Ervaring kopen condominium en verhuren

Gestart door QuantumPix, zondag 11 juni 2017, 16:34:50

Vorige topic - Volgende topic

QuantumPix

Al een tijd heb ik interesse gekregen om een condominium aan te schaffen in Davao city. Reden hiervoor is dat ik vaak in Davao city ben voor periodes van soms 6 maanden. Ik ben dan ook helemaal klaar met de hoge huurprijzen van huizen en condos(tenzij dit buiten het centrum is). Meestal als ik centraal in Davao city een condo huur bestaande uit 2 slaapkamers en minimaal 60m2 ruimte snel 20k php p.m. kwijt ben. Daarnaast moet ik steeds weer zoeken naar een nieuwe plek als ik weer richting de Filipijnen ga, en moet het uiteraard voldoende gemeubileerd zijn. Met het echte oriënteren hiervan ben ik sinds kort begonnen.

Op het moment vind ik de vraagprijzen van deze condo's in Davao city aan de hoge kant vergeleken met andere grote steden in de Filipijnen, maar ik wil echt af van de rompslomp dat ik steeds ervaar bij het opnieuw zoeken naar een woning. De tijden dat ik er zelf niet ben wil ik het graag gemeubileerd verhuren aan andere expats. Wat mij ook aanspreekt is dat de verhuurregels een stuk makkelijk zijn voor de verhuurder dan bijv. in Nederland.

Mijn vraag is dan ook zijn hier meer forumleden die een condominium bezitten en dit weleens tijdelijk verhuren? En wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast dank voor het meedenken :thumb:

Pinkpanther

20K is ng geen 400 euro .. en volledig gemeubileerd neem ik aan...
Dus per jaar 4800 euro  !!!
Koop zal toch al gauw naar de 3 M gaan dus bijna 54.000 incl. taxes etc.
En je hebt nog onderhoud etc.   dus huren is zo gek nog niet !!!
Kopen is snel gedaan....---->  Verkopen bijna onmogelijk !!!   :jajaja: :jajaja: :jajaja: :jajaja:

PP   :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:

QuantumPix

Citaat van: Pinkpanther op zondag 11 juni 2017, 19:49:02
20K is ng geen 400 euro .. en volledig gemeubileerd neem ik aan...
Dus per jaar 4800 euro  !!!
Koop zal toch al gauw naar de 3 M gaan dus bijna 54.000 incl. taxes etc.
En je hebt nog onderhoud etc.   dus huren is zo gek nog niet !!!
Kopen is snel gedaan....---->  Verkopen bijna onmogelijk !!!   :jajaja: :jajaja: :jajaja: :jajaja:

PP   :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:

Ik neem aan dat je met die 54k euros bedoelt en niet de maandelijkse kosten van de condo? Dan valt dat toch mee die 54k? Uiteraard komen hier veel meer maandelijkse kosten bij zoals:
- hypotheekrente;
- belasting;
- onderhoudskosten;
- verzekering;
- faciliteitskosten.

Als je dat dan verspreidt over een hypotheek van 15 jaar denk ik dat de kosten voor mij redelijk meevallen. Maar ik kan natuurlijk ook iets over het hoofd zien.



Ik zie dit trouwens niet als een investering, maar als een manier om niet steeds te hoeven verhuizen.

Pinkpanther

Hi,  ja 54.000 euro aankoop.....dan nog wat kosten  en inrichting ben je toch minimaal 60 dzd euro kwijt.
Hypotheek zal alleen kunnen als je een Filipijnse vrouw hebt met goede baan,  ik denk niet dat ze een buitenlander een
hypotheek verstrekken ???
Huren lijkt mij beter... bij problemen tas pakken en weg !!!   :evil: :evil: :evil: :evil:

PP  :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:

stijn54

En gezien de problemen met de terroristen misschien geen goed idee?

O.B.Bommel

In de regel loopt de maintenance fee in de loop der tijd vreselijk op. Verkopen tegen redelijke prijs is lastig. Verzekering en niet uitbetalen. In PH gaat alles eerder kapot. Hypotheken kennen alleen korte looptijd.

En er kan van alles gebeuren in PH.
Kortom, veel succes met een aankoop.

Ik heb een huis in PH maar als ik alles van tevoren geweten had weet ik het nog zo net niet.

Overigens heb ik een schoonzus die kleine appartementjes verhuurt ik heb geen idee hoe groot of hoe duur. Is ergens in Davao Catalunan Grande. Wel buiten het centrum. Is afgelopen jaar gezegend.....
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

QuantumPix

Citaat van: Pinkpanther op zondag 11 juni 2017, 21:46:13
Hi,  ja 54.000 euro aankoop.....dan nog wat kosten  en inrichting ben je toch minimaal 60 dzd euro kwijt.
Hypotheek zal alleen kunnen als je een Filipijnse vrouw hebt met goede baan,  ik denk niet dat ze een buitenlander een
hypotheek verstrekken ???
Huren lijkt mij beter... bij problemen tas pakken en weg !!!   :evil: :evil: :evil: :evil:

PP  :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:

Hoeft niet. Ik ken expats die hebben het gekocht op de naam van hun bedrijf. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden heb ik me laten vertellen. Wat ik wel merk is dat mensen er inderdaad moeilijk vanaf komen zodra ze het in de verkoop zetten. Ook de service- en onderhoudskosten worden jaarlijks verhoogt en reiken tot een punt van niet lucratief meer. Dit verschilt nog wel per project.

We hebben een paar locals en familieleden gevraagd ons de ervaring te delen en totale kostenplaatjes en maandelijkse kosten. Ik moet zeggen dat ik dit allemaal wel mee vindt vallen.

Citaat van: stijn54 op maandag 12 juni 2017, 10:39:10
En gezien de problemen met de terroristen misschien geen goed idee?

Kun je je probleemstelling wat verder uitlichten? Wat geeft dit voor een verschil of je het koopt of huurt?

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op maandag 12 juni 2017, 12:24:28
In de regel loopt de maintenance fee in de loop der tijd vreselijk op. Verkopen tegen redelijke prijs is lastig. Verzekering en niet uitbetalen. In PH gaat alles eerder kapot. Hypotheken kennen alleen korte looptijd.

En er kan van alles gebeuren in PH.
Kortom, veel succes met een aankoop.

Ik heb een huis in PH maar als ik alles van tevoren geweten had weet ik het nog zo net niet.

Overigens heb ik een schoonzus die kleine appartementjes verhuurt ik heb geen idee hoe groot of hoe duur. Is ergens in Davao Catalunan Grande. Wel buiten het centrum. Is afgelopen jaar gezegend.....

Als je het hebt over de kwaliteit van deze condo projecten en laksheid van verzekeringen heb je zeker gelijk. Dat lees je overal terug. En dat geeft dan ook de moeite bij de eventuele verkoop van de condo. Wat betreft je schoonzus doet is best interessant om te weten. Ik ben bekend met die regio, wat idd wat verder van het centrum is gelegen.

Mag ik vragen waarom je het wellicht anders had gedaan bij het kopen va een huis?

O.B.Bommel

Citaat van: QuantumPix op maandag 12 juni 2017, 18:58:30
.....
Mag ik vragen waarom je het wellicht anders had gedaan bij het kopen va een huis?
Op de eerste plaats is mijn vrouw overleden, ook een omstandigheid die je niet voorziet. Overigens heeft dat het bezit voor mij niet aangetast, het is nog wel mijn eigendom en de verhoudingen zijn goed met de familie.
Maar je bent dan op zich wel weer gebonden aan de regio. Niet dat ik nu ontevreden ben (wat mij betreft is het prima) maar dat weet je ook niet van tevoren.

Over de totale prijs heb ik eigenlijk ook niet te klagen gehad (zelf laten bouwen) maar qua onderhoud is er altijd wel wat. Veel tegels opnieuw gelegd, dan is er weer iets met de Wc-bril, dan weer de watervoorziening, sloten kapot, deuren opgevreten, dan weer schilderen en dat alles is niet omdat het op zich slecht gebouwd is. Tropen is killing. Dit zo de ervaringen na 13 jaar.

Buren zijn onvoorspelbaar, zelf niet langdurig meegemaakt maar als je een buurman krijgt die gek is op karaoke tot diep in de nacht is dat knap vervelend. Daar komt de wijkagent niet voor.
Gezien de stijging van de bouwkosten van de afgelopen jaren heb ik nog geluk gehad maar voor de prijs die ik nu zou betalen denk ik niet dat ik het ervoor over had.
En ik zou nooit lenen voor een huis in PH overigens. Als je ze los hebt liggen, prima.

Dit zo mijn twijfels. Daarmee zeg ik niet dat je het niet moet doen maar onderschat het allemaal niet, het is absoluut geen Europa. Ik blijf me erover verbazen hoe naïef men op een forum het allemaal denkt te weten, op elk gebied overigens. Een wijze les, je leert het nooit helemaal en pas je denkwijze daarop aan.

Hoe het gaat met verhuur weet ik niet, ik ken alleen maar positieve verhuurverhalen in Manila, daar is meestal wel vraag maar daar wil ik nog geen week zitten. En dan een BESTAAND condo kopen, ik weet van 2 dat nieuw helemaal mis is gegaan. Stoppen met betalen maar verder alles kwijt als resultaat.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinkpanther

Hi Hr. Bommel, waar woon je in the Philippines    :smiley-philippines:
En hoe heb je de ziekenkostenverzekering geregeld ??  Of gewoon niet
verzekerd ?

PP   :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:

Luc

Meesten kopen een condo of huis op afbetaling. Niet via een bank maar financiering door de bouwfirma zelf. Wanneer je later zelf wil verkopen wil je cash betaald worden. Je moet dan het geluk hebben iemand te vinden die zomaar eventjes dat cash kan betalen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.