Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Miss Belgium 2018

Gestart door diky dik, zaterdag 13 januari 2018, 23:14:32

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Citaat van: janvanderijt op zaterdag 20 januari 2018, 05:00:26
ik denk dat een belg niet in staat is om,zo,n mooie vrouw te maken
daarom dat racisties gedoe :denk:
Ene Goedele Liekens als ik me niet vergist, zo'n 100 jaar geleden!!

flipjov

Citaat van: janvanderijt op zaterdag 20 januari 2018, 05:00:26
ik denk dat een belg niet in staat is om,zo,n mooie vrouw te maken
daarom dat racisties gedoe :denk:

Dan hebt gij mijn dochter nog nie gezien eh  :lachen:

tjenn

Als er Filippijns bloed tussen zit zijn het voor 80% mooie kinderen moet natuurlijk ook een Belgische vader zijn anders dreigt het te mislukken. :lachen:

ganda


"Allez, zie ik er nu uit als een ladyboy? Nee, toch!"


Hoe kersvers Miss België Angeline Flor Pua (22) de American Dream beleeft in Borgerhout



Ja, ze werd met haar Filipijnse roots het mikpunt van racistische verwijten, na haar kroning tot 's lands mooiste. En ja, die bagger hééft haar pijn gedaan. "Want zie ik er nu uit als een ladyboy?! Nee, toch?" Maar als exponent van 'The American Dream' - met dank aan haar opvoeding - geeft ze racisten vér het nakijken. "Op mijn twaalf jaar stond ik al vloeren te dweilen en ging ik van café tot café om voor 50 cent bananendessertjes van mijn moeder te verkopen", zegt de Borgerhoutse Angeline Flor Pua. "Je kan je dromen bereiken, ongeacht je afkomst, als je maar hard genoeg werkt en heel hard gelooft in jezelf."
For the record: de Pua's - moeder Adela (55), vader Florentino de Tweede (55), Angeline en haar broertje Florentino de Derde (13) - wonen in een fotomuseum. Of daar lijkt het toch hard op. De muren van hun eenvoudige, Borgerhoutse rijhuisje hangen letterlijk vol familiefoto's. In de living annex keuken is zelfs één muur volledig getooid met foto's van Angeline tijdens al haar veroveringen in de blitse wereld van de missverkiezingen. "Onze eigenste wall of fame", glundert haar vader vol trots.

Eén oogopslag vertelt veel. Geen luxe hier, de Pua's zijn klein behuisd. Hun keuken is amper één meter op anderhalf groot. Maar hun gastvrijheid valt hier als een warm deken over al wie binnenkomt. Het scheelt niet veel of Adela heeft al haar pralines en nootjes op tafel uitgestald. Hun Filipijnse roots loeren hier overal om de hoek. Olifantenbeeldjes en aquariumvissen die geluk moeten brengen, bonte tapijtjes van het land waar pa en ma geboren zijn. Boven de tv prijkt dan weer een enorm schilderij dat het 'Laatste Avondmaal' moet voorstellen. Belgiës mooiste komt uit een erg katholiek gezin.

Angelines moeder emigreerde achtentwintig jaar geleden naar België om hier, zoals ze dat zelf zegt, een beter leven op te bouwen. "Ik ben niet beschaamd om te zeggen dat wij ginds in armoede leefden", zegt ze in het Engels, hoewel ze het Nederlands goed machtig is. "We hadden genoeg eten, maar dat was het. Als oudste van acht kinderen, heb ik al heel jong voor mijn broers en zussen moeten zorgen. Tot mijn spijt heb ik nooit verder kunnen studeren." Ze trouwde hier met een Belgische man en kreeg met hem een dochter, Kimberley (28). Maar dat huwelijk liep spaak en na haar scheiding leerde ze Angelines vader kennen. In de Statiestraat in Antwerpen.

"Ik zag hoe hij daar een zeemanscafeetje binnenstapte en ben hem gevolgd", zegt ze. "Want ik vond hem op slag een heel knappe man. Bleek dat hij als zeeman vaak in Antwerpen kwam. Daar, in dat cafeetje, is de vonk overgeslagen. Niet veel later gaf Florentino zijn zeemansbestaan op, want ik wilde hier een stabiel gezin uitbouwen. In 1996 werd onze liefde bezegeld met een meisje zo mooi als een engel. Ik weet nog dat ik bij haar geboorte uitriep: 'Thank you Lord, you gave me an angel!' Er was maar één naam mogelijk voor dat kind: Angeline. Het was alsof ik een engel had gekregen."

Pa en ma Pua hebben het nooit breed gehad en altijd hard moeten werken voor de kost. Adela is strijkster, Florentino werkt nu in een taxfreeshop in de haven. "Als er iets is waar mijn ouders altijd enorm op hebben gehamerd, is het dat mijn broer en ik er alleen maar geraken als we hard werken", zegt Angeline. "Een goed diploma halen, is hier thuis van levensbelang." Waarop Adela, die zich nogal graag in slogans uitdrukt: "A good diploma you can't buy. Money don't come if you don't work."

https://www.hln.be/de-krant/-allez-zie-ik-er-nu-uit-als-een-ladyboy-nee-toch~abdb8b84

Je hebt 30% van dit artikel gelezen ( voor de rest moet je betalende lezer zijn ) :mad1:

tjenn

Eigenlijk heel die heisa rond haar kan ze wel wat voordelen geven en misschien later een mooie plaats op miss world of universe .

Herbie

Okey hier dan de andere 70 procent

12 jaar, en dweilen maar
Angeline, zoals bekend een bijna gediplomeerd pilote, kreeg - behalve veel liefde - niks in de schoot geworpen. "Daar was thuis ook het geld niet voor", zegt ze. "Ik weet nog dat ik op mijn twaalf jaar vloeren stond te dweilen in het videowinkeltje dat mijn papa toen had. En dat ik op die leeftijd - oh, nu gaat ge mij uitlachen - met mama mee van café tot café ging om daar voor 50 eurocent haar bananendessertjes te verkopen. Sinds ik Miss België ben, heb ik trouwens al een paar keer van mensen mogen horen: 'O, maar jij bent dat kleine meisje dat toen dessertjes verkocht!'"

"Ik wist al op mijn dertiende dat ik piloot wilde worden en omdat mijn ouders mijn opleiding van 100.000 euro nooit zouden kunnen betalen, ben ik vanaf mijn vijftien jaar in de weekends met papa mee gaan afwassen in de horeca", zegt de knappe Assepoes. "Vanaf die leeftijd legde ik al geld opzij voor mijn opleiding. En ook om wat zakgeld te hebben, want zelfs dat konden mijn ouders mij niet geven. Als mama en papa nog maar een gsm voor zichzelf nodig hadden, moesten ze daar een lening voor aangaan. In het middelbaar hadden keiveel meisjes een gsm, ik heb er toen nooit één gehad. Op de lagere school gingen de meeste klasgenootjes elk jaar op skireis en al wou ik graag mee, ik kon niet. Ik heb nog nooit in mijn leven geskied. Ik snapte dat mijn ouders zich dat niet konden permitteren. En heb toen bij mezelf gedacht: 'Dan zal ik harder moeten werken, zodat ik later wel kan doen wat ik graag zou willen.'"
Zeven banken
"Nu, het scheelt dat ik niet zo'n verwend karakter heb dat ik alles moet hebben wat een ander heeft", lacht Angeline. "Maar ik heb offers gebracht, ja. Ik kon dikwijls niet mee wanneer vriendinnen vroegen om mee naar de cinema te gaan of te gaan bowlen. Maar daar stond tegenover dat ik dus al van jongsaf erg gefocust was op die pilotenopleiding en dus heel goed besefte waarom ik die offers bracht. Om mezelf te verbeteren. Mijn ouders hebben ons altijd voorgehouden dat ze willen dat mijn broer en ik het beter hebben dan zij het vroeger hadden. Na mijn middelbaar heb ik een heel jaar alleen maar gewerkt en zeven jobs gedaan om te sparen. Ik heb afgewassen, opgediend in een hotel, op de luchthaven van Zaventem en in de Decathlon gewerkt, in een frituur gestaan, ben kelner geweest." Waarop Adela weer op haar sappige manier tussenkomt en wijs zegt: "You don't pick the money on the street, hé.'"

De zeven banken die weigerden om Angeline een lening voor haar pilotenopleiding te geven, zullen groen lachen nu. En die ene bank die wel in haar droom en werklust geloofde, zal nu maar wat blij zijn met een Miss in haar klantenbestand. Een Miss die wel de verpersoonlijking lijkt van 'The American Dream'. "Ik heb vooral aan Miss België meegedaan om een soort rolmodel voor jongeren te zijn", zegt Angeline daarover. "Ik wil jongeren laten zien dat je door hard te werken en te geloven in jezelf, echt wel je dromen kan bereiken. Ik wil hen laten zien dat je niet mag opgeven als er iets niet lukt van de eerste keer. Een paar dagen geleden kreeg ik een berichtje van een vader die zei dat zijn zoon mij als onderwerp had gekozen voor een bespreking in de klas. 'Omdat hij zo fier is op jou.' Dat is al: mission accomplished voor mij."
Tot op de BBC
Haar levensloop tot nu toe is het krachtigste antwoord aan het adres van racisten die haar kroning tot Miss behoorlijk hebben ontsierd met hun reacties op sociale media. Een greep uit het wansmakelijke aanbod: 'Een Filipina verkozen tot schoonste vrouw van België.' 'Zijn de onze te lelijk of te min, misschien?' 'Miss België van de frietchinees.' 'Hopelijk is het geen ladyboy!' 'Of een transseksueel!' 'Die naam en uit Borgerokko, wat is daar nu nog Belgisch aan?'

De verwijten - waaraan zelfs de BBC een item besteedde - hebben pijn gedaan. "Dat ik geen Belgische zou zijn, heeft me erg geraakt", zegt ze. "Wat verstaan ze dan onder Belgisch? Ik ben hier geboren en opgegroeid, ik spreek Nederlands en heb een werkersmentaliteit. Ik begrijp niet dat mensen zo snel oordelen. Ze kennen me niet eens. De reactie die me nog het meest van al heeft geraakt, is die van die ladyboy. Want allez, zie ik er nu zo uit? Nee, toch. Het doet ook pijn dat sommigen blijkbaar verkeerdelijk geloven dat elk meisje met Aziatische roots een ladyboy is."

Ze heeft erom gehuild, zegt ze, om dat soort negatieve klanken vanwege haar roots. "Beeld je maar eens in hoe jij je zou voelen. Op de gelukkigste dag van mijn leven - en dat wás de dag van mijn verkiezing - zo veel kritiek krijgen: fijn is anders. Ook al stonden er massaal veel positieve reacties tegenover, ik voelde mij voor het eerst in mijn leven gepest. Voorheen heb ik nooit met racisme te maken gehad. Niet op school, niet op straat, niet hier in Borgerhout. Ik heb mij hier altijd thuis gevoeld."

Moeder Adela roert zich weer. "De mensen mogen zeggen wat ze willen, I am not affected. En weet je waarom niet? Omdat het gewoon niet klopt wat ze zeggen. Het is erg dat het om mijn dochter gaat, maar wij weten gewoon beter. Dat is wat telt. Ik heb hier vroeger meegemaakt dat mensen me uitlachten en zeiden: 'Jij Filipino met je zwarte haar!' Welnu, ik heb mij daar nooit iets van aangetrokken. Omdat ik gewoon slimmer ben dan zij. Want ik zou zo'n dingen nooit zeggen. Normale mensen zeggen geen dingen die andere mensen pijn doen. Ik heb daar dus altijd boven gestaan."

"Het is trouwens ieders goed recht om te zeggen wat hij of zij wil", gaat vader Florentino een minzame stap verder. "Ik geloof heel sterk in freedom of speech. Vooraf heb ik tegen Angeline gezegd dat ze zich op die kritiek moest voorbereiden en dat ze die ook moet aanvaarden. Want wie iets bereikt, zal altijd wel met kritiek te maken krijgen. En omdat wij hier als gezin respectvol zijn tegenover alle culturen, wil dat nog niet zeggen dat iedereen zo ver is om in te zien dat we allemaal gelijk zijn."

Angeline: "Mijn boodschap aan racisten? Do not judge a book by it's cover unless you have read the book. Ik ben dankbaar dat mijn ouders mij zo hebben opgevoed, ik bedank hen elke avond voor ik ga slapen in mijn gebed tot God. Uiterlijk verschillen mensen, maar wat telt, is wat er hier vanbinnen zit: de persoonlijkheid, het hart. Een spiegel weerkaatst de uiterlijke schoonheid, maar het is het hart dat de innerlijke schoonheid aantoont. Zo kijk ik naar het leven, zo ben ik goddank grootgebracht."
Stoofvlees met frietjes
De Belgische of Filipijnse cultuur, daar zijn de Pua's eigenlijk niet zo mee bezig. "Waarden zijn universeel en zo veel verschil is er niet", zegt Florentino daarvan. "Onze kinderen voelen zich in de eerste plaats Belg en wij zijn het ook geworden, omdat we ons hier hebben aangepast en ons hier thuis voelen. Als ik al verschillen in mentaliteit zie, is het dat Belgen veel stipter zijn dan Filipijnen. Belgen komen altijd op tijd, Filipijnen zijn altijd twee uur te laat. Ik vind Belgen ook enorm harde werkers, moet ik zeggen. En ze zijn supercorrect als het om geld gaat. Ach, wij zijn hier gewoon heel gelukkig." Zegt Adela: "Anders zouden we hier ook niet wonen, hé."

Waarom vader Pua na al die jaren eigenlijk bijna geen Nederlands spreekt? "Omdat ik het voor mijn job in de haven niet nodig heb, want daar wordt vooral Engels gesproken. Hier thuis spreken we alles door elkaar. Engels, Filipijns, Nederlands. De kinderen spreken Nederlands onder elkaar en corrigeren ons ook in die taal." (lacht)

Wat de pot schaft ten huize Pua? "Fiftyfifty Vlaams en Filipijns, wat erg op de Chinese keuken lijkt", zegt Florentino, die meestal kookt. "De ene keer bami goreng, de andere keer vol-au-vent. Het lievelingsgerecht van Angeline is stoofvlees met frietjes, dat maak ik hier dikwijls klaar. In de frituur zal Angeline altijd gaan voor frieten met satékruiden en stoofvleessaus."

Rest nog de vraag van wie Angeline haar schoonheid heeft geërfd. "Ongetwijfeld van haar vader", zegt Adela. Waarop Florentino fijntjes zegt: "Ja, that's why she's called a ladyboy!" Humor als wapen tegen racisme. "Zet mij een meisjespruik op en ik ben mooier dan mijn dochter."

Mvg Herbie
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Chowking

Op bezoek bij de ouders van Miss België: "We hebben gevochten om een leven op te bouwen in Vlaanderen. Dit voelt als een overwinning"
Gisteren om 22:27
door
Dennis Van Goethem





Na de rel, de roes. Kersvers Miss België Angeline Flor Pua (22) kan na haar verweer tegen racistische uitlatingen op Twitter eindelijk met volle teugen genieten van het kroontje. En dat doet ze – tussen de fotoshoots en actes de présence door – gewoon thuis, bij haar Filipijnse ouders. En of die trots zijn. ­"We hebben hard gewerkt om een leven op te bouwen in Vlaanderen. Onze dochter als Miss België, dat is de beloning."
Weinig aan het bescheiden ouderlijke huis van Angeline Flor Pua in Borgerhout verraadt dat er een Miss woont. Behalve dan twee affiches op de voordeur. Maar zodra je de woonkamer binnenwandelt, betreed ...

de rest te lezen via: www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180119_03309844

misschien kan iemand anders de rest van t artikel posten die hier wel toegang tot heeft.

Merci



ganda


DEWINTER: "DEZE MISS BELGIË IS ROLMODEL"

Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter vindt de nieuwe Miss België "een rolmodel". Dat zegt hij in 'De Meulemeester in Debat: De Burgemeesters', het online debatprogramma van VTM NIEUWS. "Ze is perfect ingeburgerd, spreekt de taal zoals het hoort, werkt hard, betaalt voor haar studies als pilote", zegt Dewinter, "maar het feit dat het om een Aziatische gaat heeft daar misschien iets mee te maken."

Dewinter vindt de racistische commentaren "overroepen en marginaal" maar onterecht: "Dit meisje verdient beter".

"Verschil met moslims"
Dat Angeline Flor Pua van Aziatische origine is (haar ouders zijn in de Filipijnen geboren), is volgens Dewinter geen toeval. "Ik heb Aziaten nog maar weinig horen klagen over racisme in Antwerpen. Ze werken hard, ze doen wat ze doen en ze burgeren zich in", zegt hij. "Dit in grote tegenstelling tot de meerderheid van de moslims die zich wentelen in slachtofferrol, nauwelijks wat uitvreten en vooral voor heel veel problemen zorgen. Laten we een voorbeeld nemen aan dit meisje."

https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/politiek/dewinter-deze-miss-belgie-rolmodel

Herbie

Dewinter heeft daar groot gelijk in
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Rich

Behalve het feit dat hij zoals te verwachten weer begint en te vergelijken met Moslims de zielepoot;
Rich de Nederbelg.