Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Kerk en huwelijk

Gestart door Pjottr, maandag 14 februari 2011, 14:57:38

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Citaat van: josv op dinsdag 15 februari 2011, 07:27:56
Maar om daarvoor nu meteen 'n hele beroepsgroep te veroordelen is niet goed.

Als men dat doet dan eindigt men in hetzelfde cliché als "Boer Joël is representatief".
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

Citaat van: josv op dinsdag 15 februari 2011, 07:27:56
En dat hele pedofielen gedoe, tja, helemaal fout natuurlijk en de onderste steen moet boven komen. Maar om daarvoor nu meteen 'n hele beroepsgroep te veroordelen is niet goed. Dan kan je ook meteen alle zwemleraren, kindercreche-houders en kindertehuis-verzorgers aan het kruis nagelen.


Dit vond ik tot nu toe de beste Quote van de topic. Heel juist statement.  En in elke religie gelden extremen. Neem nu de Moslims, het zijn niet allemaal zelfdoders en extremisten. Ik heb een Marokkaanse buur, en enkele Morakkaanse en Turkse collega's en dat zij toffe gasten.

Een discussie over geloof is  heel moeilijk, en ik heb het er met mijn vriendin al heel wat over gehad. In het begin heel voorzichtig, maar nu open en eerlijk.

Ik ben geen kerkganger en hou ook niet van al die poespas in het Vaticaan, maar de stelling ivm de bijbel van Phille vind ik niet juist en een gebrek aan respect.
Ik maak ook wel eens een grapje over de kerk hoor, want ik ben niet zo'n heilig boontje, maar je moet die mensen niet op hun hart trappen.

Toen ik vorig jaar in Masbate de eerste keer samen was met haar familie begonnen ze voor het eten te bidden en dankte zij dat ik veilig was aangekomen enz.
Ik heb hier geen enkel probleem mee en het gaf mij een goed gevoel omdat iedereen op dat  moment gelukkig was, en daar gaat het uiteindelijk om.

Mijn vriendin is van het  *zevendedagadventisten geloof, en zij gaat af en toe eens naar de kerk. Ik ga zelden of nooit naar de kerk en zij heeft daar geen probleem mee.
Je kan devoot zijn, of matig geloven en ik behoor tot de laatste. Ik geloof meer in het Boedhisme en heb me daar de laatse 6 jaar in verdiept. Geen geloof, maar een manier van denken waar ik me goed bij voel. Mijn vriendin begrijpt dat en ik MOET ook niet mee naar de kerk als ik daar geen behoefte aan heb. Wij gaan er van uit dat je niet op de voorste stoel in de kerk moet zitten om te geloven.

Het is overigens onvoorstelbaar hoe goed ik diepe gesprekken kan voeren over geloof met mijn vriendin, maar dat komt denk ik door het wederzijds begrip en respect.
Ik heb me altijd voorgehouden om niet over religie en politiek te discussiëren in de Filippijnen maar ik blij dat ik met haar over dit onderwerp goed kan praten.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsadventisten

Zevendedagadventisten roken niet, drinken geen alcohol, en eten geen varkensvlees, maar dat neemt niet weg dat ik is geen pintje, of een goed glas wijn drink in hun bijzijn, en ze maken daar geen enkel probleem van. Gelukkig ben ik geen drinker en is het al 20 jaar geleden dat ik nog is dronken ben geweest dus .....af en toe  :cheers:
Rich de Nederbelg.

josv

CitaatIk maak ook wel eens een grapje over de kerk hoor

Iedere week loop ik er effe binnen om muntgeld op te halen voor de eatery. Vaak kom ik dan wel 1 van die priesters tegen. Mestal vragen ze me dan : "How's your business, Jos ?". Mijn standaard antwoord is dan altijd : "Not as good as yours, Father"  :biggrinn:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

stip66

Vanwaar mijn haat tegen de Kerkelijke organisaties onder welke vorm dan ook, zal ik nu aantonen aan de hand van 2 copies uit de 33 paginas tellende besluiten tegen een pedofiel die in de school van mijn zoon ongehinderd jarenlang zijn perverse bevredigingen kon laten zegevieren, met onrechtstreekse goedkeuring van de ( katholieke ) directie. ( Mijn strafrechterlijk dossier voor een banale snelheidsovertreding was bijna even dik ).
De bal is aan het rollen gegaan toen ik naar de krant gestapt ben. ( http://www.hbvl.be/Archief/guid/zes-jaar-cel-voor-opvoeder-die-kinderen-misbruikte.aspx?artikel=31b68a43-6a2e-4e00-8f08-2353ff49a1bf )
Alle slachtoffers ( 14 ) worden met name vermeld in dit dossier ( ook die van mijn zoon ).
Aangezien er ruim 10 jaar later nog steeds niets verandert is binnen deze sekte ( de ontkenningen en minimaliseringen door de CEO's van de kerk, waaronder de geestezieke aartsbisschop Leonard en zijn volgelingen ) en dat de priesters die zelf ( onder druk ) hun perverse daden hebben toegegeven, nog steeds door het Vatikaan de hand boven het hoofd gehouden worden, maakt dat ik me ondertussen heb laten ONTDOPEN. Na 10 jaar worden de wonden weer opengereten in onze familie.
Belangrijk detail : het dossier met de besluiten heb ik in mijn bezit door gebruik te maken van de onoplettendheid van de advokaat, anders had ik helemaal niets in handen gehad.  :jajaja:
De RK kerk is overal geliefd waar armoede troef is, daar kunnen ze het best recruteren.
Bekijk nu maar eens de reden voor mijn ontdoping, de dader loopt ondetussen terug vrij rond, misschien terug als opvoeder in een katholieke instelling.





NB. Mijn zoon zat in het MPI naar aanleiding van zijn ADHD syndroom.






josv

Stip, ik begrijp jouw standpunt............. meer kan ik niet zeggen nu.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Pjottr

Tje ik wist niet dat mijn opmerking zoveel los zou maken. Boom jij begrijpt het en Jos wat jij schrijft is uit mijn hart gegrepen. Het maakt mij niks uit wie wat geloofd of niets geloofd. Ik zie in christelijke kringen ook veel fout gaan en in katholieke kringen ook Ook in de Islam zit scheef groei en noem al die religies maar op. Maar er is voor mij een essentieel ding.  Niet alle katholieken christenen budisten moslims en al die anderen zijn verkeerd of corrupt of pedofiel.
Het merendeel is op hun manier oprecht met hun geloof bezig. Dat de instituten er een zooitje van maken heeft NIETS met geloof te maken en mag je mijns inziens ook niet gebruiken om alle geloven te verketteren. Ik bedoel dus het kind met het badwater weggooien.
Ik ken heel veel gerespecteerde en humane moslims, katholieken en protestanten die op hun manier hun geloof beleven en respectvol naar hun medemens zijn.

Mijn opmerking naar Phille (die zelf niet reageert) is uitsluiten bedoeld zoals Boomerang mijn stelling nog eens verduidelijkt en JosV en het andere forumlid die naar de baptisten kerk gaat terwille van zijn vrouw (sorry ben je naam even kwijt maar ik respecteer je denken) het ook verduidelijken.

Ik ben al jaren gehuwd met een Filipina en ik respecteer haar wijze van denken.Dat behoort mijns inzien integaal bij een goede relatie.Ik zou haar op het hart trappen als ik de (voor "haar" belangrijke Bijbel) een boek des verderfs zou noemen Ik durf de stelling aan dat respect een van de pijlers is van de liefde en ik viel er over dat Phille dat schreef en tegelijkertijd zegt tegen zijn vrouw  "ik hou van jou".  Ik vind dat respectloos en liefdeloos.
Je kiest bewust voor een Filipina en je weet (neem ik aan) hoe gevoelig sommige zaken zoals geloof hier zijn,dan denk ik dat het minste wat je als " Liefdevolle " partner mag verwachten dat je haar in je armen sluit zoals zij is en met alles er op en aan ook haar geloof. Dat Schoffeer je mijns inzien dus niet. Kan of wil je dat niet,trouw dan niet met een Filipina!

Verder heeft het geloof geen zak met de instituten te maken maar is het een zaak van je hart. Mijn geloof is niet afhankelijk van een pedofiele kerk of een Jihad gerichte religie. Mijn geloof zit bij mij van binnen en staat los van kerk en of instituut.
Mijn vrouw respecteert mij en ik haar. Dat is een van de sterke pijlers van mijn relatie. Mijn reaktie naar Phille is een hint, Jongen pas op want dit soort gedrag zou je later nog eens op kunnen breken. Een Filipina incasseert zonder veel woorden heel veel. En wij denken dan dat ze alles maar accepteert.
Vergeet het maar! Er komt een dag dat het er uit komt en dan is het meestal te laat. Mijn filipina is een goud eerlijke vrouw voor wie geloof en Bijbel heel belangrijk is. Dat heb ik dus integraal mee genomen in mijn huwelijk. Liefde = respect en acceptatie.

Misschien kom ik wel wat cru over zo links en rechts maar het irriteert me als ik dit soort dingen lees.
Gr......Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

stip66

@ Pjottr.
Ik geef je helemaal gelijk met jouw instelling, en ik begrijp jouw houding dan ook compleet.
Echter is mijn ( en vooral mijn zoon ) zijn ervaring met een katholieke opvoeding uitgedraait in een nachtmerrie en ik begrijp volkomen dat dit een " Ver van mijn bedshow " voor jou is, waarschijnlijk zou ik in jouw plaats op dezelfde manier reageren.
Een manager is verantwoordelijk voor zijn personeelsleden, mijn frustratie gaat dan ook uit naar het " management " van de RKK. Zij ondernemen niets en laten maar betijen. Op de dag dat zij hun verantwoordelijkheid opnemen en naar bepaalde individuen op een correcte manier effectieve sancties gaan nemen, gaat mijn standpunt tov de RKK misschien veranderen. Ik hou mijn vrouw niet weg uit de kerk, doch ik ga haar niet aansporen om te gaan luisteren naar een bende potentiele criminelen. Er zijn waarschijnlijk verzachtende omstandigheden voor de daders, maar zolang die seniele CEO uit het Vatikaan volhoudt dat zijn ronselaars geen normaal leven mogen leiden ( samenwonen, homofilie erkennen, een sexueel leven voor zijn dienaars,... ) gaat het er niet op beteren. Zoals ooit iemand me vertelde " No one is made to make this trip alone ".
Misschien moet ik deze katholieke instelling in Maaseik bedanken dat ik nu een fantastische vrouw heb, maar ik moet er wel bijvertellen dat zij mede verantwoordelijk zijn voor de actuele medicatieverslaafde ex-vrouw, een depressieve zoon en 10 jaar miserie uit mijn leven.
Denk ook maar eens terug, ongeveer 45 jaar geleden, welke sekte onofficieel beste vriendjes was met het Nazi regime ?
Een mirakel ? Daar geloof ik pas in als ze de fout van hun zieke personeelsleden gaan erkennen en laten berechten !

Phille

Citaat van: pjottr op maandag 14 februari 2011, 14:57:38
Citaat van: Phille op maandag 14 februari 2011, 01:52:46
[b

2 pm en nog iets, moest ik mij beginnen klaarmaken, damn ... onderhalf uur voor de trouw, vond ik wat vroeg, maar er moest nog een photoshoot genomen worden; staat mijn barong op een pop klaar te wapperen in de wind, ernaast een tafel, met m'n schoenen en hé wat zag ik daar ... toch genen holly bibel zekers ... elaba manneke wat doet dat hier  :weet ik niet: heb ik dat boek des verderf laten verwijderen (als ik dat allemaal gewild zou hebben dan had ik wel voor een kerkelijk huwelijk gekozen argumenteerde ik, werd niet in dank aanvaard, het zal mij een worst wezen, van m'n erf).

Ik wens je levens geluk met je vrouw Heb ondanks jouw feest vreugde toch een vraag of opmerking Waarom noem je de Bijbel nu een boek des verderfs?Miljoenen hechten daar bijzondere waarde aan en eerlijk gezegd vind ik het in de context van jouw huwelijk niet echt ne schone opmerking
Wat je ook geloofd of niet moet je zelf weten maar hou rekening met anderen die je hiermee op hun hart trapt.Waarschijnlijk ook je nieuwe vrouw voor wie als echte Filipijnse dit heel belangrijk is. Het is een kwestie van respect naar je naaste. Als je begrijpt wat ik bedoel
Moet ik even kwijt
Misschien ben je nu wel boos of beledigd maar ik zeg wat ik niet prettig vind
Nogmaals veel geluk

@Pjottr, na het huwelijk heb ik nog niet veel tijd gehad om het forum te lezen, nu ben ik weer effe online en wat lees ik hier allemaal ... maar ok, iedereen is vrij om zijn mening te hebben, ik dus ook. Ik heb alle begrip voor welk geloof dan ook, het is dan ook op z'n plaats dat anderen begrip hebben voor mijn visie op deze dingen. Wat is er fout aan mijn mening? Het gaat hier over een fotoshoot van mezelf tijdens de voorbereidingen van mezelf, het aantrekken van de barong enzovoort ... niets anders dan dat, mijn uitspraak is enkel en alleen binnen die context geuit.

Ik heb geen enkel bezwaar geuit dat er een gebed gepreveld werd tijdens het huwelijksceremonie, ik heb geen bijbel gezien tijdens onze trouw, mocht die er geweest zijn zou ik daar geen enkele opmerking over gemaakt hebben, want dit belangt mijn vrouwtje ook aan en ik heb er alle respect voor dat zij wel gelooft in God en alles wat er mee te maken heeft.

Het is vanzelfsprekend dat ik respect heb voor de cultuur van mijn vrouwtje, maar men kan van mij niet verlangen dat ik mijn eigen visie verloochen. Ik meen het recht te hebben om om het even wat te zeggen over de bijbel en het daarmee verbonden geloof. En meer heb ik hier niet over te vertellen  :daag:

Pjottr

Beste Phille
Soms zit het leven anders in elkaar. Zeker mag jij een mening hebben echter Ik bijt me nog liever op mijn tong dan dat ik een kwetsende opmerking maak en zeker over zaken die bij mijn partner gevoelig en belangrijk zijn.
Ik weeg altijd af wat ik uitspreek en de manier waarop terwille van mijn relatie.Daarom duurt het inmiddels al bijna 14 jaar.

Jij zegt het is een foto shoot maar het laat wel zien hoe jij bent en er over denkt. Voor derest waarde vriend  is het jouw leven en mag jij beslissen wat je wel of niet accepteerd. Ik hoop voor je dat je in je nieuwe leven en cultuur de capaciteit hebt om je aan te passen.Want dat is wel heel erg belangrijk in een relatie met iemand van een andere cultuur en denken. Ik hoop ook voor je dat de dag niet zal komen waarin je je zelf tegen komt.Filipijnen is net ff anders dan Belgie. Misschien heb ik mis hoor want ik kom hier pas 15 jaar.
ook :daag:
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

Stipt Ik begrijp drommels goed waar je over praat. Ik heb ook zo mijn frustraties en geschiedenis .Daarom heb ik kerk en instituut los gelaten en al die mensen die mijn leven probeerden te verzieken Maar geloof een zaak van mijn binnenste. Daarom ben ik er niet afhankelijk van.
Voor mijn vrouw is kerk als instituut opzich ook niet belangrijk,maar houdt zich als rechtgeaarde Filipina wel met het katholieke geloof bezig.En zoals ik eerder aangaf respecteer ik dat anders zou ik nooit met haar getrouwd zijn als ik dat niet zou kunnen of willen.
Ben daarom ook blij voor je dat je nieuw geluk hebt gevonden. geniet er van
Hart.Gr. Pjottr 
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.