Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Inburgering Nederlands

Gestart door mars, dinsdag 20 maart 2018, 19:02:08

Vorige topic - Volgende topic

mars

Weet iemand hoeveel procent je moet halen in totaal voor 1.1 CVO ?

Luc

50% maar als je geen 70% haalt ga je vrijwel zeker de volgende module niet slagen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

mars

mijn vrouw heeft nu 2 keer rond de 70, en wachtend op haar uitslag van laatste examen. hopelijk is ze door :denk:

pinay lover

Mijn asawa is nu bezig aan level 4.
14 mei start ze met level 5.
Vanaf september  tot eind oktober level 6 en daarna 7 & 8 tegelijkertijd en tenslotte 9 & 10.
Ergens rond Pasen volgend jaar gedaan met alle levels dan.



mars

Citaat van: Luc op dinsdag 20 maart 2018, 21:39:55
50% maar als je geen 70% haalt ga je vrijwel zeker de volgende module niet slagen.

1.2 is minimum 70 % ?

Luc

Citaat van: mars op woensdag 21 maart 2018, 18:07:55
Citaat van: Luc op dinsdag 20 maart 2018, 21:39:55
50% maar als je geen 70% haalt ga je vrijwel zeker de volgende module niet slagen.

1.2 is minimum 70 % ?

Met 50% ben je altijd geslaagd maar elke volgende module is moeilijker dus de kans dat je de volgende module gaat slagen is dan klein.

Hangt er ook vanaf welke cursus ze volgt. De intensieve (5 dagen per week voormiddag) of de makkelijke (2 dagen avond). Hier raden ze wanneer je bij module 1.1 maar net 50% haalt om over te schakelen naar de avond cursus.

De vraag is, gaat ze enkel naar school om de verplichte modules te volgen of wil ze echt goed Nederlands leren. Het wordt pas echt zwaar wanneer je ook de modules gaat doen na de verplichte modules. Als je gaat stoppen wanneer het niet meer moet dan maakt het niet uit hoeveel % je haalt. De kennis van het Nederlands is dan toch maar minimaal.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

pinay lover

@ Luc : inderdaad, na 2 levels is de taalkennis beperkt. Velen volgen dit "omdat het moet" . gevolg is dat je bij deze levels een aantal luidruchtige studenten hebben die eigenlijk geen interesse hebben in wat ze doen.

Mijn madamke is (nog steeds) super gemotiveerd om de taal goed te kennen. Opgeven staat er bij haar niet bij en met "maar" 70% per level is ze niet tevreden.

En ... noem een koe een koe, met beperkte kennis van de taal belandt je madamke in de "dienstchequepoetsdienst" ..... Wil ze wat meer, dan is goed Nederlands spreken een must ....


flipjov

Beste om Nederlands te leren is het thuis altijd spreken... sommige zijn nu eenmaal beter in talen dan a dere. Men vrouw sprak vrij snel goed Nederlands en andere die ik ken spreken nog maar amper Nederlands na veel jaren... heeft ook wat met motivatie te maken natuurlijk.  Iemand dat vloeiend Engels spreekt dus niet gebrekkig filipino English zal ook sneller onze taal beheersen.

Fail_over

Citaat van: pinay lover op donderdag 22 maart 2018, 06:41:36
En ... noem een koe een koe, met beperkte kennis van de taal belandt je madamke in de "dienstchequepoetsdienst"

Zelfs dat niet. Als je madammeke in de dienstencheques wilt werken zal ze de briefkes die de   :belgiesmiley:  mensen in slecht handschrift in dialect belgisch moeten kunnen ontcijferen voor wat haar taken zijn die dag.
Men is niet bereid, of kan niet Engels.

En dan nog, je pinay leert Nederlands door een erkent instutuut, en dan komt ze in een werk omgeving waar de lokale Belgische mensen een dialect spreken die ik zelfs als Nederlander niet begrijp.  :weetikniet:

Je gaat langs een interim (uitzendburo) waar zelfs een Belgische medewerkster (ong. 19 jaar) niet eens Engels spreekt.

Er zijn zat baantjes in de horeca, echter is onregelmatig, vaak half wit en ik heb ook gemerkt dat pesterijen, en ongelijk stellen veelvuldig voorkomt. Vaak van  :belgiesmiley:  personeel.
:belgiesmiley: : Don't shoot! Het is alleen hoe ik het overgedragen krijg.  :benweg:
Citaat van: pinay lover op donderdag 22 maart 2018, 06:41:36
Wil ze wat meer, dan is goed Nederlands spreken een must ....

Goed Nederlands spreken is zeker een must. (En dan bedoel ik geen dialect in Belgische, of een plat Limburgs in Nederland. Want daar kunnen ze er ook wat van om onverstaanbare klanken te produceren)

The bottum line is dat men de wil moet hebben om elkaar te verstaan.

Ik ben ooit eens op vakantie geweest in het zuiden van Frankrijk. Op de bar van de camping een biertje besteld bij de 18 jarige barman: (Mijn Frans is hopeloos)
"Hello, can ik get a beer? " Ik werd totaal genegeerd. Toen ik "Puis-je avoir une bière" zei kreeg ik hem wel.

Als men niet wil communiceren, dan wil men dat niet....

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Luc

Ik ken er toch heel wat die werken via dienstencheques en nauwelijks Nederlands kunnen. Strijkdienst. Poetsen.

Ik ken er ook 2 die via de VDAB een opleiding verzorgkundige hebben gevolgd. Beiden hadden meteen werk. Verleden maand zei eentje daarvan het was doorbijten maar nu heb ik een goede job en ik ben dolgelukkig met mijn loon.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.