Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

padden op de filipijnen

Gestart door ganda, zaterdag 17 december 2011, 23:39:29

Vorige topic - Volgende topic

ganda


In 2006 op het eiland Negros zijn we dit dier tegengekomen aan het huisje waar we woonden.

Het betrof De agapad (Rhinella marina) is een kikker uit de familie padden (Bufonidae). De soort werd lange tijd tot het geslacht Bufo gerekend, waardoor de verouderde wetenschappelijke naam Bufo marinus in de literatuur veel wordt gebruikt.

Er zijn verschillende namen in het Nederlandse taalgebied, zoals reuzenpad, zeepad of (suiker)rietpad. Op Aruba, waar de soort is geïntroduceerd, wordt de naam sapo gebruikt, wat Spaans is voor 'pad'. Voor de komst van de agapad leefden er geen soorten uit de familie Bufonidae op het eiland.

De kleur is bruin tot bruingrijs, soms komen afwijkende kleuren voor, de buikzijde is witgeel met kleine donkere vlekjes. De agapad heeft een typisch padachtige bouw, een gedrongen lichaam met een stompe kop en korte en dikke ledematen. De voorpoten dragen geen zwemvliezen, de achterpoten wel. Opvallend zijn de relatief grote paratoïden, de gifklieren achter het oog, die veel groter zijn dan die van andere padden. De poriën waardoor het gif naar buiten stroomt zijn vaak duidelijk te zien. Van alle andere padachtige kikkers en padden die voorkomen in het leefgebied van de agapad is de soort hieraan te onderscheiden. Een typisch kenmerk zijn de benige randen aan de voorzijde van de kop, twee enigszins schuine randen die lopen van het oog tot de snuitpunt en overgaan in een enkele, verticale rand aan de voorzijde van de kop. De ogen zijn relatief groot, de pupil is horizontaal wat een gevolg is van de nachtelijke levenswijze. De huid van de pad is wrattig, met name op de rug en de bovenzijde van de poten zijn vele stekelachtige bultjes aanwezig. De man heeft over het algemeen een wat wrattigere huid en iets dikkere voorpoten om het wijfje beter vast te kunnen grijpen tijdens de paargreep of amplexus. Mannetjes krijgen in de paartijd ook kleine wratjes op de voorpoten, en blijven gemiddeld iets kleiner.

De agapad is een van de grootste padden ter wereld en bereikt een gemiddelde lengte van 15 tot 17 centimeter, maximaal 23 centimeter


http://nl.wikipedia.org/wiki/Agapad









Het opstapje was zeker 10cm hoog en toch slaagde de pad er in om binnen te komen.
Prachtig maar giftig beestje.


balikbayan

Giftig tja tot op zekere hoogte je moet hem wel eerst opeten.

Maar ik vind ze leuk bij ons huis daar zitten er honderden en omdat onze deur kiert zitten er s,avonds ook wel wat binnen die even langskomen. Ik sta er niet eens voor op want ze gaan vanzelf weer  :biggrinn:

Mijn zoon en ik houden wel eens een wedstrijd wie de grootste kan vangen of de meeste  :lachen:

Ik vind ze persoonlijk leuk want als de termieten gaan vliegen zet je een draagbare lamp buiten op de grond waardoor alle termieten op de lamp gaan zwerven en dan binnen notime zitten er 20 padden ze op te vreten.

Dus heb je ooit zo'n zwerm binnen .... lampen uit draagbare lamp aan en langzaam naar buiten lopen.

Lamp op de grond en je bent er zo vanaf  :atyourservice: