Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Tagalog leren

Gestart door koy, zondag 9 januari 2011, 18:56:34

Vorige topic - Volgende topic

koy

Ik vraag me af of er hier één van de leden is die kan vertellen wat de beste manier is om basic Tagalog te leren. Ik spreek zelf 3 talen heel vlot (NL-Eng-Fr) en ben geïntrigeerd door deze taal. Verder zou het best leuk zijn om conversaties te kunnen volgen met vrienden en familie in tagalog. Zijn er boeken, cd's of andere tools waarmee iemand hier ervaring heeft?

thx, Koy.
leven en laten leven...

xav

hier heb je al een website die je wat vooruit kan helpen... http://tagaloglang.com/

dolfijn76

Koy,

Het zou mij verbazen dat je vriend en familie tagaloq spreekt thuis.  Denk dat je dan meer aan het bisaya hebt wat toch iets anders is

koy

Citaat van: dolfijn76 op zondag  9 januari 2011, 19:13:01
Koy,

Het zou mij verbazen dat je vriend en familie tagaloq spreekt thuis.  Denk dat je dan meer aan het bisaya hebt wat toch iets anders is

In Tabuelan spreken ze Cebuano, maar iedereen verstaat Tagalog, wat een veel universeler taal is. Sommige worden komen overeen. Je kan moeilijk een lokale taal leren als je dan naar bvb Manila gaat, verstaan ze je nog niet. Ik zou graag een taalcursus kopen met werkboek en cd's, als dat bestaat?
leven en laten leven...

Fail_over

Probeer:

http://eurotalk.com/nl-be/store/learn/tagalog/talknow/cd

Leuke cd-rom om te beginnen, verder zijn er voldoende on-line woordenboeken.

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

pvgossum

in national book store in sm mall in cebu kun je een taal-cd-rom met lesbook kopen

koy

Bedankt voor de reacties. Is hier iemand die de taal onder de knie heeft gekregen? En zo ja, in welke tijdspanne en op welke manier?

Greets Koy
leven en laten leven...

boomerang

Citaat van: koy op zondag  9 januari 2011, 20:07:20
Citaat van: dolfijn76 op zondag  9 januari 2011, 19:13:01
Koy,

Het zou mij verbazen dat je vriend en familie tagaloq spreekt thuis.  Denk dat je dan meer aan het bisaya hebt wat toch iets anders is

In Tabuelan spreken ze Cebuano, maar iedereen verstaat Tagalog, wat een veel universeler taal is. Sommige worden komen overeen. Je kan moeilijk een lokale taal leren als je dan naar bvb Manila gaat, verstaan ze je nog niet. Ik zou graag een taalcursus kopen met werkboek en cd's, als dat bestaat?

Maar als je nu Tagalog hebt geleerd en je woont in een Cebuano streek dan schiet het nog niet op als je geen Cebuano verstaat want hoe kan je antwoorden in Tagalog als je het Cebuano wat tegen je werd gesproken niet hebt begrepen ?
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

pvgossum

een aantal nonkels (amerikaan, canadess) van mijn vrouw hebben de taal gereeld in een 6-tal maanden

Rich

Citaat van: boomerang op maandag 10 januari 2011, 11:19:35
Citaat van: koy op zondag  9 januari 2011, 20:07:20
Citaat van: dolfijn76 op zondag  9 januari 2011, 19:13:01
Koy,

Het zou mij verbazen dat je vriend en familie tagaloq spreekt thuis.  Denk dat je dan meer aan het bisaya hebt wat toch iets anders is

In Tabuelan spreken ze Cebuano, maar iedereen verstaat Tagalog, wat een veel universeler taal is. Sommige worden komen overeen. Je kan moeilijk een lokale taal leren als je dan naar bvb Manila gaat, verstaan ze je nog niet. Ik zou graag een taalcursus kopen met werkboek en cd's, als dat bestaat?

Maar als je nu Tagalog hebt geleerd en je woont in een Cebuano streek dan schiet het nog niet op als je geen Cebuano verstaat want hoe kan je antwoorden in Tagalog als je het Cebuano wat tegen je werd gesproken niet hebt begrepen ?


Mijn schoonzuster (filipina) en geboren in Manila en mijn vriendin (Cebu) praten heel makkelijk en vlot met elkaar aan de telefoon. Mijn schoonzus is nooit in Cebu geweest zelfs.


Op mijn vraag van , hoe kan het dat ze elkaar zo goed verstaan kreeg ik als antwoord: Het is als een soort mix en geen enkel probleem. De meesten daar kennen zowel tagalog als cebuano of een deel van de andere taal.
Rich de Nederbelg.