Belastingen en RSZ als men in de PH woont

Gestart door freddyttt, vrijdag 5 juni 2009, 06:08:27

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Citaat van: Pjottr op donderdag  5 april 2012, 15:08:00
Citaat van: bananacreek op woensdag 27 oktober 2010, 14:15:06
Citaat van: Amice op woensdag 27 oktober 2010, 13:25:17
Hebben jullie al eens gehoord dat mensen belasting moeten betalen in de Philippines
die ook werkgever in Nederland hadden met uitschrijving uit Nederland.
Indien het geval,wat zou dan de percentage zijn in Philippines?


Ik ontvang inkomen vanuit Nederland en ben uitgeschreven in Nederland, en betaal toch inkomstenbelasting in Nederland als buitenlands belastingplichtige, en volgens het Belastingverdrag tussen Nederland en de Filippijnen (zolang ik niet werkzaam ben in loondienst op de Filippijnen) betaal (ik) dan alleen RE taxes voor eigendommen op mijn naam (niet zijnde een land) op de Filippijnen. Hier het originele verdrag:

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/files/belastingverdragen_09/filippijnen.pdf



Dus op jpuw AOW wordt ingehouden? Als je een prive pensioen hebt bijvoorbeeld opgebouwd bij een werkgever heb ik van mensen hier geleerd dat dit niet belast wordt  ivm het verdrag tussen Ned en de Fils.
Br=Netto
Voor Aow geldt dat dus niet. Hoeveel wordt er ingehouden als ik mag vragen.
Ik leer graag
Gr
P

De inhoudingen betreffen enkel de loonheffing, dit geldt niet enkel voor AOW maar  ook voor alle uitkeringen die exporteerbaar zijn ingevolge de wet BEU.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

LMBen

Ik heb een vraagje aan belastingdeskundige hier.
Ik heb aow en abp pensioen over beide betaal ik heffingsbelasting.
Kan ik deze terugvragen? Met welk formulier?
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Kano

Over AOW zul je belasting moeten blijven betalen. Datzelfde geldt voor het ABP pensioen, als dat een overheidspensioen is. Als wje wilt weten of je in aamerking komt voor belastingteruggaaf kun je het beste een aangifteformulier invullen. Voor het eerste jaar dat je geëmigreerd  dien je aangifteformulier M  te gebruiken en eventueel in de jaren daarna aangifteformulier C of digitaal aangifte C met Digid.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ketelbinkie

Ben geen deskundige op dat gebied, maar op grond van de info, vrees ik met grote vrezen dat je teruggaaf ingehouden loonheffing over AOW en ABP pensioen kunt schudden. Noch thans, niet geschoten is altijd mis.

Ketelbinkie

Citaat van: Kano op zaterdag 26 januari 2013, 09:41:39
Over AOW zul je belasting moeten blijven betalen. Datzelfde geldt voor het ABP pensioen, als dat een overheidspensioen is. Als wje wilt weten of je in aamerking komt voor belastingteruggaaf kun je het beste een aangifteformulier invullen. Voor het eerste jaar dat je geëmigreerd  dien je aangifteformulier M  te gebruiken en eventueel in de jaren daarna aangifteformulier C of digitaal aangifte C met Digid.
Wil BeninCebu niet ontmoedigen maar dat M formulier invullen, is echt peentjes zweten, zeker als je altijd gewend was om de aangifte digitaal te doen. Als je in dat M formulier vervolgens aangeeft dat je niet meer als NL ingezetene voor de belastingdienst wenst te worden beschouwd, lijkt me dat teruggaaf niet aan de orde is. Daarentegen met een ABP pensioen van een overheidsdienst wat ten alle aan loonheffing onderhevig is wellicht weinig zinvol, tenzij men er de voorkeur aan geeft de inhouding Zvw te willen ontlopen. Zelfde voor de AOW en de consequenties dat men in NL niet meer is verzekerd en daar op een andere wijze in moet voorzien.

LMBen

Dank U alle wel.
Heb 7 jaar geleden al het M form ingevuld en betaal nu alleen nog loonheffing over aow en abp pensioen.
Omdat het dit jaar zoveel omhoog gegaan is dacht ik misschien het terug te kunnen vragen.
Al met al is deze maand â,¬150 minder overgemaakt dus dat is serious geld.
Was zo gewend aan veel geld hier, toen ik kwam was de peso nog boven de 70 en de uitgaven flink lager voor boodschappen en taxi bijv.
Mag eigenlijk niet klagen want heb nog steeds een goed leven hier vergeleken met nederland en de meeste filipino's.
Zal maar niks invullen en terugvragen zal de moeite niet nemen. Dank U voor het advies.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Kano

Ben  Het kan verstandig zijn om toch een (digitaal) aangifteformulier in te vullen.  Als jouw fiscale partner niet werkt of een laag inkomen heeft. Dan kan het zijn dat de algemene heffingskorting van jouw partner niet of ten dele wordt uitbetaald. Door gezamenlijk belastingaangifte te doen, wordt, bij voldoende inkomen van jou, de algemene heffingskorting alsnog uitbetaald.  Daarmee bedoel ik dat je minstens zoveel belasting betaalt als jouw vrouw aan heffingskorting ontvangt.

:hoedjeaf:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pjottr

Antw van Kano verder toegelicht (Hoop dat je dat ok vind Kano)
Uitbetaling van heffingskorting
Heffingskortingen worden in mindering gebracht op de te betalen belasting. Eerst wordt aan de hand van uw inkomen uit werk en woning vastgesteld welk bedrag u aan belasting verschuldigd bent, daarna worden de heffingskortingen, waarvoor u in aanmerking komt, in mindering gebracht. U krijgt dus niet meer heffingskorting van het bedrag dat u aan belasting verschuldigd bent. Een uitzondering hierop bestaat bij fiscale partners. Als er één geen of een laag inkomen heeft, dan wordt rekening gehouden met het fiscale inkomen van de ander. Heeft u geen inkomen, dan heeft u dus in principe wel recht op de uitbetaling van de algemene heffingskorting. Is de door u fiscale partner te betalen belasting hoger dan (een deel van) uw recht op heffingskortingen, dan krijgt u dit (deel) uitbetaald. Het gaat hierbij om het totaal van de volgende voor u geldende heffingskortingen die u niet (helemaal) kunt verrekenen omdat u zelf onvoldoende belasting verschuldigd bent

Dus het alleszins de moeite waard om een aangifte in te vullen en te kijken hoe een en nader uitkomt
Gr
Pieter (vertaald pjottr)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Kano

Prima Pieter. Om het verhaal compleet te maken nog dit.  In 2013 wordt ten hoogste â,¬ 1.334 (66,67%) van de algemene heffingskorting uitbetaald aan de minstverdienende partner, maarrrrrr de beperking van de uitbetaling geldt niet indien de belastingplichtige die zijn heffingskorting niet volledig gebruikt geboren is voor 1-1-1963. Voor deze groep blijft — mits ook aan de andere voorwaarden is voldaan — de uitbetaling voor 100% gehandhaafd
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

LMBen

Oke dank U alle.
Ik betaal geen belasting alleen loonheffing over beide inkomsten.
Rest nog de vraag welk formulier ik moet gebruiken om het electronish in te vullen.
Ik heb een onderteken wachtwoord van de belastingdienst en digi.
Ik heb vorig jaar â,¬288 loonheffing betaald over mijn aow en â,¬222 over mijn abp pensioen.
Had toen geen heffingskorting op beide, heb nu wel heffingskorting aangevraagd bij de svb hoop dat het wat opleverd hehe
Na 8jaar philipijnen weer terug europa