Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

klootzakken (voorheen Jens)

mijn asawa komt uit een groot gezin van 8 kinderen waarvan de jongste 38 jaar oud is .mijn schoon vader is al gaan hemelen , dus moeder is alleen en 75 lentes jong . wel voor moeder wil ik graag betalen ongeacht wat mij dat kost , zij is nog zeer vitaal maar heeft hart problemen waardoor ze medicijnen slikt . wel dat kost zo nu en dan een paar peso en daar heb ik totaal geen probleem mee , ik moet je er wel bij vertellen dat het ouwe mens zeer zuinig is en geen peso over de balk gooit, dit in tegenstelling tot haar kinderen waarvan 5 stuks een gat in de hand hebben ter grote van een voetbalveld en 3 kinderen zeer zuinig zijn , daar heb ik er gelukkig 1 van en dan ook nog de minst zuinige van de 3, maar ik kan er goed mee leven.
wat het opsturen van pera betreft , wel daar bemoei ik mij niet mee dat doet mijn vrouw zo af en toe , ze verteld mij wel aaltijd hoeveel ze stuurd, [maar nooit hoe veel keer] hahaha.
mijn vrouw maakt zo nu en dan eens een bedrag over 1000 tot 1500 euro of minder. daar leeft mijn schoonmoeder dan een hele tijd van , ik vraag haar wel eens of ze nog voldoende pera heeft , maar steevast het zelfde andwoord , bedankt jan maar ik heb nog genoeg.
gewoon een heel lief mens, de rest van de fam kan de boom in , in het verleden gaf ik zo nu en dan nog wel eens iets , maar het is nooit goed of het deugt niet , ze zijn zo afgunstig als de pest . ze kunnen van mij verekken , ik heb er goed de hand rem op getrokken.
laten we eerlijk zijn, waar jens handen heeft zitten , hebben zij die ook . en met die handen kunnen ze prima werken ,dat moet ik ook wel hoor.
hoeveel geld mijn schoonmoeder per maand nodig heeft ? ik zou het echt niet weten .ik weet wel dat zij er goed mee om gaat.

jens......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Dreamer1975

.
Citaat van: westhoek op woensdag 16 november 2011, 18:35:54
Waarom zou jij dan (enfin, je vrouwtje dus  :denk:) geld opsturen naar zus en schoonbroer als er sprake is van een welstellende schoonouders ? Kunnen zij dat dan niet ?
En brengt het huis niet genoeg op om je vrouw te voorzien in haar levensbehoeften ? + die rijke ouders dan,...  :ikkeniebegrijp:

Tuurlijk wel,maar moet ik mijn zwangere vrouw voor alle kosten alleen laten opdraaien ? Ik ben belg,geen marokkaan of turk.Op controle bij de gynaecoloog,ultrasound,extra medicatie,geen inkomen,enz...... Ik neem gewoon mijn verantwoordelijkheid,niet meer of niet minder.Mijn vrouw heeft trouwens nooit achter geld gevraagd,heb dit zelf voorgesteld.Wat de inkomsten van de huur van het huis betreft....het is geen luxueuze villa die ze verhuurt hé.... eerder zo'n huisje die iets groter is dan een tweetal grote tuinhuizen die we langs hier gewoon zijn.
Geld opsturen voor de zus en schoonbroer heeft ze in het verleden reeds gedaan.Zus en schoonbroer zijn te trots om de ouders om geld te vragen blijkbaar of vinden dat ze niet aan het geld van hun ouders moeten zitten  :weetikniet:.Ze hebben beiden wel een job,maar niet echt dik betaald.

Ronny55

Citaat van: Johan En Elvie op woensdag 16 november 2011, 13:44:01
Citaat van: Ronny55 op woensdag 16 november 2011, 13:12:24
Tja ,als ik dat hier zo lees ben ik de enige buitenlander die een "rijke vrouw" gevonden heeft. Mijn vrouw werkt sedert 23 jaar in een huishoudtoestellen winkelketen . Ze heeft deze zaak samen met de eigenaar uitgebouwd van 1 winkel tot nu 27 over de hele filipijnen. Ze is daar nu de executief assitent van de eigenaar. Dus heb geen finaciele verplichtingen jegens haar of haar familie, die trouwens bijna allemaal in het bedrijf werken.
We wonen in mijn huis ,haar huis wordt verhuurd, maandelijks ontvangen we 150 l diesel voor de auto en het onderhoud wordt door de firma gedaan.
  zodus ik leef hier zuinig moest ik zo geen duur hobby hebben,nl motoren. Wekelijk draag ik 6000 peso bij aan het huishouden personeels kosten enz. Uitgezonderd de chauffeur-klusjesman die betaal ik dan ook nog eens 1000 peso per week netto . Zo zou me een maand leven als God in Frankrijk me 30000 peso per maand kosten ware er niet mijn persoonlijk vertier van om en bij de 40000 peso per maand. Maar ik klaag niet.

He he dat je ouders arm zijn daar kan je niets aan doen maar als je schoonouders arm zijn daar heb je zelf voor gekozen hehe
de mijne zijn arm hehe
Daar wil ik het een en ander bij vertellen. Mijn vrouw is een op en top "selfmade women". Ze kwam uit een arm gezin en heeft hard moeten knokken voor ten eerste haar studies te kunnen doen. Steeds de beste resultaten moeten behalen om in aanmerking te komen voor de studiebeurzen, Bijklussen voor wat zakgeld en haar onderhoud. Geen hand en spandiensten zoals vele studenten nu doen voor "sponsers". Zo ook op haar werk er voor moeten gaan om te geraken waar ze nu is. Studies voor haar broers en zussen betaald, ze werk bezorgt, kortom de hele familie uit de armoede getrokken. Tja nu zorgt ze alleen nog maar voor haar moeder samen met haar broers en zussen die nu ook allemaal goed hun plan trekken.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

koy

Aan iedereen die hier reageerde, bedankt voor jullie reacties en mooie verhalen, ik en wellicht nog vele anderen heb ervan genoten om te lezen dat de meesten onder ons het hart op de juiste plaats dragen, maar tegelijkertijd toch met beide voeten op de grond blijven.
Het sturen van geld om je Filipijnse familie te ondersteunen wordt toch meestal wel doordacht gedaan en dat geldt voor mij maar toch ook voor de meesten hier. Hoef je niets te sturen, is dat dan beter of niet,... ik weet het niet. Ik voel me bevoorrecht dat ik mijn Filipijnse familie kan helpen en ik geniet ervan als het geld besteed wordt aan opleiding en basis behoeften.

Rijk of niet, maakt toch niets uit. Je gaat toch niet eerst je vriendin screenen of er genoeg geld is? Het is zoals het is en de meesten hier oordelen nuchter en sturen wat ze kunnen missen of wat er echt nodig is. Overdreven bedragen heb ik hier nog niet gezien. De verhalen en de motivatie om iets op te sturen zijn in ieder geval emotioneel en getuigen van een grote betrokkenheid bij de Filipijnse situatie.

Groetjes, Koy.
leven en laten leven...

Koen

Vroeger stuurde af en to +-6000 php op voor algemene kosten (eten, verzorgingsproducten, ed...) Zij woonde toen bij haar tante, om welbepaalde redenen. In mei van dit jaar ben ik nogmaals naar daar gegaan, en tijdens het babbelen, vroeg ik of ze daar graag woonde. Eigenlijk woonde ze liever bij haar zuster + man + 3 kids. Maar er waren een aantal praktische problemen: zoals te kleine woonst + in een te slechte buurt, geen internet, enz. Ik heb dan tegen haar gezegd, +-6000 php per maand is geen probleem voor mij, maar daar houd het bij op. De internetkost (1300php/maand) is voor mij, dus in totaal +-7500php per maand.

Een paar weken later, toen ik terug in België was, vertelde ze me dat ze zich had ingeschreven voor het 4de jaar high school. Ik dacht in mijn eigen, ai ai, dat gaat de Koen wel wat geld kosten, maar ze zei, no problem. We moeten elke dag een klein beetje betalen voor copies, voor projecten, ed.

Vorige week maandag terug gekomen van de Filipijnen. Je hebt het op vakantie over van alles en nog wat, en school kwam ter sprake, kosten ed. En na heel veel aarzelen en treuzelen zei ze, ik ben nu de eerste van ons gezin, die high school kan afmaken, maar het (school + dagelijks leven) kost gewoon veel geld. Ik kom eigenlijk niet toe... Uiteindelijk kostte de school meer dan ze had ingeschat. Ik zeg tegen haar, waarom zeg je dan niets? antwoord: je geeft nu al zoveel geld en je hebt zelf ook rekeningen te betalen.

Afspraak is nu: 10.000 php per maand tot het einde van het 4de jaar high school (eind maart)

Een tijdje geleden zei ze nog tegen mij: mijn broer stuurt me regelmatig de vraag om load (voor GSM) maar ik heb geen load en soms vraagt een oom geld, maar ik heb geen geld. Dat kan die oom niet geloven, je bent toch samen met een foreigner?

Afspraak in deze materie is: jij krijgt geld, jij budgetteert en komt er vraag om geld: jij beslist. Geef je alles weg, dan is er misschien alleen nog rijst om te eten.

Groeten,
Koen

Phille

Gedurende onze relatie, in de fase voordat we getrouwd waren en zij nog studeerde stuurde ik regelmatig al eens op naar aanleiding van een gelegenheid, verjaardag enzo, en dat schommelde rond de 5.000 pesos; dit was mijn beslissing. Er zijn wel momenten geweest waar de vraag gesteld werd om geld op te sturen; bij elke vraag naar geld stelde ik de vraag voor welk doel en wanneer ik dat ongepast vond dan werd er niets gestuurd; zo werd er eens gevraagd om een vlucht voor een tante te betalen, uiteraard is daar het antwoord een dikke nee op. Na afgestuurd te zijn is ze beginnen werken en verdiende ze rond de 10.000 pesos, dus voldoende en was er geen nood om geld op te sturen. Met de uitzondering van geld dat nodig is voor de studies van haar broer. Daar zij toentertijd gesponsord werd om te kunnen studeren en ze nu een beetje de verplichting heeft om die taak op haar te nemen wat de studies van haar broer betreft wil ik haar daar wel bij helpen.

Toen we gingen trouwen, was ze haast genoodzaakt om haar werk op te geven en vanaf dat moment heb ik haar maandelijks 7.500 pesos opgestuurd, dit was voor een periode van 4 maand; was minder dan ze verdiende maar meer kon niet zei ik (ben niet voor niks een kurripot); tijdens onze trouw heb ik wel een cadeautje aan de ouders gegeven in de vorm van een nieuwe tegelvloer, dat maakt hun huis nu toch wel veel gezelliger en hebben ze jaren plezier van, dat was rond de 20.000 pesos dacht ik, zou ik nog eens moeten opzoeken. Maar in elk geval goed besteed en voor lange termijn.

Nu dat mijn vrouwtje hier is en ze alle tijd van mij krijgt om haar de taal eigen te maken en dus geen tijd heeft om te werken wordt er alleen maar geld opgestuurd voor het schoolgeld van haar broer, 2 x 21.500 pesos per jaar. Onze afspraak is dat ze zelf zal moeten werken indien er geld gestuurd moet worden. Met uitzondering van de studies van haar broer dan. Tot nu toe, ze is nog maar goeie 4 maand in België, loopt dat allemaal goed en is er bij mijn weten nog geen vraag naar geld geweest; ze heeft het mij in elk geval nog niet laten weten. Ze kent in elk geval mijn mening, als men geld wenst dan moet men ervoor werken.

Het is een hele aanpassing voor haar om gewoon te worden aan onze manier van leven hier, hoe duur het hier eigenlijk allemaal wel is en dat we toch wel rekening houden met de toekomst. Tot nu toe loopt alles zonder noemenswaardige problemen.

opinie

Door zijn werk had mijn schoonvader een pensioen. Dat gaat nu naar mijn schoonmoeder. Alle schoonfamilie heeft werk of een eigen bedrijfje. Standaard was dat iedereen die thuis woonde, bijdroeg aan de uitgaven. Eens een eigen gezin was dat gedaan. Waarom moet het anders zijn?

Een gekend geval:
Vrouw betaalt voor de studies van broers en zussen. Daarna voor neefjes en nichtjes, enz. Nu klaagt ze dat ze na 20 jaar nog steeds huur betalen ipv na 20 jaar afbetalen een eigen huis te hebben. Ja, de schuld van haar man want hij durfde het niet aan. Gemakkelijkshalve vergeet ze te zeggen dat zij geen cent in het huishouden betaalde. Dat was zijn probleem. Hun dochter kreeg van haar geen vaccinatie tegen het HPVirus. Die kostte vroeger 400 euro ( wordt nu wel terugbetaald ) en kon diverse vormen van baarmoederhalskanker voorkomen. "Dat ze het zelf betaald, ik betaal al genoeg voor neefjes en nichtjes in de Filippijnen!" Die waren 100% familie en de dochter maar 50%.  :crazy:  :negatief:
Mensenlief, als dat de mijne was! Ik had al lang mijn maat 46 gebruikt terwijl de voordeur openstond.  :daag:
Je eigen kinderen zijn toch het belangrijkste?

Zoiets:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

westhoek

Citaat van: koy op woensdag 16 november 2011, 21:56:50
Het sturen van geld om je Filipijnse familie te ondersteunen wordt toch meestal wel doordacht gedaan en dat geldt voor mij maar toch ook voor de meesten hier.

Het zijn natuurlijk maar een paar verhalen, van een paar leden natuurlijk. In hoeverre is dit representatief ? Iemand die deelneemt aan een forum, vragen stelt, opzoekingen doet, ervaringen deelt tegenover iemand als Boer Joël (om het even Z/W te stellen) ?

Wees er maar zeker van dat er andere verhalen zijn en van oudere mannen die geen kant meer opkunnen, te braaf en te naïef zijn en misschien al alles verloren hebben.

Alleszins laat ik mijn niet doen, die doodzieke kinderen heb ik al gezien, en ze springen over mijne kop. Eens ik weg ben, zijn ze weer op sterve na, dood.  :benweg:

Hansy

Citaat van: westhoek op woensdag 16 november 2011, 17:22:32
Citaat van: Hansy op woensdag 16 november 2011, 14:43:13
Een paar keer een Thaise vriendin gehad. Die stuurde ik THB 5000 per maand (omgerekend ± â,¬ 100). Daar kan een thai uitstekend van rond komen (verdienste bij b.v. 7/11 THB 7000 per maand)

Ik neem aan dat een PH zeker ook van dit bedrag moet kunnen rond komen.
Niet overdrijven he!!
Dat is hetzelfde zeggen tegen een NL of BE-er dat ie uitstekend kan rondkomen met 400 â,¬ per maand  :ikkeniebegrijp:

Je kan in Thailand goed eten voor THB 100 per dag. Dus leg me maar eens uit waarin ik overdrijf.

Fonzzz

Toen ik in Nederland woonde stuurde ik niets.

Mijn vrouw is de oudste van zes. Sinds tien jaar geleden haar vader werd vermoord op straat, trekt ze de kar in haar familie.
Ze is nu nog steeds de enige met een goede baan, hoewel ze voor al haar zussen de studie heeft betaald.
Die zitten nu thuis met de kinderen. (de jongste studeert nu nog).
Mijn vrouw heeft ze teveel beschermd, waardoor ze onvoldoende verantwoordelijkheidsgevoel hebben ontwikkeld.
Twee jaar geleden heeft ze zelfs een compleet nieuwe compound (huizenblok) laten bouwen, nadat door de tyfoon Ondoy de oude was weggespoeld.
Van al haar spaargeld wel te verstaan.

Tot overmaat van ramp ging ze houden van een buitenlander die zo arm is als job.
Geld is altijd een probleem bij ons, maar nooit een issue.
Met alle dubbeltjes en knopen en een dosis bluf zijn we nu een bedrijf gestart.
De zussen hebben we in dienst genomen.
Het is afgelopen met handjes ophouden zonder tegenprestatie.
Uiteraard snap ik het verantwoordelijkheidsgevoel van mijn vrouw wel en deze deel ik ook.
Maar wie zijn/haar familie lief heeft is ook bereid zo nu en dan een schop onder het hol te verkopen!

Mijn schoonmoeder is inmiddels een kralenkettinghandeltje begonnen in samenwerking met mijn vader in Nederland.
Zo kan het dus ook!