AOW/Bedrijfs pensioen/Zieketekosten verzekering in de Filipijnen

Gestart door Erik van de Ven, zaterdag 21 april 2018, 12:04:09

Vorige topic - Volgende topic

Erik van de Ven

Er is al veel over geschreven maar aangezien ik op het punt sta om de definitieve keuze te maken wil ik graag een laatste bevestiging van wat ik denk te weten. Ik ben 58 en wil mijn flex pensioen bij Philips activeren en in de Filipijnen gaan wonen.

AOW
AOW is belast met iets van 7% als je in het buitenland belasting plichtig bent? Ik zal zo'n 76%-78% van mijn AOW hebben opgebouwd.
Er wordt niet echt gecontroleerd op alleen wonen of gehuwd/samenwonend maar als je met een schoon geweten wil slapen is het beter om hierin een eerlijke opgave te doen. Ieder jaar moet je een verklaring van in leven opsturen om de uitbetaling te continueren. Correct?

Bedrijfspensioen
Dit is belasting vrij in de Filipijnen. Bruto is netto. Correct?

Beide zaken zijn alleen waar als men zich uitschrijft uit Nederland. En dat heeft vooral gevolgen voor AOW opbouw, sociale vangnetten en medische ziektekosten verzekering.

Ik ben genetisch belast met cholesterol, hoge bloeddruk en diabetis 2. Middels medicijnen is alles onder controle. Ik heb een aantal posts gezien over medische verzekering en men kan zeker de vraag stellen of het praktisch is om hier een ziektekosten verzekering te zoeken. Vaak zijn de werkelijk kosten te dragen tov de premies. Ik denk zeker mijn medijnen te kunnen betalen zelf. Er is een buffer voor serieuze zaken.

Niet uitschrijven en mijn Nederlandse verzekering door laten lopen kan ook, maar dan mis ik de belasting voordelen op inkomsten. En dat kan zo 800 euro per maand zijn. Plus dat het zo is volgens mij dat je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland moet wonen. Ik ben nog ingeschreven in Nederland bij mijn zus, maar heb geen plannen om bij haar 4 maanden per jaar op bezoek te komen.

Graag jullie mening over ziektekosten in de Filipijnen.
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

Kano

Heb je  het topic over ziektekosten gelezen ? http://www.filippijnen.org/index.php?topic=11410.0.
Intussen is de premie voor Philhealth https://www.philhealth.gov.ph/ voor buitenlanders P 17000 per jaar geworden en zijn chronische ziekten (Z-package) van buitenlanders niet meer gedekt.
Verder is Blue Cross opgegaan in Pacific cross http://www.pacificcross.com.ph/#home


Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

peldoman

Klopt allemaal wat je schrijft.
Wat betreft een ziektekostenverzekering ,die zijn er, reken dan op zo'n $1000 per maand, ligt ook aan je leeftijd.
Blue Cross nu Pacific Cross verzekerd je, dat heb ik gedaan voor Php 85000.00 per jaar, uitgezonderd
bestaande ziektes, aandoeningen etc.
Mij werd de belofte gedaan dat na 1 jaar deze uitsluitsel zou vervallen en ik volledig gedekt zou zijn.
Niet dus!! het zijn pure oplichters.
Als je hoge bloeddruk hebt kunnen ze elke ziekte, zelfs een ongeval op dit uitsluitsel verhalen.

De enige ziektekostenverzekering hier is je Spaarpot, en die moet dan wel redelijk goed gevuld zijn.


innka3

Citaat van: Erik van de Ven op zaterdag 21 april 2018, 12:04:09


Beide zaken zijn alleen waar als men zich uitschrijft uit Nederland. En dat heeft vooral gevolgen voor AOW opbouw, sociale vangnetten en medische ziektekosten verzekering.

Ik ben genetisch belast met cholesterol, hoge bloeddruk en diabetis 2. Middels medicijnen is alles onder controle.

Niet uitschrijven en mijn Nederlandse verzekering door laten lopen kan ook, maar dan mis ik de belasting voordelen op inkomsten. En dat kan zo 800 euro per maand zijn. Plus dat het zo is volgens mij dat je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland moet wonen. Ik ben nog ingeschreven in Nederland bij mijn zus, maar heb geen plannen om bij haar 4 maanden per jaar op bezoek te komen.

Graag jullie mening over ziektekosten in de Filipijnen.
pas maarop dat je je niet rijk rekent,een verzekering kun je wel vergeten met cholesterol/h b druk/diadetes.als je je laat uitschrijven in nl en je krijgt wat dan loop je daar financieel leeg .er is hier een lid die dat ook heeft gehad en met de laatste peso weg gegaan is ''niet naar nl'' maar naar belgie .kon je daar in een hospital terecht dan wordt het eerst betalen en niet weinig.maar als je nog ingeschreven staat bij je zus,ben je dan voor de belasting geen economise eenheid ??

joost

Citaat van: peldoman op zaterdag 21 april 2018, 14:40:59
Klopt allemaal wat je schrijft.
Wat betreft een ziektekostenverzekering ,die zijn er, reken dan op zo'n $1000 per maand, ligt ook aan je leeftijd.
Blue Cross nu Pacific Cross verzekerd je, dat heb ik gedaan voor Php 85000.00 per jaar, uitgezonderd
bestaande ziektes, aandoeningen etc.
Mij werd de belofte gedaan dat na 1 jaar deze uitsluitsel zou vervallen en ik volledig gedekt zou zijn.
Niet dus!! het zijn pure oplichters.
Als je hoge bloeddruk hebt kunnen ze elke ziekte, zelfs een ongeval op dit uitsluitsel verhalen.

De enige ziektekostenverzekering hier is je Spaarpot, en die moet dan wel redelijk goed gevuld zijn.

Hallo Peldoman.
1000 Dollar per maand ziektekosten verzekering? Dat is wel erg aan de hoge kant. Dat is 814 euro in de maand. 1000 Dollar per jaar zul je bedoelen denk ik.

Groeten.
Joost.

peldoman

Nee hoor Joost, surf maar eens rond bij de aanbieders.
Als je er een weet voor $1000 per jaar houd ik mij aanbevolen.
Oom is een van de goedkoopste €550,00 per maand voor een 66 jarige.




O.B.Bommel

Ten overvloede resumerend:

a. Voor ouderen is het moeilijk een ziekteverzekering af te sluiten.

b. Filipijnse verzekeringen zijn onbetrouwbaar, proberen elke claim af te wijzen door te verwijzen naar een aandoening uit het verleden.

c. Ook hier geldt goedkoop is duurkoop: Of de vergoeding is niks (gedeeltelijke vergoeding) of het valt niet onder de verzekering. En als je al wat kwaaltjes hebt lijkt het me gekkenwerk.

d. Oom is een goede verzekering en zo zullen er nog wel zijn maar die zijn altijd duurder dan die in Nederland.

e. Je zult zelf een potje moeten hebben. Dus ziektekostenverzekering Spaarpot is inderdaad de beste.

Kortom, je denkt te besparen maar als er ook maar iets fout gaat ben je de klos. Ja, Ben plukt er nog steeds de wrange vruchten van in Belgie en zo zijn er vele.
Terugkeerders zijn niet welkom, worden eerder dwarsgezeten. Geen woningen dus dure particuliere huur. Forget toeslagen.

En als er iets misgaat met je zuster of met jou in financiele zin krijg je aardige financiele problemen door de economische eenheid.

Overigens als je trouwt verlies je je partnertoeslag op je AOW. Nou is die nog even vooruit maar daar zitten de AOW-ers hier al mee.

Maar goed, ik heb er voor gekozen te pendelen. Mijn grootste kosten zijn vliegtickets, maar so be it. Fietsen duurt te lang. En na verloop van tijd ben ik het daar ook even zat, moet ook wat recoveren.

En dan kun je allemaal even dingen doen als huis even bekijken, paspoort vernieuwen, kaas eten, even medical check-up, medicijnen halen, vakantie en zo tot je het hier/daar weer zat bent.
De enige ellende is dan die gang naar immigratie voor verlenging van het visum en dat is me al genoeg (eigenlijk teveel) contact met de Filipijnse overheid.

En ach ik lees net dat het de regering een doorn in het oog is, die pensioenvlucht. Daarom proberen ze bij elke aanpassing de bronbelasting in te voeren. Schijnt al te gebeuren voor Duitsland, dan komen andere landen ook wel eens aan de beurt. Duurt nog wel eventjes maar geeft aan dat de situatie NU niet altijd bepalend is.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

bananacreek

Ik heb nu AXA uit  :belgiesmiley:  plus Paramount  :smiley-philippines: ...en heb alleen tot nu toe goede ervaringen met Paramount en moet AXA even afwachten voor het volgende ongeluk...operatie of wat dan ook...en daarnaast gespaard om de eerste schok op te vangen want die verzekeringen betalen alleen na overleg van de rekeningen...

innka3

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zondag 22 april 2018, 08:12:12

Kortom, je denkt te besparen maar als er ook maar iets fout gaat ben je de klos. Ja, Ben plukt er nog steeds de wrange vruchten van in Belgie en zo zijn er vele.
Terugkeerders zijn niet welkom, worden eerder dwarsgezeten. Geen woningen dus dure particuliere huur. Forget toeslagen.

En als er iets misgaat met je zuster of met jou in financiele zin krijg je aardige financiele problemen door de economische eenheid.

Overigens als je trouwt verlies je je partnertoeslag op je AOW. Nou is die nog even vooruit maar daar zitten de AOW-ers hier al mee.

Maar goed, ik heb er voor gekozen te pendelen. Mijn grootste kosten zijn vliegtickets, maar so be it. Fietsen duurt te lang. En na verloop van tijd ben ik het daar ook even zat, moet ook wat recoveren.


nu we toch het er over hebben,
een vraagje  O B BOMMEL ,ik ga in july met pension/aow 66j ik woon in nl met vrouw62 j.
nu krijg ik 750 + aow ,wat is partner toeslag .ik weet hier weinig van omdat ik al 30j in verwegistan werk.
wel wonende in nl.nooit uitgeschreven geweest.
omdat jij dacht ? ik bij de belasting gewerkt heb daarom mijn vraag.
want ik krijg 750+ aow ,maar mijn vrouw krijt niks. maar moet tochook rijst/aardappels  eten

BTW dat idee van op en neer reizen hebbeb wij ook in gedachten .goed idee.