Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Typisch Filippijnse begrippen

Gestart door ganda, woensdag 8 juli 2009, 03:56:05

Vorige topic - Volgende topic

Digos


Wat betreft die Filippijnse begrippen is het niet altijd de familie en vrienden waar je zozeer voor moet oppassen, maar voor buitenstaanders die je familie onder (zachte) druk zetten en waardoor zij in een lastig parket komen te zitten.

Dit jaar waren we nog maar juist één dag in Digos toen er s'morgens al twee dames arriveerden en vroegen naar men schoonmoeder. De twee madammen hadden boeken bij en het gesprek duurde eindeloos en kreeg zoal een vermoeden......leurders. Zoals gewoonlijk kent iedereen mekaar daar of is ergens heel ver familie en dan is het moeilijk om direct nee te zeggen.

Bij navraag zei iedereen "och het is niks" en duwde me de andere kant uit met een kluitje in het riet.

Maar het bleef duren en wou me eens gaan moeien, en toen kreeg ik te horen dat ze kwamen leuren met ijskasten en allerlei dure apparaten.

Heb me dan toch maar ingehouden en laten begaan.

Ja....een goeie neus hebben ze daar ook wel, direct de eerste dag al ten aanval wanneer de geldbeugel nog vol is (van de witneus).

Ook toen we in Silay woonde diende er zich allerlei personen aan de gate aan die naar de vrouw des huizes vroegen, toen ik hen vroeg waarom en waarover het ging gaven ze geen antwoord en vertelde ze dat nog wel eens zouden terugkomen.

Nadien hoorde ik dan wel dat ze terug langs geweest waren en leurders waren van allerhande slag en dingen.

Ik zeg altijd wanneer iemand aan de deur komt leuren "kopen aan de deur doe ik niet en bekeert ben ik ook al" en zeker niet via via, dat is wat je iedereen daar ook moet duidelijk maken.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

O.B.Bommel

#11
Citaat van: Adriaan op zondag 11 oktober 2009, 09:53:48
Ik denk dat jij een van de weinige mensen bent in de Filippijnen die leningen integraal krijgt terugbetaald. Helaas kan ik je de kunst niet afkijken.
Ik ben ook tevreden met mijn "directe" (2e graad max.) familie en vanaf het begin mij strak opgesteld. En bij die anderen: Wat je niet uitleent hoef je ook niet terug te krijgen.
Overigens geef ik ook redelijk veel, mijn familie "verzorgt" mij prima en dan deel ik regelmatig uit, maar dat is dan ook geen lening. Het verschil tussen een Europese Lening en een Filipijnse lening is iedereen wel duidelijk.
Ik sponsor ook een basketbalteam van onze Purok met sportkleding.
En kleine dingen moet je niet over zeuren. Zo betalen wij de school voor "een kleine" en die moet er ook naar toe, dus heb ik nieuwe brommer gekocht toen de oude redelijk versleten was, toen met de restrictie dat die wel tot mijn beschikking zou staan als ik hem tijdens mijn verblijf nodig had (de chinees kan ook kapot zijn). Nu daar is niks van terecht gekomen, want toen ik het laatst opperde reageerde mijn vrouw resoluut met nee, die is voor de schoool !!! Tja.....
Glimlachend wees ik mijn vrouw toen op het feit dat een neef (een aardige vent trouwens) af en toe binnenkwam, het brommerje pakte (na te vragen of mijn schoonzus niet weg hoefde) en hem na een uurtje weer terugbracht. Hij kan zelf zo'n ding niet betalen. Maar toen ik panne had met een Jeep in de avond met stromende regen stond hij ook klaar zonder enig voorbehoud en no bills.

CitaatMaar toch liep ik bijna weer in de val, toen ik merkte dat haar broer die een advokatenbureau heeft, met zijn vrouw mee wilde naar Bohol voor een paar dagen. Hij zou gids spelen, maar tussen de regels door merkte ik dat hij verwachte dat ik alles wel even zou betalen.  Ik heb vlakaf gezegd nee, bedankt, want die boom bij mij in de tuin daar groeien enkel appels op maar geen Peso's. Ik zei hem dat al lachende en hij keek even zuur, maar wist meteen goed wat ik bedoelde.
Ook dat al meegemaakt, toen zei ik dat ik alleen geld had voor 1 persoon (ikzelf dus), dus dat het dan waarschijnlijk niet door zou gaan. En inderdaad, toen was de interesse weg. Overigens heb ik niemand nodig om te toeren, behalve mijn zwager als ik op pad ben met de motor, maar die is het geld dubbel en dwars waard.

CitaatMaar het bleef duren en wou me eens gaan moeien, en toen kreeg ik te horen dat ze kwamen leuren met ijskasten en allerlei dure apparaten.
Ja, dat is een heel ritueel, daar steken ze veel tijd in. Ze kunnen gerust 2 uur blijven hangen en het duurt een tijd tot ze to the piont komen, but I don't need anything. We kopen alleen wat kleine snacks aan de deur, maar die hebben een vaste prijs en dat is meer om de buurtbewoners wat inkomen te gunnen, ik lust die snacks meestal niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: Digos op maandag 12 oktober 2009, 23:56:00

De twee madammen hadden boeken bij en het gesprek duurde eindeloos en kreeg zoal een vermoeden......leurders. Zoals gewoonlijk kent iedereen mekaar daar of is ergens heel ver familie en dan is het moeilijk om direct nee te zeggen.....................

Ik zeg altijd wanneer iemand aan de deur komt leuren "kopen aan de deur doe ik niet en bekeert ben ik ook al" ........

Over boeken: Ja, 1x heeft mijn schoonmoeder op eigen initiatief voor mij een boek gekocht (wat ik dan natuurlijk uiteindelijk zelf betaal) en dat ging over dieet of geloof (beide onderwerpen nutteloos in mijn geval). In ieder geval was het iets voor haar naar mij in de "opvoedende sfeer". Daar zag ik de humor wel van in.
Het ligt nu ergens stoffig te worden.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam