Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

oneerlijk verschil in naturalisatie tarieven.

Gestart door PHwaarde, donderdag 15 februari 2018, 10:19:16

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Bij het enkelvoudig naturalisatieverzoek van mijn vrouw kwamen we tot de ontdekking dat het tarief voor haar (als legale gezinsherenigingsmigrant) €866 bedraagt, terwijl dit voor een staatloze persoon of vergunninghouder asiel "slechts" €644 bedraagt. Waarom is het tarief voor mijn vrouw zoveel hoger en mag dat überhaupt wel? Het betreft toch precies hetzelfde produkt/dienst (aanvraag Nederlandse nationaliteit).

Stel je eens voor: mijn vrouw gaat naar de supermarkt om een pak koffie aan te schaffen. Aan de kassa slaan ze haar pak koffie aan voor €5.75, maar voor de asielmigrant achter haar in de rij kost hetzelfde pak koffie ruim een derde minder. Dat is toch van de zotte (en in strijd met artikel 1 van de Nederlandse Grondwet en Algemene Wet Gelijke Behandeling).

PHwaarde

#1
Een aanvraag naturalisatie heeft toch niets met het vluchten naar een veilig land te maken? (Een staatloze persoon/vergunninghouder asiel bezit immers reeds een verblijfstitel om legaal in Nederland te verblijven). Dus het kan niet zo zijn dat de IND/overheid dat als "zieligheids"argument gebruikt. Ook kan er niet zomaar van worden uitgegaan dat staatloze personen/vergunninghouders asiel per definitie armlastige personen zijn. Ik ken bijvoorbeeld persoonlijk een Syrisch vluchtelingen gezin dat uit een Syrisch advocatenfamiliemilieu afkomstig is. Die lopen zelfs rond met de nieuwste I-phone X en Gucci designertassen zonder dat ze in Nederland werken. Dus het draagkrachtargument gaat ook niet op.

PHwaarde

In de brief van het OM met kenmerk HO 15.GAN.22636 wordt aangegeven dat de wetgever positieve discriminatie niet strafbaar heeft geacht wanneer het onderscheid objectief en redelijkerwijs te rechtvaardigen is en evenredig is aan het te bereiken doel.

Echter, het College van de Rechten van de Mens schrijft hierover: "Objectieve rechtvaardiging houdt in, dat degene tegen wie een klacht is ingediend een volgens de wet acceptabel doel had, dat het onderscheid dat hij gemaakt heeft een geschikt middel was om dit doel te bereiken en dat ook het middel noodzakelijk was". Dit betekent dat het doel niet op een andere, betere manier bereikt had kunnen worden (noodzakelijkheidscriterium) en dat het ook in redelijke verhouding stond tot het doel (proportionaliteit).

Mijns inziens, voldoet de positieve discriminatie van staatlozen en vergunninghouders asiel zeker niet aan het noodzakelijkheidscriterium.

innka3

Citaat van: PHwaarde op donderdag 15 februari 2018, 13:34:37
In de brief van het OM met kenmerk HO 15.GAN.22636 wordt aangegeven dat de wetgever positieve discriminatie niet strafbaar heeft geacht wanneer het onderscheid objectief en redelijkerwijs te rechtvaardigen is en evenredig is aan het te bereiken doel.

Echter, het College van de Rechten van de Mens schrijft hierover: "Objectieve rechtvaardiging houdt in, dat degene tegen wie een klacht is ingediend een volgens de wet acceptabel doel had, dat het onderscheid dat hij gemaakt heeft een geschikt middel was om dit doel te bereiken en dat ook het middel noodzakelijk was". Dit betekent dat het doel niet op een andere, betere manier bereikt had kunnen worden (noodzakelijkheidscriterium) en dat het ook in redelijke verhouding stond tot het doel (proportionaliteit).

Mijns inziens, voldoet de positieve discriminatie van staatlozen en vergunninghouders asiel zeker niet aan het noodzakelijkheidscriterium.
tsja kijk hier.https://www.msn.com/nl-nl/video/kijken/wilders-zet-aanklacht-discriminatie-tegen-rutte-door/vp-BBJb9JX

PHwaarde

#4
Het OM zegt "het gaat niet om gelijke gevallen" (omdat de overheid stiekem in een achterkamerwetje heeft aangegeven dat voor staatlozen of vergunninghouder asiel een uitgezonderde (financiële) positie geldt?). Het gaat in de praktijk echter weldegelijk om gelijke gevallen: Een niet minderjarige persoon die een enkelvoudig naturalisatieverzoek indient. Of dat nu een legale migrant betreft of een staatloze of vergunninghouder asiel. Op de huidige manier worden bepaalde groepen disproportioneel bevoordeeld (positieve discriminatie die niet aan het noodzakelijkheidscriterium voldoet) en mijn vrouw dientengevolge benadeeld (discriminatie/rechtongelijkheid).

Artikel 13 van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003 en het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 (BON) kunnen nooit boven de Nederlandse Grondwet en de Algemene Wet Gelijke Behandeling geplaatst worden.

Lijkt het boek Animal Farm van George Orwell wel: all animals are equal, but some animals are more equal than others. Maar is geen discriminatie hoor, want geen gelijke gevallen...?

PHwaarde

#5
Mijn vrouw heeft haar paspoort niet vervalst of kwijtgemaakt en is ook niet illegaal op een bootje gestapt. Als legale migrante naar Nederland komen, binnen een jaar de inburgering succesvol afronden, de handen uit de mouwen steken (3 witte parttime banen) en niet in de bijstand hangen, is echter om een of andere politieke reden"not done". Je wordt in dat geval namelijk less equal behandeld negatief: