Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

overlijden en huwelijk

Gestart door pinay lover, dinsdag 28 februari 2017, 13:17:22

Vorige topic - Volgende topic

pinay lover

Goede middag leden. heel lang geleden is de procedure van annullment van het huwelijk van mijn vriendin ingezet.
Dit is nu echter stopgezet door het overlijden van haar man.
Nu willen we uiteraard naar de volgende stap ... een huwelijk. Ik lees op een website van migratie dat zij volgende documenten nodig heeft : geboortecertificaat, bewijs van nationaliteit, bewijs dat ze single/weduwe is en uiteraard een geldig paspoort.
Bedoeling is dat ze naar hier komt met een toeristenvisum waarop we dan naar de gemeente gaan om een huwelijksaangifte te doen met nadien aanvraag van familiehereniging. We hebben ondertussen bijna 4 jaar een relatie, zij is hier al 3 keer geweest. Eerste keer acht dagen, tweede keer een maand en vorig jaar nog 3 maanden. Ik ben bij haar (weliswaar in Israël waar ze werkte) 12 keer op bezoek geweest. Een deugdelijke relatie bewijzen zal dus geen probleem zijn (ondertussen een volle map documenten allerhande)
Heeft er iemand ervaring omtrent deze documenten ? Zou als bewijs van single/weduwe de overlijdensakte van haar man voldoende zijn of niet ? Waar haalt ze deze documenten ?
Nu staat haar paspoort (ze heeft nog maar een nieuw van vorige week) op naam van haar man en haar. Dubbele naam dus.
Zou dit kunnen problemen geven aan bvb. luchthaven in Manilla ? Ik denk dat ze beter zou opteren om toch maar een nieuw paspoort te halen met haar meisjesnaam.
Moeten deze documenten niet gevraagd worden bij het NIS ? Op de website van DFA-buitenlandse zaken van de Phil. staat dat je deze documenten vlug kan krijgen als je een nieuw paspoort nodig hebt op je meisjesnaam.
Of kunnen deze documenten gewoon verkregen worden op de burg.stand van bambang, waar ze woont.
Ik wil haar trips her en der besparen. Ze zal al naar Manilla moeten naar de belg. ambassade wat al een minitrip op zich is :)

Alle tips welkom dus ..... alvast bedankt

Raf

Yoghurt69

Beste Raf,
Het slechte nieuws van overlijden lijkt hier wel positief te zijn.
Mijn vriendin is vorig jaar met een gewoon toeristenvisum aangekomen in mei.
Ze had alle documenten bij maar helaas zonder Red Rebbon, dus even een noodprocedure uit mijn mouw geschud.
http://www.pakisuyo.com/
Een volmacht naar hen toegestuurd "Power of Attorney"
Zij zijn bij NSO, DFA en Belgische ambassade alle documenten keurig gaan ophalen en via DHL naar onze ereconsul doorgestuurd.
Had een bonus beloofd als ze alles in 2 weken konden regelen en die bonus hebben ze gehaald, je leest het goed, echt waar.
Na de vertaalde documenten op te halen in Antwerpen direct naar het gemeentehuis voor de inschrijving van "wettelijk samenwonen"
documenten: geboortecertificaat, bewijs van nationaliteit, bewijs dat ze single/weduwe is
mijn gemeente eiste ook het "bewijs van nationaliteit" wat achteraf niet nodig bleek.
Vergeet ook niet haar rijbewijs meteen te laten vertalen om te kunnen omzetten naar een Europees rijbewijs.
Een maand later na haar aankomst was ze ingeschreven in het bevolkingsregister en hebben we de procedure gezinshereniging opgestart die vorig jaar ook zonder problemen haar F-kaart opleverde (Belgisch ID)
De enige trip naar Manila is om een nieuw visum te halen. (maar ook hier zou ik online een poging ondernemen gezien het een 4de visa aanvraag betreft)
Eenmaal de procedure opgestart in België is er een gedoogbeleid, zelfs indien visa verlopen is volgt er geen uitzetting.

Ik heb een drukke agenda, graag tijdig verwittigen voor het trouwfeest AUB  :happy:

Michaela

Ja, ik was ook een weduwe en moest extra documenten inleveren. Maar dat was lang geleden, in 1999. Ik zoek straks even wat voor documenten het waren.
Ik moest wel een jaar wachtten voordat het overlijdenakte van mijn overleden man de NSO bereikt, de medewerkster in de city hall van mijn baranggay werken allemaal als schildpad.
Ben enkele keer met glimlach ( zure gezicht maakt het erger) naar die city hall gegaan en gesmeekt of ze aub aandacht willen besteden aan mijn document, praat met ze alsof je ze mag  :kusxe8:, anders kunnen ze de zaak saboteren  :run: :run:

pinay lover

Super dit positief bericht. Ik ga maar aan Imelda vragen of ze direct de documenten van het rode lint laat voorzien. Ze is nu ginder en kan alles rustig (alhoewel ze gisteren al wil komen... :happy:)






Riens

Je kan toch een endorsment bij de manicipality halen, met deze endorsment ga je naar de NSO(manila) en 2 weken later heb je je NSO document. En helaas betekent dat een dag wachten daar bij de NSO, je hoeft niet terug te komen om hem op te halen. De koeriersservice zit er ook en voor een paar honderd peso halen zij het document af en sturen het naar het opgegeven adres.

Zo had ik 3 weken na het huwelijk het NSO document.

Was wel een ervaring, ben je een week getrouwd ga je samen een hele dag naar de NSO voor iets wat in NL in een paar muisklikken geregeld is.

pinay lover

hoi luiden .... ik krijg info van alle kanten. Thx .... Na wat mixen van deze info, ook van de gemeente hier, denk ik toch voor een visum C met het oog op huwelijk/samenwonen te gaan.
In de bijna 4 jaar van onze relatie hebben we toch ongeveer een klein jaar samen geweest. Ik heb 12 keer Israël bezocht de tijd dat Mel daar werkte. Zij is hier 3 keer geweest met een toeristenvisum (8 dagen, 1 maand en eind vorig jaar nog 3 maanden)

Mel loopt ondertussen al rond om de nodige documenten te verzamelen, red ribbon, DFA, ..... niet makkelijk maar we gaan er voor ...
Ik idem dito .... selectie aan het maken van onze "ontmoetingen" (een classeur vol ondertussen  :biggrinn:)

Keep u posted folks .... :thankyoufw5:


pinay lover

hallo medeleden

Imelda ondertussen druk bezig met de nodige red-ribbons documenten te verzamelen voor een huwelijksaangifte hier.
Alles is duidelijk met uitzondering van een BEKWAAMHEIDSATTEST (OF CERTIFICAT DE COUTUME)

Heeft iemand enig idee hoe je daar aan raakt ? Op het blad van de gemeente dat ik kreeg staat dat we dat wel kunnen krijgen in de Filipijnse Ambassade in Brussel en daarna laten legasiseren op Buitenlandse Zaken hier. Op zich geen drama dus ..

Maar terwij ze toch rondloopt kan ze daar mss sneller voor zorgen ?? Iemand enig idee ??