Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

"Koloniale" namen

Gestart door Adriaan, dinsdag 3 november 2009, 02:58:34

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

De Filippijnse columnist  Conrado de Quiros betreurt met enige regelmaat het Filippijnse gebrek aan nationalistische gevoelens. Hij heeft in de loop van de tijd vele verschijnselen gesignaleerd die daarmee z.i. van doen hebben, zoals bijv. Manila's nogal armzalige luchthaven - armzalig als vergeleken bij die van de omringende ZuidOostAziatische landen. Een heel ander punt was dat hij Suharto's verregaande corruptie toch verkieselijk vond boven die van Marcos - want Suharto investeerde volgens hem zijn gestolen geld in ieder geval in eigen land. Men kan dus kennelijk zelfs op nationalistische wijze corrupt zijn.

Maar waar hij, zover ik weet, nooit op gewezen heeft is het feit dat men in de Filippijnen zo weinig heeft gedaan om de namen die uit het kolonialistische tijdperk stammen te veranderen. Ik noem er maar een paar. Daar is allereerst de naam van het land zelf. Elk ZuidOost Aziatisch land heeft, na het verkrijgen van de onafhankelijkheid, zijn naam veranderd maar in de Filippijnen noemt men zichzelf nog steeds naar die Spaanse kong Philips II (waar men in de Lage Landen zoveel mee van doen gehad heeft) onder wie het land werd gekolonialiseerd. Ik geloof dat Marcos eens naar voren kwam met de suggestie de naam te veranderen in Maharlika maar die spoedig introk toen men er op wees dat dat letterlijk "Grote Penis" betekent. Ik heb er wel eens over gedacht om in een ingezonden brief voor de Filippijnen de zoetklinkende naam te suggereren die Multatuli voor Indonesie bedacht: Insulinde.

Ook Spaanse plaatsnamen, gebaseerd op de naam van koloniale machthebbers, zoals bijv. Legaspi, zijn bewaard gebleven. Kan men zich voorstellen dat men in Indonesie bijv. de naam Koenstad zou hebben laten voortbestaan?

In Cebu is er enige plaatselijke trots op het zestiende eeuwse stamhoofd Lapu Lapu die Magelhaen persoonlijk doodde. Maar er is een plek waar men  zijn standbeeld broederlijk tesamen vindt met dat van die ontdekkingsreiziger en de chroniqueur van zijn expeditie Pigafetta. Men kan zich, opnieuw, een dergelijke stiuatie in Indonesie niet voorstellen.

En zo is het ook gegaan met overblijfselen van de Amerikaanse periode. In Manila heeft men bijv nog steeds een Taft Avenue en in Cebu een Jones boulevard. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

In Indonesie haastte men zich om, direct na het vertrek van de koloniale machthebber, de naam van de Van Heutsz boulevard in Jakarta te veranderen in die van een van zijn voornaamste tegenstanders. Het werd toen Jalan Tuku Umar.

Ik heb zelf helemaal geen bezwaar tegen deze namenlaksheid (m.u.v. de naam van het land die me nog steeds onplezierig aandoet) noch tegen het ontbreken van Filippijns nationalistische scherpslijperij. En mijn vrouw heeft dat nog minder. Ze is in feite een van hen die het betreuren dat de Amerikaanse administratie is verdwenen omdat ze gelooft dat die luitjes het beter deden dan de lokale machthebbers.








O.B.Bommel

#1
Je zou alleen al de naam veranderen zodat er geen discussies meer zijn over de schrijfwijze.
Maar even to the point, Filipino's vind ik opvallend mild naar hun voormalige overheersers. Ze erkennen zelfs dat het toen beter ging, maar het blijft natuurlijk vervelend als je tweederangsburger in eigen land bent, dat was het voornaamste punt.

Knapheid wordt geassocieerd met het hebben van zoveel mogelijk Spaans bloed. Toch nog een complex?
Hun eigen "bevrijder" Rizal was ook bijna Spaans. Filips II is zelfs redelijk populair want HIJ heeft tenslotte de juiste religie gebracht.

Nationaal gevoel is er genoeg (natuurlijk ook nog steeds een minderwaardigheidscomplex). Om te beginnen wordt bij veel scholen 's-morgens nog de vlag gehesen en als ik de lesboeken af en toe doorblader van een van de neefjes frons ik mijn wenkbrauwen. Natuurlijk vanuit mijn eigen perspectief, bij ons is nationaal gevoel bijna weg, behalve ons superioriteitsgevoel door dat opgeheven vingertje (die hadden we toch niet meer nodig omdat we hem niet meer in de dijk hoefden te steken) omdat we nog steeds niet weten dat wij de uitzondering zijn en niet de norm.

Wat voor naam zouden ze moeten verzinnen, op de nummerplaten staat iets, ik ben even kwijt wat, maar dat lijkt een naam.

Waar ik ook altijd om moet lachen is hun namengeverij: Luzviminda (Luzon-Visayas-Mindanao). Ach in de praktijk gebruiken ze meestal nooit meer dan een lettergreep. Een neef van mijn vrouw heet Dioper (lijkt een beetje op luier), mix van Dioleta en Perfecto. Perfecto is trouwens Jun. Doe dan maar Piet, anders is het soms niet te volgen, niet door dong-dong (naast dodong), ging-ging, ding-ding, lot-lot, jo-jo, love-love en ann-ann, zomaar wat namen op een vierkante kilometer.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Luc

#2
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag  3 november 2009, 08:49:14

Wat voor naam zouden ze moeten verzinnen, op de nummerplaten staat iets, ik ben even kwijt wat, maar dat lijkt een naam.


"Matatag na republika"

Betekent volgens de vrouw zoiets als "strong republic"

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_the_Philippines
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Guadalupe

Kijk voor de grap maar eens op een Spaanse landkaart en zoek de Filipijnse plaatsnamen er eens bij.
Zelf zitten we in de winter in de barrio Guadalupe,puur een Spaanse naam in de stad Cebu.
Ook barrio is een Spaanse naam,in het Filipijns dan barangay meen ik.

Maar ook uit het chinees zijn er veel leennamen zoals het meest bekende jueteng of `wieteng`.
Of wat te denken van chop suey ?
Wie lacht niet wie de mens beziet.

opinie

Komt nog bij dat de bevolking langs de kusten van Maleisische oorsprong is. De inheemse bevolking werd al eeuwen geleden naar de bergen verjaagd. Sommige natuurgodsdienstige invloeden werden wel overgenomen alsook bepaalde delen van het bijgeloof.
Als ik kijk naar de geboortestad van mijn vrouw Cadiz City dan vind je een Cadiz in het zuiden van Spanje.
Mijn schoonouders Crispino en Sofia gaven hun kinderen sjieke namen maar die worden amper gebruikt. Mijn vrouw was de enige die aan de bijnamen ontsnapte.
Enkel hier zijn enkele Filippijnse die deze drang niet kunnen bedwingen en er één bedenken. Onze zoon nam ooit de telefoon op en antwoordde: "Er woont niemand hier met die naam."
Ik vind het persoonlijk nutteloos om je kind een naam te geven en vervolgens die niet te gebruiken!

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag  3 november 2009, 08:49:14
Doe dan maar Piet, anders is het soms niet te volgen, niet door dong-dong (naast dodong), ging-ging, ding-ding, lot-lot, jo-jo, love-love en ann-ann, zomaar wat namen op een vierkante kilometer.

Gelukkig heet niemand er Piet. Met de verkorting en verdubbeling zou men hem Pi-Pi noemen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Voor de komst van de spanjaarden was de Filippijnen in handen van de moslims en verdeeld in verschillende sultanaten. Manila behoorde tot "The Kingdom of Seludong or Maynila". Ik denk dat velen in het katholieke Filippijnen nu niet bepaald terug wil grijpen naar hun moslim verleden en namen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Maynila
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

O.B.Bommel

#6
Citaat van: opinie op dinsdag  3 november 2009, 12:07:51
Komt nog bij dat de bevolking langs de kusten van Maleisische oorsprong is. De inheemse bevolking werd al eeuwen geleden naar de bergen verjaagd. Sommige natuurgodsdienstige invloeden werden wel overgenomen alsook bepaalde delen van het bijgeloof.
Als ik kijk naar de geboortestad van mijn vrouw Cadiz City dan vind je een Cadiz in het zuiden van Spanje.

En Valancia, Quezon.............te veel om op te noemen
Mijn schoonouders Crispino en Sofia gaven hun kinderen sjieke namen maar die worden amper gebruikt. Mijn vrouw was de enige die aan de bijnamen ontsnapte.
Enkel hier zijn enkele Filippijnse die deze drang niet kunnen bedwingen en er één bedenken. Onze zoon nam ooit de telefoon op en antwoordde: "Er woont niemand hier met die naam."

Kijk dat is tenmiste een reactie! Bravo.

Ik vind het persoonlijk nutteloos om je kind een naam te geven en vervolgens die niet te gebruiken!

Ze vinden ook van de onmogelijke namen. Het lijkt wel of ze het er om doen.
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag  3 november 2009, 08:49:14
Doe dan maar Piet, anders is het soms niet te volgen, niet door dong-dong (naast dodong), ging-ging, ding-ding, lot-lot, jo-jo, love-love en ann-ann, zomaar wat namen op een vierkante kilometer.

Gelukkig heet niemand er Piet. Met de verkorting en verdubbeling zou men hem Pi-Pi noemen.
Bedoeld als humor, Piet kan ook niet, dat wordt dan pi-et. En yes, this would be PI-PI
Mijn vrouw is die ellende ook bespaard gebleven, hoewel.......... er zijn er 2 die wel een bijnaam bij haar gebruiken..........
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Mawibata



Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op dinsdag  3 november 2009, 15:11:13
Mijn vrouw is die ellende ook bespaard gebleven, hoewel.......... er zijn er 2 die wel een bijnaam bij haar gebruiken..........

O.B. BOMMEL en .  .  .  .  .  ?



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

opinie

History of the Philippines from 900 to 1521

Na een korte periode van hindoe-boedistische invloed was er een langere periode van islamisering tot de Spanjaarden definitief tot kolonialisering overgingen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich


Wees gelukkig dat jullie geen RICH heten............................en dat in de Filippijnen  :lachen: :dollareyes:
Rich de Nederbelg.