Huisjes bouwen in de Filippijnen voor verhuur

Gestart door Ton_W, maandag 2 mei 2016, 14:31:03

Vorige topic - Volgende topic

Lenn

Bij een huisje bouwen kost de ruwbouw al 10000php en de afwerking tussen de 5000php en de 20000php de m2.
Zeg je bouwd een huisje met de goedkope afwerking.Ben je 15000php kwijt aan het bouwen per m2 zonder de lot nog meegerekend.
Stel je hebt 12600 euro, wat iets van een kleine 700000php is en je bouwd een huisje low cost, dan heb heb je een huisje van 46,6 m2(en de lot nog niet meegecalculeerd)
Dat kan je dus nooit verhuren voor 15000php.Of het moet een condo wezen.
Ton_W,
Je moet goedkoop je o.g. inkopen.Als je gaat bouwen en de lot meerekend kom je uit op een payback van 15 tot 20 jaar.
Ikzelf kom uit op een payback van 10 tot 12 jaar, inclusief onderhoud en belastingen, en de tijd dat het leegstaat.
Ik kocht die townhouses(3) als foreclosed property voor 3,5M en met de opknapkosten, transfer, etc, word het bedrag 4M.Alles betegeld, hardiflex plafonds, etc.
De totale oppervlakte bedraagd 233m2 en de lot 213m2.De verkoopwaarde zal nu zijn +_ 7M.Bij de huidige huur van totaal 40000php, duurd het dus ongv. 14 jaar voor dat je dat terugverdiend, en dan nog niet meegerkend, onderhoud en belasting.
Nu doe ik alles zelf.Maar pas op als je geen kennis van bouwen hebt en de Ph. werkwijze.

Ton_W

Hier was ik naar op zoek: meedenkers!
De gegevens waarmee ik tot nu toe rekende zijn ruwe schattingen van een kennis en stadgenoot, die niet bijhield wat hij precies had uitgegeven.
Zijn schatting was 12000 euro per huisje van 56 vierkante meter, inclusief afwerking en inrichting, maar exclusief grond, en exclusief de benodigde infrastructuur.
Het zijn simpele huisjes inderdaad, maar functioneel. De enige luxe is een spouwmuur tussen de huisjes, om burengeluid te dempen.
Hij had geen aannemer, hij regelde alles zelf, maar hij komt uit de bouw.

Hij verhuurt ze voor 15000 per maand (=300 euro per maand, niet 150), en is naar eigen zeggen continu vol bezet. Dan is voor de huisjes alleen de payout time 12000 / (300 x 12) = 3.3 jaar. Met grond en andere kosten kom ik dan op ca. 7 jaar payout time. Hiervoor zou ik meteen tekenen, want dat is een heel goed rendement.
Nu hoor ik van jullie dat de bouwkosten wel hoger zijn, en afwerken en inrichten ook. Dat veranderd de zaak natuurlijk.
Een payout time van 10 jaar is nog steeds goed wat mij betreft, zeker als er waardestijging van de grond is.
Dat is niet onwaarschijnlijk: er wordt momenteel een grote internationale luchthaven gebouwd op Panglao, die moet eind 2017 operationeel zijn.

De kosten van grond (met title) ben ik wel zeker van: 900 php per m2. Het is het "2e lot" maar vlakbij de resorts en aan een doorgaande weg, 500 meter van waar mijn kennis zijn huisjes heeft aan dezelfde weg. Het zal een vrij goede lokatie zijn, vandaar ook dat hij geen moeite heeft huurders te vinden.

Als ik daar in Panglao ben zal ik me eerst eens goed informeren over de kosten. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat de belastingen zijn.

Lenn

Pas maar op Ton.Als ik div huisjes heb in de verhuur ad 15000hp, ga ik dus echt niet meer werken voor die kano.
Een huisje a 56 m2  ga je echt niet verhuren  ad 15000php op panglao, mits gemeubileerd voor een maand.
Verdiep je eens in de prijzen en aanbod daar.Zie OLX.
Het kopen van goede lots zal een goede investering zijn.Kijk dan ook ff of daar nog foreclosed properties staan.
Maar kan jezelf ook nog een beetje doe het zelfen?

Ton_W

"Een huisje a 56 m2  ga je echt niet verhuren ad 15000php op Panglao"

Goed om dit nu al te weten. Bedankt voor de waarschuwing. Ik doe de eerste tijd eens helemaal niets, behalve zoveel mogelijk informatie inwinnen.

Lenn

Kijk eens op OLX, dan weet je wat de concurrentie doet.

Ton_W

Heb de OLX website gevonden. Sorry ik wist in eerste instantie niet wat je bedoelde.
Ik zie nu luxe huisjes in Dauis, 72 m2 voor 20.000 PHP, in een gated community.
Dan is 15.000 voor een huisje van 56M2 ongeveer in verhouding.
Alleen, Dauis ligt ongeveer 8 km van de resorts en Alona Beach. Het stuk wat ik kan kopen ligt op 2 km afstand.
Aan de andere kant zag dat huisje er goed uit, op de foto.

"Maar kan jezelf ook nog een beetje doe het zelfen?"
Ja, dat wel, maar ik ben geen echte bouwvakker.


Luc

In Bohol heb je minder last van typhoons zoals meer in het noorden maar het heeft in Bohol een paar jaar geleden ook stevig geschud. Heel veel huizen lagen tegen de grond. Moet je ook aan denken. De ene dag heb je een mooi huis, de volgende dag kan het tegen de vlakte liggen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ton_W

Daar maak ik mee ook zorgen om! En tegen aardbevingen verzekeren kan niet, ook niet in Nederland.
Stevig bouwen, niet bezuinigen op de kwaliteit, niet de hoogte in, dat kun je doen.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: jens op maandag  9 mei 2016, 10:04:00
mijn gedachte bij een onderneming in de fils . logies gezien dan . wie er anders overdenkt of andere ideeën heeft mag het hier ook komen vertellen .

kijk eten , wonen en vervoer dat hebben wij allemaal nodig .ook in de fils.

dus dat plan van huisjes is mijn inziens zo slecht nog niet als alles naar behoren verloopt ,

pay out time 7 jaar ? daar heb ik zo mijn bedenking bij .

huur 150 euro of 15.000 peso per maand = 150x12=1800 x 7 jaar =12.600 euro per huis. dus een huisje bouwen kost 12.600 euro.

dat lukt denk ik wel . maar hoe zit het met de grond en met het onderhoud van zulks en belastingen ? . is hier rekening mee gehouden ?.

7 jaar is denk ik wel erg kort door de bocht , maar goed.

heb zelf in 2005 bouw lots  gekocht in Ormoc , a 1200 peso per m2 . nu 10 a 11 jaar verder zelfde grond 3500 per m2 . dit is zonder risico. maar geen garantie  op winst natuurlijk .
tsja soms weet je het niet wat het beste is .


ja in bovenstaande zit idd een grove fout 15.000 peso is idd ongeveer 300 euro en GEEN 150 € zo als ik hier boven schreef.
tja ben ook geen 18 meer  :lachen:  sorry hier voor .

het moet natuurlijk zijn 300€ per maand x 12 =3600€ per jaar x 7= 25200 € .

daar word de zaak natuurlijk heel anders van , en ja voor 25000 €  kun je wel een huisje voor bouwen als je de lat niet al te hoog legt en zelf iets kunt doen .
ik ben er van overtuigt dat een huis van 15.000 peso eerder verhuurd dan één van 20.000 peso per maand.



in ned kost een vrijstaand huis zonder grond en puur aan martiaal 55000 euro . dan heb je een leuk huis.   
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Ton_W

Een rekenfout is eigenlijk een compliment, want fouten maken is menselijk. Dus gefeliciteerd.

Ik ben zelf ook geen 18 meer, maar mijn fout is nog altijd dat ik te optimistisch ben. Goed om met de neus op de realiteit te wordt gedrukt.