Filipijnen importeren 300% meer Belgische aardappelproducten

Gestart door Rich, dinsdag 5 november 2019, 21:56:24

Vorige topic - Volgende topic

janvanderijt

ik maak mijn frietjes zelf bak ze voor en bak ze af in ossewit  en je hebt een heerlijk frietje :applaus:

pierrevanwies

   :denk:   jan, dat ossewit doet mij denken aan dat wat wij vroeger ozo wit vet noemden; hoe noemen ze dat hier in de filippijnen eigelijk ?

pierrevanwies

tja,   :denk:    ik dacht dat hollanders dat patat noemden in plaats van friet.....

gisteren gebakken [2x] in soft runderwit......[tallow].   :thumb:   .

     


peldoman

Ja!! was toch een goeie uitvinding van die Hollanders he??

Ontdekt in 1685 in het oosten van  :nederlandsevlag: door een boerin die een overschot aan aardappelen had.
Ze sneed de aardappelen in lange reepjes zodat ze op kleine visjes leken, daar was dan weer een gebrek aan , die visjes.
Maar ja, de Fransen en de Belgen, alsook de Amerikanen wilden met de eer gaan strijken dat het hun uitvinding was maar dat ging toch mooi niet door.
De Fransen maakten daarop dunne frietjes, zogenaamde French fries, niet te vreten maar daar gaat het nu niet over.
België daarin tegen behoorde toen der tijd nog bij  :nederlandsevlag: en zij hebben die Nederlandse uitvinding zichzelf toegeëigend, zijnde uitvinders van de frieten.
En die Nederlandse boerin (de eigenlijke uitvindster) bakte de frieten destijds in ganzenvet, 1685 werd ganzenvet veel gebruikt om in te bakken.

Was een van de favorieten lessen op school van mij, Geschiedenis.

tjenn

Citaat van: pierrevanwies&segers op zondag 24 november 2019, 07:06:17
tja,   :denk:    ik dacht dat hollanders dat patat noemden in plaats van friet.....

gisteren gebakken [2x] in soft runderwit......[tallow].   :thumb:   .

     

Mmm !! ziet er lekker uit maak daar nog wat kinilaw bij en ik kom af. :thumb: Ik mis die lekkere "Belgische" friet hier in de Phills.

Herbie

Citaat van: peldoman op zondag 24 november 2019, 07:35:43
Ja!! was toch een goeie uitvinding van die Hollanders he??

Ontdekt in 1685 in het oosten van  :nederlandsevlag: door een boerin die een overschot aan aardappelen had.
Ze sneed de aardappelen in lange reepjes zodat ze op kleine visjes leken, daar was dan weer een gebrek aan , die visjes.
Maar ja, de Fransen en de Belgen, alsook de Amerikanen wilden met de eer gaan strijken dat het hun uitvinding was maar dat ging toch mooi niet door.
De Fransen maakten daarop dunne frietjes, zogenaamde French fries, niet te vreten maar daar gaat het nu niet over.
België daarin tegen behoorde toen der tijd nog bij  :nederlandsevlag: en zij hebben die Nederlandse uitvinding zichzelf toegeëigend, zijnde uitvinders van de frieten.
En die Nederlandse boerin (de eigenlijke uitvindster) bakte de frieten destijds in ganzenvet, 1685 werd ganzenvet veel gebruikt om in te bakken.

Was een van de favorieten lessen op school van mij, Geschiedenis.

Je leraar geschiedenis is een dromer :jajaja:

Zou eerst van Spanje komen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friet
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

O.B.Bommel

#16
Citaat van: Herbie op zondag 24 november 2019, 08:27:39
.....

Je leraar geschiedenis is een dromer :jajaja:

Zou eerst van Spanje komen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friet
Ook dat is niet zeker. De versie dat het uit Nederland komt is onwaarschijnlijk want daar kwam het eigenlijk pas in de 20ste eeuw regulier voor. De Franse versie is vermoedelijk ook onjuist want men heeft het over een friture op de pont neuf in Parijs maar dat was de eerste in Frankrijk. Dat wil niet zeggen dat het daar uitgevonden is maar dat dat de eerste in Frankrijk was. Dat krijg je dan weer, dat claimen als de eerste of grootste "in zijn soort".

De versie van Belgie komt me het meest logische voor. Ach waar was Belgie toen een onderdeel van, van Spanje of Nederland. Wat doet het er ook toe.

Waar ik wel altijd een opmerking maak in de Filipijnen is over de benaming French Fries. Verloedering van de friet. Daar zijn 2 verschillende versies over die in ieder geval de oorsprong uit Frankrijk uitsluiten.

Versie 1 is dat de Amerikanen in aanraking kwamen met friet en gebruikten het woord french omdat het ging over het snijden van de aardappel. Dus niks met Frankrijk.

Versie 2 is dat Amerikaanse militairen in Belgie in aanraking kwamen met friet maar in de omgeving waar ze het aten spraken ze Frans en omdat Amerikanen toch nauwelijks weten hoe de wereld hier in elkaar zit met die kleine landjes  noemden ze het French.

Vervolgens schijnt MacDonalds dit eten te hebben opgepakt daar de Amerikanen ontdekten dat dunnere friet veel sneller klaar is en dat de soort aardappel er dan minder toe doet. Amerikanen kan je verder ook weinig culinairs aanrekenen dus dat zou best eens kunnen.

En nu is het helemaal een zootje want nu noemen ze in de wereld ook de dikkere friet soms al french fries.

Ik houd het op versie 2. Zonder dit te claimen als waarheid draag ik altijd die versie uit. En de Belgische oorsprong tenminste uit de plaatsen waar het toen onder viel maar dat noemen we nu Belgie. Ik houd het op Vlaamse friet omdat Vlaanderen ouder is dan Belgie.

Maar Oost Nederland, tja dan denk ik dat de geschiedenisleraar van het padje was.

De Hamburger komt waarschijnlijk ook niet uit Hamburg.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Rich

Beetje zelfde verhaal voor Weense worsten en Frankfurter worsten en ook Bolognese saus en ga zo maar door.

Wat de friet betreft, ik heb het ook nog gebakken in de Filippijnen maar zijn dan slappe dingen. Je mag dat Ossewit gebruiken wat volgens mij de beste smaak geeft, maar de aardappelsoort is het belangrijkste, bintjes zijn het beste en geven lekkere krokantie frieten.
Rich de Nederbelg.

peldoman

Citaat van: Herbie op zondag 24 november 2019, 08:27:39
Citaat van: peldoman op zondag 24 november 2019, 07:35:43
Ja!! was toch een goeie uitvinding van die Hollanders he??

Ontdekt in 1685 in het oosten van  :nederlandsevlag: door een boerin die een overschot aan aardappelen had.
Ze sneed de aardappelen in lange reepjes zodat ze op kleine visjes leken, daar was dan weer een gebrek aan , die visjes.
Maar ja, de Fransen en de Belgen, alsook de Amerikanen wilden met de eer gaan strijken dat het hun uitvinding was maar dat ging toch mooi niet door.
De Fransen maakten daarop dunne frietjes, zogenaamde French fries, niet te vreten maar daar gaat het nu niet over.
België daarin tegen behoorde toen der tijd nog bij  :nederlandsevlag: en zij hebben die Nederlandse uitvinding zichzelf toegeëigend, zijnde uitvinders van de frieten.
En die Nederlandse boerin (de eigenlijke uitvindster) bakte de frieten destijds in ganzenvet, 1685 werd ganzenvet veel gebruikt om in te bakken.

Was een van de favorieten lessen op school van mij, Geschiedenis.

Je leraar geschiedenis is een dromer :jajaja:

Zou eerst van Spanje komen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friet

Wikipedia weet er toch niks van Herbie, iedereen kan op Wikipedia teksten veranderen of iets toevoegen zonder controle.
Ik maak mijn eigen geschiedenis en dat is de enige juiste.! :biggrinn:

pierrevanwies

tja hoe dan ook,frans hollands of belgisch; Wies als tigluto heeft daar geen oren naar en doet het op haar manier anders krijgt ze TAMPO   :biggrinn:   .