Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Kerk en huwelijk

Gestart door Pjottr, maandag 14 februari 2011, 14:57:38

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Citaat van: bananacreek op maandag 14 februari 2011, 16:39:06
............en WIES ????  :denk: :ikkeniebegrijp::



Dat begrijp ik dus ook niet want ze zijn immers allemaal zo simpel, onderdanig en verzorgend   :lachen:
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

stip66

Citaat van: boomerang op maandag 14 februari 2011, 16:02:16
Leer lezen !!!


Daar ik geen zin heb in verder een oeverloze discussie over dit onderwerp wil ik het wat mij betreft hier verder bij laten.


Weer gelijk, maar welke boodschap ( om tot de essentie te blijven qua Bijbel ) heb jij aan Marcus, Johannes, Petrus, Paulus,.... ? Vers 1.x ?
De bijbel wordt hier aanvaard omdat het niet aanzet tot extremisme, zoals in de Koran.
Voor mij is er van deze ganse handel en verzinsel niks bewezen, dus bullshit en voer voor de armen van geest.
Net zoals hier in het begin van 1900, iedere lompe ziel verkocht zich door toedoen van armoede aan de pastoor, etzelfde gebeurd ginds op dit moment.


Benoit

#12
Citaat van: boomerang op maandag 14 februari 2011, 16:42:13
Citaat van: bananacreek op maandag 14 februari 2011, 16:39:06
............en WIES ????  :denk: :ikkeniebegrijp::
Dat begrijp ik dus ook niet want ze zijn immers allemaal zo simpel, onderdanig en verzorgend   :lachen:

Zou daar niet zo zeker van zijn. Best opletten met een 'Big City girl', vooral als ze de 'westerse, lees ook amerikaanse way of life' gewoon zijn. Je zou wel eens heel bedrogen kunnen uitkomen. Ik spreek uit ervaring.
:hoedjeaf:
Principles:
1. Just for today, do not worry
2. Just for today, do not anger
3. Honor your parents, teachers and elders
4. Earn your living honestly
5. Show gratitude to every living thing

Benoit

Eerst en vooral mijn verontschuldigingen aan Phille als ik wat te hard van leer ben getrokken, voorbarig en zwaar naar jou heb uitgehaald. Ik wens je het allerbeste en veel geluk met je vrouwtje. Hopelijk zal haar visum vlug toegestaan worden. Wij zijn nu vrijdag a.s. 9 maanden getrouwd. Intussen heb ik officieel klacht neergelegd bij de Federale Ombudsman, die op 24 februari zal bemiddelen i.v.m. ons dossier.

Anders moet ik wel toegeven, als ik jou verhaal lees, dat je bij mij echt hooghartig overkomt én dat je bovendien soms zéér neerbuigend doet over de Filippijnen en zijn inwoners.
Als ik zo lees dat je jezelf Koning Philip noemt en er blijkbaar ook naar gedraagt, dan hoop ik dat dit als grap bedoeld is want anders huiver ik van jouw attitude. Post-koloniaal. Denk jij nu werkelijk dat je zoveel meer bent dan een inwoner van de Filippijnen? Hopelijk is het niet zo, maar je klinkt anders wel erg 'meerwaardig' ... .
Weet je, je kan best voor iedere mens respect en eerbied hebben. Iedere mens is gelijk geschapen, de één is niet meer dan de ander. We zijn gewoon verschillend en met andere gebruiken en gewoonten opgegroeid en opgevoed.

Wat ik hier allemaal lees doet me bij momenten duizelen. Ik heb er zelfs mijn eetlust bij verloren.

Ik ben ook christelijk opgevoed en had eigenlijk wel een kerkelijk huwelijk gewild. Maar doordat ik voor mijn vorig huwelijk geen nietigverklaring verkregen heb, hebben we het bij een burgerlijk huwelijk moeten houden.
Voor mijn vrouw en mezelf gaat het vooral om het religieuze en spirituele aan het kerkelijk huwelijk. Een meer diepgaande en geestelijke zin aan onze relatie geven. Voor mijn part en vanuit mijn standpunt zou je zelfs meer dan 1 keer kerkelijk moeten kunnen huwen.

Als iemand nu gelooft of niet, dan is dat zijn zaak, zolang je anderen geen kwaad berokkent.
Is er veel gebeurd door de eeuwen heen in de Rooms-katholieke Kerk? Ja, natuurlijk, er zijn veel erge dingen gebeurd, en er gebeuren er nog iedere dag. En dat aanvaard ik ook niet.
Moeten we daarom het kind met het badwater weggieten ? Laten we toch niet vergeten dat er zowel vroeger als nu nog veel 'geestelijken' heel goede werken doen en gedaan hebben. En dit op vele vlakken ... is het nu op gebied van onderwijs, geneeskunde, medische verzorging, gezondheid, voeding, ... enz. Zelfs velen doen goed in alle stilte, zonder ooit bekend te raken, want dat hoeft ook niet.
Verder vind ik gewoon dat we met z'n allen eens goed moeten nadenken over de diepere zin van het leven en voor ieder levend wezen respect, eerbied en waardering tonen. Iets wat vandaag de dag steeds moeilijker en moeilijker te vinden is.
Soms heb ik de indruk dat 'geld' (de dikste geldbeugel) de hoogste morele waarde is in onze tijd ... . Ja, dan is het hoog tijd dat we ons gaan bezinnen over de toekomst van onze Aarde in al zijn geledingen, want het is er slecht mee gesteld, slechter dan de meesten denken.
Inderdaad, ik zie de toekomst niet rooskleurig in, tenzij er snel een diepgaand spiritueel 'reveil' komt ... .
Al even over nagedacht ... ? Er is genoeg geld en vermogen op de wereld om ieder kind van nodige voeding, kleren, onderwijs en onderdak te voorzien ... moesten de rijkdommen globaal en eerlijk willen verdeeld worden.
Wij praten meestal uit een comfortabele, luxueuze weelde positie. We weten niet wat het is om met 1 à 2 dollar per dag te moeten overleven ... . En zo leven de meeste mensen op onze wereldbol, maar wij hebben echter het geluk dat we hier, in een westerse maatschappij geboren zijn ... .
:daag: :hoedjeaf:
Principles:
1. Just for today, do not worry
2. Just for today, do not anger
3. Honor your parents, teachers and elders
4. Earn your living honestly
5. Show gratitude to every living thing

stip66

Citaat van: Benoit op maandag 14 februari 2011, 19:23:09
Weet je, je kan best voor iedere mens respect en eerbied hebben. Iedere mens is gelijk geschapen, de één is niet meer dan de ander. We zijn gewoon verschillend en met andere gebruiken en gewoonten opgegroeid en opgevoed.

Benoit, met alle respect, maar ben je vergeten dat Helmut Lotti 2x voor de kerk ( in  :belgiesmiley: ) is kunnen trouwen ?
Presteer jij dat maar eens.
Questie van genoeg geld over te maken voor de anulment aan de kerkfabriek  :jajaja:

Waar is het respect en het eerbied ?  :weetikniet:

Benoit

#15
Citaat van: stip66 op maandag 14 februari 2011, 20:00:02
Citaat van: Benoit op maandag 14 februari 2011, 19:23:09
Weet je, je kan best voor iedere mens respect en eerbied hebben. Iedere mens is gelijk geschapen, de één is niet meer dan de ander. We zijn gewoon verschillend en met andere gebruiken en gewoonten opgegroeid en opgevoed.

Benoit, met alle respect, maar ben je vergeten dat Helmut Lotti 2x voor de kerk ( in  :belgiesmiley: ) is kunnen trouwen ?
Presteer jij dat maar eens.
Questie van genoeg geld over te maken voor de anulment aan de kerkfabriek  :jajaja:

Waar is het respect en het eerbied ?  :weetikniet:

Pff ja, je kan inderdaad ook een kerkelijke scheiding bekomen. Jammer genoeg zijn er op alle wetten en regels altijd uitzonderingen, ... en zoals je zelf zegt, zolang je maar genoeg geld op tafel kunt leggen ...  :denk:
Soit, het eerbied en respect zijn al langere tijd ver zoek in onze maatschappij en het wordt er niet beter op, wel integendeel.
It's all about money ... !
:negatief:
Principles:
1. Just for today, do not worry
2. Just for today, do not anger
3. Honor your parents, teachers and elders
4. Earn your living honestly
5. Show gratitude to every living thing

stip66

Citaat van: Benoit op maandag 14 februari 2011, 20:08:53
zolang je maar genoeg geld op tafel kunt leggen ...  :denk:

Daar draait inderdaad alles om, zowel HIER als in The Philipines. ( as everywhere ).
So, I hope you don't mind that I don't believe in the Holy Church and all his bullshit around the circus around it.
Ik geloof in mezelf, mijn vrouw and that's it !
Ik heb geen bijbel of ander religie nodig om te beseffen dat ik goed moet zijn voor mijn medemens.
Ge zijt wie ge zijt, een boek gaat daar niks aan veranderen. Aanvaardt iedereen zijn mening en zijn overtuiging, zonder geweld, en we staan al 20 stappen verder.
De meeste indivuduen beseffen niet dat we gisteren geboren zijn, vandaag leven en morgen kapot zijn.
En dan maar vechten, die 1ne dag............. dat we in leven zijn.
Sukkelaars.
O0

Digos


Kerk en huwelijk in de phils....is omdat het kerkelijk huwelijk daar dan wat sjieker en duurder is dan enkel voor de wet maar brengt helemaal geen meer toegevoegde waarde.

De kerk geeft bij de mensen daar meer toegevoegde waarde zoals al de reclame die ze dagelijks op tv zien.....aanvaarden en meelopen zonder na te denken.

Voor de rest als je de hele geschiedenis eens op een rijtje zet, draait iedere oorlog uit op de basis van geloof.....of zullen we zeggen macht.

Huwen doe je met je vrouw en met niemand anders....amen en uit!!

LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Citaat van: stip66 op maandag 14 februari 2011, 17:08:09
Voor mij is er van deze ganse handel en verzinsel niks bewezen, dus bullshit en voer voor de armen van geest
Citaat van: stip66 op maandag 14 februari 2011, 20:25:40
Aanvaardt iedereen zijn mening en zijn overtuiging, zonder geweld, en we staan al 20 stappen verder.
Citaat van: stip66 op maandag 14 februari 2011, 20:25:40
Sukkelaars.

Citaat van: boomerang op maandag 14 februari 2011, 15:20:53
Wat je ook geloofd of niet moet je zelf weten maar hou rekening met anderen die je hiermee op hun hart trapt.
...
Het is een kwestie van respect naar je naaste.

Citaat van: stip66 op maandag 14 februari 2011, 20:25:40
Ik heb geen bijbel of ander religie nodig om te beseffen dat ik goed moet zijn voor mijn medemens.

Men moet wel consistent zijn. Het ene moment stellen dat enkel arme sukkels een religie hebben en het andere dat men de overtuiging moet respecteren is dat niet.
De normen en waarden die per definitie tot de Westerse opvoeding behoren zijn grotendeels gebaseerd op de Bijbel. Zeer zeker niet op de Romeinse cultuur waar tegenstanders voor de leeuwen geworpen werden.

Verder kan men stellen dat een oprechte vrijzinnige een agnost[nb]Iemand die stelt dat men niet kan bewijzen dat er een God is maar eveneens dat men niet kan bewijzen dat er geen God is.[/nb] dient te zijn.
Men zeggen dat men atheïst[nb]Iemand die stelt dat er geen God bestaat als men niet kan bewijzen dat er een God is.[/nb] is maar als men zich als een antitheïst[nb]Iemand die stelt dat alle godsdiensten schadelijk zijn.[/nb] opstelt, dient men te beseffen dat Antitheïsme ook een vorm van totalitair religieuze indoctrinatie is.

Welke waarde heeft het meelopen in een religie? Geen! Meelopers zijn steeds mensen die niet echt in de doelstellingen geloven. Vergelijk ze met de meelopers in een betoging, het doel dat ze hebben is enkel om amok te maken. De mensen die zich inzetten zonder de aandacht op zichzelf te richten die zorgen dat er wat gedaan wordt. Oorlogen draaien altijd om macht en er is in het verleden vaak onder het voorwendsel van geloof een aanzet toe gegeven. De Sovjet-Unie en China kenden in het verleden ook grensoorlogen in Mantsjoerije. Religie was per definitie geen argument gezien ze beiden communistisch waren op dat moment.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

josv

Nou, als het om kerk en huwlijk gaat kan ik wel zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben  :biggrinn: Mijn vrouw is als meisje van 12 in d'r uppie uit de bergen gekomen om als werkstudent bij een gezin te wonen. De mensen waren zeer "kerks". Daarna is ze bij de nonnetjes gaan wonen/werken om verder te kunnen studeren. Toen heeft ze bij een kerk/semenarie bijna 19 jaar als kokkin gewerkt. Je kan lullen wat je wil maar al die jaren hebben haar wel gevormd tot wat ze nu is. Een vrouw die iedereen recht in de ogen kan kijken, op 'n gezonde manier zorgt voor haar naasten ( dus niet als melkkoe wenst te worden behandeld ) en door iedereen gerespecteerd wordt. Denk je dan dat er maar 1 haar op m'n hoofd heeft dacht om NIET voor de kerk te trouwen ? Dat zou het grootste gebrek aan respekt zijn wat ik haar kon aan doen. En als ze 1 keer in de 3-4 weken naar de kerk wil dan ga ik gewoon mee. Zelf ben ik wel RK opgevoed maar vanaf m'n 20e niet meer naar de kerk geweest. Ook m'n 1e huwelijk was niet voor de kerk. Gewoon geen behoefte aan. En dat hele pedofielen gedoe, tja, helemaal fout natuurlijk en de onderste steen moet boven komen. Maar om daarvoor nu meteen 'n hele beroepsgroep te veroordelen is niet goed. Dan kan je ook meteen alle zwemleraren, kindercreche-houders en kindertehuis-verzorgers aan het kruis nagelen.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....