Belastingen en RSZ als men in de PH woont

Gestart door freddyttt, vrijdag 5 juni 2009, 06:08:27

Vorige topic - Volgende topic

freddyttt

Woon hier nu sinds 2002,heb me netjes uitgeschreven in belgie en weer netjes ingeschreven in manila...tegelijk ook de noodzakelijkste instanties in belgie op de hoogte gebracht van mijn adreswisseling,waaronder het belastingkantoor in genk,die mijn belastingen verwerken.....kreeg destijds een heel verwarrend antwoord op de vraag ,hoe ik in de toekomst mijn belastings aangifte moest doen....uiteindelijk heb ik in 2003 dan nog een afrekening gekregen van inkomsten van het laatste jaar dat ik er gewoont heb,hier op mijn adres in de phils....vanaf toen niks meer,niet om in te vullen en ook niet om te betalen.....in 2006 echter,mijn moeder was overleden en het ouderhuis verkocht..werd er een belastingsbrief gestuurd op het laatste adres waar ik in belgie heb gewoont,,een berekening van het geld wat ik geerft had,met een verzoek te betalen natuurlijk.... UITEINDELIJK ben ik blij dat ik van al het gezever af ben..maar ondertussen ken ik wat vrienden die blijkbaar beiden een andere regeling hebben.. of TOCH een brief krijgen..of ZELFS totaal geen afhoudingen heeft in belgie(enkel de RSZ).....

DE VRAAG IS DUS....
Wat zijn de ervaringen van de andere vaste residenten hier in de phils..Wat regeling hebben deze mensen????   ps,ben gepensioeneerd,en er worden maandelijks de gebruikelijke afhoudingen gedaan,niet anders dan de mensen in belgie zelf.
freddyttt


Amice

De vermelde links werken niet meer, ben  nu ook op zoek naar de percentages belasting welke de filippijnen aanrekenen.

Hebben jullie al eens gehoord dat mensen belasting moeten betalen in de Philippines
die ook werkgever in Nederland hadden met uitschrijving uit Nederland.
Indien het geval,wat zou dan de percentage zijn in Philippines?
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Bulldozer


bananacreek

#4
Citaat van: Amice op woensdag 27 oktober 2010, 13:25:17
Hebben jullie al eens gehoord dat mensen belasting moeten betalen in de Philippines
die ook werkgever in Nederland hadden met uitschrijving uit Nederland.
Indien het geval,wat zou dan de percentage zijn in Philippines?


Ik ontvang inkomen vanuit Nederland en ben uitgeschreven in Nederland, en betaal toch inkomstenbelasting in Nederland als buitenlands belastingplichtige, en volgens het Belastingverdrag tussen Nederland en de Filippijnen (zolang ik niet werkzaam ben in loondienst op de Filippijnen) betaal (ik) dan alleen RE taxes voor eigendommen op mijn naam (niet zijnde een land) op de Filippijnen. Hier het originele verdrag:

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/files/belastingverdragen_09/filippijnen.pdf


Amice

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Priba

Priba  :belgiesmiley: :vl: woont nu al 8 jaar in de Filippijnen , gezinspensioen wordt gestort op mijn belgische bankrekening ,
en nu DE vraag : Hoe kom ik van die (onnodige) RSZ bijdrage af ??? :biggrinn: Ben echt niet van plan  om ooit terug naar België te gaan !!
Heeft iemand hier ervaring mee ??   

Pjottr

Citaat van: bananacreek op woensdag 27 oktober 2010, 14:15:06
Citaat van: Amice op woensdag 27 oktober 2010, 13:25:17
Hebben jullie al eens gehoord dat mensen belasting moeten betalen in de Philippines
die ook werkgever in Nederland hadden met uitschrijving uit Nederland.
Indien het geval,wat zou dan de percentage zijn in Philippines?


Ik ontvang inkomen vanuit Nederland en ben uitgeschreven in Nederland, en betaal toch inkomstenbelasting in Nederland als buitenlands belastingplichtige, en volgens het Belastingverdrag tussen Nederland en de Filippijnen (zolang ik niet werkzaam ben in loondienst op de Filippijnen) betaal (ik) dan alleen RE taxes voor eigendommen op mijn naam (niet zijnde een land) op de Filippijnen. Hier het originele verdrag:

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/files/belastingverdragen_09/filippijnen.pdf



Dus op jpuw AOW wordt ingehouden? Als je een prive pensioen hebt bijvoorbeeld opgebouwd bij een werkgever heb ik van mensen hier geleerd dat dit niet belast wordt  ivm het verdrag tussen Ned en de Fils.
Br=Netto
Voor Aow geldt dat dus niet. Hoeveel wordt er ingehouden als ik mag vragen.
Ik leer graag
Gr
P
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Luke

Citaat van: Priba op maandag  5 maart 2012, 03:23:57
Priba  :belgiesmiley: :vl: woont nu al 8 jaar in de Filippijnen , gezinspensioen wordt gestort op mijn belgische bankrekening ,
en nu DE vraag : Hoe kom ik van die (onnodige) RSZ bijdrage af ??? :biggrinn: Ben echt niet van plan  om ooit terug naar België te gaan !!
Heeft iemand hier ervaring mee ??   

Ik veronerstel dat je uitgeschreven bent in Belgie...

Hoeveel belasting?
Het pensioen dat u in uw nieuwe verblijfplaats krijgt, verschilt amper van wat u in België zou krijgen. Weliswaar wordt de inkomensgarantie voor ouderen (IGO) niet uitbetaald aan wie in het buitenland verblijft. Maar de overlevingspensioenen, de ouderdoms- en weduwerenten (bedragen voor mensen en nabestaanden die bijdragen hebben betaald in het oude kapitalisatiesysteem, nvdr.) worden wel uitgekeerd.

Ook de belasting verschilt weinig. Wie in een EU-land (of in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland) woont, betaalt enkel een solidariteitsbijdrage op zijn Belgische pensioen en niet op mogelijke buitenlandse pensioenen die hij zou genieten. Voor de ZIV-bijdrage is het mogelijk om een vrijstelling aan te vragen bij de RVP op voorwaarde dat u geen kosten krijgt terugbetaald uit de Belgische gezondsheidskas.

Of er bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden van uw pensioen, hangt af van het land waarin u gedomicilieerd bent en of uw pensioen rechtstreeks in dat land wordt betaald. Zo wordt geen bedrijfsvoorheffing afgehouden als u in Frankrijk, Spanje, Italië of Portugal gedomicilieerd bent en uw pensioen rechtstreeks in dat land wordt betaald.


bron: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/pensioen/Hoe_geniet_u_van_uw_pensioen_in_het_buitenland.8902999-1769.art

Ander info op Seniorennet:
http://www.seniorennet.be/Pages/Geld_werk/belasting_op_pensioen.php

Priba

Goeie morgen  :vl: :smiley-philippines: Kreeg 2 dagen geleden antwoord uit Brussel



Geachte

Wij hebben uw dossier onderzocht naar aanleiding van uw Email van 6 maart 2012.  U kan geen vrijstelling van de ZIV-inhouding verkrijgen aangezien de Filippijnen geen deel uitmaakt van de EU en daardoor het artikel 30 van de EG-verordening 883/2004 betreffende de coördinatie van de sociale zekerheidstelsels niet van toepassing is.

Hierdoor moet overeenkomstig art. 191, 7° van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 een ZIV-bijdrage van 3,55 % betaald worden op alle pensioenvoordelen, indien het totaal van de bruto pensioenen de in de wet vastgestelde drempels overschrijdt.  De ZIV-bijdrage is een bijdrage van sociale zekerheid, die bestemd is voor de financiering van de ziekte- en invaliditeitsverzekering. Deze bijdrage vervangt de mutualiteitsbijdrage niet en opent ook geen recht op de terugbetaling van gezondheidszorgen.


maw  blijven betalen is de boodschap !!  :ikkeniebegrijp:

groetjes ,   Priba