is etc.
Ik weet niet of het zoveel veel opbrengt  :confused2:

Mijn advies:10 tot hooguit 15 % van je vermogen en de rest spaar/ obligaties rekening.  :atyourservice:


Luc

In de PI werkt men bij verhuur dikwjls met bankcheques voor een jaar vooruit. Dus 12 getekende cheques telkens op datum van elke komende maand van het jaar.

Voorbeeld van zo een werkwijze

By custom in upper-end condominiums, rents are paid in advance with post-dated cheques for the duration of the lease contract, usually 1 year.

http://www.globalpropertyguide.com/Asia/Philippines/Landlord-and-Tenant

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ton_W

Hallo Blauwvinger
Ik wil inderdaad niet m'n hele hebben en houden investeren.
Ik wil me vestigen in Panglao op hetzelfde terrein als waar die huisjes moeten komen.
Aardbevingsrisico is er natuurlijk. Is niet te verzekeren, ook niet hier in Nederland. Enige wat je kunt doen is stevig bouwen.
Qua brand: niet teveel brandbaar materiaal in de huisjes.
Maar inderdaad kan er van alles misgaan, zeker in de Filippijnen, dat moet ingecalculeerd zijn.


Ton_W

Hallo Luc
Ik wist niet dat er ook vooruit gedateerde cheques bestonden, weer iets geleerd. In dat artikel was sprake van een deposito van 2-3 maanden huur, om eventuele schade of achterstallige huur te kunnen betalen. Dat lijkt me een uitstekend idee.

klootzakken (voorheen Jens)

57 jaar en dan nog in de handel  :hoedjeaf: . alle respect hoor .

maar even het volgende , hoe oud denk je te worden ?  moeilijke vraag natuurlijk maar wat zijn de kosten van 5 van zulke bouwwerken ?
het geld dat zulks kost dien door jou zelf als verloren te worden beschouwt , dit geld natuurlijk niet als je kinderen bij je vrouwtje hebt , dan word de zaak al weer anders.
van het geld dat zulks kost kun je al snel een mooi stukje goed leven zonder zorgen. hou hier rekening mee. heb je misschien kinderen uit een vorig huwelijk ? hou er dan rekening mee dat zij niets krijgen van al het geen dat u in de Filipijnen hebt op gebouwd .

ik zou de kat eerst goed uit de boom kijken als je daar éénmaal bent, zorg er eerst eens voor dat het vakantie gevoel goed verdwenen is alvorens er uberhaubt  wat te beginnen .

hoe goed ken je je vrouw en je schoonfamilie aldaar en hoe close is zij met haar fam . dit zijn vragen waar wij geen antwoord op kunnen geven , dat moet je voor je zelf allemaal eens op een rijtje zetten .
als je bovenstaande niet begrijpt begin er dan NIET aan .

alhoewel ik voor ondernemers respect heb , en voor die blanken in de Filipijnen wel zeker , is het percentage  dat slaagt  in de Filipijnen zeer gering , voorlopig kan ik ze op één hand tellen dus dat zijn er niet zo heel veel.
maar ik ben ook de laatste die zegt!!!!!  Niet doen, want nooit geschoten is altijd mis niet waar?.

U kunt nog zo,n goede ondernemer zijn , het grootste probleem zit bij uw vrouw en daar kun je nu eenmaal niet in kijken op de lange duur. dat is een risico dat je moet nemen .
je moet het zo zien , als je slaagt ben je één van de weinigen , als het mislukt op welke manier dan ook ? ben je één van de velen die er duizenden euro,s achter laat . niets aan te doen .

veel succes .

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.