Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ambassade verwittigen?

Gestart door Fonzie3300, zaterdag 18 december 2010, 03:54:02

Vorige topic - Volgende topic

Digos


Ik heb me indertijd toen we in de phils woonde laten uitschrijven in Merksem  :belgiesmiley: via E-mail......ging perfect.

Dit had ook gekunt via de ambassade, maar de ambassade is niet altijd juist naast je bed in de phils.

Bij de eerste gelegenheid dat we in Manilla moesten zijn....geregistreerd dat ik in de phils woonde alsook ons huwelijk.....het gekke was dat ik na twee jaar huwelijk nog altijd als single stond geregistreerd in  :belgiesmiley:  :lachen: 

Als je in de phils verblijft....neem gerust contact op met de ambassade ze helpen je met alle plezier verder. Ik heb ook lange tijd verbleven met toeristvisa die iedere keer verlengd werd.

LIVE ONCE - LIVE IT

PeterVL

Eens dat je drie maanden in het buitenland woont moet je je laten uitschrijven uit de registers van de laatste gemeente waar je woonde en je hier in de ambassade laten inschrijven. Het beste is je domicilie te behouden in Belgie maar dan moet je telkens binnen drie maand terug naar Belgie voor een week of zo en heb je opnieuw je drie maanden. Je zal dan wel een verblijfsplaats moeten vinden bij een broer of weet ik veel. Enfin dit is dan voor mensen die de financiele mogelijkheden hebben. Dan blijf je in regel met de belgische sociale zekerheid vooral wat ziektekosten betreft, nu is de wet wel veranderd en kunnen belgen in het buitenland die ziek worden terug naar hun land voor medische zorg en worden ze tijdelijk opnieuw ingeschreven bij hun ziekenfonds
De wetgeving desbetreffende is te complex om dit hier in een notedop uit te leggen.

stijn54

Maar moet je uitgeschreven zijn in Belgie om je te kunnen registreren in de Belgische ambassade in de Filippijnen? :ikkeniebegrijp:

Amice

Bij de nederlandse ambassade is inschrijven een vrijblijvende zaak, men heeft de mogelijkheid maar het hoeft niet.
Dat geldt niet enkel voor ingezetenden, men kan zich ook als 'langblijvende' tourist aanmelden.

Voordeel is dat in geval van calamiteiten, de ambassade het 'thuisfront' kan informeren, men krijgt ook info van de ambassade toegezonden,uitnodiging voor queensday enz.
Maar zo geheel vrijblijvend is het nu ook weer niet want, indien men aangeeft woonachtig te zijn in de phils, vraagt de nl ambassade nu ook naar je icard van de phils, ingeval men zijn nederlandse paspoort dient te vernieuwen.

Wat het een met het ander te maken heeft?  :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PeterVL

Je kan je laten uitschrijven in je gemeente voor je Belgie verlaat, maar dat zou ik niet doen. De wet zegt wie langer dan drie maanden verblijft in het buitenland moet zich laten uitschrijven. Dus als ik jou was zou ik dan na drie maand naar de ambassade gaan om je te laten uitschrijven waardoor je dan automatisch wordt ingeschreven op de ambassade en dus ook een Identiteitskaart krijgt afgeleverd door de ambassade. Je laten inschrijven in de ambassade heeft alleen maar voordelen hoor.
Voor mensen die gepensioneerd zijn raad ik aan hun Pensioen op een Belgische rekening te laten storten. Het is goedkoper hier je pensioen te pinnen langs je Belgische Bankkaart dan dat het wordt gestort op een rekening hier( ik raad hierbij Argenta aan die dus niets van kosten aanrekent) Het heeft ook het voordeel dat je niet elke maand een levensbewijs moet opsturen maar dus enkel twee maal per jaar in januari en juli. In geschreven zijn in de ambassade maakt het ook eenvoudiger als bvb je A13 visa moet vernieuwd ,en je dus moet zorgen een passport te hebben dat niet is vervallen, of je kan fluiten naar je visa tenzij, zoals met alles hier, je wat pesos laat rollen.

Luke

Citaat van: PeterVL op maandag 20 augustus 2012, 09:30:53
In geschreven zijn in de ambassade maakt het ook eenvoudiger als bvb je A13 visa moet vernieuwd ,en je dus moet zorgen een passport te hebben dat niet is vervallen, of je kan fluiten naar je visa tenzij, zoals met alles hier, je wat pesos laat rollen.

Ik zie het verband niet tussen een nieuw paspoort aanvragen en (niet) ingeschreven zijn bij de Belgische Ambasade.

PeterVL

Het maakt het gemakkelijker om het ICR certificate te bekomen; dat was tenminste mijn ervaring. Dit werd eerst altijd op de lange baan geschoven tot de ambassade tussenkwam want ze vinden altijd wel iets uit om je van hot naar her te sturen. Ik bedoelde dat als je ingeschreven bent in de ambassade je toch ergens een steunpunt hebt. Zowat tien jaar geleden had ik een probleem met DFA toen is de secretaris tussen gekomen en na twee dagen was dit opgelost.
Ik kan niet in details gaan uiteraard maar als je ingeschreven bent in de ambassade vragen ze dan ook telkens een copie van je nieuw ACR en als ze moeilijk doen over je passpoort, want dat gebeurt! Geef een seintje aan de ambassade en alles loopt lekker los, dat bedoelde ik, maar nog eens ik kan geen details geven daarover anders moet ik hier een boek schrijven.