Huisjes bouwen in de Filippijnen voor verhuur

Gestart door Ton_W, maandag 2 mei 2016, 14:31:03

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Het is mooi om jullie te horen praten over investeringen, opbrengsten en cash-back ...maar hoor niemand praten over vergunningen allerhande die er nodig zijn  :confused2: of kan dat allemaal zomaar  :weetikniet: ..... Dan , dat jullie een partner nodig hebben die 100% te vertrouwen is dringt ook niet goed tot jullie door.  Let op dat je geen rekenfout maakt die niets met wiskunde te maken heeft.
Volg het topic al enkele dagen , heb ook getwijfeld of ik zou reageren, ben een beetje verwonderd dat er geen andere reacties zijn ,wat betref de administratieve rompslomp en vergunningen dat het met zich meebrengt om wettelijk in orde te zijn. Voor "monkey business" knijpen ze hier al eens een oog dicht , maar wat jullie van plan zijn valt ver buiten die categorie. Weet het, ben op sommige dingen misschien wel 'n azijnpisser , maar evengoed veel succes zou ik zeggen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ifugao

@Ton_W,   Ik heb zelf ook het plan opgevat om 1, mischien 2 kleine huisjes op onze lot te zetten, achter ons eigen huis.  Dit moet dan dienen als gastenhuisje, met eigen badkamer, keukentje etc.
Je moet het zien als een ruime hotelkamer. Ik heb wat plaatjes en een offerte van een builder hier in Dumaguete. PM mij je email adres en ik stuur je een copy.

klootzakken (voorheen Jens)

ik vraag mij af wat Ronny meer weet dan wij ? waarom zou Ton zijn vrouw daar geen vergunning voor krijgen ? leg eens uit Ron!!!!!

als de grond bestemt is voor woningbouw lijkt mij dit geen probleem, en mits er geen clausule in het koop contract zit voor weder verhuur
,lijkt mij verhuur van zulks ook geen probleem.
wat betreft een partner 100% vertrouwen , tsja lezen is moeilijk of je hebt duidelijk niet alles gelezen hier Ronny  :ikkeniebegrijp: jou reactie.
en hoezo jullie ? het gaat hier over een zekere TON_W  die een wel overwogen idee ter sprake brengt en om info vraagt , daar lijkt mij niets mis mee .

in eerste instantie was ik ook sceptisch en zie ik ook de problemen op lange termijn [huwelijk] . maar als je nergens geen vertrouwen in hebt kun je jezelf beter direct ophangen . dan heb je een probleem met je zelf .
kijk eens naar onze forum vriend Pieter en wat deze jongen allemaal heeft mee gemaakt en gedeeld met ons . toen ik Pieter vroeg of hij spijt had van zijn ondernemen in de fils , antwoordde hij ...........zeker wel jens , in bepaalde dingen wel , maar het is maar geld. wat een prachtige instelling heeft deze man .
tja het kost een paar cent maar op het laatste pak zitten sowieso geen zakken .

     
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Lenn

Ik ben ook al weer 13 jaar getrouwd en als je dan nog geen vertrouwen hebt in je vrouw, zit er iets goed fout.
Maar Ton, met een luxe huisje gaan de bouwkosten ook omhoog.Ik zou het wel adviseren om wat betere produkten te gebruiken.Op de langere termijn verdien je dat terug, en makkellijker te verhuren.
Dus het begint al met de kwaliteit van je hollowblocks.Granieten vloertegels of keramiek?Alu kozijnen of ijzer?Hardhouten voordeur.Hang en sluitwerk.Welke wc pot en douche?Hardiflex plafonds?Keuken.Voldoende stopcontacten ,lichtpunten en een ruime meterkast.HWA, dak, dakinsolatie, etc.
Ga je snel over de 20000 php de m2.Daarbij nog niet inbegrepen de lot, bouwvergunning, tekeningen en als je erzelf niet bij bent een betrouwbare architect/kontraktor/engineer die ook weer geld kosten.

Ronny55

tja , misschien zal hij geen problemen hebben voor de nodige vergunningen , maar ik heb het al anders weten lopen , ze durven het hier nogal eens laten fout lopen om er een extra centje uit te trekken, op papier is alles eenvoudig. De realiteit is al eens heel anders. Een vergunning voor een  :smiley-philippines: of voor een buitenlander....2 verschillende dingen....het zou niet mogen maar het is dikwijls zo. Je moet het zo zien , de ambtenaren hier in de  :smiley-philippines: verdienen ook gene vette, als ze dan de kans zien om een extra centje te verdienen , zullen ze het niet laten. Wat ik met mijn post bedoel...." huisjes bouwen, verhuren en geld na x jaren terug verdiend " , heel simpel....Maar zo simpel zal het niet zijn , ook buitenlanders zijn geen modelhuurders . Dat laatste heb ik aan de lijve ondervonden , liep namelijk ook met het idee wat lowcost huisjes te bouwen en te verhuren. Mijn vrouw had zo'n huisje , 2 jaar verhuurd aan een vriendin van een vriendin en hare kano. Heeft ons meer gekost dan het opgebracht heeft , ga hier niet in detail gaan. Mijn plan huisje bouwen en verhuren ging zo meteen de kast in. Nu weet ik ook het hoeft niet per definitie fout te lopen....weet ik ook . Mijn beetje spaargeld brengt niets op , maar vreet ook geen brood, en zoals je zeg , je laatste pak heeft geen zakken (wij zeggen,"ik hoef niet de rijkste op het kerkhof te zijn"  :lachen: )....waarom dan nog het hoofd breken om extra te verdienen .  :weetikniet: .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ton_W

"Ik zou het wel adviseren om wat betere produkten te gebruiken"

Tsja, ik probeer eraan te verdienen op lange termijn. Dan is het handig om geen rommel te kopen. Maar superluxe zal wel niet te verhuren zijn. Dus: redelijke kwaliteit kopen.

@Ronnie55: Ik hoop dat het meevalt, maar ik ben blij dat je eerlijk zegt wat je ervan denkt. Ik neem het mee in de beslissing: ik kan nog steeds besluiten om niets te doen en gewoon lekker van de knaken genieten, in plaats van ze te investeren op lange termijn. Ligt er een beetje aan wat ik in Panglao van anderen te horen krijg.

"Ik ben ook al weer 13 jaar getrouwd en als je dan nog geen vertrouwen hebt in je vrouw, zit er iets goed fout."
Bij mij hetzelfde verhaal. Ik ken haar al lang: ze is heel eerlijk. En de familie woont 600 kilometer verderop, dat scheelt in de aanloop van klaplopers.

Lenn

Met de explosieve bevolkingsgroei zal de prijs van o.g. alleen maar toenemen.Ook onze nieuwe president zegt daar weinig over.Het is wel de pest voor de Ph economie.
Dus het kopen van grond en een huisje bouwen is bijna altijd winstgevend.
Ronny heeft gelijk als het gaat om vergunningen.Zodra je je witte neus laat zien betaal je meer.Gelukkig was mijn vrouw accountant en heeft zij veel kennis met het regelen van papieren.
Hier en daar wat geld onder de tafel en de boel is zo geregeld.De Ph is zo corrupt als wat.
Heb zelf 7 huizen hier.
Je hoeft het niet superdeluxe te maken dus idd ,,redelijke kwaliteit"
Wat is redelijke kwaliteit?en hoe kom je erachter bij welke hardware boodschappen te doen?
Maar verblijf je hier Ton?

Ton_W

"Hier en daar wat geld onder de tafel en de boel is zo geregeld"
Ik ken een stadsgenoot die ook met een Filipina getrouwd is. Hij heeft in Panglao een aantal huisjes voor verhuur, en hij beweert dat het met de vergunningen nogal meeviel, maar z'n vrouw komt van Panglao en kent iedereen. Dus alles zal wel op z'n Filippijns geregeld zijn: via familie, kennissen en betaling van wat "commissie". Ik ben erg blij met het contact met hun, want zoals Ronny55 al zei is mijn bleke neus een probleem.

"ook buitenlanders zijn geen modelhuurders"
Klopt. Remedie: borgsom van 1 of 2 maand huur vragen, betaling van de huur op de 1ste van de maand (aan mij persoonlijk!), en ze daadwerkelijk uitzetten als er een maand achterstand is.

"Hoe kom je erachter bij welke hardware boodschappen te doen"
De keuze is sowieso beperkt: er zijn maar een paar leveranciers, de twee grootste zitten in Tagbilaran. Er is een hele goedkope, en een iets duurdere.
Het lijkt me het beste om bij beiden te shoppen.

"Heb zelf 7 huizen hier"
Heel mooi. Dat zou ik ook willen.

"Maar verblijf je hier Ton?"
Ik ben nog dakloos. Ik probeer bij m'n kennis een huisje te huren, anders zie ik wel.

Lenn

Wettellijk mag je dus 1 mnd deposit en 1 mnd advance vragen.Over het uitzetten van wanbetalers geld dus 3mnd.Is niet zo simple.Heb er een gehad die de huur niet meer kon betalen.Ging gelukkig weg om verder gezichtsverlies te verkomen.
Als je zelf niet bij het bouwen bent heb je een betrouwbare contractor/engineer/architect nodig, andes gaat het fout.Deze kosten geld.Alleen de zon komt op voor niks.
Als je geen kennis hebt  over de Ph werkwijze en alles nieuw voor je is dan mag je wel 3 keer uitkijken alvorens een huis te gaan bouwen.

Digos

Citaat van: Ton_W op dinsdag 10 mei 2016, 12:05:11


@Ronnie55: Ik hoop dat het meevalt, maar ik ben blij dat je eerlijk zegt wat je ervan denkt. Ik neem het mee in de beslissing: ik kan nog steeds besluiten om niets te doen en gewoon lekker van de knaken genieten, in plaats van ze te investeren op lange termijn.

Goeie raad.....geniet van je knaken, eigen huisje kan nog, maar al de rest dat je uitgeeft/investeerd ben je op korte termijn gauw kwijt.
LIVE ONCE - LIVE IT