Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Naar nederland

Gestart door martinmack, dinsdag 20 augustus 2019, 15:10:56

Vorige topic - Volgende topic

martinmack

Beste,

Ik heb al weer een jaar een relatie met een Filipina. Ik was er in Januari en over een maand ga ik weer. Haar droom is om de keukenhof te zien. Ik gun haar dat en wil graag haar ticket financieren. Maar haar manager weigerd haar om meer dan 1 week te geven. We zitten echt met een probleem. Zij heeft meerdere keren aangegeven dat het om een reis naar Nederland gaat. Geeft hij geen gehoor aan. En zij werkt op kantoor in Cebu voor een amerikaans bedrijf. Is dit normaal voor de Filipijnen? Hebben jullie een idee hoe wij dit kunnen oplossen?

Groeten
Martin

O.B.Bommel

Dat is hartstikke normaal. Betaalde vakantie is ongebruikelijk en werkgevers hebben er helemaal geen boodschap aan dat Nederland ver is. Dat is een andere wereld.

Oplossing is dat ze gewoon ontslag neemt. Er is toch geen arbeidsbescherming. Maar of je dat er voor over hebt om haar een paar bloemetjes te laten zien is aan jou. De banen daar zijn niet voor het opscheppen. Dus daarna wat dan is de vraag.

Vooralsnog constateer ik dat je nog geen idee hebt hoe het werkt maar ala, het is nog maar een jaar waarvan een paar weken daar. Leer eerst nog maar wat bij. Dat kan gelukkig hier.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Ton Hasselt

Ik ga volgende maand ook weer voor 3 weken.
Zij had nog voor 2 weken staan en 1 week krijgt ze cadeau van haar werkgever.
Ze is lerares op een christelijke school.

Rich

Het gaat over 'naar Nederland' Ton  :lachen:
Rich de Nederbelg.

Ton Hasselt

Hehehe, ja maar het gaat erover dat zij maar 1 week krijgt, wel erg kort.

Ton Hasselt

En hier hebben we niet van die mooie bloemetjes 😅

martinmack

O.b. Bommel ,

Dank voor je duidelijke antwoord. Voorlopig blijf ik daar naar toe gaan. Wie weet kan zij later naar Nederland komen. Voor maar 1 week is zonde.

Ik ga weer over 1 maand :)
Groeten

Martin

Luke

Citaat van: martinmack op woensdag 21 augustus 2019, 06:49:27
O.b. Bommel ,

Dank voor je duidelijke antwoord. Voorlopig blijf ik daar naar toe gaan. Wie weet kan zij later naar Nederland komen. Voor maar 1 week is zonde.

Ik ga weer over 1 maand :)
Groeten

Martin

Goeie beslissing!!  :thumb:

Adik

Ik weet niet wat er van waar is maar als men al een visum heeft gehad schijnt een tweede visum vaak makkelijker te zijn (mits men op tijd is teruggekeerd ed). Nu ze werk heeft heb je een goede "terugkeergarantie" en voldoe je toch weer een van de voorwaarden. Ander werk met een werkgever die mee wil werken aan zulks zijn ook niet voor het oprapen.

Ik begrijp dat een en ander prijzig is en dat je liever langer wil, maar het is en blijft een kans. Het kan goede dossier opbouw zijn voor een tweede visa/toekomstig verblijfsvergunning. Nog even los van de wederzijdse toegevoegde waarde om iemand buiten zijn of haar natuurlijke omgeving te leren kennen. Mijns inziens best wel iets om mee te nemen in je overweging. Succes.

O.B.Bommel

Citaat van: Adik op woensdag 21 augustus 2019, 15:57:28
Ik weet niet wat er van waar is maar als men al een visum heeft gehad schijnt een tweede visum vaak makkelijker te zijn (mits men op tijd is teruggekeerd ed). ...
Het zou mij verbazen als het anders werkt. Iedereen bewaart tegenwoordig gegevens dus waarom daar niet. Je hoeft alleen de gegevens maar te bewaren (op te slaan).

Ja ik ben nogal direct (in de Filipijnen allang afgeleerd maar onder Europeanen kan dat wel) en zeker als het over zulke kort bestaande relaties gaat. Zo romantisch is het allemaal in werkelijkheid niet. Eerst maar eens goed leren hoe die cultuur werkt en bouw aan die relatie. Het paradijs bestaat (ook hier) niet.

Je moet er mee leven dat het Filipijnse paspoort veel reisbeperkingen kent. Dat WIJ dat niet gewend zijn is niet relevant en we zijn niet het enige land. Part of the deal, moet je mee omgaan, dat verander je niet. Daarover zeuren geeft weinig energie.

Als je nu toch over een maand weer gaat probeer eens haar sociale structuur in kaart te krijgen. Familie, plaats in de pikorde en meer van die dingen. Dat schiet al een hoop op. Het precies weten kost jaaaaren (als je het ooit zult weten) maar dan heb je het begin. En niet aannemen wat ze vertellen, nee, zelf zien.

Nederland komt echt pas veel later in beeld. Je staat voor een lange reis....

Er is trouwens wel een reden waarom ze geen betaalde verlofdagen hebben. Ze stikken in de feestdagen waarop ze ook al niet werken en o.a. door die reisbeperkingen is reizen geen ding wat in de genen zit. En de meesten hebben er ook geen geld voor. Dus heb je ook geen dagen nodig. Ze mogen wel eens weg omdat er een begrafenis of huwelijk is en door die grote families zou je geen dagen meer over houden om te werken. Ze hebben ook geen idee waar alles ligt. Alleen OFW-ers zijn anders maar die werken ook in het buitenland.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam