Tricycle, jeepneys en andere

Gestart door ganda, zaterdag 27 juni 2009, 18:22:49

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Quezonboy

Citaat van: Kano op woensdag 26 september 2012, 11:10:45
.

Aerodynamische tricycles

In Dublin heb je ook tricycles maar met fietspedals (waarschijnlijk om milieureden) sommige lijken wel op die van de foto, maar die op de foto lijken een brandstofmotor te hebben.

Quezonboy

Citaat van: Mawibata op zaterdag 12 september 2009, 23:34:00
.



Het doet me denken aan een oude reclame van Kipcaravans die getrokken werd door fietsen.

boldy

die zien er daarom wel erg mooi uit zeg .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

ganda


Goedkoop, lawaaiig, populair en vervuilend: de Filipijnse jeepney




Ze zijn wereldberoemd en niet weg te denken uit het Filipijnse straatbeeld; de jeepneys. Het zijn versierde en felgekleurde megajeeps met een oude rammelbakmotor onder de motorkap. Ze zijn goedkoop en handig, maar door de zwarte, stinkende rookpluimen die uit de uitlaat komen ook zeer vervuilend.

Hier gaat de Filipijnse regering iets aan doen. In 2020 moeten alle 180.000 iconische wagens in het land zijn vervangen door milieuvriendelijke minibusjes. Deze nieuwe busjes moeten elektrisch zijn of voldoen aan de Europese emissiestandaard.

Cultureel erfgoed

Sommige jeepneys rijden al rond sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen lieten toen de afgedankte jeeps achter. Creatieve Filipijnen hebben die voertuigen in gebruik genomen, opgeknapt en gedecoreerd met allerlei toeters en bellen. Zo werd de jeepney geboren als transportmiddel. Al snel groeide het vervoermiddel uit tot een statussymbool voor de lokale bevolking.

Jeepneys zijn het goedkoopste transportmiddel in de Filipijnen. In de hoofdstad Manilla kost een ritje ongeveer 0,04 euro per kilometer. De wagens hebben geen airconditioning of ramen die je beschermen tegen de hitte en het lawaai.

De kleurrijke voertuigen worden voornamelijk gebruikt door de arme bevolking die bepakt tegen elkaar aan zit. De middenklasse en rijke bevolking hebben hun eigen transportmiddel of maken gebruik van grote bussen of treinen.

"Het zal waarschijnlijk toch wel gebeuren dat de Filipijnen de nieuwe busjes weer eigen maken", denkt correspondent Michel Maas. "Londen zou ook heel anders zijn zonder de zwarte taxi's en rode dubbeldekkers. Hetzelfde geldt voor de jeepney op de Filipijnen."
Een modern busje kost ongeveer 30.000 euro. Dit bedrag is echter te hoog voor veel jeepney-eigenaren. Zij verdienen namelijk rond de 17 euro per dag en kunnen het zich niet veroorloven om het nieuwe busje te kopen.

Wel kunnen zij een lening bij de overheid krijgen, maar het bedrag is dan eigenlijk nog te hoog om de lening ooit af te kunnen betalen. Hiervoor gaan zij dan ook de straat op. "Onze jeepney, ons cultureel erfgoed". Zo luidt het bij de protesten.



Naast de jeep moet ook de manier van betalen moderner. Waar men nu nog de chauffeur met contant geld betaalt, wil de regering dat men voortaan elektronisch betaalt met een automatische kaartlezer.

"Dit zal nog meer problemen met zich meebrengen", zegt correspondent Michel Maas. "Vooral de arme bevolking maakt gebruikt van de jeepney. Zij kunnen geen chipkaart aanschaffen en hebben ook geen bankrekening".
De Filipijnse overheid neemt steeds meer maatregelen om het land moderner te maken. President Rodrigo Duterte noemt dit project één van zijn paradepaardjes. Hij heeft meerdere keren in klare taal laten weten dat de jeepneys moeten verdwijnen. Ook heeft hij gedreigd de eigenaren op te pakken als zij niet overgaan op de moderne busjes.

https://nos.nl/artikel/2199746-goedkoop-lawaaiig-populair-en-vervuilend-de-filipijnse-jeepney.html


hakke

dees gaat er over jeepney zijn cultureel erfgoed dit mag niet verdwijnen zou echt schande zijn moest dit verdwijnen  :ripba8:

Vind het altijd prachtig om de jeepney's te zien rondrijden zijn allemaal uniek :happy:

Rich

Jammer, omdat het zo typisch is voor de Filippijnen  maar ze zullen wel vindingrijk genoeg zijn om een soortgelijke wagen te ontwikkelen maar met een andere motor. Ik hoop het  :thumb:
Goed omdat men eindelijk eens iets aan die vervuilende motoren wil doen.

Een elektronisch betaalsysteem is ok, maar de arme bevolking is dan weeral de dupe. Ik vind het allemaal van die geforceerde maatregelen waar men nog helemaal niet klaar voor is.
Zorg er eerst voor dat de werkende mensen daar een normaal inkomen hebben en dan kan je verder bouwen.

Het 136ste paradepaardje van Duterte   :lachen:  en het kon natuurlijk weer niet anders dan dat hij er zo te zien alweer naar uitkijkt en dreigt om mensen op te pakken als ze niet snel genoeg overschakelen.
Mensen oppakken, ....zo kennen we hem weer  :jajaja:


The BEEP comes with a GPS device and onboard cameras

Rich de Nederbelg.

Kano

Dit zal dan straks ook niet meer kunnen  ??


Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Gompie007

Nou dan mag Duterte wel heel het wagenpark in de Filipijnen aanpakken.....

Roken op straat mag niet meer, maar als er een bus/vrachtwagen/jeepney of een tricycle langs komt stik je ook aan alle kanten de dievenmoord....


Cosyns Guy

Citaat van: ganda op woensdag 25 oktober 2017, 20:29:14

Goedkoop, lawaaiig, populair en vervuilend: de Filipijnse jeepney




Ze zijn wereldberoemd en niet weg te denken uit het Filipijnse straatbeeld; de jeepneys. Het zijn versierde en felgekleurde megajeeps met een oude rammelbakmotor onder de motorkap. Ze zijn goedkoop en handig, maar door de zwarte, stinkende rookpluimen die uit de uitlaat komen ook zeer vervuilend.

Hier gaat de Filipijnse regering iets aan doen. In 2020 moeten alle 180.000 iconische wagens in het land zijn vervangen door milieuvriendelijke minibusjes. Deze nieuwe busjes moeten elektrisch zijn of voldoen aan de Europese emissiestandaard.

Cultureel erfgoed

Sommige jeepneys rijden al rond sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen lieten toen de afgedankte jeeps achter. Creatieve Filipijnen hebben die voertuigen in gebruik genomen, opgeknapt en gedecoreerd met allerlei toeters en bellen. Zo werd de jeepney geboren als transportmiddel. Al snel groeide het vervoermiddel uit tot een statussymbool voor de lokale bevolking.

Jeepneys zijn het goedkoopste transportmiddel in de Filipijnen. In de hoofdstad Manilla kost een ritje ongeveer 0,04 euro per kilometer. De wagens hebben geen airconditioning of ramen die je beschermen tegen de hitte en het lawaai.

De kleurrijke voertuigen worden voornamelijk gebruikt door de arme bevolking die bepakt tegen elkaar aan zit. De middenklasse en rijke bevolking hebben hun eigen transportmiddel of maken gebruik van grote bussen of treinen.

"Het zal waarschijnlijk toch wel gebeuren dat de Filipijnen de nieuwe busjes weer eigen maken", denkt correspondent Michel Maas. "Londen zou ook heel anders zijn zonder de zwarte taxi's en rode dubbeldekkers. Hetzelfde geldt voor de jeepney op de Filipijnen."
Een modern busje kost ongeveer 30.000 euro. Dit bedrag is echter te hoog voor veel jeepney-eigenaren. Zij verdienen namelijk rond de 17 euro per dag en kunnen het zich niet veroorloven om het nieuwe busje te kopen.

Wel kunnen zij een lening bij de overheid krijgen, maar het bedrag is dan eigenlijk nog te hoog om de lening ooit af te kunnen betalen. Hiervoor gaan zij dan ook de straat op. "Onze jeepney, ons cultureel erfgoed". Zo luidt het bij de protesten.



Naast de jeep moet ook de manier van betalen moderner. Waar men nu nog de chauffeur met contant geld betaalt, wil de regering dat men voortaan elektronisch betaalt met een automatische kaartlezer.

"Dit zal nog meer problemen met zich meebrengen", zegt correspondent Michel Maas. "Vooral de arme bevolking maakt gebruikt van de jeepney. Zij kunnen geen chipkaart aanschaffen en hebben ook geen bankrekening".
De Filipijnse overheid neemt steeds meer maatregelen om het land moderner te maken. President Rodrigo Duterte noemt dit project één van zijn paradepaardjes. Hij heeft meerdere keren in klare taal laten weten dat de jeepneys moeten verdwijnen. Ook heeft hij gedreigd de eigenaren op te pakken als zij niet overgaan op de moderne busjes.

https://nos.nl/artikel/2199746-goedkoop-lawaaiig-populair-en-vervuilend-de-filipijnse-jeepney.html
30.000 euro voor een busje!!!  Beetje foute informatie, prijzen starten vanaf een goeie 500.000 pesos tot ongeveer 1.000.000 pesos.... groot verschil met 30.000 euro wat men in het artikel beweerd. Blijft natuurlijk een smak geld voor een doorsnee Filipino.