Whale Sharks Oslob

Gestart door Luc, dinsdag 2 juli 2013, 22:00:32

Vorige topic - Volgende topic

Budgie

Citaat van: janvanderijt op zaterdag 26 april 2014, 00:09:28
je bedrijfspensioen is ook opgebouwd daar hebben ze vorig jaar ook 6% van afgehaald dus ik denk niet dat ze zich er iets vaan aantekken dat het je eigen poen is

Sorry voor je dat je bij het verkeerde pensioenfonds zit maar bij die van mij werd alleen niet de prijscompensatie vergoed maar bleef het gewoon gelijk en mogelijk dit jaar besluiten ze om weer een beetje te geven Ligt eraan of ze goed beleggen of niet

De regering kijkt alleen naar dekkings graad en hoe dat te berekenen en alleen bij het ABP kunnen ze iets uit de pot graaien als werkgever. :jajaja:
Getting older beats the alternative -dying young

infas

om terug te keren naar de Whale Sharks, dit staat op het "to do" lijstje voor deze zomer, iemand nog recente info?

janvanderijt

je betaald als witneus daar wel meer  als een filippino

infas

ja, ok, maar is dat overal niet zo? Ik herinner mij nog dat ik voor een vriend zo een ambachtelijke bolo moest meebrengen van de markt in Bogo, mijn vrouw zei toen ook tegen mij "Blijf maar hier wachten op de hoek want anders is het te duur ".
:denk:

innka3

Citaat van: infas op donderdag 11 januari 2018, 17:43:02
ja, ok, maar is dat overal niet zo? Ik herinner mij nog dat ik voor een vriend zo een ambachtelijke bolo moest meebrengen van de markt in Bogo, mijn vrouw zei toen ook tegen mij "Blijf maar hier wachten op de hoek want anders is het te duur ".
:denk:
gewoon handelen daar ben je toch  :nederlandsevlag:  :belgiesmiley: voor. :happy2:

we waren in pangasinan ,de bomen van mijn vrouw bekijken en  naar san fabian  aan het stand voor een overnachting .daar kwam er een met zo'n bolo 900 p ik ???? :lachen:ik 400 /hij no/ ik goodbye/hij 600/ik 450 /hij oke.ook gingen we met een bootje mee ,ik kosda /hij 50p p/p  ik zeg misschien morgen,de volgende dag
stond hij al te wachten met zwemvesten enal.ik zeg you try to cheating its only 20 p /hij no/ik yes en zeg oke 25 p/hij oke. toen we terug kwamen zegt hij tegen mijn vrouw kan ik 50 p meer krijgen .die zegt voor geld moet je bij mijn man zijn,hij lachen,waarschijnlijk hebben ze nog aan mij verdiend :haha: .maar ik gelukkig zij gelukkig.

Bulldozer

Citaat van: infas op dinsdag  9 januari 2018, 19:00:05
om terug te keren naar de Whale Sharks, dit staat op het "to do" lijstje voor deze zomer, iemand nog recente info?
Mei 2016 waren wij er. Niet echt heel resent maar in iedergeval wat meer info dan tot nu toe gegeven is.

Citaat van: WB op woensdag  4 mei 2016, 05:36:32
Voordat de partij voor de dieren en een aantal grijze wollen sokken actie voerders het verbiedt zijn we toch maar even naar de Whale sharks in Oslob wezen kijken. Nu kan het nog.

Ik heb een vlucht met Cebu Pacific vanuit Manila naar Dumaguete geboekt. Mijn mening is dat je beter vroeg kan reizen in de Filippijnen en dus vetrok onze vlucht al vanaf 07:00 vanuit NAIA 3.
Onze vlucht was verder zonder problemen en om 08:30 kwamen we aan op Dumaguete. Beste stad om in te wonen volgens velen. Vanaf het vliegveld moesten we naar Sibulan port. Dit zouden we met tri-cycles doen. Omdat we met zijn 5en zijn en veel bagage meehadden namen we 2 tri-cycles. De eerste is een regelrechte oplichter. Hij wilde maar liefst P150 hebben voor het ritje. Omdat er verder geen andere tri-cycles waren en het bloed verziekend heet was deze toch maar genomen. Na 10 minuten wachten kwam er eindelijk tweede tri-cycle aan en die vroeg wel gewoon P120. Aan het einde van de rit beide tri-cycles P150 gegeven waar de tweede heel blij mee was en de eerste niet zo erg.

Anyhow, wij gingen lekker verder met de boot van Sibulan naar Liloan. Ieder half uur gaat een boot (tot 19:00 geloof ik). Een kaartje met de pumpboat is P45 of de ferry is P62. Wij hadden de pumpboat op de heenweg en de ferry op de terugweg. Dit kwam zo uit, anders zouden we een half uur moeten wachten. Eerlijk gezegd vind ik de pumpboat comfortabeler. Hier zit je lekker buiten. De ferry zat bij ons helemaal vol en moesten we binnen in de hitte zitten.
De overtocht ging ook voorspoedig en een half uurtje later stonden we aan de andere kant, op Cebu eiland. Hier verder met 2 tri-cycles naar waar we overnachtten. Dit was GT Seaside Inn in het pittoreske Oslob. Dit had ik van tevoren via Facebook geboekt. We zaten ruim drie kwartier op/in de tri-cycle voordat we er waren. Kosten P350 per tricycle. In checken bij GT Seaside Inn was pas om 13:00 en we waren er al om 11:00. Met wat San Miguel en een vroege lunch kwamen we de tijd wel door. Op tripadvisor krijgt GT Seaside Inn 4.5 van de 5 punten. Dat vind ik wel ietwat overdreven. Goed, het is relatief goedkoop, maar de badkamer was wel erg klein. Bovendien kwam er nauwelijks water uit de douche. Ze waren ook bezig met een verbouwing dus overdag van 8:00 tot 18:00 zit je in de herrie van het bouwen. Het is geen resort en behalve je kamer en een klein terrasje is er bij GT Seaside Inn verder niets te doen. Om de rest van de dag te besteden wilden we naar de waterval gaan. De Tumalog waterval is natuurlijk de toeristische attractie in Oslob (naast de Whale Sharks, maar dat is alleen 's ochtends). Volgens de mensen van de Seaside Inn konden we echter beter naar de Aguinid watervallen gaan.

Vervoer geregeld via de Seaside in en na de lunch gingen we dan op weg (met een busje dit keer) naar de watervallen. Deze zijn een stuk verder dan de beroemde Tumalog waterval welke praktisch naast het whale shark festijn ligt en waarschijnlijk daarom zo bekend is. We zaten ruim een uur in de auto maar toen we bij de waterval kwamen vielen we van de ene verrassing in de andere. Ik had van tevoren niets op internet gelezen en wist dus niet wat we konden verwachten. Maar goed, een waterval is een waterval toch? Nou niet dus. Eerst kregen we een safety briefing. Na de briefing kregen we twee gidsen (wij waren met 5) om ons te helpen met het technische gedeelte... Technische gedeelte? Ik dacht het is een beetje ontspannen naar de waterval kijken en een beetje zwemmen. Nou niet dus. Het is een heuse survival tocht annex foto shoot. Ik had 1 van de gidsen mijn telefoon gegeven en hij heeft er meer dan 200 foto's van gemaakt. Al met al wel een zeer leuke ervaring waar we door de waterval naar boven moesten klimmen, wat zwemmen, 3 meter naar beneden springen en veel geklauter. Om te relaxen kan je in de bovenste waterval wat zwemmen en je voeten laten behandelen door dode huid etende vissen. Dit had ik al eens in Manilla in een zogenaamde fish spa gedaan waar je er vet voor moet betalen en hier kan het gewoon gratis in de natuur.


Begin (en eind) punt van de overlevingstocht naar de Aguinid falls.


Verkoelende douche halverwege de barre tocht.


Behoorlijk klimmen omhoog. Niet geschikt voor rolstoelgangers of minder validen.

Al met al is een tochtje naar de Aguinid Falls zeker de moeite waard naast de whale sharks. 's Avonds gingen we dineren in het dorp. Er is niet veel, dus volgens mij komt iedereen uit bij hetzelfde eettentje. Niet echt iets bijzonders, maar de dynamite sticks vond ik erg lekker. Daarnaast had ik nog een portie friet en het bier (red horse) kwam in halve liters flessen dus zover niets te klagen.
Na het dinner vroeg naar bed. Verder is er toch niets te beleven en we moeten er morgen ochtend vroeg uit want dan gaan we naar de Whale Sharks. We hadden transport naar de Whale sharks ook weer gerelend via onze "inn".

Om 05:40 vertrokken we van onze slaap plaats naar de Whale Sharks. Daar waren we om 06:00 en tegen die tijd gaat het daar open ook. Na het aanhoren van de briefing ging de bestuurder van het vervoer de permits regelen en rond half 7 konden we met een van de eerste boten naar de sharks. Wij hadden voor de snorkel "tour" gekozen. Kost P1000 per persoon en dan mag je een half uur snorkelen. Het is wel de bedoeling dat je dicht bij je bootje blijft. Voor de erg beginnende snorkelaars zal ik dit afraden. Je mag maar een half uurtje snorkelen en als je dan de hele tijd met je snorkel zit te kutten is het zo om. Behalve de whale sharks is er verder ook niet echt iets te zien. Het water is ook erg troebel (door al het voeren?) maar wat een indrukwekkend gezicht is het als je die beesten ziet zwemmen. Toen er 1tje recht op mij af kwam werd ik echt wel een beetje bang.

Ik had een foto camera waarmee je ook onderwater foto's kan nemen bij onze slaapplek gehuurd. Dat was wel leuk. Zit er over te denken om er zelf ook maar 1tje te kopen. (toen wij gingen was er verder niemand beschikbaar om foto's te maken). Al met al was het niet echt relaxt snorkelen omdat ik ook nog mijn vrouw en dochter in de gaten hield (niet zulke hele goede snorkelaars), foto's maken en ook nog die whale sharks zoeken. Maar wel leuk.
Na de whale sharks terug naar onze slaap plaats om te ontbijten, na het ontbijt uitchecken en daarna terug naar Dumaguete om daar nog even 3 nachten in een resort te blijven. Al met al is 1 nacht Oslob met de waterval en whale sharks goed bevallen en een unieke ervaring.


Naar het bootje dat ons naar de snorkel plek brengt.


Onderwater een selfie maken met een whaleshark valt niet echt mee. Hij blijft niet echt stil liggen. Rechts is toch nog wat te zien.


Af en toe komen die beesten recht op je af.


Twee whale sharks tegelijk. (deze foto stond al op de camera en heb ik niet zelf gemaakt)          


infas