Hulugan Falls (Luisiana, Laguna)

Gestart door Bulldozer, vrijdag 20 oktober 2017, 04:15:03

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Ik heb hier http://dutch-phforum.com/smf/index.php?topic=14362.0 al eens wat over de wereld beroemde Pagsanjan falls Cavinti falls geschreven. Nu ga ik het over de volkomen onbekende Hulugan falls hebben. Hemelsbreed ligt het 5km bij de Cavinti falls vandaan. Worden de Cavinti falls geteisterd door busladingen toeristen, bij de Hulugan falls is geen sterveling te bekennen. Ok, dat laatste is ietwat overdreven. Wij kwamen welgeteld 3 bezoekers en 1 gids tegen in de totale 3 uur dat wij er waren dus niet helemaal uitgestorven...
Hemelsbreed 5km verwijdert van de Cavinti Falls. De weg er naartoe is dus grotendeels hetzelfde.

Vanaf de SLEX neem je afslag Calamba. Dan volg je de national highway via de dorpjes Los Baños,  Bay,  San Antonio, Santa Cruz, naar Pagsanjan. Bij Pagsanjan gaat men bij de kerk rechts (T-splitsing) naar Cavinti. Voordat je Cavinti bereikt gaat men rechtsaf bij het dorpje Duhat en volg de weg door Layasin, Bulajo en San Salvador. Bij San Salvador is er een klein weggetje rechtsaf. Er staat een spandoek met Hulugan falls en een pijl dus dat moet te vinden zijn. Als je het dorpje San Antonio bereikt heb ben je veel te ver doorgereden en moet je weer terug. Je kan natuurlijk ook de laatste OSM op je gps zetten en daar staat Hulugan Falls jump-off gewoon op dus dan kan een kind de was doen. GPS coordinaten: N14° 12.937' E121° 29.294'.
Heb je de juiste afslag gevonden kan je daar zo'n 20 meter inrijden en dan wordt de weg afgesloten door een slagboom. Hier krijg je een verplichte gids die je naar de registratie voor de waterval brengt.

2 minuten verder rijden waarbij de gids mee gaat kom je bij de registratie. Toegang is Php30 per persoon (gids is uiteraard vrijgesteld). Parkeren is gratis. Naast registratie kan je hier ook nog wat snacks en drinken kopen. Tevens is hier nog een toilet (geen wc papier) aanwezig.
Voordat je aan de tocht gaat beginnen eerst even met de gids overleggen welke watervallen je wilt zien. De route is anders als je alle drie de watervallen wilt zien of alleen de mooiste waterval, de Hulugan Falls. Alle drie de watervallen is uiteraard iets meer lopen, maar voor normale mensen toch wel goed te doen. Afstand in totaal als je alle 3 de watervallen doet ongeveer 5km en dat duurt dan anderhalf tot 2 uur (het lopen dan, hoe lang je bij de watervallen blijft mag je zelf weten). Aangezien het nu regenseizoen is en het pad blubberig en glad konden we niet alle 3 de watervallen bezichtigen en wij hadden er dus maar 2 gedaan.

Van het registratie kantoortje wordt je met de tricycle naar het begin van de trail gebracht. Dit is zo'n 10 minuten rijden. Kosten Php10 per persoon en je wordt ook geacht voor de gids te betalen.


Mijzelf, mijn dochter en de gids Herman.


In het regenseizoen is de trail naar de watervallen erg modderig. Vieze schoenen gegarandeerd.


Het pad naar de waterval is behoorlijk rolstoel onvriendelijk. Er moet ook een stukje door de rivier gelopen worden. Kom dus niet op je zondagse schoenen aanzetten.


De eerste waterval is niet heel erg spectaculair. Op zijn hoogst een leuk opwarmertje voor wat nog komen gaat. Hier is ook de campeer plaats in de buurt. Als je niet blijf overnachten kan je tot 16:00 nog naar de watervallen toe. (15:00 bij het registratie kantoor zijn) Overnachten is gratis, wel zelf een tent meezeulen.


Onderweg alvast een glimps van de magnifieke Hulugan Falls.


Tot slot, de Hulugan Falls. Eigenlijk doet de foto de waterval geen recht. In het echt is hij nog veel mooier. In het bassin van de waterval kan je zwemmen om van de wandeling af te koelen.
Bij het einde van de trail staat de tricycle weer te wachten om je terug naar de registratie te brengen. Wederom Php 10 per persoon. Er staat geen officieel bedrag voor de gids. Op internet staat er een onofficiele guideline van Php100 per waterval. Dat zou voor ons dus Php 200 betekenen aangezien wij 2 watervallen gezien hadden. Aangezien de totale kosten exclusief gids het luttele bedrag van Php 50 per persoon is (Php 30 toegang en 2x Php 10 tricycle) en dit veel goedkoper is als de nabijgelegen Cavinti falls waar het veel drukker is had ik de gids Php 500 gegeven en daar was hij bijzonder blij mee en zij wel 5x dank je wel.

Al met al is deze waterval zeker een aanrader. Als je vroeg in Cavinti bent zou je het kunnen combineren met een bezoek aan de Cavinti falls. Eerst naar het El Pueblo Salvador park om daar lopend/abseilend naar de Cavinti falls te gaan. Vervolgens van de Cavinti falls per bootje stroomafwaarts de rapids trotseren naar Pagsanjan. Een lunch in een van de restaurants in Pagsanjan, vervolgens naar San Salvador om lopend naar de Hulugan falls te gaan. Ben je een echte fanaat zou je in een tentje in het bos kunnen overnachten om op je gemak de Hulugan falls te bekijken, maar als je dat niet zit zitten is het ook mogelijk om alles op 1 dag te doen.

Ik denk dat ik maar tours ga organiseren, wordt ik vast snel rijk!

Adik


Michaela

Dank u wel voor dit mooi reisverslag.
Morgen vlieg ik naar Manila en ik denk dat ik daar naartoe ga  :applaus:
Ik woon er vlakbij  :thumb:

Rich

Leuk verslag en foto's.

Ja waarom geen tours organiseren?
Toen ik in Banaue was ontmoette ik een koppel, een Filipina en haar man een Fransman, 30ers en hij woonde daar al 2 jaar en verdiende zijn boterham als tourgids.
Dat is mooi als je dat kan  :thumb:
Rich de Nederbelg.

Gompie007

Ziet er op de foto's al mooi uit.........staat op me lijst... :thumb:

hakke

prachtige foto's watervallen in de filipijnen zijn altijd zo mooi :applaus:

Doe zo verder chasing waterfalls

Baliw-katok

Bedankt Bulldozer, zéér mooie bijdrage en een gedetailleerd verslag ... ik zal deze watervallen alvast op mijn verlanglijstje zetten. :thumb:

Baliw-katok

Nauwelijks 3 maanden nadat ik het -dankzij dit verslag van Bulldozer- op mijn verlanglijstje had geplaatst, kan ik het al aanvinken als een super geslaagde uitstap. 
Hier mijn verslag ...
Op zondag omstreeks 13.30u vanuit GoHotels Mandaluyong te voet geweest naar de busterminal in Guadalupe. Daar de bus genomen naar Alabang en vervolgens een bus naar Sta. Cruz (Laguna). Het was niet al te druk op de weg maar de rit duurde toch zo'n 3 uur en vanuit Sta. Cruz was het met de jeepney maar een korte rit naar Vista Lodge in Pagsanjan.





Deze Lodge is gelegen langsheen de Pagsanjan River en de propere aircon kamer was amper 950 pesos.

's Avonds een wandelingetje gedaan in Pagsanjan en hier enkele sfeerbeelden :

















Gegeten in DaPiP Foodpark en genoten van live optredens







Maandag de jeepney (25 pesos) genomen van Pagsanjan richting Cavinti en uitgestapt in Brgy San Salvador



Met de trike naar de Registration Area



en daar op aanraden van Bulldozer nog wat voorraad water en snacks gekocht vooraleer de tocht naar de falls aan te vangen.

Het moet de voorbije dagen enorm wat geregend hebben want de wandelpaadjes en uitgehouwen trappen waren een en al modder. Gelukkig waren er af en toe bamboeleuningen gemaakt, want anders lag ik gegarandeerd languit in de modder ... nu kon ik het beperken tot schoenen en benen.







De totale tocht heeft toch wel een kleine 4 uur geduurd maar hierbij waren onderstaande kiekjes en watervallen een mooie beloning voor de inspanning.





Talay Falls



Hidden Falls



en de prachtige Hulugan Falls









Met modder bedekte schoenen terug aangekomen bij de Registration Area heb ik de gids bedankt met 500 pesos en samen nog een Red Horse gedronken.



Daarna teruggekeerd naar Sta. Cruz en daar de bus genomen naar Manila.  Een prachtige uitstap ... thanx Bulldozer voor de tip !

janvanderijt


bananacreek