Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Kerk en huwelijk

Gestart door Pjottr, maandag 14 februari 2011, 14:57:38

Vorige topic - Volgende topic

Deep Throat

Als overtuigd atheist (en ook nog anti-klerikaal opgevoed) doe ik nog maar een duit in het zakje (doen ze in de kerk ook meen ik). Josv, Benoit en Boomerang bij elkaar gehusseld verwoordt het volgen mijn visie, de Bijbel als een soort algemene normenregel is niks mis mee. Dat pedofeliegedoe kon je op wachten met het celibaat, dat is een kerkregel, staat nergens in de bijbel (weet wel hoe het is ontstaan maar dat staat buiten het topic). Met God is niks mis hij heeft alleen slecht personeel zeg ik dan maar. Met vele volgelingen is ook van alles mis, maar dat mag geen maatstaf zijn.
Mijn vrouw is niet dogmatisch katholiek maar heb respect voor de kracht die uit dat geloof geput wordt. En het belangrijkste, ik (wij) hebben er geen last van.
Om op je trouwdag (met een katholieke dame) de Bijbel zo te behandelen vind ik tamelijk genant, je trouwt de hele dame en niet het snoetje. Ik zou me ervoor geschaamd hebben zo te handelen, maar je ziet, niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
Ik ben benieuwd of het haar in Belgie verboden wordt om een kerk te bezoeken, ik zou er niet van staan te kijken. Misschien durft ze al niet meer, angst voor Nero.
Mijn vrouw heb ik het voorgelegd en zij vindt het "honds".

Ik ben niet voor de kerk getrouwd (tja, ik had geen doopbewijs), maar had er zeker geen bezwaar tegen gemaakt, alleen......... geen 2 feesten.

Baliw-katok

Ik sluit me volledig aan bij Pjottr, Rich, Benoit, Josv en Deep Throat en wil enkel mijn slagzin hier nog ff herhalen : be yourself and respect the other !  Tuurlijk hoeft Phille zijn eigen visie niet te verloochenen maar dergelijke gevoelige opmerkingen over het geloof zijn weinig tactvol op je huwelijksdag en een "koning" onwaardig.

Phille

Citaat van: Baliw-katok op dinsdag 15 februari 2011, 18:50:08
Ik sluit me volledig aan bij Pjottr, Rich, Benoit, Josv en Deep Throat en wil enkel mijn slagzin hier nog ff herhalen : be yourself and respect the other !  Tuurlijk hoeft Phille zijn eigen visie niet te verloochenen maar dergelijke gevoelige opmerkingen over het geloof zijn weinig tactvol op je huwelijksdag en een "koning" onwaardig.

Heren, mijn persoonlijke visie over het geloof heeft niets te maken met het respect hebben voor de Filipijnse cultuur, ik meen het recht te hebben om een eigen mening te hebben, ja toch  :jajaja: maar dit is nu eenmaal de onverdraagzame eigenschap van elke religie, alleen daar waar "zij" in geloven is het enige juiste en als ge daarvan afwijkt dan wordt dit als beledigend ervaren, alle andere meningen zijn slecht. Ik heb geen zin om verder te discussieren over religie, geloof of wat dan ook te palaveren, dit heeft geen zin en is een oeverloze discussie.

EN om af te sluiten, had ik katoliek sausje in mijn huwelijk gewenst dan was ik voor de kerk getrouwd, ik voldoe perfect aan alle voorwaarden.

:daag:

:benweg:





Pjottr

Jouw antwoord slaat echt als kip op dirk en toont dat je niet snapt waar het eigenlijk omgaat. Vreemd, want zolang ik jou ken- op het forum dan-heb ik  jou altijd beschouwd als een intelligent mens en dat bedoel ik oprecht.
Het ga je goed!



As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Phille

#34
Citaat van: pjottr op woensdag 16 februari 2011, 01:56:25
Jouw antwoord slaat echt als kip op dirk en toont dat je niet snapt waar het eigenlijk omgaat. Vreemd, want zolang ik jou ken- op het forum dan-heb ik  jou altijd beschouwd als een intelligent mens en dat bedoel ik oprecht.
Het ga je goed!





Ik snap wel waar het over gaat, de Filipijnse cultuur is doorspekt van het katolieke geloof en dergelijke uitspraken in het bijzijn van mijn vriendin of aanverwanten of de Filipijnse bevolkingen zou aanstootgevend zijn en zeer beledigend overkomen. Maar dit heb ik niet gedaan ... het was hier een uitlating binnen mijn persoonlijke beleving en alleen op dit forum. Niet meer of minder dan dat.

Tegen de fotograaf heb ik gewoon gezegd dat ik dat niet wilde, de uitspraak zoals ik het hier schreef heb ik niet gebruikt, ik heb gewoon gezegd dat ik geen bijbel op mijn foto's wilde, simpel als dat!

Ik weet ook wel waar de gevoeligheden hier liggen hoor! En zoals ik al eerder zei, ik respecteer de Filipijnse cultuur, wat niet wegneemt dat ik wel eens het geloof in vraag durf te stellen, ook in de Filipijnen. En daar is niets verkeerd mee vind ik.


boomerang

Citaat van: Phille op woensdag 16 februari 2011, 02:29:58
Citaat van: pjottr op woensdag 16 februari 2011, 01:56:25
Jouw antwoord slaat echt als kip op dirk en toont dat je niet snapt waar het eigenlijk omgaat. Vreemd, want zolang ik jou ken- op het forum dan-heb ik  jou altijd beschouwd als een intelligent mens en dat bedoel ik oprecht.
Het ga je goed!





Ik snap wel waar het over gaat, de Filipijnse cultuur is doorspekt van het katolieke geloof en dergelijke uitspraken in het bijzijn van mijn vriendin of aanverwanten of de Filipijnse bevolkingen zou aanstootgevend zijn en zeer beledigend overkomen. Maar dit heb ik niet gedaan ... het was hier een uitlating binnen mijn persoonlijke beleving en alleen op dit forum. Niet meer of minder dan dat.

Tegen de fotograaf heb ik gewoon gezegd dat ik dat niet wilde, de uitspraak zoals ik het hier schreef heb ik niet gebruikt, ik heb gewoon gezegd dat ik geen bijbel op mijn foto's wilde, simpel als dat!

Ik weet ook wel waar de gevoeligheden hier liggen hoor! En zoals ik al eerder zei, ik respecteer de Filipijnse cultuur, wat niet wegneemt dat ik wel eens het geloof in vraag durf te stellen, ook in de Filipijnen. En daar is niets verkeerd mee vind ik.



Het aangaan van een relatie met een buitenlandse dame kent op zich al veel handicaps:

1. Het verschil in culturele opvoeding en vorming
2. Meestal een groot verschil in leeftijd
3. Het communiceren en uitdrukken van gevoelens in een andere taal als de moedertaal
4. Ver verwijderd zijn van de familie fysiek en/of mentaal

En hier voeg jij dan bewust nog een element betreffend religie aan toe.

Wees voorzichtig, er bestaat de uitdrukking: "Twee geloven op één kussen slaapt de duivel tussen".

Schade welke je aanbrengt aan een diep ingeworteld geloof en vertrouwen is vaak niet direct zichtbaar aan de oppervlakte maar kan als een boemerang op je terug komen.

Respect verdien je niet met kritiek.

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Baliw-katok

Ik geloof best wel dat dit hele voorval niet zo dramatisch gebeurd is zoals Phille het beschreven heeft.  Wellicht heeft hij de lezer wat extra willen entertainen door wat krachttermen te gebruiken en in het hoofd van elke lezer speelt zich dan een toneeltje af van hoe dit wel niet in het echt moet zijn geweest.  Maar hoogstwaarschijnlijk was dit in realiteit een niemendalletje waar Phille tactvol die Bijbel aan de kant zal hebben gelegd ... Maar zijn pittige schrijfstijl en de adrenaline van zijn huwelijk zal dit alles was opgezouten hebben in zijn verslag. 
Toch hoop ik ergens dat hij deze goedbedoelde kritiek van de forumleden in het achterhoofd zal houden.  Wat mij betreft case closed.

josv

We schrijven allemaal wel eens iets waar we achteraf 'n klein beetje spijt van hebben

Citaat van: Baliw-katok op woensdag 16 februari 2011, 09:35:36
Toch hoop ik ergens dat hij deze goedbedoelde kritiek van de forumleden in het achterhoofd zal houden.  Wat mij betreft case closed.

:thumb:

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Fail_over

Ik val weer laat in de discussie.

Mijn eerste huwelijk was met een Nederlands Hervormde. Dezelfde kerk als ik. Maar voor mij hoefde het niet zo. Saaie kerk.

Met het trouwen met mijn huidige vrouw vroegen ze ook naar mijn geloof. Nederlands hervormd. Dat kende ze in de Fhils dus niet. Dus maar NPC. (Non practical Christian) dat accepteerde ze wel.

Als mijn vrouw zondags naar de kerk wil, ga ik mee. Daar is zo veel te zien. Ik ben diverse malen mee geweest naar kerken in de Phils. Rk kerken. Een hostie ga ik niet halen. Een knieling doe ik niet, maar ik respecteer het geloof van mijn vrouw. Net als dat ik de cultuur respecteer.

Onlangs vertelde ze me wat haar op school geleerd is hoe de blanken, de negers en de Aziaten ontstaan zijn:

God was de mensen aan het maken, en hij kookte de eerste, maar hij vergat de tijd, en ze waren te aangebrand. De negers. Vervolgens kookte hij weer, maar was te vroeg ze uit de pan te halen. De blanken. Vervolgens ging alles volgens plan, en kwamen de Aziaten....
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Rich

En bij het koken van de Chinezen heeft hij teveel curry gebruikt denk ik  :lachen: :lachen: ( Sorry hoor, even een opwelling)
Rich de Nederbelg.