Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

contact met een filipijnse vrouw

Gestart door rudy1962, vrijdag 31 juli 2009, 19:54:28

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Nu ongeveer twee jaar geleden heb ik via iemand hier in mijn buurt, een filipijnse getrouwd met een Belg, mijn eerste contacten met een Filipina gelegd. Ik heb aziatische vrouwen altijd knap gevonden, maar eigenlijk nooit aan gedacht om er een relatie mee te overwegen.

Die Filipijnse hier wilde mij voorstellen aan haar nicht, wat dan ook gebeurd is. Maar ... het contact verliep niet echt vlot, hoofdzakelijk door haar gebrekkige kennis van het Engels, de gesprekken waren nogal oppervlakkig en stroef, dit vond ik maar niks en heb met de dame in kwestie geen verder contact gehad, maar de interesse was wel geboren (om meer te weten te komen van een Filipijnse vrouw). Dus ben ik op zoek gegaan naar een dating site en heb Date in Asia gevonden, deze site is gratis.

Zoals hier al eerder aangegeven, men moet voorzichtig zijn, maar met een beetje gezond verstand komt dat wel goed. Het gebeurde vaak dat men nogal snel achter geld begon te vragen, met allerhande excuses, de ene al creatiever dan de andere. Maar ik zou in godsnaam niet weten waarom ik geld zou sturen naar iemand die ik van haar noch pluim ken. Dit principe heb ik altijd in het achterhoofd gehouden. Sommige beweerden dat ze geen geld hadden om eten te kopen, mijn reactie daarop was dan ... je hebt geen geld voor eten maar wel om op het internet te zitten, dat kost ook geld, dus log uit en ga eten kopen. Wanneer ze merken dat er geen geld te versieren valt hoor je die opeens niet meer. Dus, dan weet je de intenties ook wel. Anderen bieden dan weer bepaalde diensten aan om aan geld te komen, tja, niet mijn ding dus die bolden het ook rap af. Dus is het eenvoudig eigenlijk, duidelijk laten verstaan dat geld opsturen in geen enkel geval een optie is, welk excuus men ook gebruikt, hoe geïnteresseerd ik ook zou kunnen zijn. Dan zie je snel wie interesse heeft in mij als persoon en niet in mij als geldschieter.

Uiteindelijk heb ik dan mijn toekomstig vrouwtje leren kennen. In het begin gaf ze zelfs te kennen dat ze nog niet zeker was of ze wel klaar was voor een relatie, was ook duidelijk wanneer ik ze de eerste keer ontmoete. Maar goed, dit is achter de rug en nu is ze wel 100% overtuigd om voor een relatie te gaan  :happy: en om te trouwen.

Nu hoor ik hier regelmatig vallen, cultuurverschillen ... hoor ik ook vaak in mijn vriendenkring. Ik heb nog niet veel ervaring, twee jaar chatten en reeds drie keer daar geweest te zijn, en toch vind ik dat het cultuurverschil behoorlijk goed meevalt. Men scheert alle aziaten over een en dezelfde kam, maat dat is fout natuurlijk. Met Thaise zullen de verschillen veel groter zijn dan met Filipina's. Er is een verschil, maar eerder in levenshouding. Wat waarden en normen betreft is het verschil veel kleiner. Dit is ook eenvoudig te verklaren denk ik. Filipijnen zijn gedurende 300 jaar overheerst geweest door de spanjaarden, wij ook! Daarna zijn ze ruim 40 jaar onder het bewind van de Amerikanen geweest (Amerika heeft de Filipijnen van de spanje gekocht rond vorige eeuw wisseling). Ik vergelijk het huidige Filipijnen met hoe het bij ons was zo een 50 jaar geleden, katholiek conservatief en in volle verandering.

Men leeft er anders, men heeft meer tijd, men neemt het niet zou nauw met afspraken (zijn meestal te laat), werken om te leven en leven niet om te werken, zijn minder materialistisch en sneller tevreden, tevreden met eenvoudige dingen des levens. Maar dit is niet zo anders dan het zuiden van Europa (Italie, Spanje, Portugal, Griekenland) daar ligt het levensritme ook een heel pak lager ... maar wat waarden en normen betreft, nee dat verschil is naar mijn gevoel en volgens mijn ervaringen redelijk klein.

Jullie mogen mij tegenspreken hoor, misschien ben ik te naïef of teveel in de ban van, waardoor ik blind ben. Maar dit is hoe ik het ervaar tot nu toe.











Mawibata

Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 15:59:05



Men leeft er anders, men heeft meer tijd, men neemt het niet zou nauw met afspraken (zijn meestal te laat),



Daar maak ik altijd grapjes over.



Wanneer we een uur afspreken vraag ik Filippino Time ?     En dan lachen ze (groen)    :evil:



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

xav

van dat "minder materialistisch" zijn... als ze de kans krijgen veranderd dat vlug hoor  :biggrinn:

Phille

wie kan daar nu niet aan wennen  :biggrinn:

trouwens, waarom zijn de witneuzen zo gegeerd :-) voor onze schoon ogen  :denk:


O.B.Bommel

Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 15:59:05
Nu hoor ik hier regelmatig vallen, cultuurverschillen ... hoor ik ook vaak in mijn vriendenkring. Ik heb nog niet veel ervaring, twee jaar chatten en reeds drie keer daar geweest te zijn, en toch vind ik dat het cultuurverschil behoorlijk goed meevalt. Men scheert alle aziaten over een en dezelfde kam, maat dat is fout natuurlijk. Met Thaise zullen de verschillen veel groter zijn dan met Filipina's. Er is een verschil, maar eerder in levenshouding. Wat waarden en normen betreft is het verschil veel kleiner. Dit is ook eenvoudig te verklaren denk ik. Filipijnen zijn gedurende 300 jaar overheerst geweest door de spanjaarden, wij ook! Daarna zijn ze ruim 40 jaar onder het bewind van de Amerikanen geweest (Amerika heeft de Filipijnen van de spanje gekocht rond vorige eeuw wisseling). Ik vergelijk het huidige Filipijnen met hoe het bij ons was zo een 50 jaar geleden, katholiek conservatief en in volle verandering.

Men leeft er anders, men heeft meer tijd, men neemt het niet zou nauw met afspraken (zijn meestal te laat), werken om te leven en leven niet om te werken, zijn minder materialistisch en sneller tevreden, tevreden met eenvoudige dingen des levens. Maar dit is niet zo anders dan het zuiden van Europa (Italie, Spanje, Portugal, Griekenland) daar ligt het levensritme ook een heel pak lager ... maar wat waarden en normen betreft, nee dat verschil is naar mijn gevoel en volgens mijn ervaringen redelijk klein.

Jullie mogen mij tegenspreken hoor, misschien ben ik te naïef of teveel in de ban van, waardoor ik blind ben. Maar dit is hoe ik het ervaar tot nu toe.
Phille, ik wil niet het woord tegenspreken gebruiken, maar ik moet je toch wijzen op je roze bril. Oppervlakkig lijkt het allemaal wel zo, maar het zit allemaal veel dieper. Het verschil tussen Zuid-Europa en PH is ook nog heel groot.
Dat te laat zijn en rustiger aan doen is de oppervlakte, dat zie je snel en is grappig.
Het cultuurfenomeen familie hoor ik je niet noemen, maar dat komt later pas.
Materialistisch..... ja en nee....wat ze hebben zijn ze ook zo weer kwijt (one day millionaire), maar o wee als het materieel goed gaat, dan weer wel.

Tja, generaliseren, er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ook wij zijn hetzelfde met uitzonderingen. Ik wordt er wel eens een beetje week van hoeveel gepost wordt over een ticket van een paar tientjes minder en het hosanna als dat weer gelukt is (ook de Belgen). En onze meetlat waarbij "onze" waarden en normen als norm worden gehanteerd. We are not the centre of the world.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Rich

Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 18:59:56
wie kan daar nu niet aan wennen  :biggrinn:

trouwens, waarom zijn de witneuzen zo gegeerd :-) voor onze schoon ogen  :denk:


Echt niet alleen voor het geld zoals zovele denken. Dit is één van de grootste misverstanden die er bestaan. Niet generaliseren aub.

Je moet gewoon geluk hebben, en er zit veel meer achter dan enkel geld.

Mijn broer woont vlakbij Waver, is 29 jaar getrouwd met een rijke filipina. Haar ouders zijn echte millionairs, en toch heeft zij voor een Nederlander gekozen. Mijn broer was 4 jaar general manager bij Malaysian airlines voor de Benelux en Northwest airlines en had een goed betaalde job, en zij werkte bij Air France, en zo hebben zij elkaar leren kennen en zijn dan later getrouwd.  Waarom denk je?
Haar twee zusters wonen nu ook in Belgie en zijn  getrouwd met een  Belg. Waarom denk je?

Omdat vele Filipinos geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en hun centen opzuipen. Niet dat dat slechte mensen zijn hoor, zeker niet. Maar daar ligt één van de redenen. Het zoeken naar een beetje bestaanszekerheid, en daar hebben zij recht op. Hier gaan ook vele vrouwen in zee met een man die een goeie baan heeft en hen zekerheid geeft, dus....

Geluk moet je hebben Phille en vooral de tijd nemen om iemand te leren kennen.

Het is ook niet zo zoals ik hier en elders wel een lees, dat als je de familie niet financieel steunt, of als je geen geld zend, dat zij dan opeens afhaken. Is dat wel het geval dan heb je pech gehad en een slechte ontmoet.

Het is ook allemaal een kwestie van duidelijkheid van in het begin. Speel geen bank als je niet kan, want dat is het begin van het einde.


Rich de Nederbelg.

Phille

Leuke reacties, maar hier en daar word ik verkeerd begrepen hoor.

Ik bedoelde niks negatiefs met mijn opmerking hoor!

Ik bedoel niet dat alle filipina alleen maar voor de centjes interesse hebben in een westerse man, mocht dat zo zijn dan zijn wij allemaal stomme kiekens en ik in het bijzonder (ik ga trouwen remember); trouwens op basis van wat kunnen zij oordelen of die ene witneus geld heeft of niet; we begeven ons in een land 'Filipijnen' wat op zich al heel wat goedkoper is, waar velen onder ons voor sparen, tis tenslot toch ook een beetje op vakantie gaan als we daar naartoe gaan, zo zie ik het althans. Maar soms heb ik het moeilijk om het leeftijdsverschil tussen sommige koppels nog normaal te vinden; ikzelf ben 24 jaar ouder en stel er al wel eens vragen bij ...

Met mijn aanstaande heb ik dergelijke gesprekken gevoerd; al meerdere keren, kwestie van de verwachtingen een beetje te managen; zo heb ik al meerdere malen het concept koopkracht uitgelegd; want met 1.000,00 euro zijn we daar ne koning (bij wijze van spreken), hier in ons eigen landje stelt dat niet zoveel voor, iemand die hier 1.500 euro netto verdiend heeft het nu ook niet bepaald super breed, daar zou je een rijkelijk leven hebben.

@ Rich --> gelijk heb je met je uitspraak dat men tijd moet nemen om iemand te leren kennen; dat is van toepassing op elke relatie; heel veel chatten is een goeie stap; maar elkaar in het echt zien is nog veel beter, dan pas leer je elkaar kennen; chatsessies zijn vaak beperkt in tijd (paar uur) en zelfs wanneer het met webcam is; ontbreekt een belangrijk deel van de communicatie, met name body-language. Als ik voor mijn situatie spreek dan is het niet voor niets dat ik ze nu een derde keer ga opzoeken op nog geen jaar tijd, tis een investering, geef ik toe, maar tis wel een beslissing om voor iemand te kiezen voor lange termijn (hopelijk) voor altijd.

Wat financiele steun betreft aan de familie, daar heb ik het ook al over gehad, geen probleem is niet de bedoeling.

@ Bommel en Tom Poes, wat bedoel je met de familie, nu ben ik wel benieuwd uiteraard  :denk:

Rich

Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 20:45:13
Leuke reacties, maar hier en daar word ik verkeerd begrepen hoor.

Ik bedoelde niks negatiefs met mijn opmerking hoor!



Was ook niet negatief hoor Phille. Het is maar goed dat we onze mening hier kwijt kunnen, daar is dit forum uiteindelijk voor en daar
kunnen we hopelijk allemaal alleen maar wijzer van worden.  :thumb:
Rich de Nederbelg.

nils

Citaat van: Rich op woensdag  2 december 2009, 19:53:01
Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 18:59:56
wie kan daar nu niet aan wennen  :biggrinn:

trouwens, waarom zijn de witneuzen zo gegeerd :-) voor onze schoon ogen  :denk:


Echt niet alleen voor het geld zoals zovele denken. Dit is één van de grootste misverstanden die er bestaan. Niet generaliseren aub.

Je moet gewoon geluk hebben, en er zit veel meer achter dan enkel geld.

.....

Voor iedere opmerking is een tegenvoorbeeld te geven. Er zijn niet zoveel 'rijke' Filippijne, tenminste niet in vergelijking tot Nederland of Belgie.
In veel relatie speelt geldt geen directe rol, maar met een 'arme' Belg of Nederlander worden ze toch rijk geacht in de Filippijnen.
Dus met een hogere levensstandaard en aanzien ben je (onbewust) vaak toch een stuk aantrekkelijker.
Ze zeggen niet voor niets macht erotiseert. En alleen geld maakt inderdaad niet gelukkig, voor de meeste dan.  :lachen:

opinie

Citaat van: Rich op woensdag  2 december 2009, 19:53:01
Speel geen bank als je niet kan, want dat is het begin van het einde.

:denk: Bank spelen...
Er zijn er wel meer die van die fout te laat teruggekeerd zijn.
Er is o.a. een Zweed geweest die zo zijn verblijf bekostigde. Dat is tot hij, zijn vrouw en hun twee kinderen vermoord werden. Nooit opgelost maar waarschijnlijk had ie te veel gezeurd over terugbetalen.
Een andere Zweed op Guimaras leende geld aan de buurman met het perceel tussen het huis van de buurman en dat van de Zweeds vrouw als onderpand. Toen hij de scheiding tussen de twee percelen verwijderde en dus beslag legde, kreeg hij enkele .38-kogels gratis erbij. Daar was dus wel geld voor.

Wat betreft het idee dat men ontzettend rijk is in het westen: velen doen alles om uit de  :smiley-philippines: te geraken en dan geeft een westerling ruwweg 70.000 PhP om ernaartoe te gaan. Die moet wel geld teveel hebben.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus