Recente ervaringen met visum voor kort verblijf aan te vragen

Gestart door Pieter30, woensdag 22 maart 2017, 02:44:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieter30

Hoi iedereen,

Dit is mijn eerst post :) ik heb eerst wat op het forum wat info zitten zoeken omtrend een visum aan te vragen voor mijn vriendin :)

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb via via een ouder koppel leren kennen die al sinds 2000 gelukkig samen zijn (de vrouw is Filipijns obvious :) ). Ze hebben mij enkele maanden geleden overtuigd om eens naar de Filipijnen af te reizen :) , zo gezegd zo gedaan. Ik had nog nooit met een vliegtuig op reis geweest en nog nooit buiten de EU geweest, dus ik zag het als een leuk avontuur en was wel nieuwsgierig naar de Filipijnse cultuur :) . Omdat dit allemaal een beetje nieuw was voor mij heb ik dan ook een vriend meegenomen die al eerder verre oosterse reizen had gedaan.

De vrouw van het koppel die in België woont heeft ons in contact gebracht met haar familie daar die ons ging ontvangen, een nichtje van haar was vrij die periode dat wij daar waren en ging ons vergezellen.
Ik had al wat contact met haar voor we aan onze reis begonnen, maar eens terplaatse klikte het super met haar en haar familie.

Ik was daar 3 weken in februarie, sinds december heb ik iedere dag contact met mijn vriendin via messenger. We willen het traag aanpakken, maar ik wil ze eens de kans geven voor haar naar België te laten afreizen voor 2 maand, zodat ze eens mijn cultuur kan ervaren en mijn familie kan ontmoeten.

Omdat ik hier geen recente verhalen zie van visumaanvragen en de meeste verhalen meestal niet vlot of helemaal niet goed verlopen vraag ik me af of er hier nog leden zijn die recent nog een visum gekregen hebben voor hun vriendin/vrouw en als er enige tips zijn om zo effecient mogelijk en beste slaagkans te krijgen voor een aanvraag. Ook de gemiddelde duur van aanvraag tot goedkeuring ben ik benieuwd naar, ik weet dat dit een heel moeilijk opdracht op slagen zal zijn.

Mijn vriendin is dus 23j (ik ben 30j) , we zijn officieel tesamen sinds februarie, ze heeft geen werk (wel afgestudeerd), geen huis op eigen naam, geen kinderen en is dus niet gehuwd.
Dit zit dus allemaal niet echt mee voor een goedkeuring te krijgen wegens vestigingsgevaar.

Ik kan haar sponseren zonder probleem, ik kan een ticket met retour reserveren en ik kan een medische verzekering regelen. Verder kan ik haar formulier nog niet volledig maken omdat ze pas in mei haar passport krijgt.

Hier zijn er nog enkele vragen.

- Zou het helpen als ze zegt dat er een tante van haar in België woont?
- Moet ik in de gemeente een uitnodiging vragen om die naar haar op te zenden?
- Zijn messengergesprekken en foto's een positieve invloed om aan te tonen dat het serieus is tussen ons (of is dit meer negatief)?
- Blijkbaar heb ik van horen zeggen dat de eerste keer een weigering heel realistisch en normaal is, hoeveel tijd moet er tussen zijn voor een tweedemaal te proberen?
- Buiten alle documenten naar haar door te zenden kan ik nog iets anders doen voor haar te helpen?
- Moet er op tijd een afspraak met de ambassade in Manilla gemaakt worden vooraleer ze kan langs gaan?
- Misschien een beetje een domme vraag, maar is dit hele proces in theorie nog haalbaar voor deze zomer?

Ik heb al wat kennis kunnen maken met heel wat koppels hier in België, allemaal super vriendelijke en gelukkige mensen hier :) . Mijn vriendin en ik zien zeker een toekomst samen zitten, maar ik wil haar toch eerst eens een realistische visie geven van België, het is hier namelijk ook geen paradijs.

Maar we doen dit op ons tempo, we hebben tijd. Zomer 2018 zouden we trouwen als alles goed gaat natuurlijk :) dus wil ik zeker haar hier krijgen voor dat het zover is.

Alvast bedankt voor dit (wat lange) post te lezen en ik ben benieuwd naar de reactie hierop :) Ik had contact gezocht met het consulaat in antwerpen, maar zij wensten mij succes en zeiden dat dit volledig de bevoegdheid van de ambassade is.

Mvg


Pieter30

Ik wilde ernog aan toevoegen dat het land, de mensen en cultuur echt de max waren, wij zaten echt in the middle of nowhere tussen de reisvelden en geen toeristisch gebied. Man man wat was me dat een fantastische ervaring, vanaf ik de kans krijg ga ik terug :)

Zo n gastvrije mensen daar allemaal, hun levensstandaard mag dan wel lager zijn dan de onze, ik merkte vooral dat ze daar gelukkiger zijn zolang ze alles kunnen voorzien voor hun familie. Ik heb daar mijn ogen opengetrokken dat we in België misschien veel te pessimistisch zijn en daar onze tijd eigenlijk niet moeten aan verspelen. Wij zijn hier dikwijls veel te veel bezig met de kleine nutteloze dingen waardoor we de belangrijke dingen in het leven wat vergeten in het leven. Deze reis heeft mij een andere en meer positieve mens gemaakt.

Bij deze moest dit er nog even uit :) en terwijl ik dit schreef moest ik spontaan aan een filmpje denken, deze deel ik ook graag met jullie :)

Mvg

https://www.youtube.com/watch?v=SqGRnlXplx0

flipjov

- Zou het helpen als ze zegt dat er een tante van haar in België woont? : Ja, als ze een visum familie/vriendenbezoek aanvraagt
- Moet ik in de gemeente een uitnodiging vragen om die naar haar op te zenden? : Nee, maar dat moet je wel zelf schrijven en opsturen naar haar, bij de gemeente wel een ten laste neming voor haar vragen.
- Zijn messengergesprekken en foto's een positieve invloed om aan te tonen dat het serieus is tussen ons (of is dit meer negatief)? : Ja maar later als je en visum gezinsherening aanvraagt, nu kan je best zwijgen over je relatie anders is er kans op vestigingsgevaar. Maar je kan best alles bijhouden als je later gaat trouwen en gezinshereniging aanvraagt heb je voldoende bewijzen over jullie relatie.
- Blijkbaar heb ik van horen zeggen dat de eerste keer een weigering heel realistisch en normaal is, hoeveel tijd moet er tussen zijn voor een tweedemaal te proberen? : Ze kan onmiddellijk een 2de aanvraag indienen.
- Buiten alle documenten naar haar door te zenden kan ik nog iets anders doen voor haar te helpen? : Nee, en indien het niet lukt kan jij nog is op vakantie naar de Filipijnen wat ook leuk is.
- Moet er op tijd een afspraak met de ambassade in Manilla gemaakt worden vooraleer ze kan langs gaan? : Dit gebeurt tegenwoordig online via http://www.vfsglobal.com/Belgium/Philippines/
- Misschien een beetje een domme vraag, maar is dit hele proces in theorie nog haalbaar voor deze zomer? : Als ze nog geen paspoort heeft niet denk ik want blijkbaar kan dat daar lang duren heb ik horen zeggen (geen ervaring mee want mijn vrouw had al een paspoort), maar indien alle papieren in orde zijn waarom niet eh, alles kan als je ziet dat je dossier tot in de details in orde is.

Pieter30

Bedankt Flipjov,

Hier kan ik al een heel eind mee verder
Ze is eind februari naar Manilla gegaan om een passport aan te vragen, eind mei zou ze daarachter kunnen gaan.

ik heb echter nog wat aansluitende vragen :)

- Kan ik sponser zijn als ze logeerd bij haar tante en zo een visum familie aanvragen?
- Ivm met de uitnodiging, hoe uitgebreid moet dit zijn? bv een brief zenden met daarop ik nodig je uit naar België :)?
- Is het geloofwaardig om haar uit te nodigen naar België als vrienden?

Vanaf ze haar passport heeft kan ik het visum aanvragen, ik ben benieuwd :)

Mvg

Rich

Citaat van: Pieter30 op woensdag 22 maart 2017, 02:44:02
Hoi iedereen,

Dit is mijn eerst post :) ik heb eerst wat op het forum wat info zitten zoeken omtrend een visum aan te vragen voor mijn vriendin :)

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb via via een ouder koppel leren kennen die al sinds 2000 gelukkig samen zijn (de vrouw is Filipijns obvious :) ). Ze hebben mij enkele maanden geleden overtuigd om eens naar de Filipijnen af te reizen :) , zo gezegd zo gedaan. Ik had nog nooit met een vliegtuig op reis geweest en nog nooit buiten de EU geweest, dus ik zag het als een leuk avontuur en was wel nieuwsgierig naar de Filipijnse cultuur :) . Omdat dit allemaal een beetje nieuw was voor mij heb ik dan ook een vriend meegenomen die al eerder verre oosterse reizen had gedaan.

De vrouw van het koppel die in België woont heeft ons in contact gebracht met haar familie daar die ons ging ontvangen, een nichtje van haar was vrij die periode dat wij daar waren en ging ons vergezellen.
Ik had al wat contact met haar voor we aan onze reis begonnen, maar eens terplaatse klikte het super met haar en haar familie.

Ik was daar 3 weken in februarie, sinds december heb ik iedere dag contact met mijn vriendin via messenger. We willen het traag aanpakken, maar ik wil ze eens de kans geven voor haar naar België te laten afreizen voor 2 maand, zodat ze eens mijn cultuur kan ervaren en mijn familie kan ontmoeten.

Omdat ik hier geen recente verhalen zie van visumaanvragen en de meeste verhalen meestal niet vlot of helemaal niet goed verlopen vraag ik me af of er hier nog leden zijn die recent nog een visum gekregen hebben voor hun vriendin/vrouw en als er enige tips zijn om zo effecient mogelijk en beste slaagkans te krijgen voor een aanvraag. Ook de gemiddelde duur van aanvraag tot goedkeuring ben ik benieuwd naar, ik weet dat dit een heel moeilijk opdracht op slagen zal zijn.

Mijn vriendin is dus 23j (ik ben 30j) , we zijn officieel tesamen sinds februarie, ze heeft geen werk (wel afgestudeerd), geen huis op eigen naam, geen kinderen en is dus niet gehuwd.
Dit zit dus allemaal niet echt mee voor een goedkeuring te krijgen wegens vestigingsgevaar.

Ik kan haar sponseren zonder probleem, ik kan een ticket met retour reserveren en ik kan een medische verzekering regelen. Verder kan ik haar formulier nog niet volledig maken omdat ze pas in mei haar passport krijgt.

Hier zijn er nog enkele vragen.

- Zou het helpen als ze zegt dat er een tante van haar in België woont?
- Moet ik in de gemeente een uitnodiging vragen om die naar haar op te zenden?
- Zijn messengergesprekken en foto's een positieve invloed om aan te tonen dat het serieus is tussen ons (of is dit meer negatief)?
- Blijkbaar heb ik van horen zeggen dat de eerste keer een weigering heel realistisch en normaal is, hoeveel tijd moet er tussen zijn voor een tweedemaal te proberen?
- Buiten alle documenten naar haar door te zenden kan ik nog iets anders doen voor haar te helpen?
- Moet er op tijd een afspraak met de ambassade in Manilla gemaakt worden vooraleer ze kan langs gaan?
- Misschien een beetje een domme vraag, maar is dit hele proces in theorie nog haalbaar voor deze zomer?

Ik heb al wat kennis kunnen maken met heel wat koppels hier in België, allemaal super vriendelijke en gelukkige mensen hier :) . Mijn vriendin en ik zien zeker een toekomst samen zitten, maar ik wil haar toch eerst eens een realistische visie geven van België, het is hier namelijk ook geen paradijs.

Maar we doen dit op ons tempo, we hebben tijd. Zomer 2018 zouden we trouwen als alles goed gaat natuurlijk :) dus wil ik zeker haar hier krijgen voor dat het zover is.

Alvast bedankt voor dit (wat lange) post te lezen en ik ben benieuwd naar de reactie hierop :) Ik had contact gezocht met het consulaat in antwerpen, maar zij wensten mij succes en zeiden dat dit volledig de bevoegdheid van de ambassade is.

Mvg


Ik gun en wens je alle geluk met je nieuwe vriendin, maar wat denk je nu zelf betreffende die * vraag?  Denk je nu echt dat ze in Manila gaan geloven dat jullie een stabiele relatie hebben? Jullie kennen elkaar amper en je bent er een keer geweest. Die zijn daar niet achterlijk hé. Visum 0% kans denk ik. Dat klinkt erg negatief maar je moet wel realistisch blijven. Ze heeft ook geen werk en dat ziet er volgens mij niet goed uit.

Tja, er gaat een nieuwe wereld voor je open en je bent in de wolken en denkt zelfs al aan trouwen  :ikkeniebegrijp:  maar goed, ik denk dat je eerst even de juiste links moet bekijken om zo een idee te krijgen wat er allemaal bij komt kijken.

Even een paar dingen op een rijtje. Het visum waar jij van spreekt is een visum kort verblijf en dat is een C visum. Lang verblijf gezinshereniging is een D visum dus niet toepasselijk voor jullie.

Een C visum is ondermeer voor bezoek in België of om in België te trouwen.

Hier enkel links, en ik zou het allemaal eens goed doorlezen.  Succes  :thumb:

http://diplomatie.belgium.be/en/philippines

http://philippines.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/visa_for_tourism_visa_c.pdf

http://www.kruispuntmi.be/thema/verblijfsrecht-uitwijzing-reizen/kort-verblijf/kort-verblijf-als-derdelander/welke-documenten-heb-je-nodig-voor-een-visum-voor-een-kort-verblijf

Rich de Nederbelg.

pinay lover

beste Pieter

opmerkingen van Flipjov zijn idd terecht ... zeker in de fase nu, spreek niet van vaste vriendin, verloofde, .... gewoon vrienden is meer dan voldoende.
Zorg in elk geval dat je alle documenten hebt, vooral je loonfiches zijn nogal belangrijk.
Ik stuurde zelfs stelselmatig naar het consulaat men recentere loonfiches door, mijn ervaring met het consulaat zijn superpositief geweest, zolang je de aanvraag correct ingevuld hebt, alle papieren hebt, geen papieren te weinig maar ook geen te veel. Gewoon een net bundeltje indienen met alles derop en deraan.
Ik zou zeggen ... ga dervoor.

Ik heb ondertussen al 4 jaar een superrelatie met men vriendin en we zijn nu bezig met de aanvraag voor een "visa C for marriage" .... nog veeeeel meer papierwinkel  :lachen:

flipjov

Citaat van: Pieter30 op woensdag 22 maart 2017, 19:45:41
Bedankt Flipjov,

Hier kan ik al een heel eind mee verder
Ze is eind februari naar Manilla gegaan om een passport aan te vragen, eind mei zou ze daarachter kunnen gaan.

ik heb echter nog wat aansluitende vragen :)

- Kan ik sponser zijn als ze logeerd bij haar tante en zo een visum familie aanvragen? : Ja een ten laste neming moet niet gedaan worden door de persoon waar ze zou logeren (haar tante dus), maar ik ga er vanuit dat je tante of man wel een job hebben dus kunnen ze dat best zelf doen.
- Ivm met de uitnodiging, hoe uitgebreid moet dit zijn? bv een brief zenden met daarop ik nodig je uit naar België :) : de tante schrijft de brief dat ze haar nichtje op bezoek wilt laten komen.
- Is het geloofwaardig om haar uit te nodigen naar België als vrienden? : Nee :D , maar ik ken wel een koppel en daar was de man ook maar 1 keer in de Filipijnen geweest zoals jou, Daarna is zij hier 3 x geweest voor met een friends visit visa en de 4de keer met een visa om te huwen en daar waren er nooit problemen, het verschil is wel dat de dame in de Filipijnen een goede vaste job had en een eigen woning.

Vanaf ze haar passport heeft kan ik het visum aanvragen, ik ben benieuwd :)

Mvg

stijn54

Het verwondert mij dat aanvraag van een paspoort drie maanden duurt. Navraag bij mijn vriendin hier geeft een maand.

pinay lover

nieuwe pas inderdaad een maandje, ook bij mijn vriendin ... afspraak online bij DFA invullen met de nodige gegevens uiteraard ... (naam ouders enz enz).
blad uitprinten en NIET tekenen, dit moet in aanwezigheid van de ambtenaar op de afspraak. Een maand nadien kwam het pasport netjes thuis afgeleverd.

startagain

Beste,

ik heb volgende ervaring, op dit moment nog lopende:
ikzelf ben 56j, en m'n vriendin 40. We hadden mekaar toevallig ontmoet in 2014, en onderhielden sporadisch (internet)contact,  mei 2016 is dit een relatie geworden, en mekaar ontmoet in september en november 2016.
M'n vriendin heeft een stabiele baan + dito inkomen als onderwijzeres op een middelbare publieke school; nooit getrouwd geweest, en geen kinderen. Ze heeft nog een parttime baan in een medische bibliotheek van een universiteit.
Visumaanvraag online ingediend en documenten in Manila op het VFS afgegeven voor een kort verblijf (C). Eén week later is ze op interview geweest op de ambassade, alle documenten OK. Nadien 6 weken gewacht, en geen nieuws... Bij openbaarheid van bestuur was er nog steeds niets binnengekomen vanuit Manila, dus nog geen visumaanvraag van de ambassade doorgegeven aan de dienst vreemdelingenzaken! Mails beginnen sturen, waarbij geduld (!) gevraagd werd. Muteba een mail gestuurd--->  helemaal geen antwoord. Ondertussen is de visumaanvraag 2 maanden geleden gebeurd!
Dus, je weet wat je misschien te wachten staat!

Aan de andere forumleden heb ik een paar dringende vragen hieromtrent:
1. Heeft er iemand een mail adres van de ambassadeur (van remoortele dacht ik?) himself? Want veel anders rest er mij niet meer, dan dit nog te proberen.
2. Weet er iemand of er een wettelijke maximum beslissingstermijn is voor een visum korte termijn?

Alvast bedankt!

Move on.. to learn and improve