Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ambassade verwittigen?

Gestart door Fonzie3300, zaterdag 18 december 2010, 03:54:02

Vorige topic - Volgende topic

Fonzie3300

Ik ben in november naar hier (Cebu) gekomen met een toerist visa dat ik telkens opnieuw ga verlengen want ik ben niet van plan terug te gaan.

Nu vraag ik me af, en deze vraag komt voort uit mijn recente verleden als beroepsmilitair, of de BE ambassade niet moet weten dat ik hier ben? Wat indien België op een bepaald ogenblik besluit tot repatriëring van alle Belgen in de Filippijnen omdat er bijvoorbeeld een burgeroorlog uitbreekt, of omdat Belgen of buitenlanders geviseerd en aangevallen worden?

Niemand weet "officieel" dat ik hier lekker zit te chillen in Cebu :happy: dus niemand gaat me komen "redden".  :benweg:

Bestaat er zoiets als meldingsplicht, of meldingsrecht of whatever wanneer je hier voor lange tijd blijft?

Fons



Luke

Denk dat er een consulaat is in Cebu. Daar kun je laten registreren. Of gewoon per email.
Ben je uitgeschreven in de gemeente waar je laatst woonde?
Met een soort brug- of vervroegd pensioen moet er nog een domicilie in Belgie angehouden worden denk ik.

Als het tot een evacuatie komt zal de ambassade langs de media wel oproepen hoe en waar.
Het zal waarschijnlijk het Amerikaans of Engels leger zijn die de evacuatie zal uitvoeren....


mira

Je kan je best laten registreren bij de Ambassade. Net zoals een verhuis van de ene gemeente naar de anderen binnen .be verwittig je de gemeente en passen ze je gegevens aan. Nu word je dan opgeschreven bij de Ambassade. Wat als voordeel heeft dat de ambassade in MNL hogere quota ( en recht op meer personeel) krijgt en een betere dienstverlening kan leveren aan Belgen in nood in MNL. 
als voorbeeld: menig onderdaan van .be zit illegaal in .PH en op een moment komen zij bij de .be ambassade om terug naar belgie te kunnen, en om uit de handen van de PH overheid te blijven. Deze dienstverlening van de ambassade is ZEER goed en intensief. (spreek uit ervaring)

Rich

Citaat van: Luke op zaterdag 18 december 2010, 05:34:27
Denk dat er een consulaat is in Cebu. Daar kun je laten registreren. Of gewoon per email.


Honorary Consulate of Belgium Cebu


Jurisdiction : Provinces of Cebu, Negros Oriental, Bohol, Siquijor, and the Comotes and Bantayan Islands

Hon. Enrique Benedicto, consul a.h.


Doña Emilio Benedicto Building
7 E. Benedicto Street, Cebu City
Tel : + (63) 32 — 255 3200
Fax : + (63) 32 — 255 8200
E-mail : belgianconsulateofcebu@yahoo.com
Rich de Nederbelg.

Rich

Fonzie, heb jij nog een domicilieadres in België eigenlijk?
Rich de Nederbelg.

Fonzie3300

Citaat van: Rich op zaterdag 18 december 2010, 12:48:32
Fonzie, heb jij nog een domicilieadres in België eigenlijk?

Ja Rich, ik ben hier op een toeristenvisa en dat zal zo blijven tot we getrouwd zijn dus heb ik nog steeds een domicilie in BE. 

Hartelijk bedankt voor de antwoorden gentlemen. Ik heb net een mailtje naar de ambassade gestuurd waarin ik mijn aanwezigheid van onbepaalde duur meld. Dat zou voldoende moeten zijn op dit moment om me van een aantal basisdiensten zoals uitvaardigen nieuwe ID bij verlies enzovoort te verzekeren.

Blijkbaar kan je je op de consulaire bevolkingsregisters laten inschrijven (en uitschrijven in BE) wanneer je hier permanent woont, maar dat kan ik nu dus nog niet doen.

Fons


Luke

Ik ben lang geleden uitgeschreven in Belgie en ben hier ook als toerist.
Dat heeft niks te maken met het visumtype (permanent of tijdelijk).

In geval van (nieuwe) federale verkiezingen ben je stemplichtig, ook al ben je in het buitenland.
De ambassade zal uw stembrief naar het door u opgegeven adres sturen, dus belangrijk dat ze weten waar je woont.

Als een Belgisch domicilieadres niet meer nodig is kun je beter laten inschrijven hier in de Filipijnen.

Fonzie3300

Citaat van: Luke op zaterdag 18 december 2010, 13:17:55
Ik ben lang geleden uitgeschreven in Belgie en ben hier ook als toerist.
Dat heeft niks te maken met het visumtype (permanent of tijdelijk).

In geval van (nieuwe) federale verkiezingen ben je stemplichtig, ook al ben je in het buitenland.
De ambassade zal uw stembrief naar het door u opgegeven adres sturen, dus belangrijk dat ze weten waar je woont.

Als een Belgisch domicilieadres niet meer nodig is kun je beter laten inschrijven hier in de Filipijnen.

Bedankt Luke, ik wist niet dat je je als toerist ook kan laten uitschrijven in BE.

Ik ga mijn domicile nog even houden denk ik, minstens tot dat mijn pensioen in orde is en totdat ik weet of het beter of slechter is dat mijn pensioen door BE op mijn BE rekening uitbetaald wordt of door de Phil op een Phil rekening. Ik heb het vermoeden dat de tweede optie beter is (lagere belastingschalen hier) maar ik moet het nog uitzoeken. Zorgen voor later, eerst zorgen dat we kunnen trouwen.

F.

Luc

Citaat van: Luke op zaterdag 18 december 2010, 13:17:55

In geval van (nieuwe) federale verkiezingen ben je stemplichtig, ook al ben je in het buitenland.
De ambassade zal uw stembrief naar het door u opgegeven adres sturen, dus belangrijk dat ze weten waar je woont.


Gewoon een kopie van je vliegticket of boeking bij de gemeente binnenbrengen als bewijs en je bent in orde. Heb ik al verschillende keren gedaan  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.