Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Medisch Reisverzekering

Gestart door Kuya Danny, dinsdag 7 maart 2017, 18:33:27

Vorige topic - Volgende topic

Kuya Danny

Onze "Visa for cohabilitation" is afgekeurd,één der redenen is dat er geen geldig medisch reisverzekering is afgesloten,moet dit gebeuren na goedkeuring als er een ticket geboekt wordt?

Riens

In NL kan je een shengenverzekering afsluiten bij OOM, wanneer jouw visa wordt afgekeurd kan je 90% weer terugkrijgen. Kost 1,99 per dag oid.
En volgens mij kan je die als belg ook afsluiten voor jouw Filipijnse.

Heeft de BE ambassade geen lijstje met documenten die je moet regelen? Bij de NL ambasade krijg je een afvinklijst.
Mijn vrouw werd destijds geprezen omdat ze de eerste was die week die alle documenten volgens het lijstje had en ook nog eens op de juiste volgorde.
En ik snap niet dat het zo moeilijk is dat lijstje af te werken.

Wat betreft tickets had ik een inschattingsfout gemaakt, ik had een reservering (wat gevraagd wordt). Maar ik had achteraf gewoon moeten boeken. Bijna alle tickets met de filipijnen als vertrekpunt hebben de voorwaarden dat annuleren jouw 100 dollar kost. En omboeken 50. Dat is vaak veel goedkoper als de meerprijs bij het op hele korte termijn boeken.

pinay lover

hallo

de medische reisverzekering die ik altijd nam voor mijn vriendin was bij AXA, kost 1 euro per dag. Handig is dat je alles via mail kan regelen.
Verder kan bij bvb. wijzigen van data, de verzekering snel aangepast kan worden.
Bij weigering van een visum, mail je gewoon het bewijs van de weigering door en krijg je netjes de centen terug op je rekening.
Werkt goed en vlot en voldoet aan de voorwaarden van de ambassades.

pinay lover

https://www.axa-schengen.com/en

de website ....

Er bestaat ook een dergelijke polis van Allianz .... bij mail moest ik me wenden tot de agent lokaal maar die kende dit type polis niet ...

jiggy

Citaat van: Danny Jonalyn op dinsdag  7 maart 2017, 18:33:27
Onze "Visa for cohabilitation" is afgekeurd,één der redenen is dat er geen geldig medisch reisverzekering is afgesloten,moet dit gebeuren na goedkeuring als er een ticket geboekt wordt?

Zoals ik het NU lees op de website van de Belgische ambassade vormt het certificaat van medische reisverzekering reeds onderdeel van de ondersteunende documenten van de aanvraag zelf.
Dus niet na goedkeuring/boeken van het ticket. VOORHEEN was dit zo, nu kunnen we enkel lezen dat dit blijkbaar gewijzigd is. :

B. Supportive documents :
Proof of travel
  Copy of the roundtrip airline ticket reservation with Passenger name & Registration Number (or reservation number). Do not pay for/buy the ticket until a visa has been granted. Note: If the application is approved, the visa will be issued according to your roundtrip airline ticket reservation
Proof of Travel Medical Insurance
  Copy of the insurance issued by accredited companies only   The insurance should:
o Have a minimum coverage of 30,000 Euros o Be valid in all Schengen countries
o Cover the entire duration of the trip

Yoghurt69

Citaat van: Danny Jonalyn op dinsdag  7 maart 2017, 18:33:27
Onze "Visa for cohabilitation" is afgekeurd,één der redenen is dat er geen geldig medisch reisverzekering is afgesloten,moet dit gebeuren na goedkeuring als er een ticket geboekt wordt?
Hierover bestaan verschillende meningen op de Belgische ambassade in Manila.
De Europese Shengen wetgeving is héél duidelijk: verzekering moet afgesloten zijn voorafgaand de uitreiking van de visumsticker, maar er is geen enkele verplichting dit bij aanvraag reeds te voorzien.
Mijn pinay heeft zelf voor haar eerste visum aanvraag (die ook geweigerd was) al een medische reisverzekering afgesloten bij Blue Cross via een reisbureau in Davao.
dit reisbureau heeft gratis een itenary (reservatie vlucht) uitgereikt: :smiley-philippines: :belgiesmiley: :smiley-philippines:
Bij een 2de visum aanvraag opleg betaald aan Blue Cross voor een langer verblijf en dat was het.
Opnieuw gratis itenary verkregen die véél te duur was en daarom na goedkeuring aanvraag online zelf andere vlucht geboekt. Ambassade moet E-nummer hebben alvorens visum sticker af te leveren.
De ziekenhuis factuur van 5 dagen opname in een Belgisch ziekenhuis is rechtstreeks en integraal door die  :smiley-philippines: verzekering uitbetaald.
Heeft maar 6 maand geduurd en 10 herinneringen per mail gekost  :lachen:
De  :smiley-philippines: traagheid is niet aan mij besteed en een volgende keer heb ik bij axa online een verzekering geboekt.

Bij een tweede bezoek in  :belgiesmiley: ben ik ook "wettelijk samenwonen" aangegaan en heb van CM, mijn mutualiteit ook een voorlopig attest ontvangen dat mijn pinay kon aansluiten "ten laste" . De effectieve aansluiting bij de mutualiteit is pas mogelijk en verplicht na inschrijving in het bevolkingsregister. Denk hieraan als je dus een medische verzekering afsluit.

Zoals je hierboven uit mijn recente ervaringen leest is er een beduidend verschil tussen theorie en praktijk.
Vraag alvast meteen je dossier op bij "openbaarheid van bestuur" dan zal je het negatief advies en/of commentaar die de consulaire post naar België stuurde kunnen inkijken en je beter voorbereiden voor je nieuwe aanvraag.

Succes Danny bij je 2de aanvraag

@ Riens: heb nooit iets betaald voor een reservering van een vlucht. In  :belgiesmiley: kan je maximaal 3 dagen krijgen voor een reservering maar in  :smiley-philippines: gelden dus andere regels zoals je hierboven kon lezen. Boek altijd last minute = tss 3-21 dagen voor het afreizen en heb nooit meer uitgegeven dan 650€ heen& terug  :smiley-philippines:; last minute levert wat meer stress maar meestal ook interessante prijzen. 16 februari vlucht geboekt Brussel/Istanbul/Manila/Davao h&t afreis 22/02 retour 7/03 aansluiting in Manila gemist en gratis herboeking van Turkisch Airlines op 8/03. Alle vluchten voor de eerste keer samen kunnen boeken via Travelgenio. Bij navraag aan de balie in Zaventem werd mij verteld dat Turk. Airl. samenwerkt met Philippine airlines en daarom deze nieuwe dienstverlening mogelijk is.

stijn54

Citaat van: jiggy op vrijdag 10 maart 2017, 01:59:29
Citaat van: Danny Jonalyn op dinsdag  7 maart 2017, 18:33:27
Onze "Visa for cohabilitation" is afgekeurd,één der redenen is dat er geen geldig medisch reisverzekering is afgesloten,moet dit gebeuren na goedkeuring als er een ticket geboekt wordt?

Zoals ik het NU lees op de website van de Belgische ambassade vormt het certificaat van medische reisverzekering reeds onderdeel van de ondersteunende documenten van de aanvraag zelf.
Dus niet na goedkeuring/boeken van het ticket. VOORHEEN was dit zo, nu kunnen we enkel lezen dat dit blijkbaar gewijzigd is. :

B. Supportive documents :
Proof of travel
  Copy of the roundtrip airline ticket reservation with Passenger name & Registration Number (or reservation number). Do not pay for/buy the ticket until a visa has been granted. Note: If the application is approved, the visa will be issued according to your roundtrip airline ticket reservation
Proof of Travel Medical Insurance
  Copy of the insurance issued by accredited companies only   The insurance should:
o Have a minimum coverage of 30,000 Euros o Be valid in all Schengen countries
o Cover the entire duration of the trip

Dus het #gezond verstand# is er nog steeds niet. Logisch zou toch zijn dat bij goedkeuring visum het ticket gekocht wordt samen met de reisverzekering.

Pinkpanther

Bleu Cross zit overal in the steden in the PHP, dit is een reisverzekering die niet al te veel kost...

PP :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:

Ronny55

De reis verzekering hoeft pas afgesloten te worden als je visum is goedgekeurd, zo ook het vliegtiket, de sticker in het paspoort krijg je uiteraard pas als je beide documenten kunt voorleggen. Zo is het bij mij gegaan voor het visum van het zoontje van mijn vrouw.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

jiggy

Citaat van: Ronny55 op zaterdag 11 maart 2017, 00:13:37
De reis verzekering hoeft pas afgesloten te worden als je visum is goedgekeurd, zo ook het vliegtiket, de sticker in het paspoort krijg je uiteraard pas als je beide documenten kunt voorleggen. Zo is het bij mij gegaan voor het visum van het zoontje van mijn vrouw.

Tijden veranderen blijkbaar Ronny55 en... weer eens niet ten goede van de burger.
Het wordt nog complexer om zich vooraf afdoende in te lichten om een compleet dossier in te dienen. Er is een "speler" bijgekomen : VFSGlobal. En.. die verwijst op haar website naar die website van de ambassade om zich in te lichten over de vereiste documenten. De amassade verwijst daarop verder naar de website van DVZ, die... dan weer naar de ambassade terug doorverwijst. Admimistratieve vereenvoudiging...?
Meer het Belgische "systeem paraplu" me dunkt en zich nog verder verschansn in de eigen ivoren toren.