Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

au pair

Gestart door Dirk68, vrijdag 11 november 2011, 14:25:32

Vorige topic - Volgende topic

Dirk68

Hallo allemaal

Ik heb al wat rondgelezen op dit forum maar nog niet voldoende gevonden over au pairs. De ban vanuit de Filippijnen is blijkbaar opgeheven eind vorig jaar.

Mijn Filippijnse vriendin is 23 jaar en studeert momenteel voor lerares wiskunde.

Ze staat wel open voor het idee om een jaar als au pair naar België te komen, maar ik weet nog niet goed hoe ik zoiets best aanpak.

Ze heeft momenteel bijna nooit internet en we communiceren altijd via chikka (sms), dus zelf kan ze er niet veel over opzoeken.

Ik heb gevonden dat de leeftijdsgrens voor au pair in België 26 is, maar ik vraag me af of de vraag om als au pair in België te werken niet veel groter is dan het aanbod van gezinnen?? Weet iemand daar iets over? Is het gemakkelijk om als au pair naar België te komen?

Er zijn natuurlijk websites die au pairs en families met elkaar in contact brengen, maar ik had graag ook wat informatie opgedaan los van die sites, want je weet nooit hoe betrouwbaar die zijn en of die wel een realistisch beeld geven.

Ik wil ook zeker zijn dat de familie waar ze zou bij terechtkomen heel degelijk is, want er circuleren blijkbaar verhalen over misbruik enzo.

Misschien is het ook mogelijk om zoiets te regelen buiten zo'n matchingsite om, maar als je zelf geen gezin kent, hoe doe je dat dan? Bestaan daar bepaalde kanalen voor? Misschien binnen de Filippijnse gemeenschap in België?

Alvast bedankt voor de reacties

Kano

Weet je zeker dat de ban op Filipijnse au pairs voor Belgie is opgeheven? ik heb het niet zo gevolgd , maar was het niet alleen voor Noorwegen, Denemarken en Zwitserland?

Op de site van de Belgische ambassade in Manila http://www.diplomatie.be/manila/default.asp?id=28&ACT=5&content=52&mnu=28 staat o.a. dit:

Since 1997 a ban by the Filipino authorities is in place on deployment abroad of Filipino women as au pairs. This ban does not legally bind the Belgian authorities and will not interfere with the issuance of either the Work Permit in Belgium or the visa in Manila. However, the Belgian authorities, represented by the Embassy of Belgium in Manila, will not interfere on the applicant's behalf if the Filipino authorities refuse the au pair exit of the country based on the 1997 ban.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Dirk68

Umm ja, ik vrees dat je gelijk hebt. Ik had het artikel op dit forum onvoldoende gelezen.

Heb nu ook dit gevonden:

"In October 2010, however, the Philippine Overseas and Employment Administration (POEA) lifted the ban in countries that guaranteed to protect the au pairs and follow the conditions set by the Philippine government for their deployment. The Philippines has since began allowing the deployment of au pairs in Switzerland, Norway, and Denmark. The ban, however, remains in place in the Netherlands and Belgium, where Filipino au pairs are said to be most requested by host families."

http://www.december18.net/article/migrant-groups-europe-call-protection-filipino-au-pairs

Ik dacht misschien zijn ze bij diplomatie.be nog niet up to date.. maar helaas dus.

Op yesaupair.com pakken ze nog altijd uit met: "Next to that we know the visa procedure in the Philippines, the Netherlands and Belgium very well and our assistance guarantees a quick application." Dat zal dus wel niet erg betrouwbaar zijn.

gosternokke

Ban of niet, de realiteit is dat er gewoon nog steeds aupairs uit  :smiley-philippines:  binnen komen  in  :nederlandsevlag:


dolfijn76

Dirk 68

Wij zijn momenteel op zoek naar een Filippijnse au pair voor volgend jaar april.  Het is zeker niet eenvoudig.  De ban is niet 100% maar het probleem bevind zich vaak wel op de luchthaven.  Het is geen garantie dat ze je daar doorlaten ook al heb je een goedgekeurd visa.  Vaak lukt het wel met de nodige charme / geld.  Er zijn er in ieder geval genoeg die erin slagen.  Voordeel dat een organisatie heeft is dat ze altijd wel mensen in de hand hebben op de luchthaven die hen helpen.  Je moet toch rekenen dat het zeker een maand of 3 à 4 duurt vooraleer je je visa hebt en eventueel in België of Nederland bent.  Het interview op de ambassade is vaak ook een struikelblok voor de au pairs.  Als men de indruk geeft dat ze naar hier komen om te werken wordt het visa geweigerd.  Er zijn genoeg gezinnen die au pairs vragen hoor. 

Probleem is dat veel au pairs overgaan in de illegaliteit na het arriveren in België / Nederland.  Dat is  ook een reden waarom het visa niet meer zo eenvoudig is om te krijgen.  De rest heeft meer met corruptie te maken maar daar is de Filippijnen wel om gekend.

Ik ken veel meisjes die via yes au pair naar België of Nederland zijn gekomen. Mijn schoonzus is zo ook naar Nederland gegaan.  Nu is ze in Denemarken en dat heeft ze zonder agentschap gedaan en via het internet, maar was niet eenvoudig voor zover ik begrepen heb.

Hoop dat je hier al iets aan hebt

Dirk68

Hartelijk bedankt, dat geeft mij al een duidelijker beeld en dat het dus zeker niet onmogelijk is.

Momenteel moet ik dit zelf voor haar proberen te regelen, want ze studeert op internaat en heeft nauwelijks of nooit de mogelijkheid om internet te gebruiken. Ze dacht eraan om tijdelijk te stoppen omdat het leven er heel zwaar is en daarom wou ik haar voorstellen om misschien als au pair te werken. Het is blijkbaar wel een risico, want als het dan toch niet lukt om naar België te komen, dan heeft ze wel een jaar verloren dat ze haar studies heeft onderbroken. Ook zit de kans erin dat ze daarna haar verdere studies zelf zal moeten betalen als ze die nu onderbreekt. Nu krijgt ze alles gratis en als compensatie moet ze tegelijk ook werken in het college.

Amice

In nederland is er iig de mogelijkheid om wijziging verblijfsdoel te vragen na de au pair periode( ik weet niet of dat in BE ook zo is),waardoor ze dus bv. kan samenwonen met vriend. Dat geeft uiteraard dan ook weer het perspectief om haar studie in NL/BE af te maken en studie kan ook als voortgezet verblijfsdoel aangevraagd worden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Dirk68

Ik heb zonet gebeld met Peter Van Bogaert die net terug is van de Filippijnen en nu door zijn emails aan het worstelen is. Hij bevestigt dat er in Nederland agentschappen zijn die proberen mensen door de mazen van het net te laten glippen. In België kent hij er geen maar die in Nederland kunnen me dunkt ook wel helpen bij een plaatsing in België. Het zou wel altijd een risico blijven. Je begint dus aan de procedure, vindt een gastgezin maar daarna kan het dus nog altijd mislopen dat ze je niet laten vertrekken uit de Filippijnen.

Ik heb ook al een bericht gestuurd naar yes au pair en een andere kennis heeft mij www.u-aupair.com aangeraden en ik wacht nu op antwoord om te zien hoe die agentschappen met dat verbod omgaan en hoeveel de kost bedraagt om een Filippijnse klaar te stomen voor vertrek, want als het mislukt dan ben je dat geld natuurlijk wel kwijt vermoed ik.

Bedankt iedereen voor de reacties. Het was in ieder geval al een goede hulp.

westhoek

Maar wat is er mis met gewoon een visum aan te vragen ?
Als au pair gaat ze geen schatten verdienen hoor, maar ik vermoed dat dit het punt niet is zeker ? (Ja, ik durf nogal veel tussen de regels lezen).

En stel dat dit visum geweigerd wordt, dan kan het nogal eens knap lastig worden voor latere visum.

Quezonboy

De website van het Filipijnse Department of Foreign Affairs schrijft:

Ban on Au Pairs Bound for Europe Lifted

Wednesday, 22 February 2012 09:56 Public Information Service Unit

22 February 2012 - Foreign Affairs Secretary Albert F. del Rosario announced today that the ban on au pairs bound for all European countries has been lifted after the issuance of the new Guidelines on the Departure of Au Pairs to Europe.
..........................
Au pairs need not go through the DOLE or POEA procedures anymore, as they are not considered overseas Filipino workers (OFWs).
............
The ban was imposed in 1998 due to isolated cases of abuse of the system by some unscrupulous elements. In 2010, the ban was lifted for Switzerland, Norway and Denmark.
.....................
Secretary del Rosario advised prospective au pairs not to go to third party go-betweens since the procedures have been simplified at the least cost for the Filipino au pairs.

At the same time, he warned unscrupulous agencies not to exploit the scheme for their nefarious activities, as any infraction will be dealt with severely by the laws of the host countries and those of the Philippines

Bron en meer info: Filipijns Ministerie van Buitenlandse Zaken
M.b.t. Nederland was die ban dus van 1998 tot 22 februari 2012 van kracht.

Een of twee jaar geleden werden er trouwens nog vragen mbt dit onderwerp gesteld in de Nederlandse Tweede Kamer o.a. n.a.v. een tv-reportage omdat de Nederlandse overheid toen nog tegenwerkte of niet mee wilde werken met de Filipijnse overheid.