Weekje duiken in Padre Burgos Southern Leyte

Gestart door Herbie, zaterdag 17 juni 2017, 10:57:31

Vorige topic - Volgende topic

Herbie

Deel één

We hebben gekozen voor op zondag te reizen zo er veel minder verkeer is, om met de brommer te rijden. Van Cabadbaran tot Lipata, juist 100 km. Vroeg opstaan om 04.00 uur, want de Fastcat vertrekt in Lipata om 08.00 uur. We vertrekken om 05.00 uur, zo hebben we wat speling want je weet nooit wat je tegen komt of lek rijd.



Het brommerke, prachtig machientje



Met 9108,5 km op de teller 10 maanden oud.



De Totale trip is 244 km, waarvan 3 uur met de Fastcat.



Onze bagage sportzak van mijn vrouwke, goed in gepakt want het is aan het regenen. En twee waterdichte zakken van mij.







Na een 1uur en 40 min, toegekomen in Lipata. Joy regelt al de zaken en ik blijf bij de bagage. Hoe ze ze de prijzen berekenen weet ik
niet, want voor mij met brommer was het 1100 peso in het terugkeren van Liloan naar Lipata was het maar 420 peso. Terminal fee
van 30 peso en 65 roro fee.

De Fastcat







Toegekomen in Liloan na een boot tochtje van 3 uur. Nu hebben we nog een ritje te rijden van 81 km



Aangekomen in Peter's Dive Resort



http://whaleofadive.com/

Toch eerst een frisse drinken



Na alles uit gepakt te hebben, tijd om even naar de market te gaan om boodschappen, water en wat versnaperingen. s'Avonds gaan eten in Alma & Jerry's Kitchen wat verder in de straat. Zeker een aanrader.
Na de nodige :shots: tijd om dutje te doen. Duiken morgen.

Onze kamer en het strand






Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

boldy

Al een leuk verslag en het wordt nog leuker wed ik  :thumb: Dank je om dit met ons te delen.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

TheDolphin

Ah interessant Herbie, ben benieuwd wat je tegenkomt onder water en of je die whaleshark nog gaat zien. Bedankt voor het delen. De SML is in ieder geval koud zie ik want de condens staat op het flesje :thumb: dat is natuurlijk al een pluspuntje voor het resort want in mijn ervaring is dat niet vanzelfsprekend in de  :smiley-philippines: Sterker nog als je er niet zeer nadrukkelijk om vraagt heb je grote kans dat je biertje niet koud geserveerd wordt.

Herbie

Ja het biertje was heel fris zoals het moet zijn. Wat betreft whaleshark, die heb ik daar niet gezien. In Coron heb ik ze al tweemaal gezien.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

TheDolphin

Coron ben ik nog niet geweest maar staat nu hoog op mijn lijst voor een verkenningstocht. Waar vond je de onderwaterwereld mooier in Coron of Zuid Leyte?

Herbie

Leyte veel beter. Maar is niet te vergelijken. Coron is duiken op wrakken. In Coron ben ik al 12 keer geweest. De wrakken zijn nu goed aan het in een vallen
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Herbie

Deel twee

De kapitein al vroeg wakker om de bangka in orde te maken, met de surfplank peddelen tot de bangka





Om dan naar de oever te varen.



De duikplaatsen



Onderweg naar de eerste duikplaats overkant Sogod Bay. Onmiddellijk Bingo, Pilootwalvissen (griend)  20tal stuks





https://www.youtube.com/watch?v=U2UHuzA-f4o

https://www.youtube.com/watch?v=R4XgbtmGp5Y

https://www.google.be/search?q=pilootwalvis&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwiz1NTVh7bUAhXOZFAKHfqFBhYQ_AUIBigB&biw=1280&bih=968

Paar onderwater foto's

















Alle onderwater foto's zijn genomen geweest met een Nikon Coolpix 7900 camera van meer dan 10 jaar oud. En onderwaterhuis WP-CP4



Na twee dagen duiken, een dagje vrij genomen om wat rond te toeren.
We zijn de Cagnituan falls eens gaan bekijken, aan de kanten van Maasin



Wat kom je tegen op de weg, natuurlijk een paal midden in de straat :ikkeniebegrijp:



Hoe dichter we komen hoe slechter de weg word



Dan een klein riviertje over gestoken met er boven een aquaduct, vanaf hier te voet verder.











Daar aangekomen, was zeker niet zo spectaculair of ze beweren :lachen: zoals altijd.






Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

TheDolphin

Wow mooie onderwaterfoto's Herbie.

Is dit zo'n stonefish? Met giftige stekels waar je niet op moet stappen? En daar achter ligt ook een onderwatermonster, wat is dat er dan voor een?  :biggrinn: Die grienden zijn ook geweldig om te zien van zo dichtbij. Waterval misschien niet heel indrukwekkend maar toch een mooi plekje en een lekkere pool om in af te koelen na een wandeling in de hitte. Maar misschien af te raden vanwege bilharzia, hoewel op het kaartje van deze site http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971213003032  :link: is het geloof ik nog net veilig. Bedank voor het delen  :thumb:

Adik

Wat mooi zeg die onderwaterfoto's en sowieso het hele verslag  :thankyoufw5:  :thankyoufw5:

Herbie

Nee hoor geen steenvis, maar een schorpioenvis, er liggen er twee na elkaar, had ik maar gezien na het bekijken van de foto's op pc

En heb al in een tiental watervallen, in Mindanao geweest. En nog geen wormen gehad :neeneenee:
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

bananacreek


Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Yoghurt69

leuk reisverslag   :hoedjeaf:
onderwaterwereld ...
zijn deze prachtige foto's voor jullie ook een motivatie om te duiken?
  :thumb: :thumb: :thumb:

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

maastricht

Mooi hoor, het is een prachtig land als je het maar ziet.

TheDolphin

Die schildpad voelt zich aardig op z'n gemak lijkt wel. De meeste schildpadden die ik in :smiley-philippines: ben tegengekomen gaan er snel  :benweg: als ze me zien. Zeker als ik dichterbij kom. Eerst vertelde ik het altijd aan de bootcrew als ik een schildpad of grote vis, grote school vissen, grote kreeft of iets dergelijks had gezien maar meestal willen ze die dan gaan vangen om te verkopen of op te eten dus dat doe ik niet meer. Hetzelfde voor als ik ergens apen heb gezien. Dan ben ik enthousiast en wil dat vertellen aan mensen maar dan gaan ze er naartoe om ze te vangen dus daar ben ik voorzichtig mee geworden.

Herbie

Die schilpadden zijn duikers gewoon. Maar je mag hen maar naderen als je weet dat ze juist lucht gehapt hebben. Als ze liggen te slapen, is het best met rust laten. Want als ze verschieten duiken ze. En grote kans dat ze verdrinken. Ja die pinoy's gaan nooit veranderen. Alles wat eetbaar is vangen ze.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Herbie

Deel drie

https://youtu.be/KmzserErnWM

https://youtu.be/vxh2JxiJF68

Na het terug keren van de grot nog een paard tegen gekomen met koude oren. Paard draagt een sok. Naar het schijnt doen ze dat veel met ras paarden :jajaja: .



S'avonds terug gaan eten in Alma & Jerry's Kitchen Foto's van de zaak, internet

https://www.facebook.com/pg/Alma-Jerrys-Kitchen-1791839297729276/photos/?ref=page_internal

Mijn vrouwtje eet Noordzee garnalen en ik Oosterschelde pijlinktvis :denk:, gewoon weg :thumb:





Volgende dag terug het water in, Joy gaat even snorkelen en ik duiken.





De duikboot







Dan nog een nachtduikje gedaan op het huisrif, max diepte 8 meter. Foto's niet perfect, maar toch niet slecht voor een amateur fotograaf :biggrinn:















Ook nog paar hotellekes gaan bekijken. Meestal tussen de 3500 a 5000 :negatief: per nacht. Wat te duur voor mij. Dat hotelleke had acht kamers Castle Resort, zwembad zeer klein ( foto bedriegt ) en het strand beneden.











Terug buiten kon je daar naar beneden, naar een ander strandje. 20 peso te betalen.









Het is al weer vrijdag, en morgen de laatste duikdag, om dan de lange trip terug naar Mindanao, Cabadbaran te rijden.





























































Daar ook nog een koppel tegen gekomen die in Palo wonen, juist voor Tacloban. Die vroegen of we geen zin hadden om paar dagen naar daar te trekken. Ze waren er ook met de moto. Nachtje over geslapen en beslist om twee nachten in Tacloban te verblijven.


Word vervolgt


Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

bananacreek


maastricht


Herbie

Deel vier en laatste.

De volgende morgen alles netjes betaald. Alles goed inpakken voor de trip naar Tacloban. Eindpunt eerst bij die mensen thuis. Om dan door te rijden tot Robinsons, Tacloban. Gohotel is waar we slapen. Trip van 159 km.



Juist buiten Sogod richting Tacloban. Zijn we even gestopt om iets te drinken, net voor een grote brug. Agus Agus Bridge 84 m hoog.









s'Avonds daar in Palo nog Bbq gegeten, en afgeproken om de volgende dag eens naar Samar te rijden.
De volgende ochtend stipt om 10 uur waren ze bij ons in Robinsons. Nog een klein ontbijtje, en dan richting Samar. Natuurlijk na al die km moest het er eens van komen, platte band. Gelukkig niet ver van een vulcanizing shop





Het weer, begon te veranderen, eerst paar druppels dan stortregen  :negatief: dat moest er nu nog bij komen. Richting Samar over een hele grote brug gereden. Op de brug niet kunnen stoppen, geen foto jammer. Dan maar als we er over waren.







Dan maar besloten om naar Sohoton cave te gaan. Was ook nog een redelijk wat rijden tot we daar waren. En het weer was aan het beteren.











Op weg naar de grot, 15 min of zo, en genieten van de natuur

https://youtu.be/u_ne7dnLhaA



Daar aangekomen wachten op een gids, twee.





















Na een 45 min was het bekeken, nog wachten op de banca om terug te gaan.




Onderweg nog gestopt bij een cockfight. Was eerste keer dat ik dat live zag.
Veel tralala en is over in paar seconden  :lachen:
Terug in Tacloban eerst een carwashke gedaan, brommerke was wat vuil.





Dan nog wat rond getoerd in Tacloban, wat hotels en teen en tander bezocht.

Macarthur Landing Memorial







Na de typhoon ligt de dijk er nog altijd gebroken bij, na al die jaren  :negatief:



Een heel mooi maar duur hotel, naam even kwijt











Nog een ander hotelleke met uitzicht op Samar, Leyte Park Hotel





s'Avonds gaan eten tussen Tacloban en Palo  :thumb: zeker een aanrader.





Het is al bijna middernacht, en morgen vroeg op om de grote trip terug richting Cabadbaran City. We mogen de FastCat zeker niet missen.




Terug op Mindanao, even gestopt om te plassen aan Mainit lake.







Na tien dagen terug in Cabadbaran met 10149 km op de teller



Een goeie 1049 km gereden in die 10 dagen.

Einde  :daag: :daag: :daag:

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

pagud

the hotels in tacloban : The oriental hotel in palo , Red beach op een steenworp van Mac Arthurlanding en de andere Leyte park hotel in tacloban .
Vroeger " het " hotel in tacloban van de "stars ".
San juanicobridge , de langste brug van de pinas , zogzegd een geschenk van marcos aan imelda (Tolosa) en dan sohotan caves , inderdaad de moeite waard om te zien . Best met motor ter plaatse gaan .  :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

Ingy

Echt een zeer mooi reisverslag!  :hoedjeaf: Ik heb er van genoten!  :thumb:  :thumb:  :thumb:
Grtz, Ingy

TheDolphin

Mooi verslag Herbie, je bent een aardige kilometer vreter. Ik houd ook van het motortoeren maar rijd meestal met een gangetje van 40 km per uur voor de veiligheid en dan kan ik ook beter van de omgeving genieten, dus aan zulke grote afstanden kom ik niet. Met die platte band is het altijd maar weer de vraag waar de dichstbijzijnde vulcanizer is, dus ik probeerde er een gewoonte van te maken elke vulcanizer die ik tegenkwam onderweg goed in mijn geheugen te prenten voor het geval dat. Nogmaals bedankt voor het reisverslag :thumb: :thankyoufw5:

Herbie

 :thankyoufw5: :thankyoufw5: was lang wachten op het laatste deel maar ja is er toch.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.