Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Business starten in Filippijnen

Gestart door vvjoris, woensdag 29 september 2010, 17:14:44

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Heeft er iemand ervaring met het starten van een zaak in  :smiley-philippines:?
Alle info welkom!
Ik heb al http://www.doingbusiness.org/ExploreEconomies/?economyid=153
Daar staat veel info op, maar ik wil bvb ook weten hoe het zit met statuten en zo wanneer je een vennootschap opricht. Moet er een bepaald kapitaal volstort worden, etc...
Ik meen ook dat je als foreigner niet de meerderheid van de aandelen mag hebben?
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

opinie

Venootschap

Maximum 40% in eigen handen 60% moet in handen zijn van minstens vijf Filippijnse aandeelhouders. Het probleem is dan dat de meerderheid zich tegen je kan keren.

Er zijn enkele branches die zelf een maximum van 30% hebben.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

 Vvjoris, Er zijn verschillende manieren om een zaak te starten in de Filippijnen.

De hoofdvraag is, hoe groot of klein zie je het. Dit is zeer belangrijk. Wat voor soort zaak wil je opstarten?

Neem ter plaatse contact op met een advocaat.

- Je hebt het over een vennootschap, en voor de meeste vennootschappen geldt de 40/60 regeling. Bezint eer je begint is mijn stelling.
- Het is echter ook perfect mogelijk een incorporation op te starten waarvan jij als buitenlander volledig eigenaar bent. In dit geval moet het kapitaal minstens 200.000 USD bedragen.
- In het geval van een exportbusiness is dat kapitaal ook van toepassing en moet je 60% exporteren.

Ikzelf heb jaren een exportbedrijf gehad in Cavite bij Manila, van handicrafts. Mandwerk en rotan meubelen. Dit was een corporation. Joint venture, en ik had 160 mensen aan het werk daar. Tevens had ik hier en in Nederland een groothandel en verkocht de goederen verder door in Europa.

De beste raad die ik je kan geven is. Zorg dat je er zoveel mogelijk zelf bij bent. In mijn geval was dat niet zo ( 3 x per jaar) en dat heeft mij uiteindelijk genekt moet ik eerlijk toegeven.

Hier verder wat basis informatie over het starten van een business in de Filippijnen.

Ik wens je alle succes. :thumb:


What Form of Ownership is Best For Starting a Business As a Foreigner?

In the Philippines, there are 3 business ownership options - sole proprietorship, partnership, and a corporation. Which is best for a foreigner will depend upon the size of the business, your residency status, and whether you are married to a Philippines citizen.

1. Sole proprietorship - this is the preferable business structure for a small business if you are married to a Philippines citizen. It provides full authority in your spouse's name and he/she owns all the assets. However, your spouse also will owe and answer personally to all liabilities or suffer all losses. It is easy to form and simple to register with the government.

2. Partnership - this is a business owned by two or more partners. One with more than Pesos 3,000 capital has to register with the Securities and Exchange Commission. All the partners have personal liability for the affairs of the business. It is like two sole proprietorships joined together. There are certain benefits for two Philippine citizen partners, but there is no benefit to you as a foreigner.

3. Corporation - this is my preferred form of ownership if the business is going to be anything larger than a small hobby type business. For a small business, you are better off just being in a sole proprietorship.

For a business of any significance (such as a real estate ownership business, a franchise, a significant manufacturing or export business), this is definitely the preferred form of ownership, and you as the foreigner can retain up to 40% ownership, and by having yourself as the sole check signer on the bank account, you effectively control the corporation.

The minimum capital requirement is Pesos 5,000 and it is regulated by the Securities and Exchange Commission. The shareholders'

liability is simply limited to their amount of the share capital. There must be at least five (5) incorporators, each of which must hold at least one share. So what you do, for example, is issue 56 shares to your spouse, 4 shares to her relatives, and 40 shares to yourself.

Minimum up front capital for a corporation is 25% of the subscribed stock, and a minimum of 25% of the authorized stock must be subscribed at the time the corporation is registered.

Rich de Nederbelg.

Digos


@ vvjoris

Waarom wil je daar een zaak starten en hoe zie je dat nu op het moment....je verwachtingen?..

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

vvjoris

Ik ben al zelfstandig sedert 1983 (wel enkele onderbrekingen om te werken in dienstverband) met verschillende activiteiten. De laatste jaren doe ik consulting, en meestal krijg ik opdrachten van een maand of drie. Dat is mijn ding, ik hou van afwisseling in het werk. Het nadeel is wel dat ik constant moet zoeken naar nieuwe opdrachten, en dat er onderbrekingen zijn, en dus periodes met inkomen van nul euro. Ik wil dus een soort backbone inkomen, een activiteit waarmee ik geld verdien wanneer ik niet aan het werk ben voor een bedrijf.

Daarom ben ik ook (terug) gestart met het aanbieden van webhosting en webdesign. Omdat er maar 24 uren in een dag zijn besteed ik een deel van het werk uit. Ik heb mensen die voor mij (kunnen) werken in India, Pakistan, en ja, de Filippijnen. Ik werk ook samen met 2 mensen uit België. De mensen uit  :belgiesmiley: zie ik regelmatig persoonlijk, met de  :smiley-philippines: en andere buitenlanders het ik contact met Yahoo, Skype en e-mail.

Ik kan gerust verder werken zonder vennootschap in de Filippijnen, maar ben toch zeer geinteresseerd in de mogelijkheden. Ik heb namelijk een klein marktonderzoek gedaan en het blijkt dat de prijzen die ik hanteer voor hosting concurentieel zijn met wat ginder lokaal wordt aangeboden. Waarom zou ik me dan niet ook op de Filippijnse markt richten? Ik ken ginder immers mensen op wie ik denk min of meer te kunnen vertrouwen, de investering die ik ginder moet doen is relatief beperkt, ik kan zorgen voor werk ginder voor mijn vriendin, ik wil op die manier aan een visum geraken voor haar om naar  :belgiesmiley: te komen om haar hier op te leiden, zo kunnen we mekaar ook beter leren kennen vooraleer we trouwen, en ik kan mijn reisonkosten als ik naar  :smiley-philippines: ga inbrengen als onkosten.

Ik heb al contact genomen met 5 advokatenkantoren in  :smiley-philippines:. 3 reacties gekregen: 2 gaan quoten nadat ik wat meer details geef, 1 vraagt PHP 300,000 (!) om alle papierwerk in orde te brengen. Aan de laatste heb ik geantwoord dat ik zelf wel een paar keer op en af kan vliegen voor dat bedrag. (die reageerde dan dat ik toch goedkoper af was met die PHP 300,000 want als ik het zelf zou doen, zou toch alles mislukken, want ik zou de verkeerde mensen tegenkomen) De advokaten zijn wel allemaal in Manila, in Cebu heb ik er nog geen gevonden. Een vierde reactie kreeg ik trouwens van een advokaat in Manila die me aanraadde iemand in Cebu te contacteren. Ik vroeg hem voor een referentie.

Het schrikt me wel af dat ik 5  :smiley-philippines: partners moet hebben. Ik had er maar aan 2 gedacht: mijn vriendin en iemand uit Cebu waar ik nu al mee werk. Ik moet er dus nog 3 andere vinden en die zullen allemaal een deeltje van de koek willen, veronderstel ik... Het meest interessante met een Corporation is wel
Citaatand you as the foreigner can retain up to 40% ownership, and by having yourself as the sole check signer on the bank account, you effectively control the corporation.

Iemand een idee welke bank ik best contacteer voor mijn business ginder?
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Luke

Waarom niet gewoon je partners op zelfstandige basis laten werken? Je vriendin kan een sole proprietorship registreren zodat je zaken via haar kan doen. Dan ben je al af van een hele papierhoop van BIR en SSS voor medewerkers.
Als je partners niet voldoen zoek je gewoon andere. Geen gezeur over onslagvergoeding en dergelijke.
De geleverde prestaties in de Filipijnen kun je ook laten factureren aan je firma in Belgie.
Zo heb je volgens mij de meeste controle over de zaken om te beginnen.

Dan leer je ook hoe het zakendoen gaat in de Filipijnen.
Want als er geld mee gemoeit is draaien sommige "vriendelijke" pinoys 180 graden.

Als het later goed draait kun je eventueel nog uitbreiden naar een corporatie.

Denk maar even hardop........

vvjoris

Citaat van: Luke op donderdag 30 september 2010, 05:48:27
Waarom niet gewoon je partners op zelfstandige basis laten werken?
Dat is de manier waarop ik nu werk. Dat gaat via een agentschap dat me contactinformatie geeft, de facturatie verloopt dan via hun. Ik betaal aan het agentschap, het agentschap betaalt de medewerkers. Ze vragen een commissie van 10 %. (Ik werk hier in België ook met agentschappen, daar ben ikzelf de contractor, commissies hier gaan tot 40 % ... dwz als er 10 euro gefactureerd wordt, krijg ik er 6 van...)
Voor mij is het dus nu (ttz ergens begin volgend jaar) "Later", waarbij ik denk aan de andere voordelen
Citaatde investering die ik ginder moet doen is relatief beperkt, ik kan zorgen voor werk ginder voor mijn vriendin, ik wil op die manier aan een visum geraken voor haar om naar  :belgiesmiley:  te komen om haar hier op te leiden, zo kunnen we mekaar ook beter leren kennen vooraleer we trouwen, en ik kan mijn reisonkosten als ik naar   :smiley-philippines: ga inbrengen als onkosten.
Bovendien, als ik de  :smiley-philippines: wil bewerken, moet ik ginder een basis hebben. Ik kan Janice geen sole proprietorship laten registreren, ze heeft onvoldoende capaciteiten om zaken te doen, ik moet haar eerst grondig opleiden, en daarvoor moet ze naar  :belgiesmiley: komen, en daar heeft ze een visum voor nodig.
We weten allemaal hoe moeilijk dat is, en ik denk dat een visumaanvraag om naar hier te komen voor professionele redenen meer kans heeft om goedgekeurd te worden.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.