Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De Pinay en economisch denken

Gestart door boomerang, zaterdag 3 april 2010, 08:18:38

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Mijn ervaring met mijn asawa is dat het voor haar heel moeilijk is om af te leren de boodschappen zéér kleinschalig te doen. Zij kijkt bij voorkeur uitsluitend naar de prijs en niet naar de inhoud.
Bijvoorbeeld betaald zij liever 6,5 peso voor een sachet van 12ml shampoo, wat in de praktijk neerkomt op 217 peso per 400ml, terwijl een 400ml flacon slechts 120 peso kost. Zo kan ik wel 1001 voorbeelden aanhalen.
De Filippijn schijnt niet verder te denken als een dag. Als ik mijn asawa haar gang laat gaan moeten wij iedere dag boodschappen doen.

Wat is jullie ervaring hier mee ?
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

franil

Mijn ervaring is, dat dat gewoon een gevolg is van de Sari-Sari store cultuur. Je hebt weinig geld, je leeft per dag, en bij de buren kun je goedkoop je dagelijkse dingen kopen. Eenmaal getrouwd met een buitenlander, moeten ze leren daar anders mee om te gaan. Dat gaat niet vanzelf. Ik had het voordeel dat mijn vrouw al "snel" naar Nederland kon komen (9 maanden na ons trouwen in de Phils) en direct geconfronteerd werd met een andere inkoop cultuur. Pas na mijn (pre-)pensionering leven we 6 maanden in Nederland en 6 maanden in de Filippijnen, en is ze daar al aardig mee vertrouwd. Geduld, dus. :floet:
Vroeger was ik een stuk jonger........

Amice

Mee eens en het is een algemeen verschijnsel,  voortvloeiend uit armoede. Er is weinig geld dus om toch datgene te kunnen kopen wat men nodig heeft wordt kleinschalig gekocht.
Het heeft voordelen en nadelen.

Wij gaan iedere week boodschappen doen en kopen alles op niveau in voor n week.
Wat daarnaast nog nodig is zijn peanuts en daar mag ze best kleinschalig inkopen.
Die van mij is ook nog Ilocana dus kuripot en ondanks dat  het niet nodig is om te doen, komt ze toch geregeld met bladeren van een of andere struik  geplukt thuis want het is lekker en gezond en ze wil het eten. Tja ik laat t maar gaan maar eet 't zelf  niet.

Zelf maak ik ook wel eens gebruik van die kleinschaligheid door 1 sigaret  of 1 candy te kopen, het blijft leuk en gemak dient de mens, in nederland kunnen we dat niet.

Wat me wel eens stoort is dat als ik ook maar 1 minuut weg ben ,gelijk de electric fan of aircon uitgezet wordt om energie te besparen, uiteraard kost het meer om dat ding weer aan te zetten na 1 minuut. Zo ook als ze moet strijken dan gaat de koelkast uit anders kost het teveel, dat het ding nadien 2x zo hard moet draaien om weer op de gewenste koelte te komen, begrijpen ze niet.

Je zou haast denken dat ze de gelofte van armoede heeft afgelegd net als mijn tante die non was, ik weet echter zeker dat mijn Ilocana het van mijn tante zou winnen dienaangaande.

Desalniettemin is het een nobele eigenschap die welliswaar enige sturing kan gebruiken maar zeker niet teniet gedaan dient te worden.





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

boomerang

Citaat van: franil op zaterdag  3 april 2010, 08:35:48
Mijn ervaring is, dat dat gewoon een gevolg is van de Sari-Sari store cultuur. Je hebt weinig geld, je leeft per dag, en bij de buren kun je goedkoop je dagelijkse dingen kopen. Eenmaal getrouwd met een buitenlander, moeten ze leren daar anders mee om te gaan. Dat gaat niet vanzelf. Ik had het voordeel dat mijn vrouw al "snel" naar Nederland kon komen (9 maanden na ons trouwen in de Phils) en direct geconfronteerd werd met een andere inkoop cultuur. Pas na mijn (pre-)pensionering leven we 6 maanden in Nederland en 6 maanden in de Filippijnen, en is ze daar al aardig mee vertrouwd. Geduld, dus. :floet:

Ik ben hier nu al ruim een jaar hard mee bezig maar zodra ik mij omdraai valt zij steeds weer in haar oude patroon. Ik heb haar al diverse malen voorgerekend hoe zij minstens 20% kan besparen op haar maandelijkse uitgaven.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

boomerang

Citaat van: Amice op zaterdag  3 april 2010, 08:42:55
Mee eens en het is een algemeen verschijnsel,  voortvloeiend uit armoede. Er is weinig geld dus om toch datgene te kunnen kopen wat men nodig heeft wordt kleinschalig gekocht.
Het heeft voordelen en nadelen.

Wij gaan iedere week boodschappen doen en kopen alles op niveau in voor n week.
Wat daarnaast nog nodig is zijn peanuts en daar mag ze best kleinschalig inkopen.
Die van mij is ook nog Ilocana dus kuripot en ondanks dat  het niet nodig is om te doen, komt ze toch geregeld met bladeren van een of andere struik  geplukt thuis want het is lekker en gezond en ze wil het eten. Tja ik laat t maar gaan maar eet 't zelf  niet.

Zelf maak ik ook wel eens gebruik van die kleinschaligheid door 1 sigaret  of 1 candy te kopen, het blijft leuk en gemak dient de mens, in nederland kunnen we dat niet.

Wat me wel eens stoort is dat als ik ook maar 1 minuut weg ben ,gelijk de electric fan of aircon uitgezet wordt om energie te besparen, uiteraard kost het meer om dat ding weer aan te zetten na 1 minuut. Zo ook als ze moet strijken dan gaat de koelkast uit anders kost het teveel, dat het ding nadien 2x zo hard moet draaien om weer op de gewenste koelte te komen, begrijpen ze niet.

Je zou haast denken dat ze de gelofte van armoede heeft afgelegd net als mijn tante die non was, ik weet echter zeker dat mijn Ilocana het van mijn tante zou winnen dienaangaande.

Desalniettemin is het een nobele eigenschap die welliswaar enige sturing kan gebruiken maar zeker niet teniet gedaan dient te worden.






:lachen: :lachen: :lachen:Heel herkenbaar. Tot zelfs de stekker van de magnetron wordt er uitgetrokken want dat klokje gebruikt stroom.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Amice

Juist ja, alle stekkers gaan eruit behalve 1....... die van de TV want die staat altijd aan.   :jajaja:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Mawibata



Wanneer Mihmi een wat uitgebreide maaltijd bereidt, moet ik soms 3 tot 4 keer terug naar de winkel om iets te halen wat ze nog vergeten is. Hier is wel geen sari-sari om de 100 meter.

Ik kan echter moeilijk weigeren, ze vraagt het toch zo lief .  .  .  .  .

Een boodschappen-briefje gebruiken krijg ik haar niet aangeleerd.

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

stip66

Citaat van: Mawibata op zaterdag  3 april 2010, 09:30:42

Wanneer Mihmi een wat uitgebreide maaltijd bereidt, moet ik soms 3 tot 4 keer terug naar de winkel om iets te halen wat ze nog vergeten is. Hier is wel geen sari-sari om de 100 meter.


Een fitnesscenter is veel duurder hoor Willy  :lachen:

boomerang

Citaat van: Mawibata op zaterdag  3 april 2010, 09:30:42


Wanneer Mihmi een wat uitgebreide maaltijd bereidt, moet ik soms 3 tot 4 keer terug naar de winkel om iets te halen wat ze nog vergeten is. Hier is wel geen sari-sari om de 100 meter.

Ik kan echter moeilijk weigeren, ze vraagt het toch zo lief .  .  .  .  .

Een boodschappen-briefje gebruiken krijg ik haar niet aangeleerd.



Doe hetzelfde als ik meestal doe en haal 4x zoveel als gevraagd. Het scheelt jezelf een hoop gewandel in de toekomst.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Rich

Citaat van: Amice op zaterdag  3 april 2010, 08:42:55
Mee eens en het is een algemeen verschijnsel,  voortvloeiend uit armoede. Er is weinig geld dus om toch datgene te kunnen kopen wat men nodig heeft wordt kleinschalig gekocht.
Het heeft voordelen en nadelen.


Ja, vooral voortvloeiend uit armoede.

Het is erg genoeg, dat je verdomme niet eens een grote flacon shampoo kan kopen, en noodgedwongen kleinere en duurdere verpakkingen moet kopen.

Mijn vriendin heeft zelfs geen ijskast, dus koopt ze vlees, of vis dagelijks op de markt.

Het voordeel is dan weer , als je enkele dagen naar een ander eiland trekt je wat van die kleinere verpakkingen meeneemt, voor een beter volume van de bagage.
Rich de Nederbelg.