Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belastbaar in Belgie ...Ja of neen

Gestart door Ronny55, zaterdag 14 januari 2017, 01:51:11

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Onlangs ontving ik de volgende boodschap via e-mail van team3 belastingen voor niet inwoners.

Geachte,
vermits u pensioen verkrijgt van de RVP bent u ,volgens het dubbelbelastingverdrag tussen België en de Filipijnen, in principe niet belastbaar in België.
Aldus moet u de RIJKSDIENST VOOR PENSIOENEN, ZUIDERTOREN in kennis stellen van het feit dat er geen bedrijfsvoorheffing meer mag verrekend worden op uw pensioen omdat u in de Filipijnen belastbaar bent.

Voor meer inlichtingen betreffende uw fiscaal dossier moet u rechtstreeks contact opnemen met de dossierbeheerder,
glenn.vanberlamont@minfin.fed.be

Klinkt te mooi om waar te zijn. Het klopt wel dat we als gezin belastingen betalen op de  :smiley-philippines: gezien mijn asawa werkt en ik ook vermeld sta op haar aangifte als echtgenote. Edoch, mijn inkomen moet niet aangegeven worden omdat in de  :smiley-philippines: blijkbaar enkel inkomen van arbeid belastbaar is  :weetikniet:  :confused2: . Wat me het meest verwonderd, al jaren vul ik een belasting brief in en moet haar inkomen ook aangeven. Als bewijs stuur ik als bijlage telkens een kopie van haar aanslagbrief (waarop ik ook vermeld sta). Plots laten ze dan weten dat ik in principe in  :belgiesmiley: niet belastbaar ben  :confused2: Moest dit allemaal kloppen, zou ik al die jaren onterecht belastingen in  :belgiesmiley: betaald hebben.  :weetikniet:

Daarom had ik graag geweten of er nog leden in dat geval zitten . Pension en de asawa die werkt en gezamelijk in de  :smiley-philippines: belast worden ?
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

klootzakken (voorheen Jens)

in principe moet je belasting betalen in het land waar je het verdiend , maar je kunt maar in 1 land belasting betalen .

ontduiken van belasting is toch een nationale hobby in België ? . waarom zou jij dan wel betalen ?  :lachen: 
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Luc

Volgens de website van de RVP is alles nog hetzelfde. Inkomstenbelastingen betalen in België. Indien je kunt bewijzen dat je ook inkomstenbelastingen betaald op je pensioen in de  :smiley-philippines: kun je een uitzondering vragen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ronny55

Citaat van: Luc op zaterdag 14 januari 2017, 18:00:27
Volgens de website van de RVP is alles nog hetzelfde. Inkomstenbelastingen betalen in België. Indien je kunt bewijzen dat je ook inkomstenbelastingen betaald op je pensioen in de  :smiley-philippines: kun je een uitzondering vragen.

Dat is net waar ik mee zit , In de  :smiley-philippines: ben je enkel op inkomen door arbeid belastbaar. Pensioenen of andere sociale uitkeringen zijn hier vrij van inkomst belastingen. Wil nog vermelden dat ik niet om een uitzondering gevraagd heb, de e-mail werd me spontaan toegestuurd door "Team3, belastingen voor niet inwoners" . Had gehoopt dat er mss nog andere leden in deze situatie zaten. Waarvan de echtgenote werkt en als gezin belast worden op de  :smiley-philippines: . Heb een PDF van de aanslag in de  :smiley-philippines:  die ik als bijlage aan mijn belastingen heb toegevoegd ...maar weet niet hoe een PDF doc in te voegen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Luc

Stel dat je geen bedrijfsvoorheffing meer hoeft te betalen in  :belgiesmiley:

Ben je dan ook niet je ziekteverzekering kwijt in België?
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ronny55

Citaat van: Luc op zondag 15 januari 2017, 13:04:59
Stel dat je geen bedrijfsvoorheffing meer hoeft te betalen in  :belgiesmiley:

Ben je dan ook niet je ziekteverzekering kwijt in België?

Neen , want de afhouding voor de sociale zekerheid blijft. Ben toch van plan alles eerst goed te controleren en na te gaan vooraleer ik enige veranderingen doorvoer, sta niet graag voor verrassingen, dat is het me niet waard , betaal niet zoveel belastingen met 4 personen ten laste.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ronny55

Na heel wat zoekwerk en ge E-mail blijk het inderdaad zo, dat enkel pensioenen van de overheid in  :belgiesmiley: belastbaar zijn. De rustpensioenen uit de privésector zijn belastbaar in het land waar ge gedomicilieerd bent (waar je permanent woont). Dat zou dan betekenen dat er al jaren onterecht voorheffing en belastingen werden afgehouden. Moet wel even vermelden dat de dienst "Belastingen voor niet inwoners" gereformeerd werd dit jaar. Zou dus best mogelijk zijn dat er nu mensen werken die beter op de hoogte zijn van reglementeringen allerhande.
Heb ook eens nagevraagd hoe het met belastingen in de  :smiley-philippines: zit, wat we hier eventueel aan belastingen moeten betalen. Ben daarvoor naar een beëdigde boekhouder geweest. Volgens hij me wist te vertellen , dien je in de PH enkel inkomsten verkregen door arbeid aan te geven  :weetikniet: . Dat wil ik wel eerst door de "BIR" bevestigd zien.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Jan69

IK heb het ook nagekeken en blijkbaar zijn de pensioenen van de autonome overheidsbedrijven ook belastbaar in het buitenland, dus allen naar Portugal, daar betaal je helemaal geen belastingen als gepensioneerde voor het moment.
Dat betekent dat ik na mijn pensioen dus meer inkomen zal hebben als nu ik werk!!!!!

Nu dat ze alle pensioenstelsels willen gelijk trekken, zal het later toch ook voor de overheidspensioenen moeten gelden.