Huisjes bouwen in de Filippijnen voor verhuur

Gestart door Ton_W, maandag 2 mei 2016, 14:31:03

Vorige topic - Volgende topic

kristof19

3 jaar geleden heb ik ook een aantal investeringen gedaan. na een jaar postte ik de volgorde zo:


Wel zoals u ziet goede en mindere investeringen.... Ik kan ze in deze volgorde plaatsen van goed naar slecht..... (investering versus profit)
1. ukay-ukay shop
2. boardinghouse
3. fertilizer and pesticide shop
4. klein rijstveld
5. groot rijstveld
6. coconutveld

Moest ik het opnieuw doen en op voorhand weten zou ik in nummer 5 en 6 niet opnieuw investeren.....

Alles op een rijtje geteld geeft dit alles al een relatief aanvaardbaar inkomen (zeker voor mijn vriendin)....
Ook dien ik geen geld meer op te sturen natuurlijk en wordt ons appartement (huur 6k) plus alle kosten vanzelfsprekend door mijn vriendin betaald....

Nu ik deze post 2 jaar later terug opzocht en opnieuw las is mijn volgorde nog precies hetzelfde.
nummer 1 is nog versterkt
nummer 2 is de investering nu volledig terugverdiend
nummer 3 nog steeds tevreden maar nu minder met el nino maar voordeel is dat de nieuwe concurrenten ten onder gaan. Enkel 2 shops blijven over en  is al altijd zo geweest. wij hebben 1 sterke concurrent. De rest zijn al tijdelijke passanten....
nummer 4 en 5: oogst verschilt natuurlijk  altijd maar reeds 3 jaar verloopt alles vlotjes. Met El Nino natuurlijk geen goede oogst en  nu wachten op regen om opnieuw aan te planten.
nummer 6: status quo

Huurappartement is reeds gewijzigd in koophuis in subdivision.

Wie niet waagt niet wint en heb nog steeds geen spijt en zal het ook nooit hebben en zeker niet met een dochter op komst

Ton_W

De laatste 2 reacties waren heel verschillend van toon. De ene geeft duidelijk dat er erg veel mislukte investeringen zijn, en de ander dat er hij in enkele jaren de investering terugverdient heeft.
Ik had zelf wat berekeningen gemaakt op basis van voorzichtige aannames, en ik kwam op een pay-out time van 7 jaar. Als dat zou uitkomen zou ik er meteen voor tekenen.
Inderdaad maak ik me zorgen over wat er fout kan gaan. Om te beginnen maak ik duidelijke afspraken met m'n vrouw. Geen familie in de tent, en wat voor inkomsten kan verwachten voor de huishouding en haarzelf. Risicobeperking met betalingen van de huren: vooruitbetalen en een borgsom.

Heb geen verplichtingen hier in Nederland, behalve familie. Ook in geval van overlijden hier in Nederland erft m'n vrouw. Dat zou ik natuurlijk testamentair kunnen aanpassen.
Er zal toch wel eens wat mis gaan, dat is overal zo. Ik kan in elk geval m'n best doen niet tot de mislukte investeringen te horen.

Lenn

Het kopen van o.g in de Ph. is/was een goede investering.De bevolking groeid hard.Dit houd in dat alle o.g. verder in prijs zal stijgen.(behalve dan die zwaar overpriced condos in Davao)
Dus goed gedaan kristof19.

eddyvm

Hallo,heb hier op Panglao,Bohol,ook met diverse mensen gepraat ivm verhuur van huisjes en boardinghouses.Deze laatste zijn eigenlijk beter(bouwprijs/opbrengsten)ook al lijkt 1000p/mnd/bed niet veel.
Iemand anders vond dat men beter zijn verhuurprijs van een huisje niet hoger maaktte dan 10.000p/mnd.Zelfs als men een kleinschalig projekt heeft met enkele huisjes en als extraatje een zwembad voorziet en daardoor een hogere prijs wil...meeste mensen vinden de prijs het belangrijkste,niet de extraatjes.Wel moet ik zeggen dat Panglao vol wordt gebouwd met verhuurhuisjes,raakt de markt niet verzadigd op den duur?Er wordt hier een nieuwe luchthaven gebouwd,dat zorgt voor een hausse,maar blijft het duren?
Ik persoonlijk twijfel nog tussen verhuur en een buy and sell verhaal.Ik heb na 7 maanden mijn huis hier verkocht,en binnen 2 maanden is ons volgend projekt klaar om te verkopen.
Veel succes nog met uw plannen.groetjes eddy

Rich

Niet hoger dan 10.000, meen je dan nou?  Ik zou het wel voor meer verhuren hoor want die foreigners hebben toch allemaal geld zat  :jajaja: :lachen:
Rich de Nederbelg.

stijn54

In websites van foreigners is er veel vraag naar verblijf voor max 10.000 pesos. Niet alle foreigners hebben het breed. :neeneenee:

Ton_W

Ik zat te denken aan 15.000 per maand. Nog steeds redelijk simpel: woonkamer/keuken, groot terras, 1 slaapkamer en een badkamer. En heel veel kastruimte. Zou niet al te duur moeten zijn, en toch sterk, als je de lokale bouwstijl overneemt. Betonblokken met betonijzer versterkt.

Lenn

Ik verhuur hier o.a. wat townhouses a 12000php met 3 br. en 2 cr op een goede lokatie in Davao.

Ton_W

Ben ooit in Davao geweest. We hadden daar een kleine kamer voor ca. 150 euro per maand. Is 5 jaar geleden.
Dus 12.000 php lijkt me niet duur voor wat je krijgt.

klootzakken (voorheen Jens)

mijn gedachte bij een onderneming in de fils . logies gezien dan . wie er anders overdenkt of andere ideeën heeft mag het hier ook komen vertellen .

kijk eten , wonen en vervoer dat hebben wij allemaal nodig .ook in de fils.

dus dat plan van huisjes is mijn inziens zo slecht nog niet als alles naar behoren verloopt ,

pay out time 7 jaar ? daar heb ik zo mijn bedenking bij .

huur 150 euro of 15.000 peso per maand = 150x12=1800 x 7 jaar =12.600 euro per huis. dus een huisje bouwen kost 12.600 euro.

dat lukt denk ik wel . maar hoe zit het met de grond en met het onderhoud van zulks en belastingen ? . is hier rekening mee gehouden ?.

7 jaar is denk ik wel erg kort door de bocht , maar goed.

heb zelf in 2005 bouw lots  gekocht in Ormoc , a 1200 peso per m2 . nu 10 a 11 jaar verder zelfde grond 3500 per m2 . dit is zonder risico. maar geen garantie  op winst natuurlijk .
tsja soms weet je het niet wat het beste is .

 
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.