Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Formulier 3 bis of 5?

Gestart door Kuya Danny, donderdag 5 januari 2017, 00:05:41

Vorige topic - Volgende topic

Kuya Danny

Alweer een ingewikkelde situatie in verband met visum,we gaan voor cohabilitation visa,op de website staat dat het formulier "verbintenis van tenlastenneming" het document 3bis moet zijn,3 weken geleden zegden ze op het gemeentehuis dat het voor "wettelijk samenwonen" geen 3bis is maar formulier 5 die ze me dan ook meegaven,ik wou zeker zijn en een week later belde ik naar Vreemdelingenzaken en daar zegden ze ook formulier 5,alles opgestuurd naar vriendin met DHL die deze morgen naar de ambassade ging om haar visum aan te vragen en ze weigerden formulier 5 en stuurde haar wandelen en moest terugkomen met de 3 bis,terug naar gemeentehuis geweest vandaag en ze bleven daar zeggen dat het de 5 moet zijn,na lang aanhouden stonden ze dan toch de 3 bis toe maar met de vermelding "90 dagen"anders mochten ze deze niet meegeven hoewel het een permanent verblijf is bij "wettelijk samenwonen"! Resultaat : nu de 3 bis terug opsturen met DHL met de 90 dagen vermelding,benieuwd hoe dit weer gaat aflopen!  :ikkeniebegrijp:

Ronn

Danny,
Het is wel degelijk een 3 bis voor cohabitation(kort verblijf)

Kuya Danny

Ja ik heb de 3 bis nu Ronny maar cohabitation is geen kort verblijf hé

Kuya Danny

Ik heb net nogmaals naar Vreemdelingenzaken gebeld om zekerheid te hebben,daar zegden ze dat 3 bis voor kort verblijf is maar nadat vriendin hier is de procedure verder afgewerkt kan worden.

Ronn

Danny
Ikzelf heb hetzelfde meegemaakt,onduidelijk betreffende cohabitation visa,maar is wel degelijk kort verblijf(90 dagen)in die periode moet de wettelijke samenwoning aangevraagd worden.sommigen zeggen lang verblijf,maar dit klopt niet.alvast nog veel moed want dit zul je helaas nodig hebben.groeten.

jiggy

Citaat van: Ronn op donderdag  5 januari 2017, 17:30:25
Danny
Ikzelf heb hetzelfde meegemaakt,onduidelijk betreffende cohabitation visa,maar is wel degelijk kort verblijf(90 dagen)in die periode moet de wettelijke samenwoning aangevraagd worden.sommigen zeggen lang verblijf,maar dit klopt niet.alvast nog veel moed want dit zul je helaas nodig hebben.groeten.

Inderdaad. Cohabitation visum is visum C: KORT VERBLIJF. Om in die periode de wettelijke samenwoonst te registreren. Klik maar even op de links ivm dat visum op de site van de ambassade. Het aanvraagformulier is SCHENGENvisum KORT VERBLIJF.
Het belangrijkste verschil ( nagevraagd en beantwoord door de ambassade) er wordt GEEN terugkeergarantie (bvb job,...) vereist.
Ook goed om weten , en daar bestaat een ministeriële omzendbrief over, te vinden op kruispunt.be : zolang de aanvraag voor wettelijke samenwoonst via het gemeentebestuur "hangende" is , en de houder van het visum KORT verblijf toch in België blijft, zal er geen actie worden ondernomen tot uitwijzing wegens schending van de visumvoorwaarden.

jiggy

Citaat van: Danny Jonalyn op donderdag  5 januari 2017, 15:14:25
Ik heb net nogmaals naar Vreemdelingenzaken gebeld om zekerheid te hebben,daar zegden ze dat 3 bis voor kort verblijf is maar nadat vriendin hier is de procedure verder afgewerkt kan worden.

Danny, moeilijke materie inderdaad. Doch zie eerst en vooral het verschil en maak scheiding tussen 2 administratieve processen:

1. Een visum KORT verblijf indienen om in België een aanvraag te doen voor wettelijke samenwoonst
en
2. Het in België effectief aanvragen van wettelijke samenwoonst via uw gemeentebestuur (wat jij nu verkeerdelijk als "verder afwerken van de procedure" noemt.