Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

200 php voor pin transactie?

Gestart door Fail_over, zondag 15 augustus 2010, 14:11:27

Vorige topic - Volgende topic

TheDolphin

Tijdens mijn rondreis door de :smiley-philippines: Filippijnen afgelopen seizoen 2016 heb ik hier en daar ook gepint met VISA card en ING bankpas. Ik dacht dat ik daarmee de 2x de daglimiet van php20.000 kon pinnen dus één keer met mijn VISA card en één keer met mijn ING card maar omdat mijn VISA card ook van de ING is, ging die vlieger dus niet op. Na 2 keer p10.000 gepint te hebben met mijn ING pas kreeg ik bij een poging om te pinnen met mijn VISA card de melding dat de daglimiet al was bereikt en dus niet meer kon opnemen.
Op 8 januari 2016 was ik in Makati en om dat ik hier op het forum vaak heb gelezen over de pinautomaat van de HSBC bank aan de Paseo de Roxas die geen p200 "Mafiafee" rekent en waar je in één keer p25.000 (lees€500) kunt pinnen, heb ik hier maar eens gebruik van gemaakt  :happy: ook al omdat deze pin automaat op het forum zo vaak besproken is dat het voor mij bijna een toeristische attractie is geworden waar een zichzelf respecterende Filippijnen ganger  toch minstens één keer gepint moet hebben denk ik. Aanvankelijk dacht ik p30.000 te kunnen pinnen maar er kwam alleen een bonnetje uit en op het scherm stond "Transaction is being processed" maar er kwam geen geld uit de automaat dus ik dacht dat het een geval was van geen geld gekregen maar bedrag wel afgeschreven dus heb dit gemeld aan de guard die daar aanwezig was en die zei dat ik een lager bedrag moest proberen, en dat werkte wel  omdat de koers op €1 = p51.6448 (xe.com) stond en je maximaal €500 kunt opnemen omgerekend in pesos. Toen ik het bonnetje van de mislukte p30.000 transactie goed bekeek stond er ook bij Status: Cancelled en bij de gelukte p25.000 staat Accepted. Er is geen p200 berekend voor de transactie maar van mijn ING rekening is €503,04 afgeschreven. Volgens de koers op xe.com van 8 januari 2016 zou p25.000 mij p25.000/51.6448=€484,07 moeten kosten. De koers die ING berekende was p49,9208 en berekende daarbij nog €2,25 transactiekosten is bij elkaar opgeteld €18,97 wat ik voor deze transactie betaald heb. Want het koersverschil tussen xe.com en ING is bij ING €500.79 x p49,9208 = p24.999,83 en volgens de koers van xe.com zou ik €500,79 x p51,6448 = p25.863,19 krijgen is een verschil van p863,36. Dus op die manier wordt er aan de transactie geld verdiend in plaats van de p200 "maffia fee". Ik weet niet of de HSBC zo'n lage wisselkoers aan de ING geeft of hoe dat geregeld is  :denk:. Misschien dat als je bij Metrobank pesos pint, ING een gunstigere wisselkoers krijgt van Metrobank, of dat wereldwijd dezelfde koers gehanteerd wordt tussen banken onderling  :weetikniet:. Als ik vlak achter elkaar een bedrag  bij Metrobank zou pinnen en vervolgens bij HSBC dan zou ik de wisselkoersen kunnen vergelijken en dan zou ik het weten. Metrobank berekende ook niet de p200 "maffia fee" voor mijn transacties  :thumb: maar als ik bij banken zoals PSBank Metrobank Group pin wordt wel weer de p200 fee berekend  :negatief:.

Door de ING wordt voor een transactie bij de VISA card zolang het saldo positief blijft  1% (met een maximum van € 1,50) over het opgenomen bedrag berekent. Dat is dus lager dan de €2,25 die bij de transactie met een ING bankpas wordt berekent. Ik ben dus het voordeligst uit als ik met een positief saldo op mijn VISA card bij Metrobank pin maar ook bij HSBC als dezelfde wisselkoers berekend wordt. Je vindt wel meer Metrobank filialen in de Phils dan HSBC banken denk ik, maar bij de Metrobank waar ik was in Puerto Princesa mocht ik alleen 2 x p10.000 opnemen. Bij Citibank heb ik nog nooit gepint dus daar weet ik het niet van. Voor zover de update van mijn bevindingen wat betreft pinnen in droge seizoen 2016. :atyourservice:

boldy

Mijn vriendin heeft pas bij Metrobank gepind en daar hebben ze geen 200 peso fee gerekend.

De eerst volgende keer gaat ze het daar weer proberen en kijken of het nog steeds zonder 200 fee is of dat het misschien een foutje was.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Blauwvinger

Dus antzan, ik ben ook bij PNB, kun je vanuit  :nederlandsevlag: geld storten naar PNB ?

Hoeft dus niet contant mee te nemen vanuit  :nederlandsevlag:?

kristof19

Ik vertrek op 18 juli tot 28 oktober opnieuw naar mijn vrouw. Ik stuur vanuit Belgie met een moneytransfer geld naar haar BPI account. 5 euro kosten en een goeie wisselkoers en geen verrassingen aan de pinautomaten (als ze al werken). Beste en goedkoopste manier...

Luc

Meest voordelige op dit moment dat ik weet is transferwise

Net eens gekeken

Worldremit 10000php = 201,45€
Transferwise 10000php = 191,94€
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

maastricht

Klopt

1000 euro sturen

Via Worldremit

Send amount
1000.00
Fees
12.99
Total to pay
1012.99
Your recipient gets
50902.00

via TranferWise

Recipient gets
51,568.58
PHP 
Fee (included)
TransferWise charges as little as possible
€ 9.90
Estimated exchange rate
The real exchange rate
€ 1  ₱ 52.0842

boldy

Mijn vriendin weer gepind bij Metrobank in Angeles en wederom geen  200 p moeten betalen
het leven is net een lul keihard en veel te kort

stijn54

Citaat van: boldy op maandag 11 juli 2016, 17:18:42
Mijn vriendin weer gepind bij Metrobank in Angeles en wederom geen  200 p moeten betalen
Met welke kaart pint ze dan?

boldy

Een gewone pinpas van de ING. Bij andere banken betaalde ze de laatste keer gewoon 200 peso.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Alex

nog een tip grote aankopen met de creditcard betalen. Zoals bij de shoppingmalls en restaurants. Dan heb je minder cash geld nodig.